Gå til innhold

Hvor mye i leie på leilighet som nyutdannet? Sparing til EK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 24 år gammel jente og lurte på hvor mye dere betalte i leie når dere var nyutdannet, og på standarden av leiligheten... Klarer ikke å formulere dette noe særlig bra, men jeg blir ferdig med mastergrad til neste vår og startlønn er på ca. 470 000... Og jeg vil spare så mye som mulig til EK, og vil egentlig ikke betale 8000 kr/mnd i leie (f.eks.) men føler at jeg ikke kan bo i en hybel når jeg er voksen og er i jobb... Kommer til å bo i Stavangerområdet. 

Hvor mye i leie ca. er fint for en ung voksen som bor alene?

Anonymkode: 0330c...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde på hybel til jeg var 40 år gammel for å spare til EK. Det er ingen som sier noe på det. Jeg betalte 6500,. Ny standard. 

Anonymkode: 35ec3...e2c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde på hybel til jeg var 40 år gammel for å spare til EK. Det er ingen som sier noe på det. Jeg betalte 6500,. Ny standard. 

Var det verdt å bo på hybel nesten halvparten av voksenlivet for å spare til EK?, jeg kjøpte mitt første hus når jeg var 20 år gammel. Måtte selvfølgelig låne penger av banken, men jeg hadde i hvertfall min egen enebolig (ikke leilighet) med stor eiendom og masse frihet uten innsyn eller problemer med naboer som bor vegg i vegg.

Anonymkode: cca9f...ba3

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe feil med å bo på hybel i starten av voksenlivet. Det hjelper stort å bo alene uten å dele mange rom med fremmede, selv om boligen er liten (kanskje bare et rom med kjøkken og bad).

Husk også på at det slett ikke er uvanlig at man finner en kjæreste og da har man to å dele utgiftene på.

Det er nok dessverre ikke uvanlig å betale 10.000 i leie i storbyene. Anbefaler dog å sette inn annonse selv - det er oftere at man får respons ut fra kriteriene (f.eks. maks leie og beliggenhet) enn når man må lete selv.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det verdt å bo på hybel nesten halvparten av voksenlivet for å spare til EK?, jeg kjøpte mitt første hus når jeg var 20 år gammel. Måtte selvfølgelig låne penger av banken, men jeg hadde i hvertfall min egen enebolig (ikke leilighet) med stor eiendom og masse frihet uten innsyn eller problemer med naboer som bor vegg i vegg.

Anonymkode: cca9f...ba3

Ikke halvparten av voksenlivet, men de 3 årene det tok å spare EK. Det var absolutt verdt det. Jeg fikk egen bolig raskt. 

Skrevet

Mitt budsjett så ca. ut som følgende pr mnd. 

Lønn etter skatt: ca. 33000 kr 

Husleie inkl. strøm og internett: 12000 kr 

Mat : 3000 kr 

Studielån (mye): 2500 kr 

Gym, mobil, linser, busskort, osv: 1500 kr 

Underholdning: 1500 kr 

Klær (gjennomsnittet, kjøpte klær 3-4 ganger i året): 1000 kr 

Helse (igjen, større beløp delt over 12 mnd): 1000 kr 

ca. 10000 kr mnd. 

Så brukte jeg rundt 20000 kr på ferie og reiser. 

Fikk spart ca. 100000 kr i året. Kunne sikkert ha vært enda er aggressiv, og nådd 150000 kr, men leiligheten jeg leide var meget moderne, og hadde ekstremt fin beliggenhet. 5-10 min gåtur til jobb og sentrum, 10 min. busstur / taxi til flyplassen. Så jeg følte ikke at jeg "tapte" noe spesielt på å leie 1.5 år ekstra.  

Fylte opp BSU, og satte resten på indeksfond. Brukte ca. 4 år på å spare opp EK. Kunne nok kjøpt noe billigere tidligere, men valgte heller å spare litt lengre for å få noe større enn det absolutt billigste :-) 

(Utdannet Sivilingeniør, med relevant jobb)

Anonymkode: d5306...24b

• Liker 2
Skrevet

Lei deg heller et rom i et kollektiv, det er det jeg gjør selv. Alle jeg bor med er voksne mennesker (på samme alder) som jobber, og én av de andre jeg bor med bor her nettopp fordi hun sparer opp egenkapital. Jeg gjør det samme. Betaler 4250 i leie, bor med tre andre. Sånn det er nå sparer jeg omtrent 13 000 i måneden (lønn på 455 000). Om jeg klarer det hver måned i et år, så har jeg 156 000. Siden det alltid kommer et par uforutsette utgifter her og der så tror jeg det blir litt mindre enn det, men det blir i alle fall 135 000. Å bo i kollektiv som nyutdannet er ganske vanlig, og det er ikke noe som folk synes er rart. Folk forstår jo hvordan boligmarkedet er i dag.

Anonymkode: 59b42...1f3

• Liker 4
Skrevet

Bo i kollektiv med andre "voksne" som jobber fullt. Det er helt vanlig å bo i kollektiv når man er så ung som deg. Mange har jo så vidt begynt å studere. Du er flink som er ferdig allerede nå, men så lenge du ikke blir helt gal av å bo sammen med andre hadde jeg helt klart gått for det. Man må gjøre sånt for å spare til bolig nå.

• Liker 3
Skrevet

Tenker 10000kr totalt er min maksgrense for å bo alene. Det er det jeg er villig å gi for gleden av egen bolig. Viss ikke blir det et mindre kollektiv med andre som også jobber første årene for å spare mye mer om gangen. Er flere av disse i Stavanger hvor du kan slippe unna med bare 1-2 å dele leiligheten med.

Skrevet

Jeg betalte 10 000 i leie, og sparte vel 5-6000 pr mnd til egenkapital. Men hadde mye lavere startlønn enn deg da, hadde 400 000,- 
Hadde jeg hatt lønn på 470 000,-, så hadde jeg vel kunne spart 10 000,- pr mnd lett, selv med 10 000,- i leie. 

Anonymkode: 5a526...d10

Skrevet

Leide sammen med vennina mi. Hun hadde soverommet, jeg sov i stua. 4300 kr i leie + strøm og internet. Meningen var å spare mest mulig og det passet oss begge. Startårslønna var 380 000 kr.

Anonymkode: cfe70...fa8

Skrevet

Personlig mener jeg at friheten en får ved å bo alene er vell verdt de ekstra tusenlappene i husleie. Jeg bodde i studenthybel (studentby) gjennom hele utdanningen, så i kollektiv 2 år etter studiene...flyttet for meg selv, og det var så utrolig deilig. Ingen venting på å lage mat / bruke do eller bad / 100% i hele huset / ingen kleinheter med å ha over dates osv. 

Anonymkode: d5306...24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...