Gå til innhold

Er det farlig å bruke gammelt lakk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant en stor eske full av gammel sykkellakk som sikkert stammer fra samboers bestefar. Sikkert fra 80 tallet, da prisen pr boks er kr 4.90. Åpnet flere og de var gullegod enda. Men etter å ha lakket en spade i 5 min, ble jeg litt svimmel. Eller jeg tror det, kan hende det var en blacebo også.

Er det farlig å bruke slikt?

Anonymkode: 973ab...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse gamle lakkene inneholder kanskje stoffer som det ikke er tillatt å bruke i lakker i dag. Jeg ville forhørt meg med en ekspert før jeg lakker mer med slik gammel  lakk. I tillegg: Bruk verneutstyr dersom du finner ut at lakken skal brukes. Luft godt  ut der du har lakket og sørg for å puste i frisk luft nå.

Anonymkode: 877b3...e70

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant en stor eske full av gammel sykkellakk som sikkert stammer fra samboers bestefar. Sikkert fra 80 tallet, da prisen pr boks er kr 4.90. Åpnet flere og de var gullegod enda. Men etter å ha lakket en spade i 5 min, ble jeg litt svimmel. Eller jeg tror det, kan hende det var en blacebo også.

Giftinformasjonen kan svare på spørsmål om dette.

Skrevet

Om prisen pr. boks er 4,90 tipper jeg den er en god del eldre enn fra 80-tallet også. Ikke godt å vite hva slags stoffer som er i den.

Om du velger å bruke den uansett må du i alle fall sørge for god lufting og støvmaske/åndedrettsvern, men det er jo å anbefale med dagens spraylakk også. 

Anonymkode: 4bbf7...b58

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om prisen pr. boks er 4,90 tipper jeg den er en god del eldre enn fra 80-tallet også. Ikke godt å vite hva slags stoffer som er i den.

Om du velger å bruke den uansett må du i alle fall sørge for god lufting og støvmaske/åndedrettsvern, men det er jo å anbefale med dagens spraylakk også. 

Anonymkode: 4bbf7...b58

Om boksene er eldre en 80 tallet begynner vel dette å bli antikk. Så kanskje jeg skal la dem stå, men kan hende det begynner å ruste hull i boksene om ikke lenge. 4.90 fra 80 tallet tilsvarer vel 50-60 kr i dag. Disse boksene er ganske små. Merket `s marked` og noe med kjemiske fabrikker AS.

Synes spraylakk er vanskelig å få pent. Blir så mye som renner.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse gamle lakkene inneholder kanskje stoffer som det ikke er tillatt å bruke i lakker i dag. Jeg ville forhørt meg med en ekspert før jeg lakker mer med slik gammel  lakk. I tillegg: Bruk verneutstyr dersom du finner ut at lakken skal brukes. Luft godt  ut der du har lakket og sørg for å puste i frisk luft nå.

De kan sikkert gjøre det ja, står jo ingenting om innhold eller advarsel på disse. Lakket i garasjen, så tror ikke jeg går dit mer i dag. Veldig stram men ganske god duft fra denne lakken. Lukter furu tjære ganger 10.

Skrevet

Veldig gammel lakk (spraybokser generelt) inneholder gasser som er ekstremt skadelig for ozonlaget. det er fremdeles skader i ozonlaget etter at de brukte den gassen i kjøleskap, spraybokser osv. Lever dem på miljøstasjon. 

Anonymkode: 77516...c7e

• Liker 1
Skrevet

Veldig gammel lakk (spraybokser generelt) inneholder gasser som er ekstremt skadelig for ozonlaget. det er fremdeles skader i ozonlaget etter at de brukte den gassen i kjøleskap, spraybokser osv. Lever dem på miljøstasjon. 

Anonymkode: 77516...c7e

Nå er jeg mer redd for helsa en hva 20 småbokser med gammel lakk skal gjøre med ozonlaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...