Gå til innhold

Mattematikkvansker er/kan være DYSKALKULI

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Og problemer med seksuallivet kan være dysexleksi. Men dette er mindre forsket på.

Gjest Catwoman
Skrevet
Og problemer med seksuallivet kan være dysexleksi. Men dette er mindre forsket på.

foreløpig bare du som har forsket på det, for å ha en unnskyldning liksom? :tunge1:

men for å ikke spore vekk: ja, dyskalkuli er det samme som dyleksi, bare at det går på tall isteden, og dte er nok noen av de med matteproblemer som lider av dette.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg har dyskalkuli faktisk. Gjør matikken ganske tung det.

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg begynner nesten å lure på om jeg har det. Matematikk har alltid vært mitt vanskeligste fag, selv om jeg har vært sterk i alle andre fag (også naturfag, helt til det har kommet til matematikk..).

Leste listen med "symptomer" nå, og det var en del som passet til meg.

- Jeg er skikkelig redd for betaling og greier. Jeg står i kassen på McDonalds, og får alltid helt noia når noen sier "men jeg har 2 kroner, så blir det bedre" - jeg klarer virkelig ikke å finne ut hva de skal ha tilbake da :-s

- Jeg husker aldri formler eller lignende. Jeg husker riktignok +/-/* - men ikke dele. Jeg kan dele 4 på 2, men når det kommer til 72:26 f.eks., så er jeg helt blank uten klakulator.

- Jeg er skikkelig distrè, og hater å måtte dra til nye steder fort - eller å bytte klasserom. Jeg klarte aldri å huske hvor vi skulle :-s

- Dans, aerobic og karate er bare å glemme.

- Bowling og sjakk funker heller ikke.

- Har absolutt ingen problemer med språk; er veldig språksterk og har ikke vanskelig for å lære ting utenat. Jeg synes naturfag og kjemi er kjempeinteressant; helt til man må kunne matte.

- Jeg har alltid vært kunstnerisk; og jeg var best i klassen på geometri.. ;-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dyskalkuli er vansker med de fire regningsartene (addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon). Det er en spesifikk vanske som kun innebærer vansker med matematikk. Akalkuli er en betegnelse på mer generelle matematikkvansker.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg begynner nesten å lure på om jeg har det. Matematikk har alltid vært mitt vanskeligste fag, selv om jeg har vært sterk i alle andre fag (også naturfag, helt til det har kommet til matematikk..).

Leste listen med "symptomer" nå, og det var en del som passet til meg.

- Jeg er skikkelig redd for betaling og greier. Jeg står i kassen på McDonalds, og får alltid helt noia når noen sier "men jeg har 2 kroner, så blir det bedre" - jeg klarer virkelig ikke å finne ut hva de skal ha tilbake da :-s

- Jeg husker aldri formler eller lignende. Jeg husker riktignok +/-/* - men ikke dele. Jeg kan dele 4 på 2, men når det kommer til 72:26 f.eks., så er jeg helt blank uten klakulator.

- Jeg er skikkelig distrè, og hater å måtte dra til nye steder fort - eller å bytte klasserom. Jeg klarte aldri å huske hvor vi skulle :-s

- Dans, aerobic og karate er bare å glemme.  

- Bowling og sjakk funker heller ikke.

- Har absolutt ingen problemer med språk; er veldig språksterk og har ikke vanskelig for å lære ting utenat. Jeg synes naturfag og kjemi er kjempeinteressant; helt til man må kunne matte.

- Jeg har alltid vært kunstnerisk; og jeg var best i klassen på geometri.. ;-)

Jeg kan heller ikke dele 72 på 26 i hodet, men det betyr ikke at jeg har matematikkvansker. Å bli forvirret i kassen når noen kommer med en femmer, to kroner eller tolv kroner og femti øre er også normalt og mer en reaksjon på stress enn matematikkvansker. Les mine definisjoner på dyskalkuli over her. det er svært få som har dette, man kan være dårlig i matematikk uten å ha dyskalkuli.

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg får ikke til å dele på papiret heller, og det var "tallblinds" egne "symptomer" jeg gikk ut i fra. Det kan sies at jeg stupte fra 5 i matte i 8.-klasse (da var det bare +/- og geometri) til 2/3 - og dette hang med gjennom hele videregående.

Jeg strøk i javaprogrammering til jul, kun pga. den -lille- matten som var med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...