Gå til innhold

ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er det omsider håp om at barnet mitt får komme til utredning i BUP, etter flere avslag. Har skole, psykolog og PT med på laget, alle mener hun må utredes. 

Hva kan jeg forvente fremover? PT ved skolen sier hun har utslag på alle punkter som indikerer ADHD, men er jo ikke en ren ADHD-test, kun indikasjon. Etter å ha lest meg litt opp, ser jeg jo at hun har alle kjennetegn ved denne diagnosen. Psykolog sier imidlertid at hun er i tvil, men hun kjenner ikke barnet godt. Mener kanskje at hun fungerer for godt læringsmessig i skolen, til å ha ADHD. Men er det ikke ulike grader av sykdommen?

Anonymkode: e34d5...933

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ADHD diagnose er basert på at man oppfyller et visst antall kriterier på minst to av tre arenaer (hjemme, skole og under utredningen). Noen kan oppfylle de fleste av disse kriteriene og noen bare akkurat nok til å få diagnosen, så det er klart det er ulike grader og ulike utfordringer hos dem med diagnosen. 

Det du kan forvente under en utredning er en god del intervjuer og samtaler med dere foreldrene, der det blir spurt om alt mulig rart. Også spørsmål som er ganske tøffe, for de er nødt til å utelukke f.eks. omsorgssvikt som gjør at barn får lignende symptomer. Barnet kommer sannsynligvis til å ta ulike tester, blant annet wisc for å teste intelligensnivå. Dersom hun scorer høyt der kan det forklare at hun fungerer bra når det gjelder læring, det gjorde det iallefall hos min som har en adhd-diagnose. De har også spesifikke tester for diagnoser og vil nok også observere barnet både på BUP og i skolen. Skolen kommer til å bli bedt om å fylle ut skjema om hvordan hun fungerer der. 

Vær forberedt på at dette kan ta lang tid. Ikke uvanlig at de kan bruke nærmere et år på en utredning. Og skulle de finne på å gi avslag igjen kan du be fastlegen om å henvise til en annen BUP, det er fritt sykehusvalg.

Anonymkode: 0004c...91a

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Barnet er uten tvil intelligent, så ja, det kan forklare at hun klarer seg greit skolemessig. Hadde hun gjort en innsats, kunne hun gjort det utrolig bra. Men lekser er det VERSTE HUN VET. 

Både jeg og skolen ser at hun oppfyller de fleste kriterier. Jeg føler meg relativt sikker. Alt fra å bite/tygge på ting, dårlig impulskontroll, til å stadig miste tung i gulvet. Det var som å lese om mitt eget barn, da jeg leste om symptomene. 

TS 

Skrevet (endret)

Adhd er ikke en sykdom, men ellers er det forskjellige måter å ha ADHD på. Man kan være den typen som gjør tyve forskjellige aktiviteter i timen, henger i taket og utagerer og man kan være svært rolig, vimsete og nesten virke litt treg, mellom disse, kommer det en hel haug med kombinasjoner. ADHD som diagnose er et navn på at man har mer av en viss type egenskaper og karaktertrekk enn standarden, noe som gjør det til et problem for deg selv og ofte også omverdenen.  Selv om man regner ADHD som om det er et problem med forskjellige signalstoffer, så måles dette ikke ved utredning. 

Nå er det mange som ikke ville fått diagnosen,dersom ikke samfunnet hadde vært lagt opp slik det har vært de siste hundreårene. 

Som mor til et nå voksent barn, som ble utredet for en del år tilbake, vil jeg si at det var en stor lettelse å få fastsatt en diagnose, for da fikk han rett til å få en bedre tilrettelagt skolehverdag. Det var også en lettelse for ham selv, da han hadde følt seg « dum» mens utredningen hos ppt og bup, sa at han både var intelligent, at ordforrådet lå på grensen til uvanlig godt og at det rett og slett var et navn på problemene han opplevde og vanskene han hadde. 

Nå skal det sies at skolen ikke fikk helt til å tilrettelegge slik de fikk anbefalt fra ppt. Hos ppt sa de nemlig at han burde jobbe på en høytytende gruppe, med få elever...og ikke sammen med gruppe for de som slet i fag, fordi han falt ut av sammenhengen, dersom ting ble for lette og han begynte å kjede seg. 

Man kan godt fungere fint læringsmessig i skolen, med adhd, dersom man ikke sliter med tilleggsvansker som dysleksi og at man er interessert i det man skal lære. 

Nå gikk det veldig bra med sønnen min, etter at han fikk diagnose og at han fikk komme seg på videregående. Da han begynte i jobb sa han « Det er når man begynner å jobbe at livet virkelig begynner! « ..og jeg holdt på å begynne å gråte gledestårer, for årene på grunnskolen, var ingen dans på roser for ham.  Han har funnet seg en jobb, som passer helt perfekt for ham, med variasjon, litt reising og en del fysisk aktivitet, samtidig som han må tenke ut tekniske løsninger. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ADHD diagnose er basert på at man oppfyller et visst antall kriterier på minst to av tre arenaer (hjemme, skole og under utredningen). Noen kan oppfylle de fleste av disse kriteriene og noen bare akkurat nok til å få diagnosen, så det er klart det er ulike grader og ulike utfordringer hos dem med diagnosen. 

Det du kan forvente under en utredning er en god del intervjuer og samtaler med dere foreldrene, der det blir spurt om alt mulig rart. Også spørsmål som er ganske tøffe, for de er nødt til å utelukke f.eks. omsorgssvikt som gjør at barn får lignende symptomer. Barnet kommer sannsynligvis til å ta ulike tester, blant annet wisc for å teste intelligensnivå. Dersom hun scorer høyt der kan det forklare at hun fungerer bra når det gjelder læring, det gjorde det iallefall hos min som har en adhd-diagnose. De har også spesifikke tester for diagnoser og vil nok også observere barnet både på BUP og i skolen. Skolen kommer til å bli bedt om å fylle ut skjema om hvordan hun fungerer der. 

Vær forberedt på at dette kan ta lang tid. Ikke uvanlig at de kan bruke nærmere et år på en utredning. Og skulle de finne på å gi avslag igjen kan du be fastlegen om å henvise til en annen BUP, det er fritt sykehusvalg.

Når det skal utredes, tar de alltid som utgangspunkt at atferden kan være på grunn av omsorgssvikt? Og hvilke type spørsmål tenker du på? Spør av ren nysgjerrighet, fordi det virker så rart når det helt klart er flere som har diagnose enn det er barn som rammes av omsorgssvikt, heldigvis!

Anonymkode: 6adbc...be7

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Når det skal utredes, tar de alltid som utgangspunkt at atferden kan være på grunn av omsorgssvikt? Og hvilke type spørsmål tenker du på? Spør av ren nysgjerrighet, fordi det virker så rart når det helt klart er flere som har diagnose enn det er barn som rammes av omsorgssvikt, heldigvis!

Det er fordi symptomene på ADHD overlapper veldig med tegnene på at barn blir utsatt for omsorgssvikt eller på andre måter ikke har det helt bra. Det er derfor viktig å utelukke at dette kan være årsak til symptomene barnet viser uten at det bør tolkes som mistenkeliggjøring av foreldrene. 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det siste du skriver der er bare en påstand, ikke fremstill det som en sannhet hvis du ikke kan vise til faktiske data på det. 

Hilsen en som ble feildiagnostisert :)

Anonymkode: 9c5b1...cae

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste du skriver der er bare en påstand, ikke fremstill det som en sannhet hvis du ikke kan vise til faktiske data på det. 

Hilsen en som ble feildiagnostisert :)

Er ikke alle som har hatt det slik som deg da.

Anonymkode: 77fbe...62b

Skrevet

Vi er forberedt og klar til alle spørsmål de måtte ha, viktigste nå er at barnet får hjelp. En av tingene vi sliter mye med, er løgner. Hun lyver om stort og smått, hele tiden. Har livlig fantasi, men likevel! Er dette en del av diagnosen?

Hun reagerer også mye sterkere på småting, enn det som er normalt. Slår hun seg, hyler hun opp med voldsom styrke. Blir hun sint, blir det også voldsomt ofte. 

TS 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilknytningsforstyrrelser har ofte sammenfallende symptomer med bokstavdiagnosene. Derfor må dette utelukkes, for det vil jo kreve ulike tilnærminger, behandlinger og tilrettelegginger dersom det faktisk er en tilknytningsforstyrrelse og ting ikke er som det skal hjemme. Jeg klarer ikke huske alt for det er nesten 5 år siden, men vi ble spurt om veldig mye i forhold til barnets utvikling, vi ble spurt om rus, vi ble spurt om hvordan ting var under svangerskap og fødsel, vi ble spurt om hvordan vi fulgte opp barnet og masse masse mer. Vi ble spurt om våre egne familier når vi vokste opp og om det var folk i familien som hadde diagnoser. Vi ble bedt om å oppgi telefonnummeret til en person i nær familie på både min og fars side og før vi hadde kommet oss hjem fra BUP hadde psykolog ringt dem og spurt spurt om hvordan de oppfattet oss som foreldre. Skolen blir også spurt om mye. Men det er viktig å tenke at man er der for barnets skyld, at de spør for å utelukke og at det er ting de må spørre om for å kunne sette diagnose. Det har ikke noe med behandlers inntrykk av dere. Og de får nok et enda bedre inntrykk dersom dere klarer å svare ærlig og ikke gå i forsvar.  

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er forberedt og klar til alle spørsmål de måtte ha, viktigste nå er at barnet får hjelp. En av tingene vi sliter mye med, er løgner. Hun lyver om stort og smått, hele tiden. Har livlig fantasi, men likevel! Er dette en del av diagnosen?

Hun reagerer også mye sterkere på småting, enn det som er normalt. Slår hun seg, hyler hun opp med voldsom styrke. Blir hun sint, blir det også voldsomt ofte. 

TS 

Det kan nok godt være en del av diagnosen. ADHD går jo mye på impulskontroll og mangel på dette kan jo godt føre til lyving. Og dette med at humør blir forsterket er også veldig typisk. Er hun også slik at hun blir ekstra glad og gira når det skjer noe kjekt? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok godt være en del av diagnosen. ADHD går jo mye på impulskontroll og mangel på dette kan jo godt føre til lyving. Og dette med at humør blir forsterket er også veldig typisk. Er hun også slik at hun blir ekstra glad og gira når det skjer noe kjekt? 

Ja når det skjer ting hun elsker, så snakker hun konstant, med høyt stemmeleie. Blir enda mer ukontrollerbar da, noe vi har sett i bursdager mm. Følelsene ligger liksom utenpå. 

Hun er herlig sosial. Men mange, til og med voksne, sliter med å forholde seg til henne. Hun blir for mye.

TS 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle som har hatt det slik som deg da.

Anonymkode: 77fbe...62b

Det er jo like fullt en påstand for det, og ikke en sannhet, når det ikke er begrunnet i faktiske data. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...