AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Jeg har kjøpt meg et nytt toalett da det gamle var gammelt og flottøren ødelagt. Lurer på hvor lang tid hele prossessen tar med å bytte ut toalettet frem til jeg kan bruke det? Har ikke noen andre toalettmuligheter i mellomtiden.. Anonymkode: 54eaf...621
solmåneogstjerner Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 Kanskje ikke fem minutter men ca en halv time. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 Veldig kort tid, selv for en som aldri har gjort det. Maks et kvarter. Anonymkode: 988c2...1ca
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 Okei, så det kan eventuelt brukes rett etter det er satt på igjen, eller må det limet i gulvet tørke først? Anonymkode: 54eaf...621
solmåneogstjerner Skrevet 22. september 2018 #6 Skrevet 22. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det kan eventuelt brukes rett etter det er satt på igjen, eller må det limet i gulvet tørke først? Anonymkode: 54eaf...621 Lim brukes bare noen ganger. Men du kan likevel bruke det med en gang. Evt bare sitt litt forsiktig på det helt til å begynne med om det er limt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #7 Skrevet 22. september 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Lim brukes bare noen ganger. Men du kan likevel bruke det med en gang. Evt bare sitt litt forsiktig på det helt til å begynne med om det er limt. Ok, takk for svar. Var litt redd for at jeg måtte sitte lenge uten toalett jeg nå, hehe. Anonymkode: 54eaf...621
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #8 Skrevet 22. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det kan eventuelt brukes rett etter det er satt på igjen, eller må det limet i gulvet tørke først? Anonymkode: 54eaf...621 Lim? Det er da en type silikon som legges mellom gulv og nedre del av toalettporselenet (som ikke skal utsettes for vann det første døgnet) ettersom silikonen skal herde. Anonymkode: 1e490...b81 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #9 Skrevet 22. september 2018 Men toalettet kan fint brukes straks det er montert på plass. Anonymkode: 1e490...b81 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #10 Skrevet 22. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lim? Det er da en type silikon som legges mellom gulv og nedre del av toalettporselenet (som ikke skal utsettes for vann det første døgnet) ettersom silikonen skal herde. Anonymkode: 1e490...b81 Ja, jeg aner ikke hva det heter jeg altså. Ser bare at det er noe typ lim/silikon rundt nedre del av porselenet og gikk utifra at det skulle gjøres på samme måte med det nye? Har kjøpt Gustavsberg Nautic 5500 som skal erstatte et sikkert 15 år + gammelt toalett. Anonymkode: 54eaf...621
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #11 Skrevet 22. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg aner ikke hva det heter jeg altså. Ser bare at det er noe typ lim/silikon rundt nedre del av porselenet og gikk utifra at det skulle gjøres på samme måte med det nye? Har kjøpt Gustavsberg Nautic 5500 som skal erstatte et sikkert 15 år + gammelt toalett. Anonymkode: 54eaf...621 Ja, det er dette som er silikonen, som skal herde i et visst antall timer og ikke utsettes for vann i herdetiden. Spør rørleggeren som installerer toalettet, om det er noe mer du bør ta hensyn til og hvor mange timer herdingen tar. Anonymkode: 1e490...b81 2
Påkrevd Skrevet 22. september 2018 #12 Skrevet 22. september 2018 Jeg går ut fra du mener et vanlig gulvstående toalett. Jeg skiftet et hjemme for en ukes tid siden, og det tok ca. 20 min fra jeg bar det nye toalettet inn til det gamle lå i bilen. Det skal gå greit å holde seg såpass, håper jeg:) 2
solmåneogstjerner Skrevet 22. september 2018 #13 Skrevet 22. september 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lim? Det er da en type silikon som legges mellom gulv og nedre del av toalettporselenet (som ikke skal utsettes for vann det første døgnet) ettersom silikonen skal herde. Anonymkode: 1e490...b81 Den ene gangen jeg fikk satt inn toalett så brukte de lim. Rørleggeren forklarte at det var pga de ikke fikk satt det ordentlig fast av en eller annen grunn. Dette var et ekstra toalett vi satte inn på vaskerommet hvor det ikke var innredet som bad, bare råbetong.
Duff Skrevet 22. september 2018 #14 Skrevet 22. september 2018 Ok, 20 minutter da om du bruker silikon eller skrur det fast må du velge selv. Jeg har brukt silikon, da renner det ikke noe inn under doen så det er renslig og greitt å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 For faen, få en rørlegger til å bytte det. Hvorfor tror hillbillier at de kan gjøre alt selv? Anonymkode: fa5d7...259
Antiviruset Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 solmåneogstjerner skrev (På 22.9.2018 den 13.11): Kanskje ikke fem minutter men ca en halv time. For en fagmann ja, det skal løses, det skal fjernes. Det skal monteres et nytt med deler som kanskje ikke passer sammen med et røropplegg man allerede har. Så skal det festes. For en som er nevenyttig kan det ta et par timer tipper jeg. For en fagmann så gjør han dette her raskt når han har sett på jobben og har alt av deler. Men de fakturerer for en time uansett. Så er det ikke tillatt for uautorisert personale å skifte dette selv. Oppstår det lekkasjer på grunn av at man har fiklet med noe slikt selv ? Da kan du glemme å ringe forsikringen. Så ved videresalg skal slikt arbeid dokumenteres i "husboken" for eiendommen. Det kan bare fagpersonale gjøre eller godkjenne.
Antiviruset Skrevet 23. april 2023 #17 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.9.2018 den 13.35): Men toalettet kan fint brukes straks det er montert på plass. Anonymkode: 1e490...b81 Nei, ikke om det festes med silikon. Det må herdes over noen timer i alle fall. Om det henger på veggen så er det en annen sak, da kan det brukes straks. Men her er det også xxx antall muligheter for å gjøre feil som medfører lekkasjer. Rote med dette selv i våre dager er ikke å anbefale uansett løsning! Oppstår det lekkasjer som medfører vannskade så dekker ikke forsikringen dette om man holder på med dette selv. Elektrisitet og vann skal man holde seg unna i en bolig! Og overlate til fagfolk.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #18 Skrevet 23. april 2023 Antiviruset skrev (1 time siden): Nei, ikke om det festes med silikon. Det må herdes over noen timer i alle fall. Om det henger på veggen så er det en annen sak, da kan det brukes straks. Men her er det også xxx antall muligheter for å gjøre feil som medfører lekkasjer. Rote med dette selv i våre dager er ikke å anbefale uansett løsning! Oppstår det lekkasjer som medfører vannskade så dekker ikke forsikringen dette om man holder på med dette selv. Elektrisitet og vann skal man holde seg unna i en bolig! Og overlate til fagfolk. Hvis badet er over halvgått tid på levealder så får man ikke noe uansett. Anonymkode: d029f...3d6 1
Antiviruset Skrevet 23. april 2023 #19 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvis badet er over halvgått tid på levealder så får man ikke noe uansett. Anonymkode: d029f...3d6 Man får jo garanti på skader som rammer utenfor baderommet som følger av feil som oppstår i baderommet selv om badet er eldre, så lenge det er fagmessig utført. De er jo ikke bare på badet skader kan oppstå ved en vannlekkasje. Det kan fort bli helt andre rom også.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #20 Skrevet 23. april 2023 Antiviruset skrev (44 minutter siden): Man får jo garanti på skader som rammer utenfor baderommet som følger av feil som oppstår i baderommet selv om badet er eldre, så lenge det er fagmessig utført. De er jo ikke bare på badet skader kan oppstå ved en vannlekkasje. Det kan fort bli helt andre rom også. Kommer fortsatt til å gjøre det selv, passer ikke delene får man ikke montert og da får man riktige deler hos rørleggeren. 0 problem. Anonymkode: d029f...3d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå