AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Hei, Litt kjipt problem: For en måned siden var jeg på jobbintervju for en butikkjobb, der jeg snakket med butikksjef og regional sjef. I møte med disse, så informerte jeg om dem at jeg ikke kunne jobbe i romjule dette året, da jeg er i utlandet. Turen var bestilt for et par mnd. siden, og koster 15000 kr. Dette var de helt forståelsesfulle for, og sa seg enige i. Hadde det ikke vært OK for dem, så hadde jeg følgelig ikke tatt jobben / forlatt gamle jobben. Så startet jeg på jobb denne uka, men det var en ny butikksjef der! Personen jeg hadde snakket med på intervju hadde vist fått ny / bedre jobb, og dratt ganske fort. Jeg snakket med ny butikksjef, og fikk beskjed om at alle selgere i butikken måtte belage seg på fult kjør denne jula, inkludert romjula. Fortalte om den muntlig avtalen jeg hadde med forrige sjef, og fikk bare beskjed om at h*n ikke hadde hørt noe om en slik avtale, og at jeg måtte innrette meg den nye planen. Hvilken muligheter har jeg egentlig her? Romjula (jeg jobber i ukedager) i år er på 2 dager, og jeg vil tape som det hyler: - 15000 kr på turen som er bestilt - ikke refunderbart. - 3500 kr på eventuelle nye flybilletter hjemmefra og dit jobben er (jeg er ikke fra byen, men andre siden av landet) Vil altså lide rundt 16000 kr i tap på å måtte jobbe disse to dagene, da jeg har normal selgerlønn (1500 kr dagen, brutto). Hva ville du gjort? Anonymkode: ae772...126
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Pusha litt mer for at ny butikksjef snakker med den gamle. Informert om regnskapet du legger fram her. Hvis det ikke går - sagt opp. Gjerne etter opplæringen, så det svir litt. Anonymkode: 6a64e...a19 18
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 Hvis det ikke går an å få denne sjefen til å forstå at du faktisk har en avtale om fri i romjula og at det var kriteriet for å få jobben så hadde jeg sagt opp og byttet jobb. I prøvetiden er det 2 ukers oppsigelse, så da må sjefen finne noen andre til å jobbe "fullt trøkk" i jula. Du hadde en avtale og selv om det hadde vært bedre med det skriftlig, så skal en muntlig avtale være like bindende som skriftlig. Jeg hadde ikke gått med på å tape 15 000 kroner fordi det har kommet en ny sjef etter at du hadde skrevet kontrakt og begynt å jobbe. Evt. hvis dette er en veldig viktig jobb for deg å beholde så hadde jeg forsøkt å solgt reisen på finn.no og sett om du slapp å tape så mye penger ved å la være å reise. Anonymkode: e2c5d...186 14
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 *host host* mange som blir syke i romjulen.. Anonymkode: 215cd...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: *host host* mange som blir syke i romjulen.. Anonymkode: 215cd...0ae Ja, men da reiser de ikke til utlandet, da kalles det svindel... Host host. Anonymkode: bfc9a...82e 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da reiser de ikke til utlandet, da kalles det svindel... Host host. Anonymkode: bfc9a...82e Trenger vel ikke fortelle sjefen det da. Doh! Anonymkode: 215cd...0ae
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 Du kontakter eller henviser til regionalsjef som også var på intervjuet? Og så har du lært til neste gang at muntlige avtaler er bindende, mens skriftlige avtaler er både bindende og lettere å bevise.
Hedy Lamarr Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 De var jo to som intervjuet deg, en av dem må da bekrefte det dere avtalte i romjula. Jeg avtalte også engang under et intervju at jeg måtte ha fri en bestemt uke, vi var fire stk som skulle på en etterlengtet ferie. Det var helt greit. Da uka nærmet seg, var det svært mye å gjøre i bedriften, og sjefen sa at "om vi ikke hadde avtalt at du skulle fått fri, hadde du ikke fått reise. Nå kan jeg jo ikke gjøre noe med det." Det var også bare en muntlig avtale. 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Den nye sjefen er muligen livredd for å selv måtte jobbe i romjula. Muntlige avtaler er også bindende, men jeg ville tatt kontakt med en av de du var på intervju med og fått de til å sende en mail med info til den nye sjefen. Uansett hadde jeg søkt nye jobber som bare F, og levert oppsigelsen innen 1. desember. Helt urimelig at han forventer at du skal tape så mye penger, når du allerede har en avtale på det. Tenk deg hvordan andre ting i jobben blir med en sånn sjef. Kom deg vekk, og nyt ferien! Anonymkode: 553ef...b25 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 Du har ingen rettigheter men jeg vil tro sjefen blir mer medgjørlig om du tar en prat på tomannshånd og forklarer at du så dette som vilkår på intervjuet og at turen ikke er refunderbar. Anonymkode: 2f4a5...35e
Serafin Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Litt kjipt problem: For en måned siden var jeg på jobbintervju for en butikkjobb, der jeg snakket med butikksjef og regional sjef. I møte med disse, så informerte jeg om dem at jeg ikke kunne jobbe i romjule dette året, da jeg er i utlandet. Turen var bestilt for et par mnd. siden, og koster 15000 kr. Dette var de helt forståelsesfulle for, og sa seg enige i. Hadde det ikke vært OK for dem, så hadde jeg følgelig ikke tatt jobben / forlatt gamle jobben. Så startet jeg på jobb denne uka, men det var en ny butikksjef der! Personen jeg hadde snakket med på intervju hadde vist fått ny / bedre jobb, og dratt ganske fort. Jeg snakket med ny butikksjef, og fikk beskjed om at alle selgere i butikken måtte belage seg på fult kjør denne jula, inkludert romjula. Fortalte om den muntlig avtalen jeg hadde med forrige sjef, og fikk bare beskjed om at h*n ikke hadde hørt noe om en slik avtale, og at jeg måtte innrette meg den nye planen. Hvilken muligheter har jeg egentlig her? Romjula (jeg jobber i ukedager) i år er på 2 dager, og jeg vil tape som det hyler: - 15000 kr på turen som er bestilt - ikke refunderbart. - 3500 kr på eventuelle nye flybilletter hjemmefra og dit jobben er (jeg er ikke fra byen, men andre siden av landet) Vil altså lide rundt 16000 kr i tap på å måtte jobbe disse to dagene, da jeg har normal selgerlønn (1500 kr dagen, brutto). Hva ville du gjort? Anonymkode: ae772...126 Sjefen din har styringsrett ifølge arbeidsmiljøloven. Det betyr at hun kan bestemme at du skal være på jobb i romjulen, med mindre du har gode argumenter i mot (f.eks. sosiale eller helsemessige grunner). Hvis ikke du liker det så kan du si opp jobben.
Peaches Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 Siden muntlige avtaler er bindende kan du vel bare få han/hun til å sende en epost der det står hva dere avtalte. Da har du det skriftlig. 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #13 Skrevet 23. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ingen rettigheter men jeg vil tro sjefen blir mer medgjørlig om du tar en prat på tomannshånd og forklarer at du så dette som vilkår på intervjuet og at turen ikke er refunderbar. Anonymkode: 2f4a5...35e Tull! Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Anonymkode: 8100c...28e 12
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #14 Skrevet 23. september 2018 6 minutter siden, Serafin said: Sjefen din har styringsrett ifølge arbeidsmiljøloven. Det betyr at hun kan bestemme at du skal være på jobb i romjulen, med mindre du har gode argumenter i mot (f.eks. sosiale eller helsemessige grunner). Hvis ikke du liker det så kan du si opp jobben. Allerede avtalt at man får fri er et godt argument. Anonymkode: 76f57...0c2 9
Serafin Skrevet 23. september 2018 #15 Skrevet 23. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Allerede avtalt at man får fri er et godt argument. Anonymkode: 76f57...0c2 Ja, muntlig. Men det gjelder ikke dersom det skulle oppstå en konflikt. Da er det skriftlig avtale som gjelder. Arbeidsgiver har bevisbyrden i så fall.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2018 #16 Skrevet 23. september 2018 5 minutter siden, Serafin skrev: Ja, muntlig. Men det gjelder ikke dersom det skulle oppstå en konflikt. Da er det skriftlig avtale som gjelder. Arbeidsgiver har bevisbyrden i så fall. Det er avtalefrihet her i landet og en del av premisset er at skriftlige og muntlige avtaler er sidestilt. Så du må være så grei å vise til lovgrunnlag for at en muntlig avtale ikke gjelder. Bevismulighet er noe helt annet. TS har imidlertid sitt på det rene da hun har to vitner som vet hva som blir sagt. Hun må bare få tak i dem og forhåpentligvis står de ved sitt ord.
Serafin Skrevet 23. september 2018 #17 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Det er avtalefrihet her i landet og en del av premisset er at skriftlige og muntlige avtaler er sidestilt. Så du må være så grei å vise til lovgrunnlag for at en muntlig avtale ikke gjelder. Bevismulighet er noe helt annet. TS har imidlertid sitt på det rene da hun har to vitner som vet hva som blir sagt. Hun må bare få tak i dem og forhåpentligvis står de ved sitt ord. At skriftlige og muntlige er avtaler er sidestilt er korrekt. Men det hjelper ikke dersom det skulle bli en konflikt mellom arbeidsgiver og arbeidstager og det er ord mot ord. Da er det kun skriftlig avtale som gjelder.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #18 Skrevet 23. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Litt kjipt problem: For en måned siden var jeg på jobbintervju for en butikkjobb, der jeg snakket med butikksjef og regional sjef. I møte med disse, så informerte jeg om dem at jeg ikke kunne jobbe i romjule dette året, da jeg er i utlandet. Turen var bestilt for et par mnd. siden, og koster 15000 kr. Dette var de helt forståelsesfulle for, og sa seg enige i. Hadde det ikke vært OK for dem, så hadde jeg følgelig ikke tatt jobben / forlatt gamle jobben. Så startet jeg på jobb denne uka, men det var en ny butikksjef der! Personen jeg hadde snakket med på intervju hadde vist fått ny / bedre jobb, og dratt ganske fort. Jeg snakket med ny butikksjef, og fikk beskjed om at alle selgere i butikken måtte belage seg på fult kjør denne jula, inkludert romjula. Fortalte om den muntlig avtalen jeg hadde med forrige sjef, og fikk bare beskjed om at h*n ikke hadde hørt noe om en slik avtale, og at jeg måtte innrette meg den nye planen. Hvilken muligheter har jeg egentlig her? Romjula (jeg jobber i ukedager) i år er på 2 dager, og jeg vil tape som det hyler: - 15000 kr på turen som er bestilt - ikke refunderbart. - 3500 kr på eventuelle nye flybilletter hjemmefra og dit jobben er (jeg er ikke fra byen, men andre siden av landet) Vil altså lide rundt 16000 kr i tap på å måtte jobbe disse to dagene, da jeg har normal selgerlønn (1500 kr dagen, brutto). Hva ville du gjort? Anonymkode: ae772...126 Fortell meg en ting, nei, vent to ting. 1. Når du betalte for ferie i denne prisklassen og har kjøpt flybilletter, hvordan har du da betalt for ferien? 2. Når ferien er så desperat viktig for deg, hvorfor har du ikke da passet på å få med i ansettelsesbrevet/skriftlig avtalt at du setter som betingelse for å ta jobben at du får fri disse to rom(h)julsdagene? Når ts har besvart disse to, så skal jeg komme tilbake med løsninger i tråden. Anonymkode: 81898...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #19 Skrevet 23. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fortell meg en ting, nei, vent to ting. 1. Når du betalte for ferie i denne prisklassen og har kjøpt flybilletter, hvordan har du da betalt for ferien? 2. Når ferien er så desperat viktig for deg, hvorfor har du ikke da passet på å få med i ansettelsesbrevet/skriftlig avtalt at du setter som betingelse for å ta jobben at du får fri disse to rom(h)julsdagene? Når ts har besvart disse to, så skal jeg komme tilbake med løsninger i tråden. Anonymkode: 81898...6a7 1) Oppsparte penger, åpenbart. Jobbet jo i en annen butikk mens jeg søkte til ny. Er ikke blakk, men hvem ønsker å kaste så mye penger ut av vinduet? 2) Hadde ikke regnet med at butikksjefen skulle slutte i tiden mellom jobbintervju og ansettelse, og det var ingen hinting til dette. Fra det jeg har hørt, av de andre som jobber på den nye butikken, så ble gamle sjefen tilbudt en lang mer attraktiv jobb, og leverte nærmest inn oppsigelse på dagen - og den nye sjefen bli hasteansatt / rekruttert fra en annen butikk ved en større by. Den nye butikksjefen er altså like fersk i denne butikken. Nå skal jeg snakke med regionsjefen, og få i gang en samtale der. Virker kanskje som at den nye sjefen ønsker å få 100% kontroll på rutinene o.l, og ikke ønsker noe rusk i maskineriet, og derfor ikke innvilger noe fri til ansatte fram mot jul. Nå tror jeg heller ikke at romjulen er den verste tiden, men heller de 2 ukene før juleaften / gavehandel. Anonymkode: ae772...126 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #20 Skrevet 23. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Oppsparte penger, åpenbart. Jobbet jo i en annen butikk mens jeg søkte til ny. Er ikke blakk, men hvem ønsker å kaste så mye penger ut av vinduet? 2) Hadde ikke regnet med at butikksjefen skulle slutte i tiden mellom jobbintervju og ansettelse, og det var ingen hinting til dette. Fra det jeg har hørt, av de andre som jobber på den nye butikken, så ble gamle sjefen tilbudt en lang mer attraktiv jobb, og leverte nærmest inn oppsigelse på dagen - og den nye sjefen bli hasteansatt / rekruttert fra en annen butikk ved en større by. Den nye butikksjefen er altså like fersk i denne butikken. Nå skal jeg snakke med regionsjefen, og få i gang en samtale der. Virker kanskje som at den nye sjefen ønsker å få 100% kontroll på rutinene o.l, og ikke ønsker noe rusk i maskineriet, og derfor ikke innvilger noe fri til ansatte fram mot jul. Nå tror jeg heller ikke at romjulen er den verste tiden, men heller de 2 ukene før juleaften / gavehandel. Anonymkode: ae772...126 1. Jeg er ikke interessert i hvordan du har skaffet penger til en ferie, men betalingsmåten. 2. Du kan aldri regne med at muntlige avtaler er gjeldene, og heller aldri regne med at arbeidsgiver/leder er støpt fast i gulvet på en arbeidsplass. Å begynne å snakke med regionssjefen er ikke å anbefale. Avventer svar på p.kt.1. Anonymkode: 81898...6a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå