AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Er det noen her som legger av penger i tilfelle renteøkning eller er det bare meg som tenker dette kan være lurt? Vil det ikke lønne seg å istedet betale ekstra ned på lån? Så det ble anbefalt å spare til renteøkning i en økonomiartikkel og vurderer å ha en slik konto. Anonymkode: a5e6a...a30
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Økonomer anbefaler å betale 3.5% uansett. Det lønner seg selvsagt å betale ned på lånet, ikke sette de på konto. Anonymkode: 9ea8e...28a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Økonomer anbefaler å betale 3.5% uansett. Det lønner seg selvsagt å betale ned på lånet, ikke sette de på konto. Anonymkode: 9ea8e...28a Det var det jeg syntes var litt rart med rådet, blir det ikke billigere å betale ned ekstra på et lån med dagens rente enn å spare ekstra hver mnd for å betale når renten går opp? Men det kommer jo gebyrer på å betale ekstra ned på lån også, og leste at vinningen kan gå opp i spinningen om man gjør det feil. Hva mener du med at man skal betale 3.5%? Anonymkode: a5e6a...a30
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var det jeg syntes var litt rart med rådet, blir det ikke billigere å betale ned ekstra på et lån med dagens rente enn å spare ekstra hver mnd for å betale når renten går opp? Men det kommer jo gebyrer på å betale ekstra ned på lån også, og leste at vinningen kan gå opp i spinningen om man gjør det feil. Hva mener du med at man skal betale 3.5%? Anonymkode: a5e6a...a30 Ja, du har tenkt rett. Jeg mener om du har 2% flytende så bør du betale 3.5% for det. Eller mer. Lat som at renta di er høyere enn hva den er. Og jo mer du betaler, jo mindre blir lånet. Gebyr kommer kun om du bryter en fastrenteavtale. Da må du enten betale under eller overkurs. Setter du pengene på høyrentekonto vil du faktisk tape penger nå. Anonymkode: 9ea8e...28a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 Vi tok opp lån med tanke på å kunne klare 10% rente. Nå går halvparten av pengene vi har til overs til å betale ekstra ned på lånet, resten går til litt luksus i hverdagen og reiser. Om du må spare for å klare en mindre renteøkning ville jeg heller solgt og kjøpt noe rimeligere. Anonymkode: 8de21...1c9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #6 Skrevet 22. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi tok opp lån med tanke på å kunne klare 10% rente. Nå går halvparten av pengene vi har til overs til å betale ekstra ned på lånet, resten går til litt luksus i hverdagen og reiser. Om du må spare for å klare en mindre renteøkning ville jeg heller solgt og kjøpt noe rimeligere. Anonymkode: 8de21...1c9 TS har ikke sagt hun ikke klarer ut med lånet. Å selge koster masse penger. Anonymkode: 9ea8e...28a 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #7 Skrevet 22. september 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som legger av penger i tilfelle renteøkning eller er det bare meg som tenker dette kan være lurt? Vil det ikke lønne seg å istedet betale ekstra ned på lån? Så det ble anbefalt å spare til renteøkning i en økonomiartikkel og vurderer å ha en slik konto. Anonymkode: a5e6a...a30 Jeg betalte aggressvt ned på lånet når renta var lav i alle disse siste årene. Det er mest lønnsomt. Det er nesten litt for sent nå som renta allerede er på vei opp. Anonymkode: ea141...764
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #8 Skrevet 22. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg betalte aggressvt ned på lånet når renta var lav i alle disse siste årene. Det er mest lønnsomt. Det er nesten litt for sent nå som renta allerede er på vei opp. Anonymkode: ea141...764 Det er IKKE for sent. Styringsrenta er på bare 0.75%. Det er ingenting. Og renta skal sakte opp. Eller ikke. Anonymkode: 9ea8e...28a 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #9 Skrevet 22. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg betalte aggressvt ned på lånet når renta var lav i alle disse siste årene. Det er mest lønnsomt. Det er nesten litt for sent nå som renta allerede er på vei opp. Anonymkode: ea141...764 Litt for sent? Den er på 0,75. Tulling Anonymkode: 93a93...67b 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #10 Skrevet 22. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt for sent? Den er på 0,75. Tulling Anonymkode: 93a93...67b Klarer du ikke argumentere saklig? Tulling er ikke saklig. Anonymkode: ea141...764 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi tok opp lån med tanke på å kunne klare 10% rente. Nå går halvparten av pengene vi har til overs til å betale ekstra ned på lånet, resten går til litt luksus i hverdagen og reiser. Om du må spare for å klare en mindre renteøkning ville jeg heller solgt og kjøpt noe rimeligere. Anonymkode: 8de21...1c9 TS her. Jeg greier fint en langt høyere rente enn dagens. Men ble forvirret da økonomer anbefalte å sette av en mnd sum til renteøkning. Hvorfor anbefaler de ikke heller å betale ned ekstra på lånet? Om jeg setter 1000kr hver mnd på en konto i tilfelle renteøkning vil det vel være smartere å betale 1000kr ekstra på boliglånet hver mnd. Så da ble jeg usikker, siden jeg ikke er veldig god på økonomi. (men ikke så aller verst når jeg leser forbrukslåntrådene her inne!!) Anonymkode: a5e6a...a30
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg greier fint en langt høyere rente enn dagens. Men ble forvirret da økonomer anbefalte å sette av en mnd sum til renteøkning. Hvorfor anbefaler de ikke heller å betale ned ekstra på lånet? Om jeg setter 1000kr hver mnd på en konto i tilfelle renteøkning vil det vel være smartere å betale 1000kr ekstra på boliglånet hver mnd. Så da ble jeg usikker, siden jeg ikke er veldig god på økonomi. (men ikke så aller verst når jeg leser forbrukslåntrådene her inne!!) Anonymkode: a5e6a...a30 Det blir jo et regnestykke. Det kommer an på hvor mye man har til overs, hva man har i rente, og hva man vil klare om renta stiger. Om du kun har 1000 til overs kan det være dumt å betale ned på lånet, mulig du heller behøver disse pengene til rente om renten stiger. Fordi 1000 kroner ekstra nedbetaling i måneden har minimalt å si for renteelementet. Si jeg fint kan betale 10% rente med dagens lønn. Om renta stiger mye kan jeg da lett betale renter i stedet for å betale ned ekstra lån. Men om jeg kun klarer 5% med dagens rente kan det være at man heller bør spare, eller kanskje aller helst komme seg ut av et alt for høyt lån før det er for sent. Tipset fra økonomene du har lest kan også ha utgangspunkt i en oppfordring til å venne seg til å leve på mindre, da det kan være vanskelig med en rask omstilling om renta stiger raskt. Anonymkode: 8de21...1c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå