Gå til innhold

Generell studiekompetanse 23/5-regelen nettstudie... hvilken skole er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NKI? Bjørknes? Sonans? Noen med erfaring  her? Er det noen av fagene jeg like gjerne kan lese uten å betale dyrt for på nettstudie?

Anonymkode: 4cbd4...dcc

Skrevet

Du kan like gjerne lese alle uten å betale dyrt for undervisning. Bare å kjøpe pensum og lese fra start til slutt. Gjør oppgaver i matematikken. Har gjort det selv IG set fikk bare fint, men man må være dedikert. 

Mye selvstudier på høyere utdanning så bare bli vant med det med det samme. 

Anonymkode: dcf76...a3b

• Liker 4
Skrevet

Enig med anonym over. Videregående-fag har godt definert og veldig avgrenset pensum, med klare læringsmål, og bør være overkommelig på egen hånd hvis man vurderer høyere utdanning. 

Når det er sagt, norsk ville jeg vurdert å hatt undervisning i, særlig hvis du vil ha over 4 i karakter. Og da ikke nettstudie, men skikkelig undervisning, fordi det er et stort fag, og tidvis ganske kjedelig... Og det kan være greit å få hjelp til en del av litteraturhistorien/tolkningsoppgavene osv. Men, hvis du kun trenger å stå hadde jeg droppet det.

Anonymkode: 6002e...29d

Skrevet

Takk for svar! Jeg skal ta eksamen i naturfag og historie til jul. Hvor finner jeg boklister?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig med anonym over. Videregående-fag har godt definert og veldig avgrenset pensum, med klare læringsmål, og bør være overkommelig på egen hånd hvis man vurderer høyere utdanning. 

Når det er sagt, norsk ville jeg vurdert å hatt undervisning i, særlig hvis du vil ha over 4 i karakter. Og da ikke nettstudie, men skikkelig undervisning, fordi det er et stort fag, og tidvis ganske kjedelig... Og det kan være greit å få hjelp til en del av litteraturhistorien/tolkningsoppgavene osv. Men, hvis du kun trenger å stå hadde jeg droppet det.

Hva man eventuelt trenger undervisning i er vel individuelt? Jeg hadde ingen problemer med norsk, men syntes naturfag var greit å følge undervisning. Det kommer an på evner og interesser. 

TS: du bør begynne med en læreplan og så se etter bøkene. Sannsynligvis er det en bok i naturfag og en eller to i historie. Det er bare å Google etter titler på læreverk. 

Skrevet
21 minutter siden, Vampen skrev:

Hva man eventuelt trenger undervisning i er vel individuelt? Jeg hadde ingen problemer med norsk, men syntes naturfag var greit å følge undervisning. Det kommer an på evner og interesser. 

TS: du bør begynne med en læreplan og så se etter bøkene. Sannsynligvis er det en bok i naturfag og en eller to i historie. Det er bare å Google etter titler på læreverk. 

Enig :) Bare nevner norsk siden det erfaringsmessig kan være vanskelig, og fordi det er så stort. Det inneholder så mange forskjellige elementer som kan være vanskelig å få tak på  - analyse, tolkning, sjangerlære, historie, osv osv. 

HI, anbefaler å starte med lesingen i de andre fagene også nå i høst, spesielt de som henger litt sammen. Feks lese litt samfunnsfag og norsk i tillegg til historien, for å skjønne hvordan det henger sammen (hvorfor har vi de samfunnsstrukturene vi har, hvilken historisk basis har de, hvordan kan vi se historien og samfunnet gjenspeile seg i litteraturen og kunsten osv).

Finn læreplanene på udir sine sider. Lærebøker kan du velge i de ulike verkene, ville gått i en bokhandel og bladd litt slik at du finner en som passer for deg.

Skrevet

Noen som har studert ves sonans eller NKI? TS

Skrevet

Det er over 10 år siden, hadde undervisning i to fag på Sonans (ikke nettbasert). Det ene fordi jeg trengte 5'er og slet med å skjønne det godt nok til å ro i land en muntlig eksamen (kjemi), den andre fordi jeg trengte 6'er og synes faget var så kjedelig at jeg ikke klarte å motivere meg til å lese/reflektere nok, og for å ha en eksaminator som jeg "kjente" og som viste målet mitt på eksamen. Var verdt pengene :)

Skrevet
På 24.9.2018 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Noen som har studert ves sonans eller NKI? TS

NKS

Anonymkode: 1f1e5...dbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...