Gå til innhold

Kjøpe drømmehuset fra 60-tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forelsket meg i et gammelt dødsbo med flott beliggenhet, flott hage og et tak som ikke må byttes umiddelbart. Ellers må det meste gjøres. Deler av første etasje ligger under bakken og det er registrert fukt til ca midt på veggen i rommene i dette området. Ca 7cm høydeforskjell i gulvet i første etasje. 

Huset har ligget ute i ca et halvt år, og jeg er jo redd for å kjøpe katta i sekken. Vi har ikke råd til å rive og bygge nytt heller. 

Vi tenker å gjøre mest mulig selv, og bare overfladisk der det er mulig(gulv vil vi også vente med pga små barn, kun der vi "må"). Jeg har lite erfaring med oppussing, gubben har en del. Huset er ca 160kvm over to plan. Vi har ikke all verden å pusse opp for, men ser for å ta det over noen år uansett.

Lite info, men hva tror dere o kloke kk'ere? Legge inn bud eller vente på noe som ikke krever så omfattende oppussing, men da antagelig heller ikke med flott beliggenhet og hage..🤔☺️

Anonymkode: e20c4...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var i samme situasjon. Fant ett hus som trengte mye oppussing, men det var nydelig, og beliggenheten var den vi ønsket. Har ligget ute i et halvt års tid. La det litt på is, ville tenke oss om en måneds tid. Er ikke hastverk når det har stått ute lenge. 

Så dukket plutselig et annet hus opp! Enda bedre beliggenhet,finere hage, ingen oppussing nødvendig selv om begge husene er fra samme byggeår (1964)

DET kjøpte vi, og glade er vi for alt vi slipper å gjøre! Is i magen er lurt, selv om man forelsker seg er mitt råd! Det dukker alltids opp noe!

Anonymkode: 19907...37b

• Liker 1
Skrevet

Vi har totalrenovert ett hus fra 1959, fant mange «usynlige» råteskader når vi begynte og det hele bler mye mer omfattende enn vi først så for oss. Fant også mye dø rotter og spor etter mus. Vi har brukt 1,5 mill på oppussing til nå å er langt fra ferdig. I tillegg har vi brukt maaange arbeidstimer og bodde ikke hjemme når vi tok hovedetasjen som tok ca 6 mnd. Hjelper lite å pusse opp overflaten når problemene ligger inni veggen ;) har du råd og tid, go fore it! 

Anonymkode: afdbc...64d

• Liker 1
Skrevet

Når du sier dere ikke har all verdens å pusse opp for, og samtidig snakker om fukt langt opp på veggen i kjelleren, antar jeg at du ikke skjønner omfanget av den jobben som må gjøres. Før dere evt legger inn et bud bør dere ta med en fagmann for å se på huset og som kan hjelpe dere med et overslag på prisen dere må forvente å bruke på huset. Først da ser dere om dette er noe for dere. Én ting er det dere ser på overflaten, en annen ting er det som dukker opp når man begynner å rive. Oppussing koster alltid mer enn man tror, og tar lenger tid enn beregnet.

Anonymkode: 296e8...7f7

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville hatt en takstmann til å sjekke veldig godt hva som menes med fukten du nevner. Sånt kan bli veldig dyrt. 

Skrevet

Hvor mye kan dere gjøre selv, og hva må dere betale andre for å gjøre? Finn ut av det først. Har dere økonomi til å takle dyre overraskelser? Vi har pusset opp et hus fra 1930-tallet fra kjellergulv til pipe, og vi fikk noen overraskelser (vannskade inni veggen på kjøkkenet, livsfarlig elektrisk anlegg, bruksforbud for pipa osv). Og det hadde blitt mye billigere å rive huset og bygge nytt.

Anonymkode: fc669...efe

Skrevet

Det der hørtes hinsides dyrt ut!

Ny drenering og mulig råte, det elektriske må sannsynligvis fikses siden moderne familier bruker langt mer strøm enn det som en gjorde før, mulig det meste av røropplegget bør tas... Det er jo sånt som koster penger. 

Anonymkode: 0e9c4...68a

• Liker 2
Skrevet

Bor i hus fra '68, og sakte,  men sikkert, jobber vi oss gjennom det. Ville ikke byttet, men det er en del jobb - spesielt om du har fukt i underetasjen. Vi har ikke drenert utenpå ennå, men kjører luftavfukter av og til. Det hjelper litt.

Huset kjøpt for 1,8 mill i 2009, oppussing så langt for ca 0,9 mill.

Anonymkode: 92b1e...dd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...