AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Vi har husregler her hjemme, blant annet at når tvn står på i stua og noen ser på den, så har vi ikke lyd på telefonen dersom vi ser videoer, snap osv. Jeg har vansker med å fokusere når det er mange lydkilder og får lett hodepine dersom det summer over alt. Denne regelen har tydeligvis ikke stebarna hjemme hos sin mor, så hver gang de kommer hit, så må jeg minne de på det de tre første dagene. Så går det inn, før neste uke de kommer. Jeg er mildt sagt dritt! Lei av å mase på de og samboer ser ikke til å bry seg så hardt, så nå har jeg gitt litt opp. Hver gang vi er i stua sammen så sitter jeg heller og irriterer meg grønn over alle lydene og får ikke med meg noe som foregår på tvn.. hvordan få dette til å gå inn egentlig?? Jeg kan ikke rive telefonene ut av hendene på de og gjemme de heller... Anonymkode: 51012...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Du har problemer med å fokusere, så da skal alle andre ta hensyn til deg og dine regler... jaja, lykke til! Anonymkode: aea64...d2a 19
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 Hvorfor skal alle andre ta hensyn til deg? Få på deg lydtette øreklokker av typen hørselvern. Å dominere mange andre på denne måten er uakseptabelt av deg. At du er høysensitiv for lyd skal ikke gå ut over andres normale livsførsel i deres hjem. Du har da vel ogaå kjent til at du skulle bo sammen med stebarn da du bestemte deg for å bo med samboer? Anonymkode: 3fe34...31e 7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har problemer med å fokusere, så da skal alle andre ta hensyn til deg og dine regler... jaja, lykke til! Anonymkode: aea64...d2a Barna har bare godt av å lære seg å ta hensyn til andre mennesker. Anonymkode: 7f724...b2b 24
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: samboer ser ikke til å bry seg så hardt Du er sammen med en hensynsløs fyr! Dump han! Anonymkode: 7f724...b2b 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna har bare godt av å lære seg å ta hensyn til andre mennesker. Anonymkode: 7f724...b2b Mens de voksne er voksne og trenger ikke ta hensyn til noen andre enn seg selv, fordi de er ferdig med å være barn? Anonymkode: 3fe34...31e 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mens de voksne er voksne og trenger ikke ta hensyn til noen andre enn seg selv, fordi de er ferdig med å være barn? Anonymkode: 3fe34...31e Det var da en merkelig tolkning av det jeg skrev. Anonymkode: 7f724...b2b 12
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har husregler her hjemme, blant annet at når tvn står på i stua og noen ser på den, så har vi ikke lyd på telefonen dersom vi ser videoer, snap osv. Jeg har vansker med å fokusere når det er mange lydkilder og får lett hodepine dersom det summer over alt. Denne regelen har tydeligvis ikke stebarna hjemme hos sin mor, så hver gang de kommer hit, så må jeg minne de på det de tre første dagene. Så går det inn, før neste uke de kommer. Jeg er mildt sagt dritt! Lei av å mase på de og samboer ser ikke til å bry seg så hardt, så nå har jeg gitt litt opp. Hver gang vi er i stua sammen så sitter jeg heller og irriterer meg grønn over alle lydene og får ikke med meg noe som foregår på tvn.. hvordan få dette til å gå inn egentlig?? Jeg kan ikke rive telefonene ut av hendene på de og gjemme de heller... Anonymkode: 51012...6ca Har din samboer, deres barn og din samboers barn vært med på å utforme disse husreglene? DET kan være en stor fordel at alle er med på å utforme husreglene, fordi de da vil få større tilhørighet til reglene. Under utformingen av reglene, må det også fortelles til alle om hvorfor man ønsker denne regelen. Kanskje særbo er en bedre løsning for deg og din kjæreste? Anonymkode: 7f724...b2b 3
Ulrikke Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Jeg ser forsåvidt poenget ditt, for jeg kan også fort synes det blir "for mye" lyd til tider. MEN: jeg forventer ikke at alle skal tilpasse seg meg! Det finnes trådløse øretelefoner som er støydempende, på den måten kan du se på tv mens de andre bråker med sitt. Funker selvfølgelig ikke fullt så bra dersom det er flere som vil se på tv samtidig som de driver med andre ting... Spørsmålet er jo også hvor mye du vil se på tv. Her kan det helt fint respekteres om det er et spesielt program i løpet av en kveld du vil se. Jeg vokste opp med å måtte være stille under Dagsrevyen, feks. Tok ingen skade av det. Men hvis tv'en står på hele kvelden og du ALLTID vil ha med deg alt som skjer der blir det jo vanskelig for andre å leve i stua.... Når det er sagt, så MÅ jo ikke volumet på telefoner/pad'er stå på full guffe dersom tv'en står normalt på.... Synes dere skal revurdere litt alle parter her. Det må kunne gå an å snakke sammen og å vise hverandre en morsom video i stua selv om tv'en står på. Det gjør både barn og stebarn her, også sier jeg heller fra hvis det er noe jeg har veldig lyst til å få med meg - og da tar de hensyn. Null problem! Men det skjer jo ikke hele kvelden! 6
Zanzibar3 Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 Blir overasket over svarene her. Her er regelen at det er den som lager lyd som må ta hensyn. Hør på musikk med høretelefoner. Ikke se på TV når andre gjør lekser. Ha telefon på lydløs når man ser Snap. Også videre. Ingen har godt av å forholde seg til mange lydkilder samtidig. Hjemme er ro. 21
Hactar Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 Kan det være en løsning å ikke ha TV på stua? Slik jeg ser det, er TV den største forstyrrelsen dersom ikke alle ser på. Alle andre må skru opp stemmenivå og lyd på sine ting dersom TV-en står på i fellesrommet. Med egen TV-stue kan man prate normalt og evt dille med telefon på stua. Da er det også lettere å håndheve regler om ingen mobilstøy på TV-stua. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 6 minutter siden, Hactar skrev: Kan det være en løsning å ikke ha TV på stua? Slik jeg ser det, er TV den største forstyrrelsen dersom ikke alle ser på. Alle andre må skru opp stemmenivå og lyd på sine ting dersom TV-en står på i fellesrommet. Med egen TV-stue kan man prate normalt og evt dille med telefon på stua. Da er det også lettere å håndheve regler om ingen mobilstøy på TV-stua. Tv'en hører til i stuen. Hva skal en ellers gjøre der? Da blir det jo en finstue, slik som en hadde før i tiden og bare brukte når det var høytider. Anonymkode: 67820...ec8 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #13 Skrevet 23. september 2018 Sånn er det her også, med samboers barn! Jeg holder på å bli gal! To stk. Tenåringer her med hver sin iPhone som spiller lyder/musikk hele dagen! Jeg ber de om å bruke hodetelefoner, men de blir bare sure og demper lyden litt. Og jeg ber de på en pen måte, men nei! Far lar det bare skurre og gå! Jeg blir tullerusk av alle lydene. Har starter med å legge med tidlig (etter de minste barna mine har lagt seg) for å få litt fred og ro. Anonymkode: 1d586...471
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #14 Skrevet 23. september 2018 Oi, dette er interessant! Jeg bor alene og har ikke dette problemet i det daglige, men når jeg er sammen med foreldrene mine så blir jeg noen ganger nesten sprø av at de har lyd på snap, filmer på nettaviser osv når vi alle sitter i stua. Det er selvfølgelig ikke med samme frekvens som om det hadde vært tenåringsbarn, men her er det et generasjonsskille oppover. Jeg jobber i åpent kontorlandskap og har aldri lyd på telefonen verken på jobb eller hjemme, og bruker alltid øreplugger (utenom når jeg er alene hos meg selv). Er så «oppdratt» via jobb til at det skal være null lyd i fellesskap med andre, at jeg praktiserer det konsekvent Skjønner din frustrasjon, dette hadde vært vanskelig for meg å takle om jeg var i din situasjon. Har ingen råd, bare medfølelse. Anonymkode: c2506...219 3
Pinkee Skrevet 23. september 2018 #15 Skrevet 23. september 2018 ER bare en ting som funker på slikt; begynn å heng over skuldra på de så fort telefonen lager lyd, riv den ut av fingrene for å se videoene de spiller og lignende. Skal garantere at ørepluggene fort ble funnet frem da. For ungdommer har teflonhjerne, alt som kan betegnes som kjedelig, sklir rett av. Men, kjipe voksne som blander seg inn, det er noe som fester seg. 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #16 Skrevet 23. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal alle andre ta hensyn til deg? Få på deg lydtette øreklokker av typen hørselvern. Å dominere mange andre på denne måten er uakseptabelt av deg. At du er høysensitiv for lyd skal ikke gå ut over andres normale livsførsel i deres hjem. Du har da vel ogaå kjent til at du skulle bo sammen med stebarn da du bestemte deg for å bo med samboer? Anonymkode: 3fe34...31e Det har jo ikke kun med min høysensitivetet å gjøre.. mener du at det er folkeskikk å sitte i felles stue å se på videoer på telefonen med lyd på?? Og så skal jeg ha øreklokker på tvn som henger på veggen??? Det er ikke normal livsførsel.. jeg har bodd sammens med disse barna lenge før de fikk mobiltelefon Anonymkode: 51012...6ca 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #17 Skrevet 23. september 2018 1 time siden, Zanzibar3 skrev: Blir overasket over svarene her. Her er regelen at det er den som lager lyd som må ta hensyn. Hør på musikk med høretelefoner. Ikke se på TV når andre gjør lekser. Ha telefon på lydløs når man ser Snap. Også videre. Ingen har godt av å forholde seg til mange lydkilder samtidig. Hjemme er ro. Jeg ble litt sjokkert selv.. trodde seriøst at dette med lydkilder var normale husregler hos folk jeg.. det er da mer normalt at de med mobiltelefoner/ipad tar på seg headset når de ser på noe enn at jeg skal koble meg på tvn? 🤷🏻♀️ Vi har ett felles barn som er mindre. Hun får ikke lov til å se på ipad i stua uten headset.. så blir litt dumt når de større søskenene bare får styre som de vil også.. 1 time siden, Hactar skrev: Kan det være en løsning å ikke ha TV på stua? Slik jeg ser det, er TV den største forstyrrelsen dersom ikke alle ser på. Alle andre må skru opp stemmenivå og lyd på sine ting dersom TV-en står på i fellesrommet. Med egen TV-stue kan man prate normalt og evt dille med telefon på stua. Da er det også lettere å håndheve regler om ingen mobilstøy på TV-stua. Haha, seriøst! Ta bort tvn slik at ungdommene får ha lyd på telefonene sine når de vil? Det er som regel hele familien som sitter å ser på et tv program sammen, evt. Jeg og samboer. Men samtidig skal de gjerne se en video på snap eller youtube. Dette blir forstyrrende. 43 minutter siden, Pinkee skrev: ER bare en ting som funker på slikt; begynn å heng over skuldra på de så fort telefonen lager lyd, riv den ut av fingrene for å se videoene de spiller og lignende. Skal garantere at ørepluggene fort ble funnet frem da. For ungdommer har teflonhjerne, alt som kan betegnes som kjedelig, sklir rett av. Men, kjipe voksne som blander seg inn, det er noe som fester seg. Takk! Eneste tipset til nå dette skal prøves ut! Anonymkode: 51012...6ca 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #18 Skrevet 23. september 2018 Regler om mobilfrie tider (der mobilene blir slått av eller satt på lydløs og lagt bort i noen timer) hjemme er bare sunt for alle Prøv det. Anonymkode: 7f724...b2b 4
Hactar Skrevet 23. september 2018 #19 Skrevet 23. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tv'en hører til i stuen. Hva skal en ellers gjøre der? Da blir det jo en finstue, slik som en hadde før i tiden og bare brukte når det var høytider. Anonymkode: 67820...ec8 Jøss, ser dere så himla mye på TV at stua blir avbefolket av å flytte den ut? Jeg er ikke noe glad i bakgrunnsstøy heller, men ingenting er jo verre enn å ha på en TV man ikke ser på? Men ja, dere kan absolutt ha regler om å ikke se på TV og mobil samtidig, men når dette ikke er viktig for din samboer mens du holder på å klikke, kan det kanskje være like greit at du skjermer deg, enten ved å flytte TV-en ut av kaoset eller ved å bruke øretelefoner. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #20 Skrevet 24. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har din samboer, deres barn og din samboers barn vært med på å utforme disse husreglene? DET kan være en stor fordel at alle er med på å utforme husreglene, fordi de da vil få større tilhørighet til reglene. Under utformingen av reglene, må det også fortelles til alle om hvorfor man ønsker denne regelen. Kanskje særbo er en bedre løsning for deg og din kjæreste? Anonymkode: 7f724...b2b selvfølgelig har de det.. Vi voksne skrev de opp, og gikk igjennom de med barna som den gang var enige. Men nå virker det som at de ter ingen som bryr seg.. 10 timer siden, Hactar skrev: Jøss, ser dere så himla mye på TV at stua blir avbefolket av å flytte den ut? Jeg er ikke noe glad i bakgrunnsstøy heller, men ingenting er jo verre enn å ha på en TV man ikke ser på? Men ja, dere kan absolutt ha regler om å ikke se på TV og mobil samtidig, men når dette ikke er viktig for din samboer mens du holder på å klikke, kan det kanskje være like greit at du skjermer deg, enten ved å flytte TV-en ut av kaoset eller ved å bruke øretelefoner. Min samboer bryr seg ikke om lyder, fordi han greier å koble ut... Hvorfor skal jeg begynne med øreklokker? da hører jo ikke de andre tvn som står på.. skal jeg da sitte med øreklokkene mine å se senkveld, mens de andre ser stumtv? Skal jeg bare drite i at reglene brytes å gi helt opp?.. Hva skjer når de ikke gidder å bidra med oppgavene sine lenger da?? som også er en husregel. Skal jeg bare gjøre de for dem istedet? Anonymkode: 51012...6ca 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå