Padmee Skrevet 19. august 2002 #1 Skrevet 19. august 2002 Jeg er en såkalt prøver, og i den forbindelse lurte jeg på om noen av dere hadde noe erfaring med bruken av folat både før og i et svangerskap. Jeg brukte det ikke i mitt første, men nå lurer jeg på å begynne med det siden jeg har hørt at det skal være gunstig. Erfarig anyone?
wed 02 Skrevet 19. august 2002 #2 Skrevet 19. august 2002 Hei! jeg er i 3. prøvemåned og har spist folat (400 mg om dagen) like lenge. "Alle" sier at du bør spise folat før og under graviditet - dette hindrer skader på fosteret + at både kvinnen og mannen (!) øker sjansene for å bli gravid med folsyre.
Kame Skrevet 19. august 2002 #3 Skrevet 19. august 2002 Folat har vist seg å begrense faren for ryggmargsbrokk hos fosteret betydelig, og derfor anbefales alle å starte med folat helst før de har blitt gravide, og ihvertfall frem til man er 3 måneder på vei (da er vel de fleste interne organer på fosteret utviklet, tror jeg). Folat er vel en slags B-vitamin, og den er vannløselig, dvs at dersom du får i deg for mye av vitaminet, er det ikke skadelig for kroppen din, slik som andre vitaminer kan være! Så - det er vel ingen grunn til IKKE å begynne med folat - men det er et ganske så tydelig tegn for andre som vet om bruksområdet at dere nå enten er "prøvere" eller gravide. Dersom du vil holde det hemmelig, tøm tablettene over på et annet vitaminglass - bare husk hvor du har dem! Her er forresten en side som nok besvarer alle dine spørsmål om folat mye bedre enn meg! http://www.folat.org/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå