Gå til innhold

Hvilken yrker tjener bra i øst-Europa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva slags yrker i øst-Europa/Russland tjener mye? 

Anonymkode: cd355...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?:P

Skrevet

Ingen! Neida, tuller litt. Kan ikke svare for hele Øst-Europa eller Russland, fordi det finnes økonomiske og sosiale forskjeller mellom ulike landene (jeg vet, sjokkerende). Jeg er fra Baltikum og alle jobber i offentlig sektor er ræva betalt i mitt hjemland. Og da mener jeg virkelig ræva betalt, ikke det nordmenn kaller dårlig lønn 😉 Du kan tjene mye som privat praktiserende lege eller tannlege. IT jobber. Man kan jo også tjene mye hvis man er skikkelig god i noe og driver for seg selv, og det kan være alt mulig: lage møbler, drive med catering osv. Jeg har en slektning som er tannpleier i privatklinikk og hun tjener bra (i øynene våre i hvert fall). Men folk flest ar jo gjennomsnittlige, om de befinner seg i Norge eller et annet land, og alle vil ha lønn de kan leve av. I Norge hvis man jobber 100% som renholder, butikkansatt osv. kan man ha helt ok liv, sånn er det ikke der jeg kommer fra.

Anonymkode: 37b5d...bec

• Liker 2
Skrevet

IT er nesten like godt betalt som i Norge, men utgiftene er halvparten..

Anonymkode: b2483...7f4

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen! Neida, tuller litt. Kan ikke svare for hele Øst-Europa eller Russland, fordi det finnes økonomiske og sosiale forskjeller mellom ulike landene (jeg vet, sjokkerende). Jeg er fra Baltikum og alle jobber i offentlig sektor er ræva betalt i mitt hjemland. Og da mener jeg virkelig ræva betalt, ikke det nordmenn kaller dårlig lønn 😉 Du kan tjene mye som privat praktiserende lege eller tannlege. IT jobber. Man kan jo også tjene mye hvis man er skikkelig god i noe og driver for seg selv, og det kan være alt mulig: lage møbler, drive med catering osv. Jeg har en slektning som er tannpleier i privatklinikk og hun tjener bra (i øynene våre i hvert fall). Men folk flest ar jo gjennomsnittlige, om de befinner seg i Norge eller et annet land, og alle vil ha lønn de kan leve av. I Norge hvis man jobber 100% som renholder, butikkansatt osv. kan man ha helt ok liv, sånn er det ikke der jeg kommer fra.

Tjener lærere der også dårlig?

Skrevet

Ja. For en del år siden (kanskje for 10 år siden) var det stor protest i hele landet. Alle skolene var stengt i en uke fordi lærere krevde bedre lønn. Og det hjalp og det var en periode der lærere hadde det ganske bra. Men det varte ikke lenge. Mi venninne og hennes mann er begge lærere. Og de har leilighet, bil og sulter ikke ihjel, men..Nei, du kan ikke tjene bra. Og venninna mi snakker om samme problemene som lærere  har i Norge: økene papirarbeid, krevede foreldre osv.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. For en del år siden (kanskje for 10 år siden) var det stor protest i hele landet. Alle skolene var stengt i en uke fordi lærere krevde bedre lønn. Og det hjalp og det var en periode der lærere hadde det ganske bra. Men det varte ikke lenge. Mi venninne og hennes mann er begge lærere. Og de har leilighet, bil og sulter ikke ihjel, men..Nei, du kan ikke tjene bra. Og venninna mi snakker om samme problemene som lærere  har i Norge: økene papirarbeid, krevede foreldre osv.

Det var kjipt å høre men tusen takk for innspill og fyldig svar! 

Skrevet

Det kommer an på hvor man bor. Det er ikke det samme å bo i Indre Troms og Oslo og det samme gjelder Moskva / Warszawa VS mindre steder. Så du må regne ting om i PPP. 

Russland er uansett svært korrupt og er ellers ikke en del av EU / EØS, så der skal det mye til for at du får jobb, med mindre du kan flytende russisk. Det har også vært typisk tidligere iallfall, at stillinger deles ut om man har en grei konvolutt med cash for å bestikke de som bestemmer hvem som skal ansettes. 

Ser her at ei nevner dette med at de som jobber offentlig tjener helt crappy dårlig, men til gjengjeld driver nok disse og mottar konvolutter under bordet i hytt og pine om de jobber offentlig der de har noe påvirkningskraft. 

Utover det faktumet at Russland er svært korrupt, så har du også andre land som er nesten like korrupte. Ukraina / Moldova  og til en viss grad Hviterussland, men alle disse områdene er utenfor EU / EØS, så de er ikke aktuelle. Men Romania og Bulgaria er EU-medlemmer og der er det også en del korrupsjon, mens Ungarn går jo helt i diktatorisk retning. Til en viss grad Polen også. 

Så når du sier "Øst-Europa", så er det få land man har der som man kan skryte litt av. Jeg vil si at Slovenia er jo greit, og Estland og Latvia. I tillegg er Tsjekkia og Slovakia godt utviklet. Bratislava er f eks bare en liten "steinkast" unna Wien og Østerrike. 

Hvis du skal tjene "helt hvitt og lovlig", så er nok lege / tannlege / advokat og ett eller annet innen bank og finans som er det beste. Kanskje ingeniør eller IT også, men det spørs. 

Men så har du de på den andre siden, som holder på med kombinert hvitt og svart jobbing - mottar konvolutter under bordet om de har en stilling som gir dem noe "makt".

Kan også nevne bilmekanikere - de pleier å jobbe svart som bare det. Typisk at de kombinerer det med at de har allerede en sjappe hvor de kanskje jobber hvitt til visse tider, så svart i tillegg ved siden av. 

Ellers så har jeg merket (ikke spør hvordan, lol), at land som Romania har en haug med damer som driver og "webcammer" online og er de populære som kan de tjene like mye som leger og tannleger i Norge. Kanskje enda mer. Virker som det er en hel industri. 

Så det er selvsagt litt avhengig av hvor du havner, for "Øst-Europa" er for bredt. 

Anonymkode: 03ce8...9f6

• Liker 2
Skrevet

Kan du utdype litt mer om Polen som dreier seg i en mer diktatorisk retning?

Skrevet
13 minutter siden, Phrail skrev:

Kan du utdype litt mer om Polen som dreier seg i en mer diktatorisk retning?

Først og fremst Ungarn med Orban i spissen der opposisjonen undertrykkes og journalister fengsles og han har denne fantasien om at "Soros styrer alt". Soros er en liberal milliardær, så alle disse høyreekstreme eller godt ut på høyresiden har fått for seg at Soros er "ondskapen selv" og at Soros "finansierer opposisjonen" mot Orban, mot Putin i Russland osv. Så det å bo i ett land som Ungarn under Orban er ikke noe særlig for en som eventuelt kommer utenifra.

Har også lest at Orban angriper og ønsker å stenge det "europeiske universitetet" i Budapest, fordi det er også en for "liberal plass finansiert" utenifra, ifølge han.

Nå nylig stemte man i EU-parlamentet om å frata Ungarn stemmeretten faktisk. Så ille er det i Ungarn med Orban i spissen. 

Når det gjelder Polen, så har du noe av det samme der. Det partiet som sitter ved makta er svært konservativt og veldig høyreorientert og er ikke akkurat fans av ikke-polakker. I tillegg angriper den regjeringen nå den polske høyeste domstolen, slik at "regjeringen" / rettere sagt regimet, får kontrollen over høyesterett. Meningen er at høyesteretten skal være et uavhengig organ og ikke politisk styrt. Noe av det samme ser du i USA nå om dagen hvor Trump prøver å presse inn en fanatisk pro-Trump dommer Kavanaugh inn i Høyesteretten og det kommer til å true Høyesteretten sin nøytrale og balanserte ståsted. I Polen er det bare enda verre enn dette. 

Så det er mye rabalder flere steder i Europa. Hvis jeg skal nevne andre steder i Øst-Europa hvor det kan eksplodere uro igjen, så har du Makedonia og Bosnia, men de er ikke EU / EØS-medlemmer slik Polen og Ungarn er. Og Hellas er jo blitt ganske fattig, så der er det ikke noe særlig å se til heller. 

Som sagt, det er noen små lyspunkter som Slovenia, Estland, Latvia, Tsjekkia og Slovakia og kanskje Kroatia til en viss grad. Ellers er det en haug med ustabile ledere og mye rart. Hviterussland og diktator Lukatsjenko. Så har du det ekstremt fattige Moldova og store deler av Ukraina og der har det også vært krig nylig i Øst-Ukraina. Russland og Putin, Ukraina og Porochenko - alle autoritære akkurat som Orban i Ungarn. Uro flere steder på Balkan under overflaten iallfall og dårlig økonomisk utvikling, så det er ikke bare bare, men det finnes noen lyspunkter som nevnt.

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Først og fremst Ungarn med Orban i spissen der opposisjonen undertrykkes og journalister fengsles og han har denne fantasien om at "Soros styrer alt". Soros er en liberal milliardær, så alle disse høyreekstreme eller godt ut på høyresiden har fått for seg at Soros er "ondskapen selv" og at Soros "finansierer opposisjonen" mot Orban, mot Putin i Russland osv. Så det å bo i ett land som Ungarn under Orban er ikke noe særlig for en som eventuelt kommer utenifra.

Har også lest at Orban angriper og ønsker å stenge det "europeiske universitetet" i Budapest, fordi det er også en for "liberal plass finansiert" utenifra, ifølge han.

Nå nylig stemte man i EU-parlamentet om å frata Ungarn stemmeretten faktisk. Så ille er det i Ungarn med Orban i spissen. 

Når det gjelder Polen, så har du noe av det samme der. Det partiet som sitter ved makta er svært konservativt og veldig høyreorientert og er ikke akkurat fans av ikke-polakker. I tillegg angriper den regjeringen nå den polske høyeste domstolen, slik at "regjeringen" / rettere sagt regimet, får kontrollen over høyesterett. Meningen er at høyesteretten skal være et uavhengig organ og ikke politisk styrt. Noe av det samme ser du i USA nå om dagen hvor Trump prøver å presse inn en fanatisk pro-Trump dommer Kavanaugh inn i Høyesteretten og det kommer til å true Høyesteretten sin nøytrale og balanserte ståsted. I Polen er det bare enda verre enn dette. 

Så det er mye rabalder flere steder i Europa. Hvis jeg skal nevne andre steder i Øst-Europa hvor det kan eksplodere uro igjen, så har du Makedonia og Bosnia, men de er ikke EU / EØS-medlemmer slik Polen og Ungarn er. Og Hellas er jo blitt ganske fattig, så der er det ikke noe særlig å se til heller. 

Som sagt, det er noen små lyspunkter som Slovenia, Estland, Latvia, Tsjekkia og Slovakia og kanskje Kroatia til en viss grad. Ellers er det en haug med ustabile ledere og mye rart. Hviterussland og diktator Lukatsjenko. Så har du det ekstremt fattige Moldova og store deler av Ukraina og der har det også vært krig nylig i Øst-Ukraina. Russland og Putin, Ukraina og Porochenko - alle autoritære akkurat som Orban i Ungarn. Uro flere steder på Balkan under overflaten iallfall og dårlig økonomisk utvikling, så det er ikke bare bare, men det finnes noen lyspunkter som nevnt.

Hvordan vet du så mye, er du derfra?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel for meg virker det mer som at Orban vinner selv med denne dumme propagandaen mot Soro mest fordi han ikke er en lydig liten hore for resten av EU og faktisk har en mening som ikke faller i smak i den europeiske utsiktskorridoren. Det europeiske universitetet har vel uansett en åpenbar målsetning fra og med starten, så ser ikke problematikken. Du kan kanskje legge til han vil legge ned kjønnsstudier, noe jeg er hundre prosent enig med. 

Eu elsker mangfold, men avskyr  andre meninger som ikke er pro-EU eller Juncker/Merkel sin vei eller denne enkeltstående liberale ideologien, som for meg er autoritær selv om det kommer fra mange de vest-europeiske landene, gjerne kommunister og status-quo regjeringer. 

For å trekke fram Polen må du vel evne å se noen år tilbake, som i 2015. Mamma Merkel med sine rebeller i kjellerleiligheten spammet "wir schaffen das" mens det fløt mennesker innover Europa -altså flere mennesker hadde i sitt hode en "billett" hvor de visste hvilke land de skulle velge. Her kommer PiS(s) (jeg vil velge å kalle dem for piss fra nå ;) ) som du selv vet er ganske konservativ, men de hadde en tydelig holdning på at mange ikke skulle få i hånda et pass i Polen -de vant fram med dette. Domstolene i USA og Polen kommer ikke til å bli uavhengig selv om demokrat eller anti-PISS partiet vinner. De har et system som alltid vil kjempe for sine holdninger og verdier, og jeg tviler på opposisjonen ikke ville valgt det samme med deres egen "rettesnor".

Hellas er som kjent for veldig mange fattig, så de får kysse tyske føtter. For så vidt er mange land du nevner ikke bare "en del av Øst-Europa", men du kan spesifisere enkelte av dem slik istedet: Hellas er en del av Sør-Europa, Latvia og Estland er i Baltikum, Tsjekkia er mer Sentral-Europa enn Øst-Europa. Men kun detaljer. Ukraina og hvite-russland er i uro, har korrupsjon eller styrt av diktatorer er ikke nytt under solen. De blir lite registrert av journalistene våre i Norge, rett og slett fordi det ikke skjer stort positivt ut der enn det som er allerede nevnt, eventuelt krigen i Ukraina blir vel litt nevnt nå for tiden. Slovenia har ikke blitt helt urørt og mange av de nevnte landene har fått litt mer "høyreekstremisme", eller "vi burde ikke la alle få komme til et land". Men de står som sagt godt mot populistene ennå -altså Slovenia og kanskje Kroatia (men ikke sikker med sistnevnt). Eventuelt har noen av landene som I Tsjekkia en "sterk mann" som ikke er alt for enig i EU angående fordelingspolitikken og faktisk er populistisk. Ikke å glemme at den forrige regjeringen skulle kverke "korrupsjon", men blir tatt med buksene nede med nettopp det. Slovakia har vel hatt problemer i ytringsfrihet nylig, og kan sies at dette og Ukraina har litt neo-nazisme, altså neo-nazister fra resten av Europa pleide vel å komme for å trene der. Kroatia er vel litt ukjent, men sikkert som Slovenia. Ikke å glemme Krigen i Jugoslavia som ikke er glemt blant mange av de landene som fortsatt er berørt av det i dag. Økonomisk utvikling har vært lav og fortsatt holdes nede for noen av de landene etter kommunismen, men det kommer seg. Selv disse fæle landene som Polen har det blitt bedre.

Skrevet
2 timer siden, Phrail skrev:

Vel for meg virker det mer som at Orban vinner selv med denne dumme propagandaen mot Soro mest fordi han ikke er en lydig liten hore for resten av EU og faktisk har en mening som ikke faller i smak i den europeiske utsiktskorridoren. Det europeiske universitetet har vel uansett en åpenbar målsetning fra og med starten, så ser ikke problematikken. Du kan kanskje legge til han vil legge ned kjønnsstudier, noe jeg er hundre prosent enig med. 

Eu elsker mangfold, men avskyr  andre meninger som ikke er pro-EU eller Juncker/Merkel sin vei eller denne enkeltstående liberale ideologien, som for meg er autoritær selv om det kommer fra mange de vest-europeiske landene, gjerne kommunister og status-quo regjeringer. 

For å trekke fram Polen må du vel evne å se noen år tilbake, som i 2015. Mamma Merkel med sine rebeller i kjellerleiligheten spammet "wir schaffen das" mens det fløt mennesker innover Europa -altså flere mennesker hadde i sitt hode en "billett" hvor de visste hvilke land de skulle velge. Her kommer PiS(s) (jeg vil velge å kalle dem for piss fra nå ;) ) som du selv vet er ganske konservativ, men de hadde en tydelig holdning på at mange ikke skulle få i hånda et pass i Polen -de vant fram med dette. 

Hellas er som kjent for veldig mange fattig, så de får kysse tyske føtter. For så vidt er mange land du nevner ikke bare "en del av Øst-Europa", men du kan spesifisere enkelte av dem slik istedet: Hellas er en del av Sør-Europa, Latvia og Estland er i Baltikum, Tsjekkia er mer Sentral-Europa enn Øst-Europa. Men kun detaljer. Ukraina og hvite-russland er i uro, har korrupsjon eller styrt av diktatorer er ikke nytt under solen. De blir lite registrert av journalistene våre i Norge, rett og slett fordi det ikke skjer stort positivt ut der enn det som er allerede nevnt, eventuelt krigen i Ukraina blir vel litt nevnt nå for tiden. Slovenia har ikke blitt helt urørt og mange av de nevnte landene har fått litt mer "høyreekstremisme", eller "vi burde ikke la alle få komme til et land". Men de står som sagt godt mot populistene ennå -altså Slovenia og kanskje Kroatia (men ikke sikker med sistnevnt). Eventuelt har noen av landene som I Tsjekkia en "sterk mann" som ikke er alt for enig i EU angående fordelingspolitikken og faktisk er populistisk. Ikke å glemme at den forrige regjeringen skulle kverke "korrupsjon", men blir tatt med buksene nede med nettopp det. Slovakia har vel hatt problemer i ytringsfrihet nylig, og kan sies at dette og Ukraina har litt neo-nazisme, altså neo-nazister fra resten av Europa pleide vel å komme for å trene der. Kroatia er vel litt ukjent, men sikkert som Slovenia. Ikke å glemme Krigen i Jugoslavia som ikke er glemt blant mange av de landene som fortsatt er berørt av det i dag. Økonomisk utvikling har vært lav og fortsatt holdes nede for noen av de landene etter kommunismen, men det kommer seg. Selv disse fæle landene som Polen har det blitt bedre.

Du virker jo helt ekstremt til høyre, så Øst-Europa hadde jo passet deg ganske greit :) Du er vel ikke flittig leser av Document / Resett / Breitbart?

Det er jo morsomt med disse Øst-europeiske diktatorer som Orban. Orban liker penger landet hans har fått over EU-budsjettet i en årrekke, (subsidiert), men selv saboterer han EU. Orban hater innvandrere, men har ingenting imot over at hans sine egne innbyggere skal "flomme" over til Vest-Europa. Vet ikke om du har hørt om ordet HYKLER? Men det er Orban himself - rekainert i person.

EU er en samarbeidsorganisasjon og ja, det er klart at man ikke liker wannabe diktatorer som er medlemmer av EU, og som mottar penger fra EU-budsjettet, samtidig som de motarbeider EU.

Du kan spørre Putin, som kanskje er mer etter din smak, om Putin liker ulydighet fra Hviterussland, (tidligere Ukraina), Armenia, eller Kirgisistan. Alle disse (bortsett fra Ukraina) er Euroasian Union medlemmer basert på modellen fra EU. I tillegg er disse også CSTO-medlemmer (Collective Security Treaty Organization - som er da et slags motstykke mot NATO).

For å si det sånn - EU tåler mye mer ulydighet enn det Putin og hans Putinister gjør, men det finnes en grense for hva man skal tåle fra sabotører som Orban, som samtidig omhavner og forsvarer Putin offentlig. Kan ikke bare Orban melde seg ut av NATO og EU, og bli medlem i Euroasian Union og CSTO? Eller ikke det, nei. Putinisten i Moskva og det russiske statsbudsjettet er ikke så stort som det vest-europeiske er, når det gjelder å dele ut penger og subsidier.

Orban ønsker å "ta" universitetet på mye mer enn kjønnstudier, så universitetet vurderer å flytte hele virksomheten over til Wien, Østerrike.

https://www.theguardian.com/world/2018/may/15/central-european-university-ready-to-move-out-of-hungary

Du må gjerne forsvare den stadig mer autoritære regjeringen i Polen, så det er bare å stikke dit en tur hvis du liker de så mye.

Ironien er komplett som alltid. Disse høyrepopulistiske, autoritære regjeringer liker ikke at "andre kommer til deres land", men har overhodet ingen problemer med at deres egne flommer over hele Vest-Europa. Og når det gjelder Polen, da kan vi snakke flom - flere millioner av de har kommet til Vest-Europa, men selv ønsker de ikke å imot noen flyktninger. Igjen = HYKLERI tenker jeg at du har hørt om.

Den autoritære regjeringen i Polen har heller ingen problemer med å ta penger fra EU hvert eneste år. Men ikke sant, "slem EU".

Jeg kjenner veldig godt til den "geografiske spesifiseringen" angående hva Øst-Europa er, jeg påpekte selv i det første innlegget mitt at det trengs mer spesifikasjon angående hva "Øst-Europa" er og at Russland ellers ikke er EU-medlem, og det gjelder også en rekke andre land.

For de fleste er "Øst-Europa" alt øst for Tyskland og Østerrike fordi det er der "Jernteppet" under den kalde krigen gikk og varte frem til 1991, og jernteppet inkluderte land som Tsjekkia og Slovakia og til en viss grad også Slovenia selv om sistnevnte var mer under Tito og han var noe mer liberal (oops, du liker ikke det ordet, glemte det). Så for oss som husker noe av den kalde krigen er det "Øst-Europa", altså alt som var bak Jernteppet. Noen vil til og med si at DDR (som også var Sovjetisk styrt og var bak Jernteppet) er et område de mentalt sett ser på som "Øst-Europa". 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Iron_Curtain_as_described_by_Churchill.PNG

Men ja, det finnes folk i "Sentral-Europa", som ikke liker å bli kalt for "Øst-Europa", på samme måte som de landene i Nord-Afrika liker ikke å bli kalt for en del av Afrika, men heller en del av Midt-Østen eller en del av de muslimske landene. Og folk i Øst-Asia liker ikke å bli kalt for "Far East". Men det er ikke mitt problem, fordi for de fleste voksne som har opplevd noe av den kalde krigen, er Øst-Europa det jeg har skissert. 

Uansett, god tur til de største hyklere som finnes, nemlig "regjeringer" i Polen og Ungarn. Oppdater oss når det gjelder jobb etterhvert :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Orban er ikke dum (og han har etteretningstjeneste), og Soros er monstermektig og livsfarlig. Han er ute etter å grafse til seg enorme ressurser, og har lyktes med det i svært stor grad. Han har forskjellige onde arbeidsmetoder, og jeg tror han har bidratt i flere"fargerevolusjoner". Han var muligens innblandet i det delvis nazistiske kuppet i Ukraina. Soros finansierer alt mulig som hjelper hans plan.

Norge er ett littegrann kulere land med tanke på journalister. De fengsles ikke. I stedet tilpasser de seg eller finner seg andre jobber. Norges presse i 2018 er ett helt fantastisk samstemt propagandaorgan. De er så samstemt at Herbert Von Karajan hadde frydet seg. Ikke en "falsk" tone der.

Land i endring er litt ustabile, og Øst-Europa har ganske nylig endret styreform. Disse landene er spesielt utsatt for slike monsteroligarker som Soros, og må passe seg. 

Man trenger ikke være på høyresiden for å frykte verdens farligste kapitalister.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)

Vel jeg er for så vidt ikke noe ekstrem Høyre, tvert i mot er jeg for EU, men jeg tror du misforsto meg i innlegget mitt tidligere - og jeg viste til kritikk (korrupsjon eksister faktisk i Øst-Europa) til enkelte land, men det var vel ikke tydelig nok for deg. Jeg mente ikke å "støtte" disse regjeringene, men mye har skjedd kun i 2015. At Orban og populister kapitaliserer på dette er ikke noe jeg kan gjøre noe med, men han og mange kom fram takket være Merkel og hennes likesinnede, i tillegg på grunn av en del andre faktorer i diverse landene(f.eks traff ikke på valgløfter, dårlige reformer for arbeidere, osv.). Det er sant med fri flyt av arbeidskraft som du nevner, men det er tydelig opposisjon mot å ta imot disse menneskene, og det er ikke bare å kjøre full Gro Harlem Brundtland.

Endret av Phrail

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...