Gå til innhold

Til lektorer - hvilke fag er lurt å velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å bli lektor. Jeg ønsker ha samfunnsfag som hovedfag og gym som sidefag.

Har også hørt av flere at som nyutdannet lektor burde man ha enten engelsk, norsk eller matte som undervisningsfag, da det er mye lettere å få seg jobb. Dette er siden alle elever har norsk, matte og engelsk på skolen. 

Jeg har ingen ønsker om å bli språklærer eller mattelærer, så det er ganske surt for meg hvis dette er reelt. 

Hva underviser du i? Har du kollegaer som har 100% stilling med feks gym og samfunnsfag? Er det normalt at alle lektorer har undervisningskompetanse i disse fagene? 

takk for svar. 

Anonymkode: 8073f...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lektor med norsk, engelsk og samfunnsfag. Anbefaler ikke den kombinasjonen ettersom leseplikten er veldig høy. Jeg har en kollega som kun underviser i kroppsøving, men vedkommende er ikke lektor. Vil tro du kan få jobb med bare de to fagene. Kan eventuelt naturfag være interessant? Det er ikke så teknisk som matte og er også et fag som er ettertraktet.

Skrevet

Det stemmer at du bør ha et av kjernefagene, norsk, engelsk eller matematikk. Det er svært vanskelig å få jobb uten et av disse fagene, men selvfølgelig kan man være heldig å få jobb med to små fag. Mange adjunkter/ lektorer har undervisningskompetanse i et av samfunnsfagene, noe som ofte gjør det vanskelig å få jobb uten et av de større fagene.

Jeg er lektor med tillegg, har norsk, historie og religion. Vet dessverre ikke om noen som har 100% med fagkombinasjonen du ønsker. 

Anonymkode: a453b...de1

Skrevet

Glemte å nevne at jeg jobber på en veldig stor skole. Det er på de store skolene du eventuelt vil kunne få fast stilling med den fagkombinasjonen.

Skrevet

Hvilke trinn ønsker du å jobbe på? 

Jeg er lektorstudent, når jeg er ferdig har jeg norsk, matte, naturfag og krle. 

Kan kunst og håndverk eller musikk være noe for deg? I de stillingsannonsene jeg har sett er ofte disse ettertraktet. 

Anonymkode: 195db...3f4

Skrevet
7 timer siden, Maude skrev:

Jeg er lektor med norsk, engelsk og samfunnsfag. Anbefaler ikke den kombinasjonen ettersom leseplikten er veldig høy. Jeg har en kollega som kun underviser i kroppsøving, men vedkommende er ikke lektor. Vil tro du kan få jobb med bare de to fagene. Kan eventuelt naturfag være interessant? Det er ikke så teknisk som matte og er også et fag som er ettertraktet.

Takk for svar.

Naturfag kunne vært noe jeg hadde trives med. Ganske genereltog vidt pensum. Men dette er jo kun obligatorisk i vg1 for studiespesialisering. Med andre ord et lite fag. Biologi og kjemi tror jeg blir for feil retning for meg. Alle som underviser i naturfag er jo realfagslærere med stor fordypning i biologi og slikt... hmmm.. interessen liksom samfunnsfag/sosiologi og gym.

Jeg kunne tatt markedsføring og slikt da.. men markedsføring er et lite valgfag.

alt handler vel om størrelsen på skolen, antall elever og om man er heldige rett og slett. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke trinn ønsker du å jobbe på? 

Jeg er lektorstudent, når jeg er ferdig har jeg norsk, matte, naturfag og krle. 

Kan kunst og håndverk eller musikk være noe for deg? I de stillingsannonsene jeg har sett er ofte disse ettertraktet. 

Anonymkode: 195db...3f4

takk for svar.

Jeg ønsker jobbe på videregående. Gjerne på studiespesialisering, da elevene ofte er motiverte og interesserte i fagene.

Åj, du hadde mange undervisningsfag for å være lektor syns jeg :) Går man ikke ut med kun 2 fag når man går lektorstudie? hørt noen tar fag nr 3, men da blir semesteret ofte tungt. Hvilke skole og studie har du gått?

Verken musikk eller kunst og håndverk er særlig interessant egentlig... hm

Skrevet

I vår kommune er det overflod av realfagslærere, selv nyutdannede da på et tidspunkt ryktene gikk at det var mangel på realfagskompetansen. Så plutselig ble de store kull med nyutdannede natur- og matematikklærere.

Fremmed språk (tysk, fransk, spansk) derimot sliter skolene med å finne. Norsk er også mye etterspurt da mange som har passende utdanning ikke ønsker å ha dette faget.

Anonymkode: 54785...b44

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Åj, du hadde mange undervisningsfag for å være lektor syns jeg :) Går man ikke ut med kun 2 fag når man går lektorstudie? hørt noen tar fag nr 3, men da blir semesteret ofte tungt. Hvilke skole og studie har du 

Mange av oss som allerede har lektorkompetanse har ikke har gått lektorstudie i den form det finnes i dag :) Jeg har f.eks. en master i språk i tillegg til et årsstudium og PPU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...