Gå til innhold

Oppføring av sekundærbolig i skattekort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg overtar bolig i november/desember, og har da to boliger i perioden. For å få korrekt skattekort, må jeg altså endre slik at jeg fører opp en verdi både på primærbolig og sekundærbolig. Slik skattekortet er nå, står primærbolig med en verdi på ca 25% av markedsverdi. Sekundærbolig skattes med 90% av markedsverdi ? Hvis megler da oppgir nåværende bolig til å ha en markedspris på 2,6 millioner, og det er den som skal stå som sekundærbolig, fører jeg da opp 90 % av dette i skattekortet ?

Anonymkode: 82334...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge skal du sitte med to boliger? Skal du selge den ene så er ikke det nødvendig å rote med skattekort ol. Spør megler eller skatteetaten.no

Anonymkode: b1873...535

Skrevet

Mener dette gjelder akkurat 31.12, det var hvertfall tilfelle for meg, og verdiene kom på ligning uten at jeg foretok meg noe.

Di trenger nok ikke å gjøre noe med skattekortet ditt, dette utgjør neppe noe særlig? Jeg merket hvertfall ikke noe til det.

Anonymkode: 70f05...b50

Skrevet

Ettersom jeg overtar såpass sendt på året, blir det ikke salg av bolig før enn på nyåret. Jeg eier altså to boliger 31.12.2018. Det jeg lurer på konkret er : boligen er taksert av megler til 2,6 millioner. Hvilket beløp fører jeg da i kolonnen for verdi på primærbolig : 100% = 2,6 millioner, eller 90 % = 2 340 000,- ? For meg virker det siste naturlig, ettersom beløpet på primærboligen er redusert til ca 25% av markedsverdien på skattekortet.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener dette gjelder akkurat 31.12, det var hvertfall tilfelle for meg, og verdiene kom på ligning uten at jeg foretok meg noe.

Di trenger nok ikke å gjøre noe med skattekortet ditt, dette utgjør neppe noe særlig? Jeg merket hvertfall ikke noe til det.

Anonymkode: 70f05...b50

Er litt usikker på det. Den ene boligen, den jeg har kjøpt, har en markedsverdi på opp mot 5 millioner. Den jeg selger, har altså en markedsverdi på rundt halvparten. Så jeg innbiller meg at det har betydning skattemessig hvilken bolig som føres som primær- og sekundærbolig.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt usikker på det. Den ene boligen, den jeg har kjøpt, har en markedsverdi på opp mot 5 millioner. Den jeg selger, har altså en markedsverdi på rundt halvparten. Så jeg innbiller meg at det har betydning skattemessig hvilken bolig som føres som primær- og sekundærbolig.

Det som vel betyr mest er å opplyse om at en bolig skal selges og ikke leies ut. Følgelig er du i en overgangsfase. Jeg aner ikke hvordan det der så ut på min skattemelding da jeg stod i samme situasjon. Men det utgjorde ikke merkbart mye i kroner. 

Anonymkode: b1873...535

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...