AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Jeg har fått bråstopp i behandlingen for barnløshet, på grunn av et intramuralt myom som ligger øverst på livmor. Overlegen på poliklinikken mener at dette må fjernes før jeg kan få henvisning til ivf, men ivfklinikken selv mener det ikke har noe å si pga størrelsen og plassering. Overlegen tramper over mine beslutninger, og mener bestant at jeg MÅ opereres fordi de vil se på myomet. Hva skal jeg gjøre? Noen som har kjennskap til operasjon av muskelknuter? Anonymkode: de40a...54d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Jeg hadde et submukøst et. Det bulte inn i livmorhulen når livmoren trakk seg sammen. Slike kan hindre implantasjon og føre til aborter. Jeg gjorde ett ivf-forsøk før fjerning hvor jeg ikke ble gravid, ble gravid på de 2 forsøkene etter fjerning (mistet første graviditeten). Inngrepet var som en kirurgisk abort, kort narkose, blokke livmorhalsen og legen "høvler" bort myomet med et instrument i et skop. Et intramuralt må kanskje fjernes på en annen måte, og det er ikke sikkert det har noe å si for graviditet. Anonymkode: f66b2...d90
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått bråstopp i behandlingen for barnløshet, på grunn av et intramuralt myom som ligger øverst på livmor. Overlegen på poliklinikken mener at dette må fjernes før jeg kan få henvisning til ivf, men ivfklinikken selv mener det ikke har noe å si pga størrelsen og plassering. Overlegen tramper over mine beslutninger, og mener bestant at jeg MÅ opereres fordi de vil se på myomet. Hva skal jeg gjøre? Noen som har kjennskap til operasjon av muskelknuter? Anonymkode: de40a...54d Hvem vet best, du elelr overlegen? Hvem tror du sitter med ansvaret og får skylden dersom noe går galt når du ikke vil følge medisinsk faglige råd? Skal du prøve å trumfe gjennom dine bestemmelser så må du nok finne deg en annen lege, men selv da har jeg sterkte tvil om du får viljen din. Grunnen til at de vil fjerne er vel for å utelukke kreft i tillegg til at problemet ikke er forenelig med behandling og svangerskap? Anonymkode: 60885...c8f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #4 Skrevet 24. september 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem vet best, du elelr overlegen? Hvem tror du sitter med ansvaret og får skylden dersom noe går galt når du ikke vil følge medisinsk faglige råd? Skal du prøve å trumfe gjennom dine bestemmelser så må du nok finne deg en annen lege, men selv da har jeg sterkte tvil om du får viljen din. Grunnen til at de vil fjerne er vel for å utelukke kreft i tillegg til at problemet ikke er forenelig med behandling og svangerskap? Anonymkode: 60885...c8f Oj du var litt bestant og fiendtlig i svaret. De har utelukket kreft, det var det første de gjorde faktisk. Jeg har tatt MANGE blodprøver og biopsi/vevsprøve inni livmorhulen (au) og i livmorhals. Celleprøven de også tok visste ingeting unormaltr, jeg har hatt noen kjempe tøffe måneder i gynekologisk behandling, men er faktisk frisk. Og jeg er lykkelig for det. En kikkhullsoperasjon inni livmorsveggen kan forverre mine sjanser for graviditet, så jeg prøver jo selvsagt å unngå det, de fleste gynekologer jeg har vært hos vil ikke operere. Men jeg var uheldig å møte på en sta lege som har en policy å operere alle unge jenter. Jeg er jo bare 25 og føler ikke at en operasjon vil hjelpe noe mer. Har ingen plager pga denne intramurale myomet. Anonymkode: de40a...54d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #5 Skrevet 24. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde et submukøst et. Det bulte inn i livmorhulen når livmoren trakk seg sammen. Slike kan hindre implantasjon og føre til aborter. Jeg gjorde ett ivf-forsøk før fjerning hvor jeg ikke ble gravid, ble gravid på de 2 forsøkene etter fjerning (mistet første graviditeten). Inngrepet var som en kirurgisk abort, kort narkose, blokke livmorhalsen og legen "høvler" bort myomet med et instrument i et skop. Et intramuralt må kanskje fjernes på en annen måte, og det er ikke sikkert det har noe å si for graviditet. Anonymkode: f66b2...d90 Takker så mye for svar, setter stor pris på å høre andres erfaringer. Et submukøst myom er enklere å fjerne enn et intramuralt myom. Mta på at de da kan gå inn via livmorhals. De kan ikke fjerne intramurale myomer uten kikkhullsoperasjon, og det er stor risiko for at livmoren kan bli ødelagt under inngrepet, og de må utføre en hysterektomi for at man ikke skal blø ihjel. Da mister jeg jo sjansen for alltid, derfor er jeg veldig forsiktig med å la meg operere. Anonymkode: de40a...54d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå