Gå til innhold

Utnyttet som gratis arbeidskraft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på et veldig uformelt intervju på en restaurant i hovedstaden, der jeg fikk tilbud om å prøvejobbe tre timer på en onsdag ettermiddag. Jeg har flere års erfaring som servitør og bartender, og var forberedt på den type arbeidsoppgaver siden jeg søkte jobb som bartender. Jeg ble stasjonert i baren og der fikk jeg litt "opplæring" av en ganske sur og mott jente som knapt snakket til meg. Det var på en ukedag og veldig lite å gjøre, så jeg ble satt til å vaske.. Hun som skulle gi meg opplæring forsvant hele tiden så jeg var stort sett der alene. Etter 3 timer fikk jeg beskjed om at jeg skulle få mat, og jeg spurte om jeg skulle betale for maten siden jeg gikk ut i fra at de ville gi meg betalt for denne såkalte prøvejobbingen. Jeg spurte også om jeg hadde gjort en god jobb og hun jeg jobbet med sa jeg hadde jobbet veldig bra og hun skulle be restaurantsjef om å kalle meg inn til en samtale. Mens jeg var der dro forresten restaurantsjefen uten å si ha det, så jeg fikk ikke muligheten til å snakke med hun en gang. 
I ettertid har jeg innsett at jeg burde kreve en slags avtale/kontrakt for prøvejobbingen, og at jeg ikke burde være så naiv og godtroende. Jeg ble altså aldri kalt inn til en samtale, og jeg har heller ikke tatt kontakt med de siden jeg fikk så dårlig inntrykk av stedet og vurderte å bare la det gå. Jeg har da ikke krevd betaling for de tre timene med vasking, selv om det var veldig kjipt å kaste bort den tiden. Men mest er jeg bare oppgitt og skuffet over måten jeg har blitt behandlet. Er dette vanlig prosedyre egentlig? Jeg vurderer å kontakte hun som driver stedet og informere om dette og at jeg synes det er en veldig ufin måte å behandle mennesker som er ute etter jobb. Om jeg ikke var aktuell for jobben kunne jeg ønske de bare hadde sagt det med en gang i stedet for å utnytte meg for den tiden jeg var der. 
Når jeg fikk vite at jeg skulle vaske, burde jeg tatt hintet og bare dratt, men jeg ville ikke kaste bort muligheten for en jobb så jeg tok det med et smil og gjorde så godt jeg kunne. Jeg vasket alle barhyller og det tok meg nesten tre timer til sammen.

Så jeg lurte egentlig bare på om det er noen andre som har opplevd det her, og om det er noen vits i å kreve betaling eller varsle om dette stedet? 

Anonymkode: 0ae98...627

Videoannonse
Annonse
Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Jeg ville varsel eier og sendt krav på betaling.

Skrevet

Prøvejobb regnes vel som et slags intervju? Det er det ikke vanlig å få penger for. 

Anonymkode: 0a640...80a

Skrevet

Jeg ville varslet eier og gitt beskjed om at du ble dårlig behandlet. 

Anonymkode: d013a...63d

Skrevet

Prøvejobbing er noe dritt og uting. Jeg gjorde det selv i et bakeri og alle var sure og gadd ikke å gi meg opplæring en gang. Jeg gikk vel etter 30min..Så til neste gang så takker du heller nei, tror disse neppe hadde regnet med å betale deg for de 3 timene. Men varsle til eier, kanskje det hjelper. 

Anonymkode: bba74...8c3

Skrevet

Arbeidstilsynet og fagorganisasjonen for det aktuelle stedet bør få seg et varsel om tingenes tilstand. Men her er det vel bare ord mot ord og ingen dokumentasjon? 

Anonymkode: 07154...f1f

• 1 måned senere...
Skrevet

De må betale deg selvom det er såkalt prøvearbeid. Det var nylig en sak om dette i avisen. 

Anonymkode: a8c6c...468

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...