Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Tenker litt på ferie neste år. Har tre store sønner i hus fra 10-13 år, så føler det er så synd for dem om vi må droppe sydentur for dem pga baby neste år. Av ulike grunner ble det ikke noen «ordentlig» ferie på oss denne sommeren heller. Jeg er lærer og har for første gang anledning til å reise utenom skoleferie og dermed få MYE billigere billetter pga permisjonen.. Så har jo lyst av den grunn også. Vil ikke reise på den varmeste tida pga baby (og oss) så tenker enten i slutten av mai eller i slutten av sept. Termin månedsskiftet jan/feb 2019. TenkerSpania/Italia/Hellas/Mallorca med tanke på kortest mulig flytur.. Erfaringer med syden med baby? Best ved ca 3 mnd alder eller7-8 mnd?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Var på tur når minste var 4 mnd til Spania. Gikk helt fint. Må bare være ekstra påpasselig at man har med alt man trenger som man ikke får der nede. F.eks mme. Anonymkode: ba116...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 Er det så bra med tanke på meslinger? Anonymkode: 438f0...a8d 5
Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så bra med tanke på meslinger? Anonymkode: 438f0...a8d Er det en spesiell fare i de landene mener du? Eller mener du man skal vente til etter barnet er 15 mnd og har fått vaksine? Er de ikke ganske godt beskytta når man fullammer? Tenker faren for smitte er mindre når barna ikke krabber rundt og tar på alt mulig jeg da.. Er vel begrensa hvor utsatt de er for smitte liggende i en vogn eller holdt av mor/far?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 Kommer heeelt an på ungen. Vi kunne aldri reist med vær 3 Mnd. Først nå når han er 8 mnd det kunne vært aktuelt Anonymkode: 95ca9...510 1
Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #6 Skrevet 22. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var på tur når minste var 4 mnd til Spania. Gikk helt fint. Må bare være ekstra påpasselig at man har med alt man trenger som man ikke får der nede. F.eks mme. Anonymkode: ba116...2dc Takk for svar! Ja, må jo planlegge nøye det man pakker.
Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #7 Skrevet 22. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer heeelt an på ungen. Vi kunne aldri reist med vær 3 Mnd. Først nå når han er 8 mnd det kunne vært aktuelt Anonymkode: 95ca9...510 Pga helse eller kolikk eller noe?
Alvario Skrevet 22. september 2018 #8 Skrevet 22. september 2018 Jeg har reist til «syden» med babyer i forskjellig alder og hadde nok valgt 3 mnd. Rett og slett fordi en på 7 mnd har begynt å bevege seg så mye rundt at det er vanskeligere å holde i skyggen, passe på at den ikke spiser alt den finner på sin vei m.m.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #9 Skrevet 22. september 2018 Må det være syden da? Campingferie i Sverige er etter vår erfaring enklest med små barn, samtidig også gøy for de store. Anonymkode: 2be2c...a7a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #10 Skrevet 22. september 2018 Har prøvd begge deler og gått bra begge ganger. 3 mnd var lettest, mens baby selv hadde litt mer glede av sand og strand da det var syv mnd. Om du er vaksinert mot meslinger er barnet beskyttet av stoffer fra deg til det er 6 mnd cirka. Men hør med helsestasjonen. Anonymkode: 478b5...809
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #11 Skrevet 22. september 2018 33 minutter siden, ms wondering skrev: Tenker litt på ferie neste år. Har tre store sønner i hus fra 10-13 år, så føler det er så synd for dem om vi må droppe sydentur for dem pga baby neste år. Av ulike grunner ble det ikke noen «ordentlig» ferie på oss denne sommeren heller. Jeg er lærer og har for første gang anledning til å reise utenom skoleferie og dermed få MYE billigere billetter pga permisjonen.. Så har jo lyst av den grunn også. Vil ikke reise på den varmeste tida pga baby (og oss) så tenker enten i slutten av mai eller i slutten av sept. Termin månedsskiftet jan/feb 2019. TenkerSpania/Italia/Hellas/Mallorca med tanke på kortest mulig flytur.. Erfaringer med syden med baby? Best ved ca 3 mnd alder eller7-8 mnd? Så at du har permisjon gjør at du tenker det er ok å ta de store barna ut av skolen for ferie i skoleåret? En annen sak, du vet ikke i dag hvilken baby du får. Noen er enkle å reise med, andre er langt mindre enkle å ha med seg på fly ol. Det må du er fare med nettopp din baby før du planlegger noe. Ordentlig ferie? Det behøver da ikke være sydenferie, med mindre foreldrene har tunnelsyn, da. Anonymkode: cabf3...57c 9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #12 Skrevet 22. september 2018 37 minutter siden, ms wondering skrev: Tenker litt på ferie neste år. Har tre store sønner i hus fra 10-13 år, så føler det er så synd for dem om vi må droppe sydentur for dem pga baby neste år. Av ulike grunner ble det ikke noen «ordentlig» ferie på oss denne sommeren heller. Jeg er lærer og har for første gang anledning til å reise utenom skoleferie og dermed få MYE billigere billetter pga permisjonen.. Så har jo lyst av den grunn også. Vil ikke reise på den varmeste tida pga baby (og oss) så tenker enten i slutten av mai eller i slutten av sept. Termin månedsskiftet jan/feb 2019. TenkerSpania/Italia/Hellas/Mallorca med tanke på kortest mulig flytur.. Erfaringer med syden med baby? Best ved ca 3 mnd alder eller7-8 mnd? Du er lærer og planlegger likevel å ta tre barn ut av skolen utenom feriene for å dra til syden... Jaja, ikke rart at mange foreldre blåser i de bør holde seg til skoleferiene, når selv lærerne tar ut barna av skolen midt i året. Anonymkode: 2b42f...80d 9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #13 Skrevet 22. september 2018 16 minutter siden, ms wondering said: Er det en spesiell fare i de landene mener du? Eller mener du man skal vente til etter barnet er 15 mnd og har fått vaksine? Er de ikke ganske godt beskytta når man fullammer? Tenker faren for smitte er mindre når barna ikke krabber rundt og tar på alt mulig jeg da.. Er vel begrensa hvor utsatt de er for smitte liggende i en vogn eller holdt av mor/far? Ikke meg du spurte, men jeg ville unngått sommersesongen mtp meslinger. Evt utsatt til 8 mnd slik at du kan få tatt den. Anonymkode: 43d09...a3c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #14 Skrevet 22. september 2018 17 minutter siden, ms wondering skrev: Er det en spesiell fare i de landene mener du? Eller mener du man skal vente til etter barnet er 15 mnd og har fått vaksine? Er de ikke ganske godt beskytta når man fullammer? Tenker faren for smitte er mindre når barna ikke krabber rundt og tar på alt mulig jeg da.. Er vel begrensa hvor utsatt de er for smitte liggende i en vogn eller holdt av mor/far? https://tjomlid.com/2015/03/14/morsmelk-beskytter-ikke-barnet-mot-meslinger/ der det henvises til denne: https://www.bmj.com/content/340/bmj.c1626 Og her viser de til at det er usikkert hvor god beskyttelsen er og at den beskyttelsen man har forsvinner mellom 3-9 mnd. https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/mmr-for-reisen/ Meslinger er luftsmitte, så om noen på nabobordet har det kan man være uheldig og bli smittet. Anonymkode: 438f0...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #15 Skrevet 22. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://tjomlid.com/2015/03/14/morsmelk-beskytter-ikke-barnet-mot-meslinger/ der det henvises til denne: https://www.bmj.com/content/340/bmj.c1626 Og her viser de til at det er usikkert hvor god beskyttelsen er og at den beskyttelsen man har forsvinner mellom 3-9 mnd. https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/mmr-for-reisen/ Meslinger er luftsmitte, så om noen på nabobordet har det kan man være uheldig og bli smittet. Anonymkode: 438f0...a8d Meslinger er dråpesmitte! Og det er mulig å fremskynde vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet ved reise eller eksponering for smitte. Anonymkode: cabf3...57c 6
Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #16 Skrevet 22. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må det være syden da? Campingferie i Sverige er etter vår erfaring enklest med små barn, samtidig også gøy for de store. Anonymkode: 2be2c...a7a Vi er i grunn ferdig med campingferier.. Ikke så stas for de eldste lenger og blir for likt alt annet vi har gjort😉
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #17 Skrevet 22. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er lærer og planlegger likevel å ta tre barn ut av skolen utenom feriene for å dra til syden... Jaja, ikke rart at mange foreldre blåser i de bør holde seg til skoleferiene, når selv lærerne tar ut barna av skolen midt i året. Anonymkode: 2b42f...80d Tenkte det samme da jeg leste H.I, og jeg er også lærer. På vgs riktignok, og der er det uaktuelt at elever får innvilget permisjon for å dra på ferie. Det er en uting å ta ungene ut av skolen for å dra på ferie uavhengig av trinn. Anonymkode: 1b3b8...ca5 6
Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #18 Skrevet 22. september 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så at du har permisjon gjør at du tenker det er ok å ta de store barna ut av skolen for ferie i skoleåret? En annen sak, du vet ikke i dag hvilken baby du får. Noen er enkle å reise med, andre er langt mindre enkle å ha med seg på fly ol. Det må du er fare med nettopp din baby før du planlegger noe. Ordentlig ferie? Det behøver da ikke være sydenferie, med mindre foreldrene har tunnelsyn, da. Anonymkode: cabf3...57c Jeg ba ikke om råd om sydenferie eller ikke, men hvilken alder folk har best erfaring med😉 Ang å ta ut av skolen har jeg ALDRI tatt ungene ut av skolen en eneste dag tidligere alle disse årene de har gått der, og jeg kommer selvfølgelig til å snakke med skolen om det er noe spesielt slik at vi kan legge det utenom dette. Spesielt ungdomsskolen. Har dessuten barn som så og si aldri er syke, og dessuten er de faglig sterke og jeg følger jo opp det faglige de evt går glipp av den uka. Så å ta de ut en uke i løpet av 10 års skolegang har jeg ingen problemene med. Å si at vi har tunellsyn er rimelig frekt! Vi har kun vært på EN sydenferie hele familien. Har du store barn selv?? Antakelig ikke.. for da ville du visst hva slags press der er på type ferie blant barn/ungdom. Er ikke jeg som ikke mener andre ferier er ordentlige, men barna/tenåringen.
Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #19 Skrevet 22. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte det samme da jeg leste H.I, og jeg er også lærer. På vgs riktignok, og der er det uaktuelt at elever får innvilget permisjon for å dra på ferie. Det er en uting å ta ungene ut av skolen for å dra på ferie uavhengig av trinn. Anonymkode: 1b3b8...ca5 Ang å ta ut av skolen har jeg ALDRI tatt ungene ut av skolen en eneste dag tidligere alle disse årene de har gått der, og jeg kommer selvfølgelig til å snakke med skolen om det er noe spesielt slik at vi kan legge det utenom dette. Spesielt ungdomsskolen. Har dessuten barn som så og si aldri er syke, og dessuten er de faglig sterke og jeg følger jo opp det faglige de evt går glipp av den uka. Så å ta de ut en uke i løpet av 10 års skolegang har jeg ingen problemene med. har du store barn selv? Er ikke gøy for barna at vi aldri har råd til sydenferie når de hører om at alle andre er der stadig vekk.. Stor forskjell på å betale 50000 og 25000. Har kun hatt råd til sydentur en gang! Hvorfor skal en lærer la være når sååå mange andre tar ut barna flere år på rad og i tillegg har barn som er borte pga sykdom og langhelger? Nettopp fordi jeg er lærer ser jeg at 5 dager i løpet av 10 års skolegang går fint!
Gjest ms wondering Skrevet 22. september 2018 #20 Skrevet 22. september 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er lærer og planlegger likevel å ta tre barn ut av skolen utenom feriene for å dra til syden... Jaja, ikke rart at mange foreldre blåser i de bør holde seg til skoleferiene, når selv lærerne tar ut barna av skolen midt i året. Anonymkode: 2b42f...80d Spurte ikke om kommentarer ang dette... Å ta ut av skolen har jeg ALDRI tatt ungene ut av skolen en eneste dag tidligere alle disse årene de har gått der, og jeg kommer selvfølgelig til å snakke med skolen om det er noe spesielt slik at vi kan legge det utenom dette. Spesielt ungdomsskolen. Har dessuten barn som så og si aldri er syke, og dessuten er de faglig sterke og jeg følger jo opp det faglige de evt går glipp av den uka. Så å ta de ut en uke i løpet av 10 års skolegang har jeg ingen problemene med. Har du store barn selv? Er ikke gøy for barna at vi aldri har råd til sydenferie når de hører om at alle andre er der stadig vekk.. Stor forskjell på å betale 50000 og 25000. Har kun hatt råd til sydentur en gang! Hvorfor skal en lærer la være når sååå mange andre tar ut barna flere år på rad og i tillegg har barn som er borte pga sykdom og langhelger? Nettopp fordi jeg er lærer ser jeg at 5 dager i løpet av 10 års skolegang går fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå