AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Jeg er en 20 år gammel jente som ønsker å skaffe meg en firebent venn. Jeg bor i en leilighet som er en del av et større hus. Jobber 8 timer man-fre men jobben er 15 min gåavstand fra hjemmet. Har massevis av tid til å gå lange turer både før og etter jobb. Elsker å være ute og bor på Snarøya der det er masse flott natur og turmuligheter. men det er så vanskelig å velge rase? Kan dere anvefale en rase som klarer å være alene i 8 timer? Kan også komme hjem og kose i pausene men det blir en kort tur. Kjæresten min er også ofte hos meg og kan ta den ut og leke mens jeg er på jobbz Den må selvfølgelig ikke bjeffe masse da det forstyrrer de andre beboerne. Men jeg har masse tid og energi til å gi den alt den trenger. Har dere erfaringer med hunderaser:)? Anonymkode: 16248...567
Milky Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Glemte å nevne at det også er hundepass lokale her ute på Snarøya hvis det trengs også
Oddy Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 (endret) basset Hound. French Bulldog. Chihuahua. Shar Pei. Pugs. Bull terrier. Chow Chow. Akita Inu. Endret 22. september 2018 av Oddy
Gjest PaN Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 47 minutter siden, esperanza00 skrev: Glemte å nevne at det også er hundepass lokale her ute på Snarøya hvis det trengs også Liten misshap med ab? Pomeraian og golden retriever kanskje? Naboen har pomeraian og den bjeffer ikke og er alene når de er på jobb.
Kvartz Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 Man velger vanligvis ikke hunderase ut i fra at den skal være hjemme alene i 8 timer. Har du tenkt på om du ønsker en liten eller stor hund, eller kanskje en mellom stor hund? Skal den kun brukes som kosehund og noen turer? Vil du ha en korthåret eller langhåret hund? Vil du ha en hund du må kle på når du skal ut med den eller skal det være en som tåler litt vær og vind? Har du stor leilighet? 1
Milky Skrevet 22. september 2018 #6 Skrevet 22. september 2018 Det er viktig å vite hvor lenge de kan være alene da den kommer til å være alene 8 timer hver dag hvis jeg kjøper hund. Derfor spør jeg om det er noen raser som tåler dette eller om dere vet om noen som ikke er aktuelle da. Ønsker ikke at den skal føle seg ensom. Jeg ønsker liten eller mellomstor hund. Det blir en familie og kosehund, og hvis den orker å gå mange turer kan jeg også løpe med den. Helst korthåret. Den trenger ikke å tåle så mye vær og vind da jeg heller ikke er så fan av dårlig vær og masse vind:P leilighet på 35 kvm
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #7 Skrevet 22. september 2018 Generelt vil de smartere rasene kreve mere stimuli. Da vil 8 timer alene fort bli kjedelig, men du kan likevel trene dem opp til å takle det bedre. Kan anbefale Boston terrier, men den fiser en del, slik som mange flatfjesede hunder gjør. De er også mere utsatt for øyensykdommer som er greit å være forbered på om man velger en slik rase. Har erfaring med Shih Tzu. Verdens snilleste hund. Bjeffer ikke. Røyter ikke. Liten og handy. Men den krever en god del pelsstell og den kan være svært sta (og vanskelig å trene). Flere eiere jeg har møtt har samme oppfatningen. Vil ikke anbefale Chow Chow, Shar pei eller Akita, da de to første krever en god del stell og alle tre krever en del plass og trening. Anonymkode: 2abd2...58b 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #8 Skrevet 22. september 2018 Holder en knapp på Staff. Bjeffer ikke og er rolig når den er inne, men tar det igjen når den kommer ut på tur, og den er heller ikke spesielt glad i dårlig vær. Men valpe-perioden kan nok bli en prøvelse visst ingen er hjemme, sko, bordbein og alt som kan gnages /tygges på, blir akkurat det. Men det siste gjelder vel alle hunderaser når de er valp, og spesielt visst hjemme alene. Rasehund.no skriver: Tradisjonelle Bull Terriere ble avlet for å være snille med mennesker, men stridslysten overfor andre dyr. Den blir i så måte regnet som en lojal, hengiven og omgjengelig familiehund, som også har gode kvaliteter for barnefamilier. Den er en av to raser i England som blir regnet som bombesikker sammen med barn. Som rase er den energisk, utholdende og modig, med et normalt rolig og stabilt gemytt. Som andre Bull Terriere har imidlertid også denne gjerne et noe utydelig kroppsspråk, noe som ofte kan skape problemer i samvær med andre hunder. Rasen er dessuten kjent for ofte å være dominant overfor fremmede dyr. Dette er noe man kan unngå ved å tidlig sosialisere hunden sammen med andre hunder og dyr. Den er regnet som en psykisk sterk og modig rase og vil derfor sjeldent angripe andre hunder uten først å ha blitt provosert. På grunn av dens noe tøffe utseendet så har rasen blitt mye utsatt for negativ omtale i mediene. Det finnes godt over en kvart million eksemplarer av denne rasen i England, og de er ikke å finne på noen bittstatistikker. Rasen tilpasser seg bra til et liv i en leilighet, men den trenger regelmessig mosjon og masser av psykiske utfordringer for å trives. Anonymkode: ec7b7...6d6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #9 Skrevet 22. september 2018 Ta deg en tur på en hundetrening i en hundrklubb, snakk med folk og hør deres erfaringer med ulike raser. De fleste friske hunder kan være hjemme alene en arbeidsdag hvis de er tilvent det, en kan ikke hente valp på en fredag og ha full arbeidsdag på mandagen. Du er ung og kommer mest sannsynlig ikke til å bo på 35 kvm hele hundens liv, det kan komme andre endringer også. Inne skal jo hunden for det meste bare tusle rundt og ta livet med ro, så boligstørrelsen bør ikke bestemme hund (med mindre man bor på seks kvm og vil ha irsk ulvehund, det kan jo bli litt trangt😉) Tenk gjerne over helsen på de ulike rasene du vurderer. Mange kortsnutete raser sliter med å puste skikkelig. Noen raser er kjent for å være aggressive mot andre hunder av samme kjønn. Noen kan en ikke ha løse. Sjekk HD/AA-status på foreldre, innavlsgrad, andre arvelige sykdommer... Anonymkode: 698bc...10b 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #10 Skrevet 22. september 2018 9 timer siden, Oddy skrev: basset Hound. French Bulldog. Chihuahua. Shar Pei. Pugs. Bull terrier. Chow Chow. Akita Inu. No offense, men hvordan klarer du å få mops, shar pei og akita inn i samme kategori for hunder som passer? Shar pei, akita, chow chow og basset hound er vel ikke hunder jeg hadde anbefalt til ei førstegangskjøper som ikke engang oppgir aktivitetsnivå. - - - TS, de aller fleste hunder klarer å være alene hjemme 8 timer i hverdagen. Hva slags hunder liker du? Store? Små? Pels? Hvor mye tur går du? Jeg ville tatt en titt på retrieverne dersom du vil ha en safe, vennlig hund. Eventuelt mindre hunder? Vil du ha pels som må stelles ofte, men ikke røyter, eller er det greit med røyting og lite pelsstell? Hva legger du i "elsker å være ute"? Lange turer i helgene, eller går du 1-2 timer hver dag? Anonymkode: 35571...75a 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 Pomeranian krever ikke mye pelsstell, en gang i uka, men det er lettere for en selv hvis man børster litt hver dag, det tar tre fire minutter og da slipper man å gre ut og klippe floker. En korthåret hund slipper mer pels som setter seg i sofaen og på klær, men pomeranian røyter mest underull. De er små, aktive, har litt vakthund i seg, er lettlærte. Men du er tjue år. En dag vil du ha barn? Da er det viktig at hunden er vant til å omgås småbarn selv om barn og hund aldri skal være alene. En pomme er en av de dyreste rasene, fordi de er populære, de kan oppnå høy alder. Sjekk grad av innavl. Anonymkode: dcce2...113
Milky Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: No offense, men hvordan klarer du å få mops, shar pei og akita inn i samme kategori for hunder som passer? Shar pei, akita, chow chow og basset hound er vel ikke hunder jeg hadde anbefalt til ei førstegangskjøper som ikke engang oppgir aktivitetsnivå. - - - TS, de aller fleste hunder klarer å være alene hjemme 8 timer i hverdagen. Hva slags hunder liker du? Store? Små? Pels? Hvor mye tur går du? Jeg ville tatt en titt på retrieverne dersom du vil ha en safe, vennlig hund. Eventuelt mindre hunder? Vil du ha pels som må stelles ofte, men ikke røyter, eller er det greit med røyting og lite pelsstell? Hva legger du i "elsker å være ute"? Lange turer i helgene, eller går du 1-2 timer hver dag? Anonymkode: 35571...75a Jeg ønsker liten hund, max størrelse er en staff. Det er helt greit å stelle pels hvis den røyter mindre:) jeg går ute hver dag, ca 1 time langs kysten på fornebu. I helgene har jeg masse tid til å gå tur også. Er da fleksibel på hunder som trenger mye tid ute men også de som er litt slappere
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #13 Skrevet 23. september 2018 Jeg tror alle hunderaser klarer å være alene i 8 timer dersom de får nok mosjon og "hjernetrim" ellers, men du kan ikke gå fra en liten valp så lenge. Hva med å skaffe deg en voksen omplasseringshund? Da kan du få deg en hund som er ferdig med renslighetstrening, og den har en mer ferdigutviklet personlighet slik at du kan velge bort krevende hunder som for eksempel bjeffer mye, ødelegger ting når de er alene, er aggressiv mot andre hunder, osv. Jeg har hatt hund store deler av livet, men ikke vært alene om ansvaret og jeg ville aldri vurdert å skaffe meg en valp alene mens jeg enda er i full jobb. Anonymkode: 1d952...1db 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #14 Skrevet 23. september 2018 Da har du mye å velge i. Staff, fransk bulldog, dansksvensk gårdshund, jack russel, whippet, liten spaniel ala cocker eller welsh? Anonymkode: 35571...75a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #15 Skrevet 10. oktober 2018 Alle hunder klarer å være alene i 8 timer med riktig trening og tålmodighet, så det ville jeg ikke tenkt så mye på når det gjaldt valg av rase, annet enn at enkelte selskapshunder kan bruke mer tid på å lære å være alene. Siden du bor i leilighet ville jeg nok ha skaffet en hund som ikke var altfor stor, og heller ikke den mest aktive hunderasen. Rent førstegangsmessig så er cavalier king Charles spaniel en fantastisk hunderase. Lett å oppdra, trenger ikke mer stimuli enn gjennomsnittet og fantastisk lynne. MEN de har svak helse, og personlig ville jeg aldri i livet ha kjøpt fra norske oppdrettere. Det er utrolig viktig å undersøke NØYE ved valg av oppdretter. Jeg har kjøpt cavalier fra Danmark og hun er så frisk som en hund kan bli. Hennes far har den beste helsestatus i Danmark av hans farge i rasen, mor har ingen anmerkning på noe som helst og slektninger på begge sider har blitt GAMLE.(16-18 år) hvilket er mye for en cavalier. Rasen er preget av useriøs avl og innavl, i tillegg til at svært få norske oppdrettere tar MRI scan fordi det er kostbart. I tillegg er danske oppdrettere lovpålagt å publisere foreldres helseattester på dkk.dk min cavalier får skryt hver gang vi er på kontroll hos veterinæren fordi alt ser så fint ut på henne, og veterinærene sier det er så godt å se et så friskt individ av en rase som er kjent for å ha svak helse. Anonymkode: fbb71...614
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #16 Skrevet 10. oktober 2018 TS, å få en valp er som å få en baby. Du bør ikke dra i fra han så lenge i starten - i hvert fall ikke la han være alene. Har du noen som kan være der første tiden, mens du er på jobb? Ellers hadde jeg anbefalt deg å vente til du får ferie. Og alle hunder bjeffer. Det blir din jobb å trene den opp. Har du tiden til det? Anonymkode: 57ec6...240 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #17 Skrevet 10. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS, å få en valp er som å få en baby. Du bør ikke dra i fra han så lenge i starten - i hvert fall ikke la han være alene. Har du noen som kan være der første tiden, mens du er på jobb? Ellers hadde jeg anbefalt deg å vente til du får ferie. Og alle hunder bjeffer. Det blir din jobb å trene den opp. Har du tiden til det? Anonymkode: 57ec6...240 Støtter denne det beste er om du har mulighet til å ta deg fri fra jobb eventuelt ha den med den første tiden. Alenetreningen bør uansett starte ganske fort når valpen føler seg trygg på deg og sitt nye hjem. Første uken med vår valp kunne vi ikke gå på toalettet med døren lukket engang uten at hun pep. En uke senere var hun alene i 2 timer uten en lyd, og bare lå og sov. Anbefaler å laste ned en app som heter «dog monitor» og bruke ved alenetrening slik at du kan følge med på om valpen piper og hva den holder på med. Anonymkode: fbb71...614
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #18 Skrevet 10. oktober 2018 Det å være alene må trenes opp sakte over tid, alle kan lære seg det (selv om noen blir mer "energibomber" når du kommer hjem enn andre), men de kommer ikke ferdig alene-trent, så du må legge mye tid ti det. Ta deg fri i starten og gjøre valpen trygg. hvis du går sakte fram får du en trygg hund! Anonymkode: a62c4...46b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå