AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Hei. Jeg lurer på om noen her inne har schizofreni eller kjenner noen som har det? Hva er symptomene? Hva tenker du om sykdommen, synes du de som har det er farlig? Hvordan er livskvaliteten når man har denne sykdommen? Takk for alle svar!😊 Anonymkode: 37989...067
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Skal være ærlig og si at jeg må si jeg tenker litt "best å være litt oppmerksom og på vakt" om jeg hadde stått overfor en person med denne alvorlige, psykiske lidelsen. De kan jo ikke noe for det, men de kan likevel få "raptuser" og gjøre helt uventede handlinger, og få ideer som ikke henger på greip. Jeg kjenner ingen som har sykdommen, men jeg ble angrepet av en sinnslidende person da jeg var rundt 11 år. Vedkommende brølte "HEI!" til meg i det jeg gikk forbi på gaten. Jeg svarte ikke, og da tok han tak i håret mitt og løftet meg opp fra bakken. Håret ble revet ut med roten og jeg hørte bare en "ratsj" lyd da jeg falt i bakken igjen. En stor skallet flekk på hodet, og der sto den sinnslidende mannen med en stor del av håret mitt i knyttneven! Jeg løp hjem så fort jeg kunne og fortalte det til mamma. Jeg er godt voksen nå,men glemmer aldri det uprovoserte angrepet, så jeg må dessverre tilstå at jeg er litt reservert og på vakt overfor folk med alvorlige sinnslidelser, ja. Anonymkode: e716c...061 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 Jeg har mor og venner med schizofreni. Det utarter seg veldig fra person til person, men de har jo nødvendigvis perioder med psykose. Aldri tenkt på dem som farlige etc. Livskvaliteten også vil variere veldig fra person til person. Anonymkode: 26723...32f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har mor og venner med schizofreni. Det utarter seg veldig fra person til person, men de har jo nødvendigvis perioder med psykose. Aldri tenkt på dem som farlige etc. Livskvaliteten også vil variere veldig fra person til person. Anonymkode: 26723...32f Veldig forskjellig * Anonymkode: 26723...32f
isw Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 Jeg har det ikke, men jeg kjenner sykdommen. Angst for schizofreni er for øvrig en egen sykdom. Symptomene er realitetsbrist, vrangforestillinger og hallusinasjoner, kombinert med det som kalles negative symptomer, som minner en del om depresjon. Folk med velbehandlet schizofreni er ikke farlige. Ubehandlet paranoid schizofreni kan føre til utagering i noen tilfeller. Livskvaliteten varierer med hvor velbehandlet sykdommen er. Noen som har funnet god behandling lever helt normale liv (ca 20%). Flertallet (70%) lever greit med behandling men har som regel redusert arbeidsevne og noen restsymptomer. Et mindretall (5-10%) er behandlingsresistente og har mye plager.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #6 Skrevet 22. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mor og venner med schizofreni. Det utarter seg veldig fra person til person, men de har jo nødvendigvis perioder med psykose. Aldri tenkt på dem som farlige etc. Livskvaliteten også vil variere veldig fra person til person. Anonymkode: 26723...32f Har din mor alltid hatt det? Hvordan opplevde du det som barn? Anonymkode: 37989...067
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #7 Skrevet 22. september 2018 Stemmer i hodet som sier hva man skal gjøre og ikke Synshallusinasjoner Paranoiditet, f.eks at man tror at det er noen som tar bilder av en utenfor huset Tilbakevendende psykoser. Kjenner ingen med shizofreni som er farlige. De er utrolig flotte mennesker som ikke ønsker å gjøre andre vondt de jeg kjenner og ofte skader de seg selv og aldri andre. Mange har fått dette fordi de har opplevd grusomme ting som f.eks gjentagende seksuelle overgrep som barn eller som ungdom. Se NRK-dokumentarserien "stemmene i hodet". Anbefales. Anonymkode: acc5a...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #8 Skrevet 22. september 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har din mor alltid hatt det? Hvordan opplevde du det som barn? Anonymkode: 37989...067 Hun fikk det når hun var rundt 18. Jeg ble født inn i det så for meg var det normalt. Jeg merket nok mest til at hun var veldig redd og at hun forandret oppførsel veldig brått. Ble mer og mer klar over det når jeg ble større og desto mer slitsomt så jeg flyttet ut når jeg var veldig ung. Anonymkode: 26723...32f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #9 Skrevet 22. september 2018 30 minutter siden, isw skrev: Jeg har det ikke, men jeg kjenner sykdommen. Angst for schizofreni er for øvrig en egen sykdom. Symptomene er realitetsbrist, vrangforestillinger og hallusinasjoner, kombinert med det som kalles negative symptomer, som minner en del om depresjon. Folk med velbehandlet schizofreni er ikke farlige. Ubehandlet paranoid schizofreni kan føre til utagering i noen tilfeller. Livskvaliteten varierer med hvor velbehandlet sykdommen er. Noen som har funnet god behandling lever helt normale liv (ca 20%). Flertallet (70%) lever greit med behandling men har som regel redusert arbeidsevne og noen restsymptomer. Et mindretall (5-10%) er behandlingsresistente og har mye plager. Takk for utfyllende svar! Det var veldig positive statistikker. Ts Anonymkode: 37989...067
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #10 Skrevet 22. september 2018 Jeg har schizofreni. De vurderer dog å endre diagnosen til schizoaffektiv, men schizofreni er jo uansett da en del av sykdomsbildet så jeg tenker at jeg kan vel svare uansett? Symptomene jeg har hatt er vrangforestillinger og hallusinasjoner, men nå som jeg går på medisiner har jeg ikke noen symptomer lengre. Jeg synes jeg lever helt greit til tross for en del angst og depresjoner. Jeg kan bli aggressiv og utagerende dersom jeg blir redd, i en situasjon der jeg blir holdt fast for eksempel eller jeg blir hindret i å gå dit jeg vil, men jeg har aldri skadet noen med vilje og jeg prøver bare å komme meg vekk i disse tilfellene. Den jeg er farligst for er meg selv. Anonymkode: 488f9...118
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #11 Skrevet 22. september 2018 Jeg kan anbefale deg å lese https://bokelskere.no/bok/i-morgen-var-jeg-alltid-en-loeve/29944/ Anonymkode: 67340...2fd
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 22. september 2018 #12 Skrevet 22. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan anbefale deg å lese https://bokelskere.no/bok/i-morgen-var-jeg-alltid-en-loeve/29944/ Anonymkode: 67340...2fd Ja! Den har jeg skikkelig lyst til å lese.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå