Gjest Lily_88 Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Jeg blir redd av skremselet i mediene om at boligrenta skal opp osv. Vi har god økonomi, men nå er min mann 100 % sykemeldt, og jeg på dagpenger. Økonomien er ok, vi kan ikke skjeie helt ut, men får betalt alt vi må hver måned, og har kun boliglån og ett kredittkort ( -14800 kroner) Kan vi få flyttet boliglånet? Har trua på å få jobb, men er det noe regler? Vi har 3,4% rente i sparebanken,men Skandiabanken og Storebrand her i byen kan tilby mindre.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, Lily_88 skrev: Jeg blir redd av skremselet i mediene om at boligrenta skal opp osv. Vi har god økonomi, men nå er min mann 100 % sykemeldt, og jeg på dagpenger. Økonomien er ok, vi kan ikke skjeie helt ut, men får betalt alt vi må hver måned, og har kun boliglån og ett kredittkort ( -14800 kroner) Kan vi få flyttet boliglånet? Har trua på å få jobb, men er det noe regler? Vi har 3,4% rente i sparebanken,men Skandiabanken og Storebrand her i byen kan tilby mindre. Sitat Med mine tall, ble det 1,99% effektiv rente hos Sbanken ASA. (Produktnavn: Boliglån 50%). "Markedsområde:Landsdekkende Krav om annet produkt: Nei Forutsetter medlemskap: Nei" Om du legger inn dine tall her, og velger "Vis alle lån", så kan du finne det lånet med lavest rente.https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ Se også denne tråden Anonymkode: c0163...997
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 5 minutter siden, Lily_88 skrev: Kan vi få flyttet boliglånet? Ja. Har dere fastrentelån? Man kan også spørre banken om å få avdragsfrihet for en periode (feks 1 eller 2 år). Anonymkode: c0163...997
Gjest Lily_88 Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja. Har dere fastrentelån? Man kan også spørre banken om å få avdragsfrihet for en periode (feks 1 eller 2 år). Anonymkode: c0163...997 Vi har fastrente, fikk forhandlet ned fra 3,9 til 3,6 når vi kjøpte huset for ti år siden. Vi venter med avdragsfrihet til vi må. Har et fint sparefond vi ikke har rørt heller, den kan hjelpe oss litt hvis det virkelig skal knipe om.
Gliffy Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 Såklart dere kan flytte lånet. Dersom dere kjøpte huset for 10 år siden er det antageligvis verdt mer enn det var da, samt at dere har betalt ned mye. Start mest å få en verdivurdering, deretter sender dere lånesøknad til mange banker og slår til på den billigste. Dette anbefaler jeg egentlig alle å gjøre hvert år dersom man ser at man betaler mer i sin bank enn nødvendig. Bankene gambler på at folk er sløve og bare betaler, dette tjener de grovt på. Hvis folk hadde vært mer aktive kunder og byttet oftereville prisene jevnt over ha gått ned. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, Lily_88 skrev: Vi har fastrente, fikk forhandlet ned fra 3,9 til 3,6 når vi kjøpte huset for ti år siden. Vi venter med avdragsfrihet til vi må. Har et fint sparefond vi ikke har rørt heller, den kan hjelpe oss litt hvis det virkelig skal knipe om. Ettersom dere har fastrente, regner jeg med at det blir kostnader å betale i forbindelse med å bryte avtalen ved å bytte bank. Har dere lang tid igjen av fastrenteavtalen? Spør banken din om hva det blir å betale i ekstra kostnader til banken din dersom dere bytter bank. På forhånd kan du sjekke hvilken rente andre banker tilbyr, og du kan spørre banken din om de kan sette ned renten for ditt lån til samme rente som andre banker (som har lavere rente) tilbyr. Det kan bli billigere å forhandle med egen bank (ettersom det også er gebyrer i forbindelse med å opprette lån i ny bank), enn å bytte bank. Jeg leste om at man kan prute ned renten en hel prosent (!) Anonymkode: c0163...997 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 Du kan flytte lånet dersom en annen bank ønsker dere som lånetakere. Dere har jo ingen sikker inntekt fremover, ikke sikkert dere er ønsket som kunder før det er i boks. Anonymkode: 256d9...bd6 2
_popcorn_ Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 Hvor lenge har dere igjen av fastrenteperioden? Dere må kontakte banken å høre hva det vil koste dere å bryte avtalen. Det kan være en del å spare i renter over lengre tid, men det kan også koste en stor engangssum å bryte avtalen. 1
Gjest Lily_88 Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Tror vi har to år igjen på fastrenten. Kanskje det lønner seg å vente, men må si jeg blir fristet å bytte bank når det blir reklamert for det så og si overalt. Shoppe lån 🤣 Men uansett, å prøve å prute med banken er jo noe jeg ikke har tenkt på, men går det hvis man har fastrente? Må også slenge inn: Da vi fikk huslån fra banken, var bankmannen vår en ærlig og jovial fyr. Han tok godt vare på oss som kunder, og når vi trengte billån i tillegg, så sa jeg at Skandiabanken var billigst, men da gikk han all inn og fikk jævlig billig billån. (Som forøvrig er nedbetalt for lengst). Nå har vi fått en nyutdannet 22 år gammel gutt som bankmann...han forrige pensjonerte seg, og han nye har tydeligvis aldri hatt en jobb før, og kan ikke snakke med folk, uansett alder. Skulle nesten tro han var hjemmeskolert på en hytte i fjellet langt fra folk, før han ble tvunget inn i byen. Dette gjør meg litt frustrert, for det virker som om gutten ikke har antenner til forhandlinger osv...🤔
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, Lily_88 skrev: Tror vi har to år igjen på fastrenten. Kanskje det lønner seg å vente, men må si jeg blir fristet å bytte bank når det blir reklamert for det så og si overalt. Shoppe lån 🤣 Men uansett, å prøve å prute med banken er jo noe jeg ikke har tenkt på, men går det hvis man har fastrente? Må også slenge inn: Da vi fikk huslån fra banken, var bankmannen vår en ærlig og jovial fyr. Han tok godt vare på oss som kunder, og når vi trengte billån i tillegg, så sa jeg at Skandiabanken var billigst, men da gikk han all inn og fikk jævlig billig billån. (Som forøvrig er nedbetalt for lengst). Nå har vi fått en nyutdannet 22 år gammel gutt som bankmann...han forrige pensjonerte seg, og han nye har tydeligvis aldri hatt en jobb før, og kan ikke snakke med folk, uansett alder. Skulle nesten tro han var hjemmeskolert på en hytte i fjellet langt fra folk, før han ble tvunget inn i byen. Dette gjør meg litt frustrert, for det virker som om gutten ikke har antenner til forhandlinger osv...🤔 Kan dere bytte lånerådgiver? Spør om å få en med mer erfaring? Anonymkode: c0163...997
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 6 minutter siden, Lily_88 skrev: Tror vi har to år igjen på fastrenten. Kanskje det lønner seg å vente, men må si jeg blir fristet å bytte bank når det blir reklamert for det så og si overalt. Shoppe lån 🤣 Men uansett, å prøve å prute med banken er jo noe jeg ikke har tenkt på, men går det hvis man har fastrente? Må også slenge inn: Da vi fikk huslån fra banken, var bankmannen vår en ærlig og jovial fyr. Han tok godt vare på oss som kunder, og når vi trengte billån i tillegg, så sa jeg at Skandiabanken var billigst, men da gikk han all inn og fikk jævlig billig billån. (Som forøvrig er nedbetalt for lengst). Nå har vi fått en nyutdannet 22 år gammel gutt som bankmann...han forrige pensjonerte seg, og han nye har tydeligvis aldri hatt en jobb før, og kan ikke snakke med folk, uansett alder. Skulle nesten tro han var hjemmeskolert på en hytte i fjellet langt fra folk, før han ble tvunget inn i byen. Dette gjør meg litt frustrert, for det virker som om gutten ikke har antenner til forhandlinger osv...🤔 Ja, det tror jeg. Annet interessant her (se hele artikkelen i linken) : " Du kan avslutte fastrenteavtalen før tiden. Hvis du vil binde renten på lånet ditt, er det noen ting du bør vite. For det første gjentar vi at det historisk sett er billigere med flytende lånerente. Videre er det slik at selv om du binder renten, kan du avslutte avtalen før bindingstiden er over. Men, dersom den flytende renten er lavere enn den faste på dette tidspunktet, må du betale overkurs. Her er et par eksempler som illustrerer hvordan overkurs kan arte seg: Hvis du bandt renten for fem år fram i tid i 2016, kan banken kreve inntil 8.595 kroner i overkurs. Inngikk du en tiårig fastrenteavtale i 2011, blir overkursen på hele 120.717 kroner. Det kan, imidlertid, gå andre veien også, at du betaler underkurs. Det skjer når renten på nye fastrentelån i banken er høyere enn renten du har avtalt på ditt fastrentelån i banken. Da vil lånet ditt ha ugunstige betingelser for banken, og de vil tjene på at du innfrir fastrentelånet. Hvis du vil flytte et fastrentelån fra én bank til en annen, må du først avslutte fastrenteavtalen og innfri eventuell overkurs. Og, husk at dersom du ikke er fornøyd med rente banken tilbyr, er du i din fulle rett til å prute på renten. Faktisk anbefales du å ta en runde med rentene dine et par ganger i året for å sjekke at du får det tilbudet du fortjener."https://www.dinside.no/okonomi/1100-kroner-i-maneden-skiller-beste-og-verste-boliglan-med-fastrente/70132490 Anonymkode: c0163...997
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 Sitat Slik går du fram for å få lavere boliglånsrente: Vurder din økonomiske situasjon. Før du kontakter banken din, er det lurt å sette deg godt inn i hvilken rente du har i dag, og om det er noe som eventuelt har endret seg i ditt gjeldsforhold den siste tiden. Dersom du har bedret gjeldsgraden din og økt sikkerheten på boliglånet ditt, kan du kvalifisere deg til lavere rente. Ring rundt. Ta en ringerunde til andre banker og hør hva slags rente de kan tilby deg. Du kan også bruke Finansportalen til å sjekke hva slags rente de ulike bankene tilbyr, som er informasjon du kan bruke når du kontakter banken din for å reforhandle renten. Forbered dine argumenter. Det er som så mye annet i livet, dersom du er godt forberedt er det lettere å argumentere sin sak. Gjenta. Minst et par ganger i året bør du gjenta denne prosessen, slik at du tiden påser at du har den laveste renten du kan få. https://www.dinside.no/bolig/du-kan-spare-flere-tusen-kroner-pa-a-be-om-lavere-rente/68791886 Anonymkode: c0163...997
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå