AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Mulig jeg bor i ett merkelig (hundehatende) nabolag, og har merkelige bekjentskaper, eller er dette vanlig? Jeg blir litt satt ut. Greia er at jeg har en valp på 5mnd. Hun er som valper flest, aktiv, leken og utforskende. Vi vil jo ikke være til bry, så vi trener på å ikke hoppe på folk ved hilsning, hun er aldri løs i nabolaget. Vi har deltatt på 2 kurs, og skal på flere. Hun får mye skryt av "hundefolk" på at hun er lydig og god til å bære være valp. Så langt er alt bra. Hun hører derimot ikke på andre folk! Det bryr ikle jeg meg noe om, men det er ganske irriterende når nabodama kommer bort til oss og prater, og plutselig skriker sitt til hunden som selvsagt ser dumt på henne. Og sier sitt, sitt, sitt til henne. Og jeg prøver å forklare at det ikke funker sånn, men hun lytter ikke.. så begynner hun å mase om at hunden ikke er oppdragene nok.. dette skjer ofte! Ikke bare med nabodama, men med andre og. Traff en gammel venn av xn her om dagen på tur, og han og begynte med en gang å kjefte og skrike sitt til henne når hun desverre hoppet (han hilste høyr oppe, så er jo ikke rart at hun hopper og han inviterte til lek).. Jeg må gjøre noe galt her ett sted.. skjer dette med andre? Eller Er jeg uheldig med folk jeg treffer på? Anonymkode: efc3a...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Nei, kjenner meg ikke igjen, jeg er godt voksen og har hatt flere hunder, jeg har aldri opplevd at andre folk hverken skriker eller kjefter til min hund. Stort sett er det bare at andre som har litt interesse, bøyer seg litt ned, klapper hunden på hode to ganger, og det var det, og retter så oppmerksomheten mot meg og hunden er glemt liksom. Anonymkode: 18e01...795
Katten.2.0 Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 Jeg pleier bare å si at vi trener på lydighet og at jeg helst ikke vil at andre skal vanne ut kommandoene. Noen må få høre det flere ganger. 6
Gjest Springfjær Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 Be dem om å gi faen i å gjøre hunden din usikker, for det er det som skjer til slutt når ville fremmede mennesker kommer å kjefter. Hører de ikke så bare går du. Det er DE som er frekke som mener at de skal ha en rett til å blande seg borti deres trening. Har de noe å si så får de komme med det som råd som du selv kan velge å ta til deg.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 Si KLART i fra at dette skal de ikke gjøre! Det er du som skal sette grenser for din hund. Unntaket er om hunden hopper på folk, da er det greit de sier f.eks nei og tar ned hunden. Men ikke som du beskriver. Anonymkode: 2f624...e13 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 Med de fleste så er jeg i forkant, sier at hun holder på å lære seg å ikke hoppe, sier de må vente og kose lengre ned. Og ofte så går det greit. Helt til jeg møter disse to og lignende folk. Jeg blir litt paff og usikker på meg selv. Hunden min er en stor rase (derfor jeg trener mye lydighet og vil ha hund som hører etter).. Anonymkode: efc3a...d3d 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 Hadde klikket i vinkel. INGEN skal oppdra min hund så lenge jeg står og holder i båndet. Be nabokjerringa om å holde kjeften lukket, og eventuelt andre som prøver seg kan du si klart og tydelig at du IKKE er interessert i deres tull. Anonymkode: 62f55...e1f
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 Forslag: Når du nærmer deg vedkommende, få hunden til å sitte. Snakk til vedkommende: hvis du vil hilse på hunden så må du bøye deg ned i "hundehøyde" slik at hunden ikke blir fristet til å hoppe. Eventuelt kan de være så snille å ignorere hunden siden den fortsatt er ung og usikker på fremmede.
Salvie Skrevet 24. september 2018 #9 Skrevet 24. september 2018 (endret) Jeg synes det beste er at hunden er lydig både mot meg og andre mennesker. Det hender vi har hatt hundevakt og det hadde vært synd om hunden kun lystret meg. Eksempel. Da hunden min tok en pose potetgull fra bordet var jeg superglad for at venninna mi sa strengt nei og tok den fra han. Fremmede har også bedt han sitte og når han gjør det skryter de masse og sier han er flink. Det er helt flott! Men man skal ikke skrike til en hund. Endret 24. september 2018 av Salvie 1
Hactar Skrevet 24. september 2018 #10 Skrevet 24. september 2018 Du kan vel kanskje ikke helt forvente annet om du lar en stor valp hoppe på mennesker som ikke er vant med hund. Jeg tenker mye kan være løst ved at du selv er mer i forkant og tar ledelsen lenge før hun får sjansen til å hoppe i det hele tatt. La gå, en valp er impulsiv, man skal hilse lavt og heller snu ryggen til enn å skrike "sitt" om man blir hoppet på, men mange vet ikke dette. Så da må du som kjenner hunden hindre situasjonen. For folk har faktisk krav på å ikke bli hoppet på, selv om hunden bare er snill og de i hundens øyne inviterer til lek.
Salvie Skrevet 24. september 2018 #11 Skrevet 24. september 2018 5 minutter siden, Hactar skrev: Du kan vel kanskje ikke helt forvente annet om du lar en stor valp hoppe på mennesker som ikke er vant med hund. Jeg tenker mye kan være løst ved at du selv er mer i forkant og tar ledelsen lenge før hun får sjansen til å hoppe i det hele tatt. La gå, en valp er impulsiv, man skal hilse lavt og heller snu ryggen til enn å skrike "sitt" om man blir hoppet på, men mange vet ikke dette. Så da må du som kjenner hunden hindre situasjonen. For folk har faktisk krav på å ikke bli hoppet på, selv om hunden bare er snill og de i hundens øyne inviterer til lek. Enig, hunder skal ikke ha mulighet til å hoppe på folk.
Khloe P.T Skrevet 24. september 2018 #12 Skrevet 24. september 2018 Jeg synes det er en uting at andre skal blande seg inn i oppdragelsen, enten det er barn eller hund. Den dama som roper "sitt" til valpen din ville jeg glatt oversett. Snu og gå din vei om det ikke nytter å si fra til henne. Min hund er voksen og lyder kun oss i familien. Det er evig nok.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #13 Skrevet 24. september 2018 1 time siden, Hactar skrev: Du kan vel kanskje ikke helt forvente annet om du lar en stor valp hoppe på mennesker som ikke er vant med hund. Jeg tenker mye kan være løst ved at du selv er mer i forkant og tar ledelsen lenge før hun får sjansen til å hoppe i det hele tatt. La gå, en valp er impulsiv, man skal hilse lavt og heller snu ryggen til enn å skrike "sitt" om man blir hoppet på, men mange vet ikke dette. Så da må du som kjenner hunden hindre situasjonen. For folk har faktisk krav på å ikke bli hoppet på, selv om hunden bare er snill og de i hundens øyne inviterer til lek. Jeg har ikke hund og det er derfor jeg spør, jeg har aldri hørt noen si det når de har hunder som hopper for å hilse og jeg prøver å hilse uten at de hopper. Er det bedre at jeg da bare snur ryggen til enn å sette meg ned på huk for å hilse? (Jeg pleier å be hunden roe seg hvis de f.eks hopper opp på meg når jeg driver og går inn døra hos dem eller driver og tar av meg skoene) Jeg skriker aldri til noen hunder, det har jeg aldri gjort, jeg snakker med mild stemme og sier "jada, jada, rolig, skal hilse" eller noe sånt. Og når jeg har kommet inn og fått av meg jakke og sko så kan jeg hilse og så kan jeg si "nå er det bra" og så går hunden og legger seg eller noe sånt. Men. Hvis hunder hopper opp så er det bedre å snu seg? Er det forskjell på hvordan man gjør det når man møter noen ute med hund og når jeg da dra på besøk til venner som har hund, som jeg skisserte her? Anonymkode: 1bc61...8e8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #14 Skrevet 24. september 2018 Jeg lot ikke andre oppdra min hund. Da var jeg i forkant hver gang, og ba folk ligge unna. Det skjer jo fordi folk er kunnskapsløse. De tror hunder kommer ferdig programmert til å høre etter alle mennesker, og at alle unntak er "dårlig oppdragelse". Når hunden var godt trent så fikk jeg besøket til å trene hunden på det samme som vi hadde trent, og så trente vi på det samme ute, inne hos andre og overalt egentlig, for at det skulle sitte. Men man tar ikke alt dette på en gang, dere må ta det i deres tempo. Anonymkode: 0b320...93d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #15 Skrevet 24. september 2018 JA, min hund har blitt skreket til av en assistent hos dyrlegen. Jeg ringte dagen før og sa at hunden min var syk og trengte noen til å se på henne. Jeg gav også KLAR beskjed at hun ikke taklet andre dyr, hadde løpetid, og måtte komme på et tidspunkt det ikke var mange andre dyr til stede. Når jeg kom dit var der en assistent som hadde tatt med sine to svære hannhunder, som gikk fritt rundt. Hunden min ristet og bjeffet etter hundene, og hun er ikke til å stoppe. Etter en stund brølte assistenten til hunden min «hold kjeft!!! Slutt og bjeff!!!». Jeg ble helt satt ut ... INGEN brøler til hunden min! Hun var redd, og det var da søren ikke min feil at han lot sine friske hunder løpe omkring i lokalene. Fyyy søren kjenner jeg blir sint når jeg tenker på det. Skal aldri tilbake dit! Anonymkode: d1201...470 1
Hactar Skrevet 24. september 2018 #16 Skrevet 24. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men. Hvis hunder hopper opp så er det bedre å snu seg? Er det forskjell på hvordan man gjør det når man møter noen ute med hund og når jeg da dra på besøk til venner som har hund, som jeg skisserte her? Å snu ryggen til er et dempende signal som hunden forstår mye bedre enn å for eksempel prøve å holde den nede med hendene. Å sette seg på huk og hilse er supert, men om hunden hopper likevel, pleier jeg å reise meg og snu ryggen til slik at den ikke får lek og kos som belønning for å hoppe. Å si «rolig» til en hund vil bare fungere dersom den har lært at ordet rolig betyr at den skal gå ned. Flåsete sagt, men hunden kan ikke norsk. Den har ikke engang talespråk/lyd som sitt primære språk, så den har i utgangspunktet ingen forutsetninger for å forstå hva du mener med å si «rolig, skal hilse etterpå». Hundens primære språk er kroppsspråk, og snur du deg vekk, forteller du den at den er for voldsom og må roe seg ned på samme måte som en hund kan snu hodet bort eller snu seg helt vekk for å dempe en annen hund. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2018 #17 Skrevet 24. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lot ikke andre oppdra min hund. Da var jeg i forkant hver gang, og ba folk ligge unna. Det skjer jo fordi folk er kunnskapsløse. De tror hunder kommer ferdig programmert til å høre etter alle mennesker, og at alle unntak er "dårlig oppdragelse". Når hunden var godt trent så fikk jeg besøket til å trene hunden på det samme som vi hadde trent, og så trente vi på det samme ute, inne hos andre og overalt egentlig, for at det skulle sitte. Men man tar ikke alt dette på en gang, dere må ta det i deres tempo. Anonymkode: 0b320...93d Det virker som mange i denne tråden tror at det samme: valpen her er fem måneder og fortsatt i opptrening.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2018 #18 Skrevet 24. september 2018 1 time siden, Hactar skrev: Å snu ryggen til er et dempende signal som hunden forstår mye bedre enn å for eksempel prøve å holde den nede med hendene. Å sette seg på huk og hilse er supert, men om hunden hopper likevel, pleier jeg å reise meg og snu ryggen til slik at den ikke får lek og kos som belønning for å hoppe. Å si «rolig» til en hund vil bare fungere dersom den har lært at ordet rolig betyr at den skal gå ned. Flåsete sagt, men hunden kan ikke norsk. Den har ikke engang talespråk/lyd som sitt primære språk, så den har i utgangspunktet ingen forutsetninger for å forstå hva du mener med å si «rolig, skal hilse etterpå». Hundens primære språk er kroppsspråk, og snur du deg vekk, forteller du den at den er for voldsom og må roe seg ned på samme måte som en hund kan snu hodet bort eller snu seg helt vekk for å dempe en annen hund. Ikke så ulikt små barn, egentlig. Man kommuniserer best med dem når øynene møtes i samme høyde, man ignorerer - snur seg bort - ved uønsket adferd og roser ønsket adferd opp i skyene. Og jeg vil legge til: jeg ville aldri begynt å kommandere en hund jeg ikke kjenner. Jeg forventer selvsagt at jeg ikke blir hoppet på og kommuniserer derfor med eieren om hva eier forventer av meg. Dersom hunden er usikker går det an å stå litt lenger unna.
skruf Skrevet 25. september 2018 #19 Skrevet 25. september 2018 Hadde aldri akseptert at noen brøler til hundene mine! Men det er helt i orden at andre korrigerer tullete oppførsel. Yngste er en liten nutcase med adhd+ på 15mnd (engelsk setter), bortsett fra litt fjortisoppførsel for tiden så har hun blitt en veldig fin hund. Men det har vært på repeat, repeat og repeat igjen.. Såklart får andre si ifra til henne at det ikke er greit å f.eks hoppe opp. Men da sier jeg at de må snu ryggen til henne. Veldig effektivt. Jeg bruker også håndbevegelse. Skal hun sitte så holder det at jeg (eller noen andre) får blikkontakt med henne og holder håndflate opp (som i en lav hitler-hilsen). Vi har vært på kurs med henne, både valpekurs og lydighet/apport-kurs. I tillegg leste jeg mye i boken «På talefot med hunden» av Turid Rugaas før vi fikk første hunden vår. Veldig nyttig bok om hundens dempende signaler. Ellers så har jeg trua på fornuftig barneoppdragelse når det gjelder hunder også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå