Gå til innhold

Spise mer uten å legge på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Grunnet stress og angst i hverdagen grunnet skolearbeid har jeg hatt en veldig dårlig periode med mat det siste halvåret. Har gått hele dagen uten mat, for så å spist middag kl 21 og kveldsmat kl 23 ish. Noen ganger har jeg bare spist ett måltid om dagen også. Så har veldig lenge gått med dårlige mattider og kun spist 800-1600 kcal daglig. Som en meget aktiv person som løper mye og går mye tur med hunden, og da har masse skolearbeid i tillegg, så har jo dette blitt alt for lite. Så de siste månedene har jeg vært veldig tynn, typ 50 kg, og jeg er 170 cm. Men, nå har jeg skjerpet meg i det siste, og selv om jeg som regel bare har klart 2 måltider sent på kvelden har jeg som regel alltid greid å holde meg til 1600-2000 kcal. Noen dager har jeg vært oppi 3 måltider.

problemet er at jeg nå har lagt på meg veldig mye av dette, selv om 1600-2000 kcal egentlig ikke skal være mye kalorier for meg. Er allerede tilbake til nesten 60 kg, og har egentlig en trivselsvekt rundt 55 kg. Men, samtidig ser jeg at jeg egentlig behøver mer mat i forhold til energinivået mitt. Før kunne jeg spise 3000 kcal uten å legge på meg. Jeg vil helst greie å komme meg tilbake til 4 måltider daglig, men ønsker ikke å gå noe mer opp i vekt, og jeg kan nesten ikke trene noe mer enn jeg allerede gjør.

Det må jo være forbrenningen min som er helt ødelagt av dårlige matvaner. Jeg lurer derfor på om noen har tips til hvordan jeg kan få opp forbrenningen, med andre ord spise mer uten å legge på meg?

Anonymkode: 22e46...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta det gradvis. Spiste du 800 kalorier før kan du ikke øke til 2000 kcal over natta. Øk med rundt 50-100 i uka og de hva som skjer. Altså i uke 1 spiser du 850 kcal daglig, uke 2 900 osv. Tren gjerne styrke i tillegg så strammer du opp samtidig som du øker forbrenningen din. 

Skrevet
2 minutter siden, Inwe skrev:

Du må ta det gradvis. Spiste du 800 kalorier før kan du ikke øke til 2000 kcal over natta. Øk med rundt 50-100 i uka og de hva som skjer. Altså i uke 1 spiser du 850 kcal daglig, uke 2 900 osv. Tren gjerne styrke i tillegg så strammer du opp samtidig som du øker forbrenningen din. 

Takk for tips. Er nok lurt å ta det gradvis, er bare vanskelig å «beherske» seg😬

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Er nok lurt å ta det gradvis, er bare vanskelig å «beherske» seg😬

Jepp, siden du lå såpass lavt kan du nok øke med 100 i begynnelsen, bare følg litt med på vekta. Jeg la ikke på meg noe da jeg var ferdig med vektnedgang når jeg økte fra 1600-2200/2500 kcal den måten. 

Skrevet
3 minutter siden, Inwe skrev:

Jepp, siden du lå såpass lavt kan du nok øke med 100 i begynnelsen, bare følg litt med på vekta. Jeg la ikke på meg noe da jeg var ferdig med vektnedgang når jeg økte fra 1600-2200/2500 kcal den måten. 

Ok, da skal jeg prøve det:)

Skrevet

Om du legger på deg muskler i treningen kommer du til å gå opp i vekt. Vekt handler ikke bare om mer fett på kroppen, det handler også om mer muskler

Anonymkode: e0a17...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...