Gjest GjestNå Skrevet 17. mars 2005 #1 Skrevet 17. mars 2005 Ser et tema her som spør om vi låser døra til do. Jeg er samboer på fjerde året, vi har en datter på to år. Det er sjelden jeg har luksustid bare for meg selv, noe som jeg er vant til. Men noen ganger, når sambo og barn er ute av huset, så elsker jeg å ta et bad, tappe i karet og ha i alskens godlukt. Den ene halvtimen er en nytelse, hvor jeg tar en hårkur, en ansiktsmaske og barberer diverse steder før jeg dusjer av alt "griset". Dette har jeg mulighet til (tid til) toppen en gang i måneden. I går, mens jeg satt å nøt badet, med en grønn ansiktsmaske i badekaret, kom sambo og datter hjem. (Det er sjelden jeg låser døra selv om jeg dusjer, men når jeg sitter på do med større ting, og dette luksusbadet, så gjør jeg det). Men i går dirka sambo opp døra!!! Som om det var den naturligste ting å gjøre. Min datter ble livredd fordi jeg hadde ansiktsmaske, og begynte å gråte. Jeg ble så perpleks, så sint, så vanvittig forfær at jeg bare satt der og klarte ikke å si noe som helst. Utenom at de skulle komme seg ut! Jeg føler det var totalt respektløst.. Jeg gjorde meg ferdi i en fart og fikk roet ned min hylende datter. Så sa jeg til han at man skal ha respekt for låste dører. Han sa unnskyld, og jeg fikk ikke engang sjansen til å forklare han hvordan det føltes, før han gikk ned på badet, låste døra, kom ut etter 10minutter og sa han gikk til sengs for å hvile seg litt.. Han var dritsur!! Vet ikke egentli hvorfor jeg skriver her, men kanskje noen har synspunkter? Måtte egentli bare få det ut..
Gjest Melk Skrevet 17. mars 2005 #2 Skrevet 17. mars 2005 Mine synspunkter: 1. Med litt prioritering kan du få til dette langt oftere enn 1g i mnd 2. Jeg skjønner at du vi være for deg selv, men er det virkelig så ille om de kom inn? De er jo familien din. Jeg synes du tok veldig på vei. 3. Hørte du ikke at han dirket opp? Har du spurt han hvorfor han gjorde det? For jeg synes det var merkelig. 4. Hvorfor måtte du gjøre deg ferdig i en fart? Datteren deres har da bare godt av å bli trøstet av flere enn deg. "Roet ned min hylende datter". Hun er da HANS datter også!! Min konklusjon: Jeg syne sikke han burde dirket opp døren, men det får da være måte på reaksjon fra deg. 4.
aline Skrevet 17. mars 2005 #3 Skrevet 17. mars 2005 ... :o .. HAN ble sur??? vel, kanskje på tide å ta en prat med ham, når han har blitt ferdig med sin surhet? om respekt for hverandres private minutter. manger TRENGER en viss dose alenetid, selv i forhold, og det bør faktisk respekteres. en låst dør er stort sett låst av en grunn, om han ikke hadde god grunn til å være redd det var skjedd deg noe, så bør han faktisk la en låst dør være en låst dør! han kan jo heller banke på og spør om ting eller hva han nå trenger, gjennom døra?
Gjest Litjmæ Skrevet 17. mars 2005 #4 Skrevet 17. mars 2005 :o Må da i det minste gå an å banke på og spørre om man får komme inn ja...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. mars 2005 #5 Skrevet 17. mars 2005 Kan vel hende at han heller ikke fikk forklart seg? Går ut fra at han hadde en grunn til å dirke opp døra, spesielt hvis han ikke har gjort det før? Synes dere skal ta en prat som starter med ikke hvordan du føler deg, men at du spør hvorfor han gjorde det, og ikke gi deg før han svarer. Sannsynligvis en veldig enkel og uskyldig forklaring. Kan hende han ble redd for at du hadde drukna i badekaret, hva vet jeg. Eller han var helt desperat (eller dattera?) etter å komme seg på do. Prøv å roe ned dine egne følelser og se den andre siden av saken.
L@dy Skrevet 17. mars 2005 #6 Skrevet 17. mars 2005 Om jeg hadde låst døra og samboer hadde dirket den opp da hadde han først banket på leeeenge og ikke fått noe svar. Da hadde han nok rast gjennom døren fordi han hadde trodd jeg hadde skadet meg. Virker litt rart han ikke banket på først? Og ja, jeg er enig med deg at det er respektløs å dirke opp ei låst dør!
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #7 Skrevet 17. mars 2005 Synes det virker som det er noe vesentlig galt med et forhold dersom man faktisk har behov for å låse døra til badet... Greit nok at man kan få være i fred om man vil, når man feks bæsjer.. men om du bader?? Noen har jo bare et bad og en do også, så det ville være litt snålt om man skal låse seg inne der og okkupere det eneste badet... Hos oss går vi ut og inn som vi vil, men får være i fred om vi vil når vi bæsjer. Selv om vi faktisk har to bad.. Dusje gjør vi stort sett sammen, og det gjelder også bading, det er jo kos:) Om han plutselig skulle begynne å låse seg inn på badet hadde jeg virkelig begynt å lure...
Gjest Porselen Skrevet 17. mars 2005 #8 Skrevet 17. mars 2005 Han hadde jo kunnet banket på døren og snakket til deg utenfor. Jeg kjenner meg så godt igjen når det gjelder mangel på alenetid til å ordne seg selv. Mine barn fanger opp på radar'n med en gang hvis jeg drister meg til å ta en tur på badet, da kommer de og holder meg med selskap. Derfor låser også jeg døren til badet når jeg legger meg i badekaret og skal ta hår og annet. Og jeg forventer at mannen i huset respekterer at jeg trenger denne tiden og at han sørger for å holde barna unna. Vanskelig å slappe av i badekaret når ungene står utenfor og banker på døren og roper på mamma. For jeg respekterer hans tid på badet, og han ligger i badekaret hver helg og kanskje midt i uken noen ganger også. Og har alltid sørget for at han får være i fred for ungene når han er på do eller i badekaret, men han har ikke greid det samme når det gjelder meg. Nå er de to største såpass store at de klarer seg godt uten meg, men den yngste er fortsatt mammasyk. Hun får ofte være med i badekaret og synes det er stas, men av og til trenger jeg litt alenetid der også. Jeg håper dere får snakket om dette slik at det ikke bygger seg opp til noe mere. Vi voksne har også krav på litt tid for oss selv, luksustid på badet
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #9 Skrevet 17. mars 2005 Det kan da umulig være noe værre enn å legge seg i badekaret ETTER at ungene har lagt seg, om de er så uoppdragne at du ikke får være i fred? Da kan jo du og han ligge der sammen?
Gjest Krølltoppen i.i. Skrevet 17. mars 2005 #10 Skrevet 17. mars 2005 Det må da være en foranledning til at han dirket opp døra? :o Gikk han løs på døren med dirk før han skjønte at den var låst? Og når du hørte dirkelyder kunne du ikke da ha ropt til ham at du var der inne? Må innrømme at jeg ikke skjønner hva som skjedde jeg. Den eneste grunnen jeg kan komme på at man dirker opp badedører er at man tror at personen på innsiden er alvorlig syk og trenger hjelp. Eller at døren har gått i vranglås.
Gjest Porselen Skrevet 17. mars 2005 #11 Skrevet 17. mars 2005 anonymDet kan da umulig være noe værre enn å legge seg i badekaret ETTER at ungene har lagt seg, om de er så uoppdragne at du ikke får være i fred? Da kan jo du og han ligge der sammen? Kjære vakre vene gjest: Min kveld begynner ikke før nærmere ti på kvelden, da er alt som må gjøres gjort. Det er stort sett i helgene jeg har anledning til å ligge i badekaret. Og hvorfor skal ikke jeg kunne legge meg i badekaret alene av og til, må man hele tiden leve som en kloning når man er gift? Sex og kos er mulig selv om jeg får litt alenetid, eller for å si det slik er sjansen for sex og kos større når jeg får alenetid og har mulighet til å shine meg opp i fred og ro for han. Mine barn er ikke uoppdragne, for de lar sin far være i fred fordi at det har jeg lært dem. Det er heller far som er uoppmerksom på at jeg også har behov for alenetid på badet.
Gjest Melk Skrevet 17. mars 2005 #12 Skrevet 17. mars 2005 Porselen: Høres ut som om du trenger et intensivkurs i hvordan disponere sin tid og velge rett mann som hjelper til i heimen.
BayliZ Skrevet 17. mars 2005 #13 Skrevet 17. mars 2005 Hadde blitt forbannet jeg også. Men dirker vel ikke opp en dør selv om man er samboer???
Gjest gjesta Skrevet 17. mars 2005 #14 Skrevet 17. mars 2005 Synes det virker som det er noe vesentlig galt med et forhold dersom man faktisk har behov for å låse døra til badet... Greit nok at man kan få være i fred om man vil, når man feks bæsjer.. men om du bader?? Da er det nok mange forhold det er noe galt med Mitt også. Og er jeg alene i huset så låser jeg iallfall dersom jeg dusjer/bader. Innbrudd skjer til alle døgnets tider og når man er på badet så får man ikke med seg det som skjer ellers i huset. Og forresten. Hvordan vet dere at den andre faktisk bæsjer? Banker dere på og spør om å det er greit å komme inn?
Gjest Porselen Skrevet 17. mars 2005 #15 Skrevet 17. mars 2005 Jeg lurer på en ting: hvorfor er det noen som føler det som en trussel mot forholdet at man har behov for å være alene på badet og på do. Må alt gjøres sammen hele tiden for at et forhold skal vare, skal jeg f.eks stå opp en time tidligere på morgenen for at jeg må dusje sammen med min mann? Han har behov for å ligge i badekaret alene og jeg har behov for å ligge i badekaret alene. Vi dusjer sammen og bader sammen av og til men ingen av oss føler oss truet fordi vi dusjer og bader og tisser alene resten av tiden. Vi gjør mye sammen, og gjør noe hver for oss. Han har sine venner, jeg har mine og så har vi noen felles venner. Alenetid er ingen trussel mot et forhold våger jeg å påstå, en generell uttrygg partner som ikke klarer av at den andre er et selvstendig individ derimot er en større trussel mener jeg. Når det gjelder å dirke opp en dør, om dette er et tulleinnlegg eller ikke.......... jeg forholder meg til at det er reellt og svarer deretter.
Gjest Porselen Skrevet 17. mars 2005 #16 Skrevet 17. mars 2005 Melk"Porselen: Høres ut som om du trenger et intensivkurs i hvordan disponere sin tid og velge rett mann som hjelper til i heimen Jeg har en mann som er ganske så flink til å delta, men han har sine svaker sider akkurat som meg. Og som utearbeidende er det kvelden som brukes til nødvendige gjøremål både for han og meg. Intensivkurs, kanskje det? Å velge rett mann er kanskje litt sent nå, etter mange år og tre barn. Å få være litt alene når man er i et forhold synes jeg er en menneskerett, jeg kritiserer ikke de som liker å leve og gjøre alt sammen samtidig hele tiden. Jeg aksepterer at de gjør det på den måten, og så forventer jeg den samme aksepten tilbake. Et intensivkurs i empati og aksept av andre hadde vel noen og hver av oss kunne trengt tror jeg.
Gjest Melk Skrevet 17. mars 2005 #17 Skrevet 17. mars 2005 Og som utearbeidende er det kvelden som brukes til nødvendige gjøremål både for han og meg. Da stiller jeg spørsmålstegn med hva slags prioriteringer du gjør, siden du aldri er ferdig med gjøremål før kl 22 hver dag. ALLE mine venner er utearbeidende, men gjett hva; de har tid til både litt venner, trening, alenetid på badet OG tid med familien allikevel!!
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #18 Skrevet 17. mars 2005 Kjære, kjære melk. Hvis du har lest andre steder på KG så har du sett at jeg får tid til å gå tur minst tre ganger i uken, helgene utenom, da går jeg også et par turer. Ute med venner er jeg også, leser bøker gjør jeg også. Og så bruker jeg tid på å gå gjennom lekser sammen med mine barn, vi snakker sammen og spiller spill. Jeg prioriterer gjøremål med barna og turgåing med venninner framfor husarbeide, det vil da si at å legge sammen klær og støvsuge, og oppvask og diverse annet blir gjort etter den tid (og ikke nødvendigvis bare av meg selv). Og ungene har sine oppgaver som de gjør i løpet av dagen, og det samme med min mann. Og i tillegg har jeg overskudd til "lek og moro" med min mann. Selvfølgelig varierer det hvor mye gjøremål vi har i heimen hver dag, enkelte dager er roligere enn andre. Så jeg føler da at jeg har et fullverdig liv selv om jeg ikke ligger i badekaret midt i uken hver uke. Men jeg kommer nok aldri til å få et like perfekt liv som deg og dine venner allikevel. Morsomt å se hvor mye du finner ut om meg ut fra det jeg sier om min tid på badet. Alenetid på badet har jeg hver morgen, i 10 min. av gangen, laaang alenetid på badet kun for meg selv sjeldnere, og det er vel den alenetiden dette dreier seg om. Ha en fin dag.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. mars 2005 #19 Skrevet 17. mars 2005 Ikke for å være spydig, for jeg er helt enig med deg i at Melk sin kommentar var unødvendig, men det er ikke så lett å ha oversikten over innleggene dine når du skriver som gjest...
Gjest Melk Skrevet 17. mars 2005 #20 Skrevet 17. mars 2005 Mao: dette går på prioriteringer, og ikke at det absolutt ikke går å ha den tiden etter ungenes leggetid, slik det virket som du fremstilte det. Samma for meg hva du gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå