AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Hei. Jeg er en jente på 25 år som har satt meg selv i en håpløs situasjon økonomisk. Jeg vet selv hvor dum jeg har vært, så jeg håper jeg slipper å høre mer om det her. Jeg har fast jobb og inntekt per nå, men har over en lenger periode ikke hatt det, samtidig som jeg har opparbeidet meg høy forbruksgjeld. Det har gått over stokk og stein og jeg klarer ikke lenger betale. Jeg har vært i kontakt med nav og fått en saksbehandler innen gjeldsrådgivning, hun var positiv til at dette skulle ordne seg. Hun har fått fullmakt til å kontakte kreditorene mine for å forhøre seg om eksakt beløp hos alle da jeg har mistet oversikt, men det dreier seg om mellom 4 og 500, 000. Neste steg er som jeg har forstått å få til en nedbetalingsplan og hjelp til å sette opp budsjett. Det er nå 4 uker siden jeg hadde møtet med denne rådgiveren, fikk beskjed om at når hun ringer vil hun be kreditorene om å fryse saken min i 4 måneder til vi har utformet en plan, i mens skal jeg fokusere på å betale faste utgifter og ikke prøve med brannslukking ved å betale småbeløp som ikke dekker opp her og der til kreditorer slik at hun får oversikt og jeg slipper å sitte halve måneden uten penger. Men hele situasjonen er vond og stressende, hvertfall nå som alt står på vent og jeg ikke helt aner hva som skjer. Er det noen her som har fått samme hjelp av nav som kan fortelle litt om prosessen og om dere kom frem til en løsning? Anonymkode: 57576...3e8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Jeg jobber på motsatt side av bordet og mottar mange av disse søknadene, signert av en såkalt gjeldsrådgiver i NAV. Mitt inntrykk er at de lever i Kardemomme med kardemommeloven der alle skal være snille og greie med hverandre. Søknadene er ofte dårlige formulert og går mer på at det er urettferdig med fortsatt innkreving enn en faktisk og seriøs redegjørelse. Jeg har ikke opplevd én gjeldsrådgiver som har lest/forstått de aktuelle lover og de mener disse lovene i beste fall kun er veiledende. I tillegg henviser de til retningslinjer utarbeidet for og av NAV, som har null betydning eller relevans utenfor NAV. Men hva kan man forvente når en sosionom gjør en økonoms eller jurists jobb? Anonymkode: 48b59...b39 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 Uff det var nedslående lesning. Jeg håper likevel at hun jeg har kan litt om det hun driver med, og faktisk tar med en god begrunnelse. For selv om alt til syvende og sist er min skyld er det ikke sånn at jeg har tatt opp masse lån for ingenting og ikke har hatt tanke om å betale, jeg har i tillegg nettopp fått påvist en diagnose som blant annet innebærer stor grad av manglende impulskontroll. Men som sagt er jeg inneforstått med at jeg har vært skikkelig dum og jeg vil selvsagt betale tilbake, jeg bare klarer ikke betale så store beløp som det nå kreves. Jeg har ingen intensjoner om å slippe å betale. Anonymkode: 57576...3e8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 Kan du ikke bare true kreditorene med at hvis du ikke får en fordelaktig avtale med lave renter og nedskriving av gjeld så vil du søke om gjeldsordning? Og de 5 årene en gjeldsordning tar kan du bare nave eller studere. Det er vel noe lignende luksusfellen og de truer med når de forhandler eller? Hvorfor ellers skulle kreditorene gå med på noe som helst etter forslag fra nav eller luksusfellen. Anonymkode: 1e2d5...082
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare true kreditorene med at hvis du ikke får en fordelaktig avtale med lave renter og nedskriving av gjeld så vil du søke om gjeldsordning? Og de 5 årene en gjeldsordning tar kan du bare nave eller studere. Det er vel noe lignende luksusfellen og de truer med når de forhandler eller? Hvorfor ellers skulle kreditorene gå med på noe som helst etter forslag fra nav eller luksusfellen. Anonymkode: 1e2d5...082 Det er ikke så lett å få gjeldsordning. Dersom det foreligger en arbeidsevne/inntektsevne så skal det jobbes. Det er selvsagt lov å bli sykemeldt, men det å slutte å jobbe for å studere i en gjeldsordning er nok til at den begjæres opphevet. Og siden du får innvilget gjeldsordning bare en gang, er kanskje ikke det den lureste ideen? Og det med å "true" med gjeldsordning er noe jeg hører ofte. Det er omtrent like utvannet som at du skal ringe Tv2 hjelper deg i et forbrukerkjøpsspørsmål. Det har ikke en dritt å si. Nå kjenner jeg jeg vilkårene for gjeldsordning og vet hvor vanskelig det er å få og slike kommentarer bryr jeg meg null om. Anonymkode: 48b59...b39
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 Hva baserer du det på når du sier det er vanskelig å få gjeldsordning? Dette er jo basert på en persons alder, inntekt, utdanning, forutsetning for fremtidig inntekt osv. Om en defineres som "varig utav stand" til å betjene sin gjeld så har en alle forutsetninger for å få gjeldsordning. Jeg ville fått fortgang i hjelpen fra NAV slik at en snarest mulig får avslag fra kreditorer, for så å søkt namsmannen så snart det kom frem at en frivillig gjeldsordning ikke lot seg gjøre. Jo tidligere en får søkt, jo tidligere kommer en i gang, og jo raskere blir en ferdig med gjeldsordning. Det som kan tale i mot slik jeg ser det er alderen din. Du er ung, og har mange år å ordne opp. Hva utdanning og jobb har du? Barn? Som andre nevner her at en skal bare slutte å jobbe for å gå på NAV eller begynne å studere høres ut som en idiotisk løsning. Når en inngår en gjeldsordning så godtar en samtidig at en skal utnytte sin mulighet til inntekt fult ut. All endring av inntekt og utgifter skal meldes til namsmannen, som igjen sender ut informasjon om dette til kreditorer. Om en da frivillig har sluttet i jobb eller er selvforskyldt i at inntekt frafaller så skal det ikke mye til før kreditorer krever oppheving av gjeldsordningen. Får en økte boutgifter må det dokumenteres hvorfor en har fått økte boutgifter. Det holder ikke da å si at en ønsket å leie en mer fancy leilighet. Anonymkode: 85940...f3a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 Man får ikke gjeldsordning for nylig instiftet gjeld og uten å være varige ute av satnd til å betale gjelden. TS er ung med ny gjeld, og har mange år på å betale. 4-500 000 er mye, men ikke uoverkommelig. Alternativet for ts blir namsmann og tvangstrekk i lønn. TS, jeg ville ikke stolt for mye på at gjeldsrådgiver i nav kan fikse ting for deg. Hvis du ikke har hørt fra henne på en måned så ta kontakt i morgen og spør om det er progreasjon i saken. Sannsynligvis er det mye bedre for deg å kontakte de enkelte kreditorene selv og lage en nedbetalingsplan. Har du et godt forhold til banken din kan du også spørre om det er mulig å låne penger til å betale hele eller deler av summen du skylder hos andre. Banken kan gi lavere rente og lengre nedbetalingstid, som gjør det lettere å bli kvitt de dyre lånene du evt ikke får dekket av et banklån, for så å betale ned jevnt og trutt hos banken til alt er vekke. Ville kontaktet banken i morgen og bedt om en samtale. Når du har fått svar fra banken bør du sette frivillig kredittsperre på deg selv så du ikke kan ta opp mer lån om fristelsen blir for stor. Og vedr gjeldsrådgivning fra nav; så en episode i luksusfellen der paret som var med ble anbefalt av gjeldsrådgiveren å la være å betale for å tvinge frem gjeldsordning, det fikk de ikke, så endte med at huset gikk til tvangssalg og det ble meldt tvangstrekk i lønn. De hadde mye mer gjeld opparbeidet over lengre tid enn deg, så ikke sats på at det er en løsning. Anonymkode: 96b9d...17e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 Jeg har fast jobb, men på grunn av psykisk sykdom falt jeg helt utenfor for et par år siden da jeg gikk gjennom skilsmisse og så veldig mørkt på livet, var sykemeldt ett år mens jeg prøvde å få hjelp men det tok lang tid på grunn av ventetider i det offentlige. Til slutt gikk sykepengerettighetene slutt og jeg hadde ikke noe å vise til i forhold til å få Aap siden jeg jrg ikke hadde en fot innenfor hos dps enda. Alt jeg hadde å bygge på var "moderat depresjon", diagnose satt av legen. Men jeg var fortsatt ikke i stand til å jobbe fullt. Jobbet det jeg klarte, måtte ta ubetalt permisjon på resten. Mens jeg sto på venteliste hos dps måtte jeg gå til privat psykolog for å holde hodet over vann. Det i sammen med veldig redusert inntekt gjorde veldig mye. Før dette klarte jeg å betale ned på lånene mine, men hadde ikke sjans på ett år. Nå har jeg sykepengerettigheter, har endelig fått plass på dps og venter på behandling av aap-søknad(det er meningen jeg skal få aap i ett år mens jeg behandling hos dps for spesifikk diagnose). Men nå har jo gjelden vokst seg så stor og gått til inkasso at av dragene i mnd ikke er mulig å betale hvis jeg skal ha noe som helst penger igjen husleie, mat og barnehage. Har selv prøvd å kontakte kreditorene men har ikke hatt noe hell med å få laget en nedbetalingsplan som jeg faktisk har mulighet til å betale. Jeg får heller ikke mer lån for å samle lånene jeg har nå. Jeg har to barn. Ts Anonymkode: 57576...3e8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Jeg har også sperret alt av kredittkort så jeg ikke kan bruke de. Anonymkode: 57576...3e8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #10 Skrevet 24. september 2018 Alt det rådgiveren gjør kan du gjøre selv ved hjelp av maler på internett. Budsjett: https://finanssans.no/manedlig-budsjett-unnga-luksusfellen Budsjett nedbetaling av gjelden: https://debiter.no/guider/snoballmetoden/ Brev til kreditorene: https://gjeld.org/brevmaler Hvis du er redd for at du ikke skal greie å holde budsjettet så er det lurt å ha en avtale med en person så du får "lommepenger". Anonymkode: 5dbae...ab7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå