hcsam Skrevet 22. september 2018 #1 Del Skrevet 22. september 2018 (endret) Hei. Har en leilighet i en blokk som jeg leier ut. Leietaker har bodd der i 3 år, aldri vært klage før. Så flyttet det en nylig skilt mann i 50-årene i etasjen under de og har på 1 mmd klaget 5 ganger fordi de «tramper» når de går over gulvet, og høres ut som en tredemølle fordi det er så mye støy. Jeg leier ut til et rolig par og har aldri vært klage før. Nå er leietaker frustrert og vet ikke hva han skal gjøre. Hvordan skal jeg gå frem? Tenkte jeg må ta en prat med han nye naboen og forklare at når man bor i blokk så må man tåle litt støy, men at leietakerne prøver å ta så mye hensyn. Men visst han fremdeles har et problem så må han ta det videre med styre? Noen andre tips til hvordan jeg kan gå frem med han nye naboen? Endret 22. september 2018 av hcsam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #2 Del Skrevet 22. september 2018 3 timer siden, hcsam skrev: Hei. Har en leilighet i en blokk som jeg leier ut. Leietaker har bodd der i 3 år, aldri vært klage før. Så flyttet det en nylig skilt mann i 50-årene i etasjen under de og har på 1 mmd klaget 5 ganger fordi de «tramper» når de går over gulvet, og høres ut som en tredemølle fordi det er så mye støy. Jeg leier ut til et rolig par og har aldri vært klage før. Nå er leietaker frustrert og vet ikke hva han skal gjøre. Hvordan skal jeg gå frem? Tenkte jeg må ta en prat med han nye naboen og forklare at når man bor i blokk så må man tåle litt støy, men at leietakerne prøver å ta så mye hensyn. Men visst han fremdeles har et problem så må han ta det videre med styre? Noen andre tips til hvordan jeg kan gå frem med han nye naboen? Min første tanke er at den nyskilte mannen flyttet fra enebolig og har glemt at i blokker bor det folk og derfor blir en del lyder? Men det kan også være at en av de du leier ut til går veldig tungt, noen gjør bare det. Vi har en nabo over oss som ikke går tungt, men en kompis av ham gjør det, så vi hører godt når kompisen er på besøk. Det kan også være at de forrige naboene under ikke ville klage på trinnlyd, det er ikke alle som plages av det heller. Anonymkode: cc125...5f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #3 Del Skrevet 22. september 2018 3 timer siden, hcsam skrev: Noen andre tips til hvordan jeg kan gå frem med han nye naboen? Hvorfor lar du ikke styret ta seg av dette? Vedkommende klager vel ikke direkte til deg? Anonymkode: 0c886...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hcsam Skrevet 22. september 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 22. september 2018 Takk for tilbakemelding. Skal høre med han om vi kan avtale at jeg kommer og hører om det er støy eller overreagering. Ønsker å ta kontakt med han fordi leietakerne våre er plaget av at han hyppig kommer og plager de. Beste er vel å finne en måte å løse dette på uten at vi involverer styret, men visst det viser seg at han fremdeles er vanskelig så kommer jeg til å be han ta dette videre med styret. Men rart at han er første mann på 4 år som har klaget, og han har bare bodd der i 1 mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #5 Del Skrevet 22. september 2018 Folk har forskjellig preferanse på støy, folk har forskjellig preferanse på å si ifra om støy, folk har forskjellig tider på døgnet de preges av støy. Om man er ute av leiligheten 7-19, så vil ikke støy være den verste tingen, men om man jobber natt og sover pådagen, da vil dundring, tramping og annet påvirke negativt. for alt du vet var det forrige leieboer som var "unormal" som fant seg i støyen. Beste er nok å åpne for dialog med naboen under og få vite konkret hva som plager en, om det er urimelig støy eller hva. Anonymkode: 623aa...600 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Del Skrevet 23. september 2018 Hva som oppleves som støy, vil variere veldig fra person til person. Jeg har f eks en enslig mor med to barn over meg. Jeg opplever at de støyer noe voldsomt til sine tider, mens sønnen min mener at det er innenfor. Kanskje det er alderen ...... Jeg er 48 år, og ønsker vel ro og stillhet mer enn en på 21 år... ? Ettersom du ikke bor i leiligheten selv, kan du egentlig ikke gå utifra at dine "rolige" leietakere ikke lager nevneverdig støy. Kan faktisk hende de gjør det, det må du være åpen for i en dialog mellom leietaker og nabo. Hva er det for støy ? Er det gåing, løping, musikk, slamring med dører ? Har de barn som får lov å gjøre "ute-ting" inne ? Naboen over meg er veldig slank, men høres ut som en elefant når hun går. Det må jeg nesten godta. Men at ungene får lov å løpe, hoppe og rope inne, det mener jeg at jeg ikke skal trenge å høre på ettermiddag etter ettermiddag. Du må finne ut hva som ligger i "støy", og hva som kan gjøres noe med, og hva naboen nok rett og slett må leve med. Anonymkode: 24b21...ec1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 23. september 2018 #7 Del Skrevet 23. september 2018 Jeg tror du eller styret skal være i leiligheten under ett par timer for å høre hvordan det støyer. Leide sokkel i hus før, og med en gang dama oppe var ferdig på jobb, så gikk og gikk og gikk og gikk hun...hun ryddet, hun vasket, hun satt aldri rolig mellom 17.00 - 00.00... hver eneste dag! Etter 4 måneder kom jeg opp med en løgn (for å slippe unna oppsigelsen) om at bestefar var død, og MÅTTE hjem osv. i enkelte leiligheter / blokker, hører man det godt. Og det går en på nervene, dag etter dag. Foreslår lydisolering! Foreslo det til venninna mi som leier ut sokkelen sin, hun gjorde det, og ingen hører hverandre ✌️😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Del Skrevet 23. september 2018 18 timer siden, hcsam skrev: Takk for tilbakemelding. Skal høre med han om vi kan avtale at jeg kommer og hører om det er støy eller overreagering. Ønsker å ta kontakt med han fordi leietakerne våre er plaget av at han hyppig kommer og plager de. Beste er vel å finne en måte å løse dette på uten at vi involverer styret, men visst det viser seg at han fremdeles er vanskelig så kommer jeg til å be han ta dette videre med styret. Men rart at han er første mann på 4 år som har klaget, og han har bare bodd der i 1 mnd Har du fått en klage elelr flere fra styret så skal du la styre ta seg av saken uten å gå personlig i dialog med naboene. Noen støyer mer enn andre, uten å tenke på at de har naboer. Har du tenkt tanken at de som før bodde under din bolig ikke orket ta konflikten men flyttet for å slippe unna dine støyende leieboere? Og generelt utleie av leiligheter burde bli forbudt. Uansett forhold, elelr personer, så er det i de aller, aller fleste tilfeller en pest og en plage for de som bor i sine boliger å ha utleieleiligheter som nærmeste naboer. Noen steder er det de reneste hotelltilstander i leiligheter som leies ut. Anonymkode: 49a7c...19e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Del Skrevet 23. september 2018 Det kan være at forrige leieboer var noe konfliktsky, og klaget aldri på det. Trinnlyd er veldig individuelt, en leilighet jeg bodde i før, bodde et par på ca 30 år over meg, begge tynne folk. Når hun var hjemme, så hørtes det ut som en elefant som gikk oppe, når han var alene hjemme, hørte jeg han aldri, og ble flere ganger overrasket da jeg tilfeldigvis hørte felles ytterdør lukkes og så han var på vei ut, jeg var overrasket hver gang da jeg trodde ingen var hjemme oppe. Anonymkode: 49286...44a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #10 Del Skrevet 23. september 2018 3 minutter siden, Lily_88 skrev: Jeg tror du eller styret skal være i leiligheten under ett par timer for å høre hvordan det støyer. Leide sokkel i hus før, og med en gang dama oppe var ferdig på jobb, så gikk og gikk og gikk og gikk hun...hun ryddet, hun vasket, hun satt aldri rolig mellom 17.00 - 00.00... hver eneste dag! Etter 4 måneder kom jeg opp med en løgn (for å slippe unna oppsigelsen) om at bestefar var død, og MÅTTE hjem osv. i enkelte leiligheter / blokker, hører man det godt. Og det går en på nervene, dag etter dag. Foreslår lydisolering! Foreslo det til venninna mi som leier ut sokkelen sin, hun gjorde det, og ingen hører hverandre ✌️😂 Var dette lydisolering i gul eller tak? Vet du hvilken type lydisolering? Jeg er svært interessert da jeg har en trampende nabo over meg. Anonymkode: fba2d...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #11 Del Skrevet 23. september 2018 *gulv Anonymkode: fba2d...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #12 Del Skrevet 23. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lar du ikke styret ta seg av dette? Vedkommende klager vel ikke direkte til deg? Anonymkode: 0c886...42c Dette er jeg helt uenig i. Styre skal ikke agere som meglere mellom naboer, man skal først og fremst snakke sammen og prøve å ordne opp sjøl. Som utleier så er også TS den ansvarlige for å håndtere naboklager da hun er ansvarlig for sine leietakere. Styret er vanlige folk som er der for å administrere bygningene og vedlikehold, ikke for å være meglere mellom naboer som ikke kan prate sammen. Man går til styret om man først har prøvd dialog og det ikke går. Ikke direkte til styret med alt. Ja, jeg sitter i et slikt styre, og herregud så mye greier det er med voksne folk som ikke snakker sammen. Støtter for øvrig anbefalingen om å besøke naboen og høre det med egne ører. Anonymkode: c371d...197 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hcsam Skrevet 23. september 2018 Forfatter #13 Del Skrevet 23. september 2018 Det er selveiende og nybygg, blokken ble ferdigstilt for 4 år siden. Så det er godt isolert og demping i gulv. Jeg skal gå der i formiddag og ta en prat. Kommer vi ikke til enighet så kommer jeg til å be han ta dialogen videre med styret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #14 Del Skrevet 23. september 2018 enig med de som skriver om trinnlyd. Det er veldig individuelt og henger du deg først opp i det, så går det på nervene! MEN trinnlyd må man forvente å høre i en blokk. Så det er nok nye naboen som kommer fra enebolig el og ikke er vant ti å bo så tett på folk. jeg har iallfall lært at: aldri bo med naboer over!! Anonymkode: 8e008...421 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #15 Del Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, hcsam skrev: Det er selveiende og nybygg, blokken ble ferdigstilt for 4 år siden. Så det er godt isolert og demping i gulv. Jeg skal gå der i formiddag og ta en prat. Kommer vi ikke til enighet så kommer jeg til å be han ta dialogen videre med styret. Å er det så ny blokk?? da er det naboen som er ekstremt sensitiv asså! Og surpomp! Anonymkode: 8e008...421 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 23. september 2018 #16 Del Skrevet 23. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Var dette lydisolering i gul eller tak? Vet du hvilken type lydisolering? Jeg er svært interessert da jeg har en trampende nabo over meg. Anonymkode: fba2d...bd1 Jeg sa til venninna mi at en stor ulempe med å bo i sokkel (hun var på besøk når dama oppe hadde rundvask elns), var at man hører tramping godt. Noen går hardt,andre er kattepus. Så hun kontaktet en snekker som kom på befaring, jeg tror hun lydisolerte sitt gulv oppe,med noe som kalles trinnlydspmater. Hvis du eier din leilighet, så kan du kontakte eller ordne anbud på snekkere, så får du best vurdering. Anbefales sterkt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettsa Skrevet 23. september 2018 #17 Del Skrevet 23. september 2018 Trinnlyd må man være forberedt på å høre. Hva skal de ellers gjøre? Krype på gulvet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #18 Del Skrevet 23. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jeg helt uenig i. Styre skal ikke agere som meglere mellom naboer, man skal først og fremst snakke sammen og prøve å ordne opp sjøl. Som utleier så er også TS den ansvarlige for å håndtere naboklager da hun er ansvarlig for sine leietakere. Styret er vanlige folk som er der for å administrere bygningene og vedlikehold, ikke for å være meglere mellom naboer som ikke kan prate sammen. Man går til styret om man først har prøvd dialog og det ikke går. Ikke direkte til styret med alt. Ja, jeg sitter i et slikt styre, og herregud så mye greier det er med voksne folk som ikke snakker sammen. Støtter for øvrig anbefalingen om å besøke naboen og høre det med egne ører. Anonymkode: c371d...197 At du er uenig, endrer ikke på det forhold at naboklager sorterer under styret. Kanskje du skal sette deg inn i lover og regler i brl og sameier samt praktisk styrearbeid? 2 minutter siden, hcsam skrev: Det er selveiende og nybygg, blokken ble ferdigstilt for 4 år siden. Så det er godt isolert og demping i gulv. Jeg skal gå der i formiddag og ta en prat. Kommer vi ikke til enighet så kommer jeg til å be han ta dialogen videre med styret. Hadde du kommet på min dør med en slik type henvendelse så hadde du fått beskjed om å gå til styret og døra hadde blitt lukket. Dette er rett og slett frekt å komme med, særlig på en søndag. Uansett, nyere hus er ikke lydisolert stort bedre enn at du hører det meste fra naboene. Anonymkode: 49a7c...19e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #19 Del Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, Lily_88 skrev: Jeg sa til venninna mi at en stor ulempe med å bo i sokkel (hun var på besøk når dama oppe hadde rundvask elns), var at man hører tramping godt. Noen går hardt,andre er kattepus. Så hun kontaktet en snekker som kom på befaring, jeg tror hun lydisolerte sitt gulv oppe,med noe som kalles trinnlydspmater. Hvis du eier din leilighet, så kan du kontakte eller ordne anbud på snekkere, så får du best vurdering. Anbefales sterkt! Jeg bor i trehus fra 1920-tallet og skulle ønske jeg kunne isolert mot naboen over meg, men det blir for dyrt å rive ned takene og sette inn lydbøyler. Men i TS sitt eksempel i et nybygg, så skal det ikke være nødvendig med ekstra isolering. Anonymkode: c371d...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #20 Del Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At du er uenig, endrer ikke på det forhold at naboklager sorterer under styret. Kanskje du skal sette deg inn i lover og regler i brl og sameier samt praktisk styrearbeid? Det er ingen lov som sier at styret ikke kan be naboene snakke sammen først. Og du kan legge vekk den nedlatenheten din, jeg vet hva jeg driver med. Anonymkode: c371d...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå