Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen kort fortelle hvilke teorier jeg bør kunne/lese for å ha grunnleggende kunnskap om psykologi?

Anonymkode: 21b3c...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et enormt bredt fag, grunnleggende kunnskap kan du ikke tillegne deg på å lese noen teorier. Du må ha en forståelse for faget og evne å se sammenhenger. 

Det spørs og hva grunnutdannelse du har. Men etikk og kommunikasjon, psykologi og psykiske lidelser bla. Kan jeg anbefale å lese. 

Anonymkode: 0854f...45d

• Liker 1
Skrevet

Tenker ikke å ta utdanning. Det er til eget bruk. Tenker psykologien må være bygget på et par grunnpilarer som nåtidens behandlingsmetoder er bygget på. Det er disse jeg ønsker kunnskap om. Diagnosekunnskap er ikke interessant. 

Anonymkode: 21b3c...2f2

Skrevet

Tilknytningsteori er én grunnpilar, Becks modeller for psykiske lidelser er viktig for å forstå en del diagnoser og behandlingsmetoder. 

Anonymkode: fa672...ea4

Skrevet

Du kan lese litt om psykologiens historie for å se hvordan faget har utviklet seg. Da vil du se hvordan man har tenkt om mennesket og psyken i ulike tidsperioder. Da vil du skjønne bakgrunnen for flere av retningen innen psykologien, f.eks gestalt, kognitiv psykologi, psykoanalyse osv. Karl Halvor Teigen har skrevet en bok som brukes på psykologistudiet ved universitetet. Den heter Psykologiens historie. 

Anonymkode: 829f3...383

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...