AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Jeg har fått feber og forkjølelse og hunden er helt gira. Jeg satte han i buret, men han skrapte og klynket. Måtte sette på musikk før han roet seg. En nabohund har løpetid. Det bor mange hunder her. Jeg er litt i mot å kastrere en frisk hund, men dette maset gjør meg irritert. Jeg er til vanlig tålmodig. Han er ingen utstillingshund og skal ikke brukes i avl. Hva skal jeg gjøre, er kastrering noe som vil få han avslappet? Det er jo synd på han også når hormonene løper løpsk. Han er to og et halvt år, og vet at han er gutt, markerer overalt og er ikke nervøs. Jeg hadde en hest som ble kastrert når han var tre år, han beholdt hingstpreget men ble roligere. Hunden min er en omplasseringshund og ny hjemme hos meg. Det kan være at han tror jeg gir alle tøyler bare han maser litt, for jeg har gått fire turer daglig og forsøkt å lære han å kjenne. Han er ikke vant med fire turer daglig, har stått i en hundegård. Men helt ærlig, jeg blir sliten av maset. Nå ligger han rolig i buret, men et bur skal jo ikke brukes som straff. Hva gjør jeg? Ønsker tips, råd og erfaringer. Anonymkode: 75a4b...fad
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Dette er vel noe du var klar over kunne skje FØR du faktisk skaffet deg noen kjæledyr? Anonymkode: a5fcc...964 1
Salvie Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 Tror det er ganske strenge krav til kastrering av hannhunder, men mulig jeg tar feil. Har hørt om kjemisk kastrering som er midlertidig. Jeg ville ikke gjort det med mindre situasjonen var ekstrem. Tror det er veldig positivt at han får mer mosjon i perioder han er stresset. Er det lenge siden du overtok han? Kanskje han bare trenger å venne seg til området. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 Det skal være veldig plagsomt for HAN å være hormonell før de kastrerer. Men du kan høre om du kan prøve kjemisk kastrering å se om det blir forandring på han, bare vær klar over at det kan ta tid før du ser forandring. Anonymkode: fc8a7...b52
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 Det er strenge medisinske krav for å få kastrert hund. Piping og urolighet i forbindelse med løpetid i nabolaget kommer ikke inn under disse. Hvis hunden nettopp har flyttet inn hos deg, er den kanskje litt urolig av den grunn også. Du kan prøve diverse hjernetrim i tillegg til turer. Legge ut godbiter rundt i hjemmet ditt. Servere maten hans utover hele gulvet/plen. Trene target med fx å lukke skuffer med nesa. Enkel lydighetstrening er ikke dumt, både for å knytte bånd med deg og får å få slitt han litt ut psykisk. Anonymkode: 6e2de...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #6 Skrevet 22. september 2018 Hei, ville tatt en telefon til dyrlegen og tatt det derfra. det er ikke så strenge krav nå som tidligere, da fler ser det positive med kastrering. Anonymkode: 588e6...c26
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #7 Skrevet 22. september 2018 Fatter ikke hvordan du har samvittighet til å sette han i et bur uansett. Kastrering kan i mange tilfeller hjelpe, men er ingen garanti. Anonymkode: 4c841...09e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 12 hours ago, Salvie said: Tror det er ganske strenge krav til kastrering av hannhunder, men mulig jeg tar feil. Har hørt om kjemisk kastrering som er midlertidig. Jeg ville ikke gjort det med mindre situasjonen var ekstrem. Tror det er veldig positivt at han får mer mosjon i perioder han er stresset. Er det lenge siden du overtok han? Kanskje han bare trenger å venne seg til området. Han har bare vært her i ni dager. Så jeg tror også at han skal få venne seg til området. 6 hours ago, AnonymBruker said: Hei, ville tatt en telefon til dyrlegen og tatt det derfra. det er ikke så strenge krav nå som tidligere, da fler ser det positive med kastrering. Anonymkode: 588e6...c26 Jeg har lest om det. Problemet er egentlig at jeg ikke tåler litt mas, men vi bor i borettslag og klager naboene kan det ende med tvangssalg. Eller at han må selges, og jeg ønsker verken å flytte eller selge hunden videre. 4 hours ago, AnonymBruker said: Fatter ikke hvordan du har samvittighet til å sette han i et bur uansett. Kastrering kan i mange tilfeller hjelpe, men er ingen garanti. Anonymkode: 4c841...09e Han var i buret i maks tjue minutter, rett ved kontorstolen. Han roet seg, og jeg åpna døren etter nesten tjue minutter. I buret pep han bare i noen sekunder. Før det pep og bjeffet han i over to timer. Jeg avledet han med kong, men det hjalp bare der og da. Han har vært med tidligere eier på turer til utlandet med fly og da måtte han være i åtte timer i buret. Burdøra er alltid åpen her hos meg, unntaket var i går. Jeg bruker ikke buret som straff, men satte han der for å se om han kunne roe seg. Her går det på å gi positiv oppmerksomhet. ts Anonymkode: 75a4b...fad
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Vi skal kasterere (kirurgsk) vår hund nå, og det er fordi han ikke har det bra når han er så stressa. Vi har testet med kjemisk kastrering, og vi vet adferden skyldes hormoner, og da anbefalte dyrlegen kirurgisk. Normalt sett er han en relativt lydig, avbalansert og leken hund, men når han er hormonell er han det ikke. Han sitter dagstøtt med døra og piper når det er tisper i løpetid i nærheten (og de er det mange av) Han spiser nesten ikke, fordi han blir så hyperfoksuert på at han skal ut. Han bjeffer og knurrer på alt hele døgnet, skal være "vakthund", passe på, og får ikke den hvilen han behøver når han er på vakt hele tiden. Han markerer inne, både hjemme og borte. Vi kan ha vært ute i 2 timer, der han har tisset, og gjort fra seg, og 2 sekunder etter han kommer inn markerer han på gardinene, teppet, på senga si ... Når han har det slik blir han lett overstimulert og hyper, og vi kan ikke gå lange turer før han blir "villmann" av alle luktene. Mental trening, eller lydighetstrening, er nesten umulig nå han er slik, fordi igjen blir han lett overstimulert og distrahert av alle luktene rundt oss. Det er vanskelig å få frem med ord hvordan virkeligheten er, det må oppleves, men både hundetrener, dyrlege, og oss selv, ser at han ikke har det godt når han blir så stresset av hormonene. Basert på egen erfaring tror jeg du bør lufte problematikken med dyrlegen. Dette er ikke noe dyrleger og hundeeiere tar lett på, og derfor tar prosessen tid. For egen tok det mer enn ett år før beslutningen ble tatt, og jeg er glad vi har hatt dialog med dyrlegen om dette gjennom hele prosessen. Anonymkode: 01502...b93 3
Salvie Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har bare vært her i ni dager. Så jeg tror også at han skal få venne seg til området. Jeg har lest om det. Problemet er egentlig at jeg ikke tåler litt mas, men vi bor i borettslag og klager naboene kan det ende med tvangssalg. Eller at han må selges, og jeg ønsker verken å flytte eller selge hunden videre. Han var i buret i maks tjue minutter, rett ved kontorstolen. Han roet seg, og jeg åpna døren etter nesten tjue minutter. I buret pep han bare i noen sekunder. Før det pep og bjeffet han i over to timer. Jeg avledet han med kong, men det hjalp bare der og da. Han har vært med tidligere eier på turer til utlandet med fly og da måtte han være i åtte timer i buret. Burdøra er alltid åpen her hos meg, unntaket var i går. Jeg bruker ikke buret som straff, men satte han der for å se om han kunne roe seg. Her går det på å gi positiv oppmerksomhet. ts Anonymkode: 75a4b...fad Det går seg sikkert til når han har vært hos deg lenger. Jeg tror det er lurt å få han til å finne ro, som å legge seg ned eller i buret. Hunden tar ikke skade av å være der i en kort periode. Mange hunder elsker buret sitt og slapper skikkelig av der. Når hunder begynner å pese, pipe og gå rundt er de ofte stresset og behøver hjelp til å roe seg. Dersom buret fungerer til det synes jeg det er flott, inntil den er trygg og lydig nok til at det holder å be han legge seg på gulvet. Hunden tar mindre skade av å være der et par timer enn å bli avlivet fordi du ikke finner nytt hjem til den, for å sette det litt på spissen. Modig gjort av deg å overta en hund!😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå