AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Rikinger som spekulerer og taper store beløp, får igjen penger etter tap. Det er altså mulig å få tilbakebetalt store beløp etter dårlige investeringer. Noen andre som syns dette er helt horribelt? Den egentlige nyheten burde være at noen kan pådra seg megatap og kommunen må tilbakebetale millioner. Einar Aas får millioner for å tape stort Anonymkode: 60aee...e89
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Det er jo penger som kommunen har fått nettopp fordi det gikk bra med ham. Dette er jo ikke bare noe som "rikinger" kan kreve. Regelen er den samme for oss alle når det gjelder dette, bare at følgene blir større om det er en rikere person som krever dette. Anonymkode: b1f15...b04 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 Den samme regelen gjelder for bønder som må legge ned. Det som er horribelt er at privatpersoner kan sitte å leke seg med så mye penger uten å ha et styre bak seg. Anonymkode: ec6fe...10f
Horge Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: tilbakebetalt En god regel er at man ikke skal bruke ord man ikke forstår betydningen av, og det virker som at du ikke helt har skjønt forskjellen på 'betalt' og 'tilbakebetalt'. Det virker heller ikke som at du har lest artikkelen du linker til: Sitat Dersom Aas går konkurs, kan han ha krav på å få tilbakebetalt tidligere innebetalt skatt. Dersom Aas går konkurs, kan han ha krav på å få tilbakebetalt tidligere innebetalt skatt. Da vil han kunne benytte seg av skatteregelen om tilbakeføring av underskudd, noe som betyr at han kan få tilbakebetalt skatt tilbake til skatteåret 2016 (...). Dette er altså penger han tidligere har betalt inn i skatt, og han betalte skatt fordi han tjente penger på handelsvirksomheten. Nå har han tapt penger på den samme virksomheten, og da får han skatt tilbake. Til sammenlikning er det også slik at renter på gjeld gir deg fradrag, mens renter på innskudd beskattes. Disse skattereglene er like for alle, uansett om det er 1, 3 eller 9 nuller i summen. Hva gjelder Einar Aas, så har han vel betalt rundt en milliard i skatt bare de siste fire-fem årene; sett opp mot alt han har betalt i skatt de siste 20 år, så er dette altså bare en brøkdel. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som er horribelt er at privatpersoner kan sitte å leke seg med så mye penger uten å ha et styre bak seg. Du må gjerne mene det er horribelt at man kan gamble med så store beløp, men kan du forklare hvorfor og hvordan dette hadde blitt annerledes hvis det var snakk om et AS - altså hvor man har et Styre "bak seg"? 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Det som er horribelt er at privatpersoner kan sitte å leke seg med så mye penger uten å ha et styre bak seg. Det er flere ting som burde vært gjort annerledes i denne saken, men det er ikke en av dem. Folk må selvsagt kunne bestemme hvordan de investerer pengene sine selv. Det som hovedsaklig gikk galt var at børsen lot ham få ta en altfor stor markedsandel. Anonymkode: 17d23...c2c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 Som selvstendig næringsdrivende f eks betaler man inn forskuddsskatt på forventet inntekt. Selvfølgelig skal man få tilbakebetalt dersom inntekten ble mindre (ikke minst laaaaaangt mindre) enn forventet. Anonymkode: 313d4...fdb 4
skrue Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 (endret) 23 hours ago, AnonymBruker said: Noen andre som syns dette er helt horribelt? Nei. Helt normalt om det er betalt for mye skatt. Alle får da tilbakebetalt det overskytende. Endret 23. september 2018 av skrue 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 Det er på ingen måte horribelt. Jeg betaler inn forskuddsskatt, og dersom jeg betaler inn for mye på grunn av mindre inntekt enn det jeg har forventet, er det selvsagt rett og rimelig at jeg får tilbakebetalt. Ingen ønsker vel å betale mer i skatt enn det en må. Anonymkode: 873da...d0a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Som selvstendig næringsdrivende f eks betaler man inn forskuddsskatt på forventet inntekt. Selvfølgelig skal man få tilbakebetalt dersom inntekten ble mindre (ikke minst laaaaaangt mindre) enn forventet. Anonymkode: 313d4...fdb Det er ikke snakk om forskuddsskatt, men om skatt man har betalt av penger man har tjent opptil 2 år tidligere og så taper igjen. Anonymkode: 17d23...c2c
King in the North Skrevet 24. september 2018 #10 Skrevet 24. september 2018 Hvis jeg tjener 100k på aksjer, så forventer jeg å betale skatt på gevinsten. På samme måte fprventer jeg å kunne trekke av på skatten et tilsvarende tap.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #11 Skrevet 24. september 2018 5 minutter siden, King in the North skrev: Hvis jeg tjener 100k på aksjer, så forventer jeg å betale skatt på gevinsten. På samme måte fprventer jeg å kunne trekke av på skatten et tilsvarende tap. Men det har ingenting med dette å gjøre. Anonymkode: 4808e...a03
King in the North Skrevet 24. september 2018 #12 Skrevet 24. september 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det har ingenting med dette å gjøre. Anonymkode: 4808e...a03 Aha, har Einar betalt forskuddsskatt? edit: leste nå, var ikke klar over at det fantes regler på tilbakeføring av underskudd for provatpersoner Endret 24. september 2018 av King in the North
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå