AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Jeg studerer idag noe innen helse, men kjenner ikke helt at engasjementet er der. Har stusset litt på å bli revisor. Jeg har karakterer til å komme inn på NHH, men til neste år fyller jeg 26 år. Er jeg for gammel? Eller sagt på en annen måte, er det vanlig at flere eldre starter på utdanning der? Har av en eller annen grunn sett for meg at det bare er ferskinger rett fra videregående som starter på NHH. Og hva tenker dere om jobbmuligheter for en nyutdannet revisor på 31 år? Føler egentlig at løpet er kjørt for min del nå.. Anonymkode: d9664...a54
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Jeg startet på jusen i Bergen da jeg var 26. Var blant de eldre studentene, men det var mange på min alder og eldre. Halvparten var sikkert over 23(23/5 regelen). På NHH er det sikkert enda flere voksne studenter siden de har dobbelt så mange søkere. Jeg hadde ingen porblemer med å få jobb pga alderen min. Regner med det samme gjelder revisorjobber. Jeg angrer ikke på at jeg valgte ny utdanning som 26 åring, selv om jeg trodde jeg følte "løpet var kjørt" før jeg startet jeg også. Tror det er viktig å finne en jobb man virkelig trives med. Anonymkode: 23f7e...da2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: På NHH er det sikkert enda flere voksne studenter siden de har dobbelt så mange søkere. Anonymkode: 23f7e...da2 Dobbelt så mange studieplasser mente jeg. Anonymkode: 23f7e...da2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 Nei. Jeg er 31, og studerer med mange på 20-21 år. Den største forskjellen er kanskje at de yngre er litt vel interessert i festing og arrangementer. Anonymkode: 8b57b...039 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg er 31, og studerer med mange på 20-21 år. Den største forskjellen er kanskje at de yngre er litt vel interessert i festing og arrangementer. Anonymkode: 8b57b...039 Og at de skjeldent har jobb-erfaring Anonymkode: 6fc36...d7c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 24 minutter siden, AnonymBruker said: Og at de skjeldent har jobb-erfaring Anonymkode: 6fc36...d7c Ja, som oftest er det et skille mentalt. Jeg merket personlig at en del i klassen ikke jobbet, og fikk støtte hjemmefra - og hadde kanskje aldri vært blakke, slik at å måtte prioritere jobb framfor kule arrangement kunne virke litt fremmed for noen. Skulle de bli sittende i saksa, så var løsningen alltid en telefonsamtale unna. Ellers så var det kanskje noen studenter som fortsatt hang igjen mentalt fra VGS...snakket om hvor fett russetiden deres var, eller hva tiden deres i førstegangstjenesten, slikt som jeg hadde gjort for over 10 år siden, og som nå bare var vage minner. Man finner alltids litt pappagutter/jenter, som ser på ting veldig lett. Var noen som ikke kunne skjønne hvorfor studenter i klassen ikke kunne være med på hyttetur før påsken, når det "bare" kosta 3000 kr pr. hode, for en langhelg. Eller hvorfor ikke personer i studentklubben kunne dra på årsmøte / happening på andre siden av landet - da flytur + kost og losji ville havnet på 4000-5000 kr. Men folk flest var normale og oppegående :-) Anonymkode: 8b57b...039
drue Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 Nei, du er absolutt ikke for gammel. Jeg er 28 år, og tenker på å begynne å studere igjen selv.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 En god gjeng med snørrklysete pappagutter og jenter, som oppfører seg som drittunger er en god beskrivelse av NHH- studentene. Anonymkode: 5a55d...deb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Tenker at det ikke er noe problem. Da har du over 30 år igjen av arbeidslivet. Anonymkode: 64cc1...9ae
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En god gjeng med snørrklysete pappagutter og jenter, som oppfører seg som drittunger er en god beskrivelse av NHH- studentene. Anonymkode: 5a55d...deb er dette noe du har erfart selv? Anonymkode: d9664...a54
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 Jeg er 34 og har nettopp begynt å studere, for første gang. Var usikker på om jeg skulle gjøre det fordi jeg er så gammel og hva er vitsen, men så leste jeg et eller annet på nett og det stod noe sånt som "40 blir du uansett, og du kan enten bli 40 med en utdannelse, eller uten en utdannelse, hva vil du" Og det resonnerte med meg. 26 er ikke gammelt i det hele tatt. Kjør på. Anonymkode: 68a02...a10
bopera Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 Jeg mener det aldri er for sent å utdanne seg, uansett om det er etterutdanning, nytt studie, eller man er førstegangsstudent. Mannen min studerte sammen med en som 12 år eldre. Lang historie kort; etter studietiden endte det med at han raskt ble sjefen til enkelte av medstudentene sine. Eneste erfaringen jeg har med NHH, er at en av mine nærmeste venninner gikk der. Hun er overhodet ingen «snørrklysete pappajente», og personlighetene til de av studievennene hennes jeg har blitt kjent med, er like mangfoldige som ved enhver annen skole. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #13 Skrevet 23. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 34 og har nettopp begynt å studere, for første gang. Var usikker på om jeg skulle gjøre det fordi jeg er så gammel og hva er vitsen, men så leste jeg et eller annet på nett og det stod noe sånt som "40 blir du uansett, og du kan enten bli 40 med en utdannelse, eller uten en utdannelse, hva vil du" Og det resonnerte med meg. 26 er ikke gammelt i det hele tatt. Kjør på. Anonymkode: 68a02...a10 Det er jo en interessant tankegang da. Jeg tenker at alder kan variere veldig fra utdanning til utdanning. Har inntrykk av at det er mer akseptert å studere medisin som 30 åring enn økonomi, men det kan jo bare være meg som har litt feil syns på saken. Syns også det virker enklere for en lege som er ferdigutdannet som 36 åring å få jobb, enn en siviløkonom/revisor gjør på samme alder. Men som sagt er dette bare mine inntrykk. Anonymkode: d9664...a54
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #14 Skrevet 23. september 2018 Vi har et par i klassen som er i slutten av 30-åra, begynnelsen av 40-åra, og en som er rundt 50. Disse har vært yrkesaktive hele livet, med relevant jobb, men manglet utdannelsen (Kontorfag, økonomi, o.l). Og de sier stort sett det samme: "Aldri for sent, jeg er 10/20 år eldre, og om et par år er du ferdig med utdannelsen". Så ikke tenk på at du er for gammel, alltid noen eldre der ute. Anonymkode: 8b57b...039
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #15 Skrevet 23. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en interessant tankegang da. Jeg tenker at alder kan variere veldig fra utdanning til utdanning. Har inntrykk av at det er mer akseptert å studere medisin som 30 åring enn økonomi, men det kan jo bare være meg som har litt feil syns på saken. Syns også det virker enklere for en lege som er ferdigutdannet som 36 åring å få jobb, enn en siviløkonom/revisor gjør på samme alder. Men som sagt er dette bare mine inntrykk. Anonymkode: d9664...a54 Det er nå vanskelig å sammenligne uten å ha innsikt i begge yrker. Uansett er det ikke lett å gå jobb som nyutdannet lege på 36 år. Det er mange færre LiS1-stillinger i forhold til søkere, så det blir en flaskehalseffekt. Det er tydelig at kjønn spiller en rolle, og de som er eldre enn gjennomsnittet har større vansker med å få jobb. Anonymkode: 64cc1...9ae
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #16 Skrevet 23. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en interessant tankegang da. Jeg tenker at alder kan variere veldig fra utdanning til utdanning. Har inntrykk av at det er mer akseptert å studere medisin som 30 åring enn økonomi, men det kan jo bare være meg som har litt feil syns på saken. Syns også det virker enklere for en lege som er ferdigutdannet som 36 åring å få jobb, enn en siviløkonom/revisor gjør på samme alder. Men som sagt er dette bare mine inntrykk. Anonymkode: d9664...a54 Kjenner en mann som var ferdig med å studere ved nhh i 40-årene, han fikk en god jobb da han var ferdig! Men skal sies han er frivillig barnløs (gift) og fremstår meget fleksibel. Om det kan ha noe å si. Han hadde jobbet i mange år, men innen en bransje hvor det ble vanskeligere og vanskeligere å få jobb (nedlagte arbeidssteder osv). Anonymkode: 24024...9ff
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #17 Skrevet 23. september 2018 Det er ikke lenger «lett» å få jobb som nyutdannet, hverken som gammel eller ung. Med unntak av kanskje sykepleiere. Arb markedet er i endring, og det vil bli tøffere for alle. Det mange unge glemmer er at man som eldre har arb erfaring fra før, og gjerne ferdig med småbarnstid. Noe som betyr mer stabilitet for jobben fremover. Anonymkode: 24024...9ff
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #18 Skrevet 23. september 2018 Jeg var faktisk 26 når jeg begynte på NHH. Følte at jeg skilte meg litt ut men ikke pga alder, mer pga at jeg var den eneste med barn. Hadde ikke noe problem med å få jobb etterpå. Anonymkode: e098b...47d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #19 Skrevet 23. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var faktisk 26 når jeg begynte på NHH. Følte at jeg skilte meg litt ut men ikke pga alder, mer pga at jeg var den eneste med barn. Hadde ikke noe problem med å få jobb etterpå. Anonymkode: e098b...47d Kult! følte du at det var mye pappagutter/jenter der? Anonymkode: d9664...a54
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #20 Skrevet 24. september 2018 På 23.9.2018 den 19.47, AnonymBruker skrev: Kult! følte du at det var mye pappagutter/jenter der? Anonymkode: d9664...a54 Ja absolutt. Men det er like mange oppegående «normale» studenter. Anonymkode: e098b...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå