Gå til innhold

Går det an å barbere en Schaferhund?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

jeg har en basterd som ser ut som en Schafer, og spm røyter så fryktelig mye. Jeg har også en terrier og den blir trimmet (dvs. at de river på en måte hårene ut) Terrieren røyter ikke, og det er så godt å slippe de hundehårene overalt. Jeg fikk den fikse ideen om å barbere min Schaferhund..hvis det går an da og på hundesalong. hadde tenke å passe på at den ikke fryser og sånn da, men jeg lurer på om dette er overhode mulig? Går det an til å barbere en slik hund eller går det ikke ? Tror dere det kunne vært gjort slik at det ser litt pent ut? kanskej en helt sprø idee det her,men det kunne kanskje :o gått da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ser for meg en stor, naken hund :ler:

Det finnes noe medisin el. lignende som man kan gi til katter for at de ikke skal røyte, kanskje det finnes noe sånt for hunder også? Den medisinen for katter gjør ihvertfall at katta ikke røyter noe særlig, så kan man heller legge røytinga til en kortere periode når det passer litt bedre :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva mener du med å barbere? Helt naken? :-?

Skrevet

:o

Begynte nesten å lure på om dette var en spøk :ler:

Nei, du kan ikke barbere hunden din så den røyter mindre. Det har noe med hvilken pels den har å gjøre. Den skal røyte for å kvitte seg med vinterpels/sommerpels og få på seg motsatt.

Terrieren røyter ikke fordi han har en pels som vokser og vokser og ikke stopper ved en viss lengde...

Har du en hund med en sånn pels må du nok bare ta med deg at den røyter....

Gjest gjest1
Skrevet

Har du prøvd å bytte fôr samt tilsatt litt olje i maten (oljen pga d-vitamin) har ei tispe inne til omplassering her nå som røyter som fy, men det har begynnt å hjelpe etter olje i maten.. (ho kommer fra et hjem hvor ho ikke fikk skikkelig mat.. :evil: )

Skrevet

KJør dyret ditt på købers(lydskrift..husker ikke åssen det skrives) Knallfor :)

Skrevet

Neimen hallo, schafere SKAL røyte til faste tider på året, det er da ingen vits i å gi den noe annet for av den grunn?

Den er jo ikke syk akkurat, den bare bytter mellom vinterpels og sommerpels.

De gangene jeg har sett barberte biter av en schafer (etter dyrlegebehandling), så har det nok dessverre sett skikkelig teit ut, og det tar evigheter før det vokser ut igjen.

De fleste hundene av denne rasen har en annen farge på underpelsen enn på dekkhårene, og derfår får de en skikkelig trist farge hvis de blir barbert (støvgrå/brun). Jeg kan også tenke meg at de trenger det ytterste av hårene til beskyttelse, siden disse er stivere og glattere enn den "ullen" som ligger under.

Så jeg ville ikke klippet en korthåret schafer. En langhåret kunne nok til nød stusses litt, men dumt hadde det sett ut uansett tror jeg...

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja..det er kanskej sant det. Nå er jo denne hunden ganske fin om jeg får si det selv, så det hadde blitt litt trist om den skulle blitt forvandlet til noen støvggrått...Det er vel bare å hente fram støvsugeren... :ler::ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...