Gå til innhold

Å få barn når mannen ikke ønsker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en refleksjon jeg har gjort meg som jeg lurer på om noen har vettue formeninger om.

Når vi mennesker formerer oss så er det vi kvinner som «sitter på makta».

Vi kan på sett og vis tvinge menn til å bli fedre ved å beholde ett barn som mannen i utgangspunktet ikke ønsker å bringe til verden.

Ja, vi kan dra den vanlige setningen «Ta konsekvensen av egne handlinger».

Det er jeg enig i, men igjen så er det plenty med barn som blir unnfanget mens prevensjon blir benyttet feks.

Og ett barn er jo en livslang konsekvens.

Si man har ett par hvor forholdet er dømt til å endre. Damen blir gravid. Mannen ønsker ikke bli far, ønsker ikke barn med denne personen. Eller en one night stand?

Dame ønsker barn og da blir det slik, igjen sitter en far dømt til å betale bidrag for ett barn han i utgangspunktet ikke ønsket og ikke nok med det - kanskje ett barn han ikke klarer føle kjærlighet og glede ovenfor.

Ett barn han får se når mor finner det for godt, og som kanskje bor langt unna.

Man kan jo si at joda konsekvenser av å ha sex.. men allikevel?! Ett barn fortjener jo ikke det her, det er jo uskyldig i alle retninger. 

Slike ting skjer sikkert daglig, hvordan kan det ha seg slik at kvinner kan ta slike avgjørelser på vegne av andre - og igjen at de skal kunne kreves for livslangt engasjement i noe de ikke trives i eller ønsket.

Anonymkode: 9fb6b...18c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at enhver situasjon der noen har blitt uplanlagt gravid er forskjellig.

F.eks. kjenner en som ikke trodde hun kunne få barn. Så fant hun ut at hun var blitt gravid to eller tre måneder etter det var slutt mellom han hun datet. Hun var da 39 eller 40 år og ville beholde dette barnet hun trodde hun aldri ville kunne få. Hun var virkelig overlykkelig! Hun var ærlig med barnefar og krevde ingenting av han samtidig som han fikk tilbud om å få delta så mye han ville om han ville det.

En annen ting er kvinner som går inn for å bli gravide når de VET at mannen absolutt ikke ønsker å bli far, og omvendt også selvfølgelig. 

Anonymkode: d0bdc...184

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en refleksjon jeg har gjort meg som jeg lurer på om noen har vettue formeninger om.

Vi kan på sett og vis tvinge menn til å bli fedre ved å beholde ett barn som mannen i utgangspunktet ikke ønsker å bringe til verden.

Det er jeg enig i, men igjen så er det plenty med barn som blir unnfanget mens prevensjon blir benyttet feks.

Si man har ett par hvor forholdet er dømt til å endre. Damen blir gravid. Mannen ønsker ikke bli far, ønsker ikke barn med denne personen. Eller en one night stand?

Dame ønsker barn og da blir det slik, igjen sitter en far dømt til å betale bidrag for ett barn han i utgangspunktet ikke ønsket og ikke nok med det - kanskje ett barn han ikke klarer føle kjærlighet og glede ovenfor.

Man kan jo si at joda konsekvenser av å ha sex.. men allikevel?! Ett barn fortjener jo ikke det her, det er jo uskyldig i alle retninger. 

Slike ting skjer sikkert daglig, hvordan kan det ha seg slik at kvinner kan ta slike avgjørelser på vegne av andre - og igjen at de skal kunne kreves for livslangt engasjement i noe de ikke trives i eller ønsket.

Sex er til pga forplantning.  Det er det originale grunnen til at sex finnes. Og ja man kan få barn av det. Det er derfor vil du ikke ha barn. Ikke ha sex eller sterilisere deg. Eller bruk dobbelt opp med prevensjon.  Har du sex kan der ende med barn helt enkelt.

Anonymkode: 9b1e4...d41

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt.  Du kan også si: "Dame er allerede knyttet til sitt barn på en måte mannen ikke er på et så tidlig tidspunkt" eller "Dame klarer ikke, når det kommer til stykket, å være involvert i avlivingen av sitt barn, på en mer direkte måte enn mannen trenger å være det". 

Men det er nok ikke slik det er blitt argumentert når lovene er formet.  Mer at barnet i utgangspunktet har en rett til å leve. Det eneste som trumfer dette hensynet er retten kvinnen har til å bestemme over kroppen sin.  Hvis barn ble klekket ut av egg isteden er det ikke sikkert verken mor eller far kunne bedt om abort.

Skrevet
35 minutter siden, Elghund skrev:

Det er ikke så enkelt.  Du kan også si: "Dame er allerede knyttet til sitt barn på en måte mannen ikke er på et så tidlig tidspunkt" eller "Dame klarer ikke, når det kommer til stykket, å være involvert i avlivingen av sitt barn, på en mer direkte måte enn mannen trenger å være det". 

Men det er nok ikke slik det er blitt argumentert når lovene er formet.  Mer at barnet i utgangspunktet har en rett til å leve. Det eneste som trumfer dette hensynet er retten kvinnen har til å bestemme over kroppen sin.  Hvis barn ble klekket ut av egg isteden er det ikke sikkert verken mor eller far kunne bedt om abort.

Ser hva du mener, men snur man på det så vil ikke en mann kunne få barnet om HAN vil hvis damen ikke vil..

Jeg tenker egentlig mer på de manglende følelsene og gleden over barnet msn ender med, ett livslangt påtvunget engasjement og økonomisk kostnad når man blir tvunget til noe man ikke ønsker.

Kjenner selv til en far som kjenner lite glede og følelser for ett barn påtvunget på denne måten, det er jo ikke slik at man kan velge bort barnet når det først er født.. hvordan kan man skape en god relasjon til ett lite menneske man ikke kan utstå den andre foreldren til. Det er stadig fremme om mødre som mangler følelser for sine barn, men finner lite om fedre. Hvorfor er det slik?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser hva du mener, men snur man på det så vil ikke en mann kunne få barnet om HAN vil hvis damen ikke vil..

Jeg tenker egentlig mer på de manglende følelsene og gleden over barnet msn ender med, ett livslangt påtvunget engasjement og økonomisk kostnad når man blir tvunget til noe man ikke ønsker.

Kjenner selv til en far som kjenner lite glede og følelser for ett barn påtvunget på denne måten, det er jo ikke slik at man kan velge bort barnet når det først er født.. hvordan kan man skape en god relasjon til ett lite menneske man ikke kan utstå den andre foreldren til. Det er stadig fremme om mødre som mangler følelser for sine barn, men finner lite om fedre. Hvorfor er det slik?

Det er det andre avsnittet mitt handler om:)

Skrevet

Nå er det mange tråder om det samme her. 

Menn og kvinner som absolutt ikke vil ha barn må sterilisere seg. De har et valg. De kan ikke legge ansvaret for prevensjon over på en partner som faktisk ønsker seg barn. Det er den som ikke vil som må sørge for at det ikke kan skje.

Skrevet

Da må mannen sørge for prevensjon, eller sterilisere seg.

De fleste tilfeller av uønsket graviditet er på grunn av ubeskyttet sex tross alt. Er mannen redd for å bli far så får han bruke kondom selv om damen sier hun går på prevensjon.

Anonymkode: 40707...021

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke lure mannen til å bli pappa mot hans vilje. Da får man heller gå ut av forholdet og bli gravid med noen som ønsker det, eventuelt donor. Skulle man likevel bli gravid, altså ved uhell av noe slag, så synes jeg ikke at mannen kan kreve abort. Ikke under noen omstendigheter. Det er og blir kvinnen sitt valg. Men å lure mannen: Nei.

Anonymkode: 30bcd...e5e

Skrevet

«Rettsordenen godtar ikke etterpåklokskap, hvor mannen skal ha gleden av et for dårlig beskyttet samleie, uten å ville ta konsekvensene av dette» sier professor Aslak Syse.

«Det er ingen politiske partier som har ytret ønske om å endre lovgivningen rundt dette. Kravene kommer kun fra menn som «føler seg lurt». Man kan ikke gi mannen sterkere rettigheter i abortspørsmålet uten å svekke kvinnens rettigheter tilsvarende»

«Ingen mann kan tvinge en kvinne til å abortere. Det vil stride mot grunnleggende menneskerettigheter, og grunnlovens vern om integritet og privatliv.»

https://m.nettavisen.no/livsstil/jusprofessor-om-juridisk-abort---dette-handler-ikke-om-likestilling/3423345700.html

Skrevet

Er det så vanskelig for menn å bruke kondom? Av de jeg har hatt sex med, er det kun én som har tatt ansvaret med å bruke kondom. Ingen av dem andre. Heldigvis har ikke jeg heller hatt ønske om barn med "hvem som helst", så jeg har gått på prevensjon selv. Det eneste jeg fikk pga mangel på kondom er klamydia🙄 Hver enkelt får ta ansvar fro seg selv tenker jeg. Blir for dumt å skylde på motsatt part i ettertid når det gjelder graviditet.

Er man i et forhold derimot og mannen tror hun går på prevensjon, blir det noe helt annet. Her snakker vi tillitsbrudd av det groveste slag.

Anonymkode: f8d90...1ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...