Gå til innhold

Noen med hudsopp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en sopptype på kroppen som heter Malezzia fur fur... begynte å få det i vinter, bare litt, så i sommer så fikk jeg veldig mye på ryggen, lysken, magen og armene, jeg dro til legen og han ba meg begynne å bruke lamisil. Det ble borte før jeg dro til Syden i juli, nå for noen dager siden fikk jeg hvite flekker (er fortsatt litt brun, derfor ser de hvite ut nå) og nå bruker jeg fungoral shampo og lamisil.. 

Har lest litt på nettet og ser at dette er noe man aldri blir helt kvitt. Er veldig slitsomt om jeg må gå å behandle sånt hele tiden, ikke er det pent heller.... 

Jeg har skjønt at man burde vedlikeholde med fungoral en gang i uken ca. Men det kan alikavell dukke opp igjen. 

Er det noen her som har blitt helt kvitt det ? Eller gått i flere år uten å få utbrudd ? Er redd jeg må gå med flekker store deler av resten av mitt liv...

Anonymkode: 5cffd...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Jeg oppdaget noen sånne flekker på magen for et par år siden, var på sydentur og merket noen flekker ikke ble brune. 
Brukte Fungoral etterpå jeg også, men jeg vet faktisk ikke om soppen forsvant eller ikke siden flekkene bare vistes da jeg var brun (og jeg har ikke vært brun siden den ferien). 
Har aldri hatt noe sånt før da, spent på å se om det dukker opp igjen neste gang jeg får anledning til å sole meg. Tenker å vaske meg med fungoral noen uker før soling blir aktuelt isåfall. 

Anonymkode: 53d5a...ae8

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppdaget noen sånne flekker på magen for et par år siden, var på sydentur og merket noen flekker ikke ble brune. 
Brukte Fungoral etterpå jeg også, men jeg vet faktisk ikke om soppen forsvant eller ikke siden flekkene bare vistes da jeg var brun (og jeg har ikke vært brun siden den ferien). 
Har aldri hatt noe sånt før da, spent på å se om det dukker opp igjen neste gang jeg får anledning til å sole meg. Tenker å vaske meg med fungoral noen uker før soling blir aktuelt isåfall. 

Anonymkode: 53d5a...ae8

Mest sannsynlig så er det borte da siden flekkene er litt brunlige eller rødlige på Vinterblek hud med lett skjellig. Mine var brune når jeg var blek, smurte på lamisil og lot det forsvinne før jeg solte meg, ble jevnt brun, men nå 2 mnd etter jeg sluttet å sole meg så fikk jeg hvite flekker men på andre steder... så nå har jeg da fått nytt utbrudd. De er hvite på brun hud og brun/rødlige på blek hud. 

Ts :)

Skrevet

.

Skrevet
På 23.9.2018 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sopptype på kroppen som heter Malezzia fur fur... begynte å få det i vinter, bare litt, så i sommer så fikk jeg veldig mye på ryggen, lysken, magen og armene, jeg dro til legen og han ba meg begynne å bruke lamisil. Det ble borte før jeg dro til Syden i juli, nå for noen dager siden fikk jeg hvite flekker (er fortsatt litt brun, derfor ser de hvite ut nå) og nå bruker jeg fungoral shampo og lamisil.. 

Har lest litt på nettet og ser at dette er noe man aldri blir helt kvitt. Er veldig slitsomt om jeg må gå å behandle sånt hele tiden, ikke er det pent heller.... 

Jeg har skjønt at man burde vedlikeholde med fungoral en gang i uken ca. Men det kan alikavell dukke opp igjen. 

Er det noen her som har blitt helt kvitt det ? Eller gått i flere år uten å få utbrudd ? Er redd jeg må gå med flekker store deler av resten av mitt liv...

Be legen din om henvisning til hudspesialist. 

Å være i sol kan ofte forverre denne typen hudplager. Ellers er det mange som må spøre seg med ulike ting titt og ofte, resten av livet. Kjedelig, ja, men det finnes verre ting.

Anonymkode: 5d6ab...77f

Skrevet

Slet med denne sopptypen i et par år før jeg fikk riktig diagnose for to år siden, brukte fungoral et par måneder også forsvant det for godt for min del, tipper sannsynligheten for at jeg får det igjen er større enn hos andre, men det var lett å bli kvitt så plager meg ikke :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Be legen din om henvisning til hudspesialist. 

Å være i sol kan ofte forverre denne typen hudplager. Ellers er det mange som må spøre seg med ulike ting titt og ofte, resten av livet. Kjedelig, ja, men det finnes verre ting.

Anonymkode: 5d6ab...77f

Ja, helt klart så finnes det værre ting og jeg tenker jo at dette er noe av det bedre jeg kunne fått av sånne ting. Men uansett litt dritt. Skal høre med en hudspesialist.

Skrevet
2 minutter siden, Nokrashy skrev:

Slet med denne sopptypen i et par år før jeg fikk riktig diagnose for to år siden, brukte fungoral et par måneder også forsvant det for godt for min del, tipper sannsynligheten for at jeg får det igjen er større enn hos andre, men det var lett å bli kvitt så plager meg ikke :) 

Ja, det forsvinner fort, men kommer fort tilbake igjen 😝 godt å høre det finnes håp da om at man kan gå i lang tid uten å få utbrudd! Gikk 2 mnd fra første utbrudd til neste for min del, men brukte ikke fungoral første gangen, bare smurte i noen dager med lamisil, så ble det borte i 2 mnd. Nå har jeg brukt fungoral hver dag i 8 dager og smurt med lamisil itilleg på områdene morgen og kveld itilleg. Får håpe det ikke kommer tilbake denne gangen. Fikk dette etter jeg begynte å trene og svetter veldig mye når jeg trener.. Men dusjer jo rett etter treningen, men likevell. Men tenker jeg skal bruke fungoral et par ganger i uke  fremover nå til jeg får dratt til til spesialist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...