spansk123 Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Hei! Jeg vurderer å studere for å bli lektor til neste år, og ønsker egentlig å ha spansk som hovedfag og samfunnsfag som fag 2. Jeg har flere spørsmål angående dette. For det første; hvordan opplever dere hverdagen som lektor? Jeg leser nå mye negativt om yrket... Også lurer jeg på om det er noen her som er lektor i spansk, som kan fortelle litt om hvordan det er? Det er jo ofte et fellesfag, og mange umotiverte elever.. Er det verdt det? Og hvordan er studiet? 🙂 Hvordan er jobbmulighetene med disse undervisningsfagene? Er det dumt å ikke ha matte, engelsk eller norsk? Setter stor pris på om noen kan svare på noe av dette 😄
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Hei! Jeg er lærer i vgs. Jeg har ikke fagene du spør om, men jeg kan fortelle deg om inntrykkene jeg har fått. Felles for smf. og spansk er at det er små fag. Det betyr at du må ha ganske mange klasser for å fylle en stilling. Smf. tror jeg er et greit fag å undervise i, siden elevene ofte har en viss interesse for temaene. Spansk er nok hakket verre, fordi mange av elevene synes det er veldig vanskelig med nye språk. Hvis du kan bruke noen av fagene dine til å undervise i programfag på vgs. (f. eks. sosialkunnskap eller politikk og menneskerettigheter), ville jeg absolutt prøvd å få til det. Dette er fag elevene ofte liker, og de har valgt dem selv. Som sagt er dette bare mine inntrykk, så ikke stol helt på det, da. Håper du får flere svar! Anonymkode: 4b5ad...cb8 1
spansk123 Skrevet 23. september 2018 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er lærer i vgs. Jeg har ikke fagene du spør om, men jeg kan fortelle deg om inntrykkene jeg har fått. Felles for smf. og spansk er at det er små fag. Det betyr at du må ha ganske mange klasser for å fylle en stilling. Smf. tror jeg er et greit fag å undervise i, siden elevene ofte har en viss interesse for temaene. Spansk er nok hakket verre, fordi mange av elevene synes det er veldig vanskelig med nye språk. Hvis du kan bruke noen av fagene dine til å undervise i programfag på vgs. (f. eks. sosialkunnskap eller politikk og menneskerettigheter), ville jeg absolutt prøvd å få til det. Dette er fag elevene ofte liker, og de har valgt dem selv. Som sagt er dette bare mine inntrykk, så ikke stol helt på det, da. Håper du får flere svar! Anonymkode: 4b5ad...cb8 Hei, og takk for svar! fagene du skriver er fag jeg har stor interesse for, og veldig gjerne kunne tenke meg å undervise i. Problemet er bare at jeg ikke finner ut hvilke fagkombinasjoner jeg må ta, for å få undervisningskompetanse i sosialkunnskap/pom, sosiologi og/psykologi? Vet du noe om dette? Jeg hadde en lærer i vg1, hun underviste i både norsk, samf, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter og sosiologi, i tillegg til at hun var kontaktlærer. Lurer på hvordan hun har fått til det, kanskje jeg skal sende mail til henne :- )
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, spansk123 skrev: Hei, og takk for svar! fagene du skriver er fag jeg har stor interesse for, og veldig gjerne kunne tenke meg å undervise i. Problemet er bare at jeg ikke finner ut hvilke fagkombinasjoner jeg må ta, for å få undervisningskompetanse i sosialkunnskap/pom, sosiologi og/psykologi? Vet du noe om dette? Jeg hadde en lærer i vg1, hun underviste i både norsk, samf, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter og sosiologi, i tillegg til at hun var kontaktlærer. Lurer på hvordan hun har fått til det, kanskje jeg skal sende mail til henne :- ) Jeg vet dessverre ikke hvordan du får undervisningskompetanse i de fagene. Helt sikkert lurt å snakke med den gamle læreren din. Og kanskje du kan kontakte en studieveileder eller noe lignende på universitetet? Anonymkode: 4b5ad...cb8
spansk123 Skrevet 23. september 2018 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet dessverre ikke hvordan du får undervisningskompetanse i de fagene. Helt sikkert lurt å snakke med den gamle læreren din. Og kanskje du kan kontakte en studieveileder eller noe lignende på universitetet? Anonymkode: 4b5ad...cb8 Det skal jeg gjøre! Tusen takk for svar 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå