AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Hele natta. Og deretter hele dagen, mens man er på jobb. Noen med erfaringer eller noen med kunnskap rundt dette? Anonymkode: 108e9...0fd
solmåneogstjerner Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Hele natten og hele dagen, altså ca 15 timer i døgnet, minst? Nei nei nei det er ikke greit. Har ikke noe 'erfaring' men det trenger jeg ikke heller. Det er bare feil 10
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 Mange hunder trives godt i bur, men er enig i at både natta og dagen er for mye. Hvis dere har problemer med at hunden ødelegger ting når den er alene hadde jeg 1. gitt den et avgrenset område uten så mye å ødelegge og 2. stoppet atferden. Anonymkode: dcd08...775 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 Nei, absolutt ikke! I Sverige er dette forbudt, Norge er treige med å komme etter. Hunder er ikke burdyr. Klarer man ikke å gjøre hunden trygg i huset så får man avgrense slik at det ikke blir så mye å passe på. Anonymkode: 414e3...566 8
Salvie Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 Skjønner ikke hvorfor for den må været i buret om natta? De sover jo da. 🤔 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 Her brukes bur kun som seng, dørene er alltid åpne. Man må faktisk bruke tid på å få en hund som er trygg hjemme. Er alternativet å være i bur flere timer daglig, så skaffer man seg ikke hund. Anonymkode: 7c597...02d 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 Dersom man skaffer seg hund for deretter å sette den 15-16 timer i hund så synes jeg de kan selge bikkja eller droppe hele planen. Hunder er ikke burdyr, hunder skal ikke være i bur. Dersom den ødelegger - rydd unna. For stor plass? Begrens rom med grinder. Jeg har enda ikke funnet en eneste grunn til at hunder skal være i bur. Det er en rask og billig snarvei for mennesker å slippe ekstra ansvar. Jeg har for øyeblikket en stor, ung hund som ødelegger dersom hun kjeder seg. Derfor har jeg totalryddet et soverom + gang, og satt grinder inn til resten av huset. Problem løst. Anonymkode: 62aa2...4d7 7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 Mange hunder trives i buret sitt, men jeg syns den burde få velge selv hvor den vil ligge. I starten hadde vi hunden vår i buret om natta fordi hun følte seg tryggest der, og det fungerte veldig fint. Nå som hun har blitt eldre har hun funnet veien opp i senga, uten at det egentlig er noe positivt. På dagtid ville jeg aldri stengt henne inne i buret, men jeg skjønner at enkelte må avgrense hundens område fordi den markerer eller ødelegger ting. Uansett, 16 timer innesperret i et bur er for lenge Anonymkode: 5a3bb...ea6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange hunder trives i buret sitt, men jeg syns den burde få velge selv hvor den vil ligge. I starten hadde vi hunden vår i buret om natta fordi hun følte seg tryggest der, og det fungerte veldig fint. Nå som hun har blitt eldre har hun funnet veien opp i senga, uten at det egentlig er noe positivt. På dagtid ville jeg aldri stengt henne inne i buret, men jeg skjønner at enkelte må avgrense hundens område fordi den markerer eller ødelegger ting. Uansett, 16 timer innesperret i et bur er for lenge Anonymkode: 5a3bb...ea6 Så klart hunden trives i buret dersom det er deres private soveplass hvor de får fred, samme som at hunden min har en egen seng på soverommet som den søker seg til og legger seg i automatisk om natten. Folk må gjerne bruke bur som soveplass til hunden, så lenge døren aldri lukkes! Bra dere ikke stenger henne i buret forsåvidt. Anonymkode: 62aa2...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 HVA I HULESTE HELVETE?! Mishandling !!😤😭 Anonymkode: 6c203...6f7 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #11 Skrevet 24. september 2018 Noen har hundene sine i bur hele natta og hele dagen. De har mulighet for å lage til "et begrenset område" inne og også ute, så hunden får mere plass enn kun buret, men gjør det ikke. Bare lurte på om dette kan forsvares på noe vis? Jeg har ikke hund, har aldri hatt hund og har ikke kunnskap om hunder. Men jeg trodde ikke hunder var i bur, at det kun var i biler på grunn av sikkerheten. Anonymkode: 108e9...0fd
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #12 Skrevet 24. september 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen har hundene sine i bur hele natta og hele dagen. De har mulighet for å lage til "et begrenset område" inne og også ute, så hunden får mere plass enn kun buret, men gjør det ikke. Bare lurte på om dette kan forsvares på noe vis? Jeg har ikke hund, har aldri hatt hund og har ikke kunnskap om hunder. Men jeg trodde ikke hunder var i bur, at det kun var i biler på grunn av sikkerheten. Anonymkode: 108e9...0fd Det kan ikke forsvares på noen måte. Det er latskap å ikke tilpasse omgivelsene til hunden. Tygger hunden på sko, så ikke la sko stå fremme. Anonymkode: 414e3...566 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #13 Skrevet 24. september 2018 Kan aldri forsvares å ha hunden i bur natt og dag! Jeg tar opp diskusjonen med en bur-entusiast ANYTIME, jeg vil aldri bli overbevist. Bur er noe tull som har kommet i vesten de siste tiårene. Anonymkode: 62aa2...4d7 3
Portvinpiken Skrevet 24. september 2018 #14 Skrevet 24. september 2018 På 23.9.2018 den 7.41, AnonymBruker skrev: Hele natta. Og deretter hele dagen, mens man er på jobb. Noen med erfaringer eller noen med kunnskap rundt dette? Anonymkode: 108e9...0fd Det er selvfølgelig ikke greit i det hele tatt. Ofte skapes flere atferdsproblemer med å ha hunden i bur - bare at folk ikke klarer å se sammenhengen med det. Mange påstår også at hundene deres elsker å være i buret sitt. Hvorfor må man da lukke og låse buret hvis hunden er så begeistret for å være der? Jeg snakker ut i fra bur der døren er lukket og låst. Er den ikke det, er det per defininisjon ikke bur, men en hvilken som helst liggeplass. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #15 Skrevet 24. september 2018 Prøv selv i en natt og en påfølgende arbeidsdag, og se om du trives? Buret skal være stort nok til at du kan stå oppreist og snu deg rundt. Mistenker at du ikke kommer til å synes det er særlig ålreit. Anonymkode: 57385...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #16 Skrevet 24. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv selv i en natt og en påfølgende arbeidsdag, og se om du trives? Buret skal være stort nok til at du kan stå oppreist og snu deg rundt. Mistenker at du ikke kommer til å synes det er særlig ålreit. Anonymkode: 57385...1a3 Jeg ville absolutt ikke likt det. Bare spør i tilfelle det er noe jeg ikke har fått med meg. Selv ville jeg aldri hatt en hund i bur i det hele tatt, om jeg hadde hatt en. Anonymkode: 108e9...0fd 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #17 Skrevet 26. september 2018 Vår valp sover i bur på natten. Hun går frivillig inn og vi trenger ikke lukke døren. Hun har sovet i buret siden hun kom til oss, og hun sover hele natten der. Ikke noe vandring fram og tilbake eller piping, og på morgenen ligger hun en stund i buret etter vi har stått opp før hun selv vandrer ut. Buret er så stort at det sikkert er plass til 4 sovende valper der uten at det blir trangt. Hun kan gå litt i buret, stå fullt oppreist og endre sovestilling. På dagtid mens vi er på jobb boltrer hun seg rundt i gangen vår. Har ca. 15 kvadratmeter til rådighet, men legger seg i buret når hun skal sove. Vi er innom hjemme i pausene våre og lufter henne og kaster litt ball, og samkjører turnusene våre slik at de dagene jeg begynner tidlig, begynner samboer senere - og omvendt. Tenker at en voksen, stor hund bør ha et visst areal å bevege seg på. Dagene blir nok lang om man skal ligge i et bur med minimal bevegelighet og minimal mulighet for lek eller aktivitet. For en time eller to - som faktisk ikke er verre enn en kjøretur - tenker jeg ok. Men daglig i flere timer både på dagtid og natt - nei! Da må man heller tilrettelegge i hjemmet. Anonymkode: e6a6f...3ac
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #18 Skrevet 26. september 2018 Bur er greit å ha av og til. Skal hunden bo der over lengre tid, så må buret være ganske stort. Er vel noen retningslinjer fra mattilsynet på dette?! Her hadde vi bur til valpen. Greit å ha en plass der valpen kunne sove i fred og ha litt time out. Etterhvert som valpen vokste, så fant jeg ut at bur ble for lite, og jeg ønsker ikke ha ett gigantisk bur i huset, de ser jo ikke så finne ut. Her ble løsningen å venne han til å kun være i gangen når vi sover og er på jobb. Der har han leker, vann, mulighet for å legge seg ett mykt sted, hardt sted. Flisene er varme om vinteren og kalde om sommeren. Perfekt. Har barnegrind foran trapp (trappen går opp til tvstue med ledninger osv, og han er fortsattl litt valpete og vil tygge på ting). Så man kan fint avgrense områder og venne hunder til å være uten bur, men det må jobbes med.. samtidig må man ikle glemme at hunder bør kunne være litt i bur. Feks under reise i bil, dyrlegebesøk osv.. Anonymkode: dd94c...105
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #19 Skrevet 26. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bur er greit å ha av og til. Skal hunden bo der over lengre tid, så må buret være ganske stort. Er vel noen retningslinjer fra mattilsynet på dette?! Her hadde vi bur til valpen. Greit å ha en plass der valpen kunne sove i fred og ha litt time out. Etterhvert som valpen vokste, så fant jeg ut at bur ble for lite, og jeg ønsker ikke ha ett gigantisk bur i huset, de ser jo ikke så finne ut. Her ble løsningen å venne han til å kun være i gangen når vi sover og er på jobb. Der har han leker, vann, mulighet for å legge seg ett mykt sted, hardt sted. Flisene er varme om vinteren og kalde om sommeren. Perfekt. Har barnegrind foran trapp (trappen går opp til tvstue med ledninger osv, og han er fortsattl litt valpete og vil tygge på ting). Så man kan fint avgrense områder og venne hunder til å være uten bur, men det må jobbes med.. samtidig må man ikle glemme at hunder bør kunne være litt i bur. Feks under reise i bil, dyrlegebesøk osv.. Anonymkode: dd94c...105 Ser mange bruker dette som argument for at hundene deres er i bur 15 timer om dagen og jeg stusser litt over det. Har selv hund som aldri har vært i bur, men jøss - hun klarte seg veldig fint da hun måtte være i bur hos dyrlegen for noen uker siden. Oppdretter har ikke bur til sine hunder, men de takler kjempefint å bli stura i bur plutselig når det kommer til dyrlege, bil eller utstilling. Anonymkode: 62aa2...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå