Gå til innhold

Konflikt på jobb=( Leder og ansatt).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for en stor bedrift. Vi har mange avdelinger. Hver avdeling har en avdelings leder og en skiftleder -under. HR har da personlig ansvar for alle avdelingene og ansatte. På avdelingen min har vi hatt en skiftleder som er rett og slett en av de verste lederne du kan tenke deg. Jeg skjønner ikke hvordan de har satt han opp i en sånn stilling engang. Han er ikke egnet til å være en leder. Har verken den kompetansen eller erfaringene som trengs. Vi har hatt en konflikt i et helt år nå. Jeg er en tålmodig person og tåler veldig mye, men føler nå at jeg ikke gidder mer, særlig når han skal være min nærmeste leder fremover. Konflikten er i eskalerings fasen nå. Jeg ser en vei ut for å kunne unngå dette og det er å slutte. HR har funnet ut om konflikten nå og dem prøver å løse det i samarbeid med tillitsvalgt. Men dem prøver å få oss til å jobbe sammen, noe som ikke kommer til å gå. Nå skal vi inn på et møte jeg, han, tillitsvalgt og HR for å kunne se hva vi får gjort. Men jeg står fast på at jeg ikke ønsker å jobbe med han fremover.  Følgende punkter opplever jeg med vedkommende:

1. Vedkommende viser klar tegn på  å ikke respektere det jeg mener, hverken vil høre, diskutere eller forklare. For eksempel:
Går bort midt i samtalen (før jeg er ferdig med å snakke) uten en spesifikt grunn. Eller gir ikke noe svar. Sier ingenting. Dette er kjempe respektløst for meg.

2. Vedkommende  er kjempe aggressiv med tanke på å nærme seg meg "approach teknikk".  Alltid lurt å tenke litt over hva vi sier før vi slenger det ut. =Frekkhet.

3. Vedkommende er ofte stresset og i dårlig humør, noe som går utover oss alle.

4. Han har fornærmet meg ofte med tanke på for eksempel at jeg har vært lite effektiv i en dag pga noe. Sier han rett ut at jeg er dårlig og har gjort en dårlig jobb.  Diskriminering=skiller folk ut med tanke på religion evt andre ting.=Trosser arbeidsmiljøloven og bedriftens personal håndbok. 

5. Han gir ofte ut feil info om ting for eksempel, som han ikke er helt sikker på.Eller setter opp arbeid og prio som vi ikke har i SOP, kan også ha med HMS å gjøre. Dette tar han avgjørelser på helt alene. Han er ikke kompetent nok på for å kunne ta disse avgjørelsene selv. Alltid viktig å forholde seg til SOP, derfor vi har det. 

6. Han er ikke åpen for å diskutere ting som har med arbeidsoppgavene å gjøre. Hvis jeg mener for eksempel at han tar feil på noe, så tar han ikke imot kritikken og prøver å unngå det./blir sur. Dette er litt viktig, for det kan være ting som har med HMS å gjøre osv. # Kan være farlig. Han mener at han har rett i alt. Men vi har standarder og regler vi følger, han trosser det selv om jeg viser til det. 

7. Vedkommende deler sensitiv info ut om meg som jeg ikke har tillat.  

8. Jeg blir kjempe sliten når jeg snakker med han arbeidsmessig, det krever mye ut av meg og jeg ser heller ikke poenget, fordi vi kommer ikke frem til noe løsning eller enighet ofte.   

9. Misforstår ofte ting han sier.Han prøver heller ikke å løse problemer og feil som oppstår=Arbeidsoppgavene.

10. Dette fører også til at jeg gruer meg til å komme på jobb og jobbe med han som leder, ødelegger dagen min, det drar veldig mye ned på effektiviteten min og går kjempe mye utover psykiske helsa mitt. =Følger ikke jeg har oppnådd noe på jobb. 

Jeg er ikke den eneste  vedkommende sliter med angående dette her, han har hatt mange klager og vært inn til mange sånne møter. Jeg har hatt mange andre ledere under perioden min i bedriften og har aldri hatt noe trøbbel med noen. Ikke i nærheten engang. Og dem kan og vil stille opp for meg nå. 

Hva burde jeg fokusere på under møtet for å få HR til å skjønne at vedkommende ikke er egnet for å være en leder? Og at de slutter å få oss til å jobbe sammen?

Anonymkode: 545b7...ef5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær obs på at jeg har prøvd å snakke med vedkommende  om dette her (som jeg opplever det) mange ganger, men kommer ikke frem til noe enighet. Tror rett og slett at vedkommende driter i det jeg sier. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den eneste  vedkommende sliter med angående dette her, han har hatt mange klager og vært inn til mange sånne møter. Jeg har hatt mange andre ledere under perioden min i bedriften og har aldri hatt noe trøbbel med noen. Ikke i nærheten engang. Og dem kan og vil stille opp for meg nå. 

Hva burde jeg fokusere på under møtet for å få HR til å skjønne at vedkommende ikke er egnet for å være en leder? Og at de slutter å få oss til å jobbe sammen?

Jeg ville ha fokusert på at du har hatt mange andre ledere i bedriften, og du har aldri hatt noen problemer med å samarbeide med dem. Han derimot har problemer med å samarbeide med flere enn deg.

• Liker 5
Skrevet

Punkt 7 er veldig sterk brud. Det burde ikkeskje. 

Prøv å ikke ta opp hans kompetanser ( syns jeg). Det er ikke din rolle som ansatte å beslutte om kompetanser til din leder. Dette er jobben til hans ledere og kan bli oppfattet negativt. Litt sånn at pga din personlig negativt innstilling til han prøver du å motarbeide han og få dine kolleger med på det.

Jeg sier ikke at det BLIR OPPFATTET SLIK men det kan bli oppfattet slik.

Jeg sier ikke at du IKKE HAR RETT. Men når du nevner mangel på hans kompetanser så slår du rett på HR at de har ansatt noen uten kompetanser. Og det kan hende at det ikke blir likt.

Skrevet (endret)

Husk at for å dele ut sensitiv info om ansatte som du ikke tillater kan medføre til bot på 4% av selskapets omsetning dersom du anmelder det. 

Du jobber for et stort selskap ingen får risikere dette.

Så ha fokus på det.

Endret av Colgatesmilselfie
  • Liker 2
Skrevet

TS

Hva om jeg sier også på møtet at jeg har tenkt å koble inn advokaten min, fordi jeg mener at dette her har gått såpass så langt utafor grensene. Og det har gått kjempe mye utover psykiske helsa mitt. Vil det være smart?

• Liker 1
Skrevet (endret)

-

Endret av Halvveis
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hva om jeg sier også på møtet at jeg har tenkt å koble inn advokaten min, fordi jeg mener at dette her har gått såpass så langt utafor grensene. Og det har gått kjempe mye utover psykiske helsa mitt. Vil det være smart?

Nei. Arbeidsmarkedet er veldig tøft nå. Det er lurt å prøve å samarbeidet med arbeidsgiver først.

Hvis du har jobbet et stund og har litt erfering,  utfører jobben på en god måte så vil arbeidsgiver ønske å samarbeidet på den best mulig måte. Ingen arbeidsgiver liker å miste ansatte, det koster mye å ansatte ny én.

Men om du kommer med en gang med trusler om advokater og har den tone så før eller siden vil ikke arbeidsgiver satse på slik ansatt.  

Prøv å forklare at du ikke kan jobbe under nåværende leder blant annet pga du har mistet tillit til han pga han deler ut sensitiv info ( da vil arbeidsgiver forstå selv hvor alvorlig det er uten at du bruker sterke ord og går til angrep). Du kan nevne også atmosfære på jobben og utfordring med god kommunikasjon. ( Men ikke bruk sterke ord og ikke gå direkte til angrep mot din leder).

Jeg tror at da arbeidsgiver vil tilrettelegge for at din situasjon på jobb blir bedre . Kanskje de flytter deg til annen avdeling eller etter møte gir sterk beskjed til din nåværende leder at han må umiddelbart endre oppførsel. Han får mest sannsynligvis skriftlig advarsel ( i det miste) for brud på GDPR loven.

Advokaten kan du bruke om du virkelig har først brukt opp andre muligheter og ser ikke en annen vei.

Skrevet

Prøv også å ta det med ro og vær så profprofesjonell som mulig. Var kaldt. Presis på ting. Hvis du vil nevne at det går utover din helse du kan gjøre det for eksempel på den måten at du sier at du elsker din jobb, dine kolleger og gleder deg å komme på jobb ( pga det og det)men med en gang møter du surrete og sjefete leder så føler du tap på energi og det påvirker i stor grad din hverdag slik at når du kommer tilbake hjem så tar det 2-3 timer før du glemmer negativiten som oppstått og kan motivere deg på nytt. 

Også prøv å tenke litt sånn hvis du vil gjøre best mulig intrykk på arbeidsgiver og kjøpe seg tillit og inntrykk at det er faktisk noe gærnt med din leder og ikke deg.

Skrevet (endret)

Ta også litt skylda på deg ( det vil bygge inntrykk at du er åpen og ærlig person)

Si for eksempel: 

" jeg vet at jeg engasjerer meg kanskje litt mye og av og til prøver å diskutere oppgaver med min leder eller gir han kritikk. Jeg vet at det irriterer han og jeg burde prøve å unngå det der. Dette beklager jeg for det sterkeste,  det er ikke meningen å kritisere hans beslutninger men av og til klarer jeg ikke å ikke dele mine meninger pga kanskje jeg er litt mye engasjert. Men det gjør meg også litt vondt at han tar sånne samtaler respektløs og reagerer sint på dem istedenfor forklare meg hvorfor tenker jeg feil.

Den type ting vil vise at:

1. Du er ikke sta. Du klarer å ta litt skylda på deg.

2. Du er engasjert og har sine ideer 

3. Hans oppførsel er dårlig og helt utenfor i leder stilling. 

• Liker 1
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med deg, ts? 

Anonymkode: d1e4e...5a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...