AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Hei, jeg har fått diagnosen Kols etter mange år med plager. Venter på videre utredninger og regner med at jeg da vil få riktige medisiner som vil letter hverdagen min, samt opplæring og informasjon. Lest en del på nettet, men dette er veldig fakta fra legebok stil, og vet at kols kan oppleves forskjellig hva person til person i hverdagen. Lurer på om det er noen her inne som har kols eller noen nær seg som har det som vil dele litt om åssen dere /de takler en hverdag med kols? Hva er din utfordring, er det noe du ikke kan gjøre lengere? Endret alt seg den dagen du fikk diagnosen, eller lever du ganske likt? Åssen taklet de nærmeste rundt deg din diagnose? Sitter jo med mange så mange tanker mens man venter.... Anonymkode: f5da2...be7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Kols diagnosen er vanskelig å sette. Mange får feilaktig kolsdiagnose der de senere får astmadiagnose. Når du venter på videre utredning, så har du neppe vært hos spesialist, blitt testet grundig og fått diagnosen. Inntil det er gjort kan du avvente kolsdiagnosen. Hvor mye og lenge har du røykt? Anonymkode: fc415...67b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 Har en mor med kols i stadium fire. Stakkars 😔 Anonymkode: f16af...a31
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 Ts her. Fått feil diagnose i 5 år, enten som kronisk bronkitt/ lungebettenesle og astma. Har ffått diagnosen kols etter ct, det er ingen tvil, men vet ikke hvilken stadium jeg har enda. Skal til lungespesialist om 5 uker, der flere forskjellige undersøkelser vil bli utført. Men diagnosen er satt og er reel. Anonymkode: f5da2...be7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 59 minutter siden, AnonymBruker said: Kols diagnosen er vanskelig å sette. Mange får feilaktig kolsdiagnose der de senere får astmadiagnose. Når du venter på videre utredning, så har du neppe vært hos spesialist, blitt testet grundig og fått diagnosen. Inntil det er gjort kan du avvente kolsdiagnosen. Hvor mye og lenge har du røykt? Anonymkode: fc415...67b KOLS er en lett diagnose å sette ved hjelp av CT Anonymkode: 969b5...b31
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 Mange av medisinene som brukes for kols er en del av de samme som brukes for astma, så hvis du har brukt astmamedisin er det mye likt. Kols er forøvrig en diagnose som hovedsaklig stilles på grunnlag av spirometri, så CT har sikkert vist forandringer som man ofte finner ved kols, men som kan ha forskjellige årsaker. Så at du har fått kols-diagnose etter CT er litt pussig, men kanskje den er satt sammen med funn på spirometri og sykehistorie? Hvorfor skulle det gjøre noen forskjell for de rundt deg? Du er jo den samme som før, så er vel ikke noe spesielt for dem å takle? Anonymkode: 49da4...1fa
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: KOLS er en lett diagnose å sette ved hjelp av CT Anonymkode: 969b5...b31 Tror du enten har misforstått eller legger for mye vekt på billeddiagnostikk. CT brukes endel, men da gjerne for å se etter andre ting/utelukke andre ting, eller som veilederen sier, ved stor diskrepans i symptomer og spirometri http://legeforeningen.no/PageFiles/43305/Høringsutkast - Nasjonal faglig retningslinje kols.pdf Billeddiagnostikk er kun et hjelpemiddel, KOLS-diagnosen stilles på grunnlag av spirometrifunn (GOLD-kriterier). Anonymkode: 49da4...1fa
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/847/Nasjonal-faglig-retningslinje-og-veileder-for-forebygging-diagnostisering-og-oppfølging-IS-2029.pdf Her er forresten veilederen til helsedirektoratet, den jeg linket til var legeforeningen sitt høringsutkast. Anonymkode: 49da4...1fa
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Jeg har fått diagnosen, det er ingen tvil... det jeg lurer på er om noen som har kols eller lever tett åppå noen med kols kan fortelle meg om hverdagen de har med denne sykdommen, kanskje de skulle ønske noen andre hadde sagt til dem utenom alle fagpersonene kanskje? Jeg har ikke behov for måtte forsvare diagnosen min. Jeg har fått diagnosen kols, av folk med utdannelse til å gi den. Anonymkode: f5da2...be7 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 Faren min hadde kols, sikkert i 20 år før han døde alt for tidlig når han var 60. Gikk bare nedover med han, nå ga han aldri slipp på røyken heller men det var nok det beste at han døde så tidlig så han slapp å havne på noe sykehjem. På slutten så klarte han nesten ikke å gå til toalettet fordi han sleit sånn med pusten, periodevis kunne han ikke prate i telefonen for han hadde ikke pust... Helt for jævlig... Unner ikke min verste fiende å ha kols. Håper det går bedre for deg ts. Anonymkode: 9852b...eb8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #11 Skrevet 24. september 2018 Kols er grusomt, de som røyker velger dette selv, de er det ikke synd på. De som går kols av andre grunner, er det synd på. Anonymkode: fe6c6...434
Perelandra Skrevet 24. september 2018 #12 Skrevet 24. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kols er grusomt, de som røyker velger dette selv, de er det ikke synd på. De som går kols av andre grunner, er det synd på. Anonymkode: fe6c6...434 Ja, mange får kols pgs av røyking, men ikke alle. Jeg hadde en onkel som fikk det på grunn av arbeid med asbest. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #13 Skrevet 24. september 2018 55 minutter siden, Perelandra skrev: Ja, mange får kols pgs av røyking, men ikke alle. Jeg hadde en onkel som fikk det på grunn av arbeid med asbest. Etter arbeid med aspest får man normalt aspestose ikke kols, https://nhi.no/sykdommer/lunger/diverse/asbestose/ (anbefaler også Amund Gulsviks bok om lungesøykdommer for spesielt kunnskapstørste og interesserte.) Enkelte finner det lettere å si de har kols enn aspestose, noe få vet hva er i den vestlige verden, der aspest ble forbudt s3nt på 1970 tallet/tidlig på 1980 tallet. I østen brukes og arbeider folk fortsatt med aspest uten verneutstyr. Ganske skremmende. Anonymkode: fc415...67b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå