Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg i det.

Skrevet

Ingen tvil om at det han har gjort, er grusomt - men jeg er nå prinsipielt imot dødsstraff likevel, da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Leste at han ble heist opp i kranen slik at han kvaltes sakte. Etter min mening gjør ikke det myndighetene noe bedre enn forbryteren. Om man først skal ha dødsstraff, så må det da vel gå an å finne måter som ikke piner folk.

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg er absolutt ikke enig i dødsstraff; fy så lett alt blir for den som er skyldig da - den slipper jo vekk fra alt.

Gjest lilletroll
Skrevet
Ingen tvil om at det han har gjort' date=' er grusomt - men jeg er nå prinsipielt imot dødsstraff likevel, da.[/quote']

Enig med deg

Gjest Anonymous
Skrevet
Ingen tvil om at det han har gjort' date=' er grusomt - men jeg er nå prinsipielt imot dødsstraff likevel, da.[/quote']

Faen, alltid er det noen som har sagt dét jeg skal si - og til og med formulert det bedre.

Skrevet

Det beste i artikkelen var (synes jeg) at mange politimenn hadde fått irettesettelser pga for slapt arbeid.

Ble nesten imponert over landet da, sånt skjer vel ikke så ofte her i Norge engang!

Synes det er vanskelig å uttale seg om dødsstraff. Min første innskytelse er å si at det var på sin plass her. Man fortjener ikke å leve lenger når man har oppført seg slik. Men hvis noen kunne forsikret meg om at denne mannen ble sperret inne FOR RESTEN AV LIVET, altså ikke slipper ut igjen blant folk, uansett hvor "god oppførsel" han viste i fengselet, da høres det ut som det beste.

Vi skulle hatt flere former for straff av slike kriminelle, i Norge. 21 år er max, og de slipper stort sett alltid ut tidligere, får enerom med TV, får forlate fengslet i helger av og til. Og koster samfunnet en formue. (som man slipper ved dødsstraff...)

Hva med arbeidsleire? Send dem til Arfika og la dem plante trær resten av livet eller dyrke bomull, slik at de får streve og slite og gjøre noe godt for verden.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Grusom måte å bli behandlet på, men det var verre det han gjorde mot sine offer. Han fortjente det rett og slett.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er absolutt ikke enig i dødsstraff; fy så lett alt blir for den som er skyldig da - den slipper jo vekk fra alt.

Nja, også samfunnet skal beskyttes. For min del er det egentlig et fett om samfunnet blir beskyttet ved at vedkommende mures inn for livet eller henrettes.

Skrevet

Det viktige for meg i spørsmålet om dødsstraff, er risikoen for justismord. For det er ALLTID en risiko for at retten kan dømme en uskyldig person (selv om det neppe er tilfelle i denne saken, men prinsipp er prinsipp). Og hvis man har henrettet en person, er det helt umulig å få ordnet opp i en feil som er begått...

Og, til deg som skrev om at det koster å ha fanger på lange fengselsstraffer: Det er mange ankemuligheter og rettsvernprosesser som tar lang tid også for fanger som er dømt til døden (eks. i USA). Og dette koster vel så mye penger som å ha noen inne til soning. Bare til opplysning, liksom.

Skrevet
Leste at han ble heist opp i kranen slik at han kvaltes sakte. Etter min mening gjør ikke det myndighetene noe bedre enn forbryteren.

Enig! Vi fordømmer det han har gjort, for å etterpå gjøre det samme selv. Glad ikke samfunnet vårt er sånn, selv om jeg innrømmer at jeg noen ganger ønsker vi hadde dødstraff, i hvertfall et kort øyeblikk.

Gjest Anonymous
Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=270543

Jeg synes han fortjener det, skulle bare blitt arrestert litt før!

Vel, i følge Ernst Fehr, ved Zurich universitetet så stimulerer faktisk 'henvn' de samme områdene i hjernen som sjokolade, begjær og narkotiske stoffer.

Problemet med dødsstraff, eller henrettelse om du vil, er at det ikke kan brukes til å fordømme drap - da det er drap. Det har heller ingen beskyttende hensikt ovenfor samfunnet vi lever i, eller våre verdier som sådann.

I følge undersøkelser gjort av Amnesty International, så er dødsstraff ikke minst diskriminerende, og rammer først og fremst fattige og folk fra minoritetsgrupper.

Hvor enn fristende det må være, etter å ha lest om grusomme mennesker som og grusomme handlinger, som i denne artikkelen du viser til, så er det svært viktig å reflektere over dette i et bredere perspektiv.

I 'Beyond Good and Evil', skriver Friedrich Nietzsche;

"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you."

Altså, fordømmelse av drap fordømmes ikke ved drap.

(VG Nett) En seriedraps- og voldtektsmann ble hengt til allmenn beskuelse foran 5000 opprørte mennesker i Iran i dag.

For de som ønsker, så kunne det sikkert være interessant å lese litt rundt eksperimentet psykolog Philip G. Zimbardo gjorde i 1971. Gruppe-tenkning kan være svært farlig.

Gjest Litjmæ
Skrevet
Problemet med dødsstraff' date=' eller henrettelse om du vil, er at det ikke kan brukes til å fordømme drap - da det er drap. [/quote']

Så sant som det er sagt!

Skrevet

Enig! Vi fordømmer det han har gjort, for å etterpå gjøre det samme selv. Glad ikke samfunnet vårt er sånn, selv om jeg innrømmer at jeg noen ganger ønsker vi hadde dødstraff, i hvertfall et kort øyeblikk.

nemlig!

siden han er et utyske så rettferdiggjør det at staten er det også?

jeg mener IKKE at slike som han burde behandles med silkehandsker, men er imot dødsstraff.

den som dreper morderen, er ikke han også en morder? er ikke en morder en som tar en annens liv?

og hva er en person som pisker, skader og piner ett annet menneske til døde?

rettferdig?

Skrevet
Det er mange ankemuligheter og rettsvernprosesser som tar lang tid også for fanger som er dømt til døden (eks. i USA). Og dette koster vel så mye penger som å ha noen inne til soning. Bare til opplysning' date=' liksom.[/quote']

:o liksom..?

Nå som vi har så dårlig råd i den norske staten og fanger må gå å "vente" på å få sonet, synes jeg man burde skape alternative soningsmåter. Istedet for at fangene blir en utgiftspost a la sosialklientene i landet, så kunne de gjort noe konstruktivt. Sett dem (i kontrollerte former) til å hogge tømmer, plukke stein av åkrene, nyttig arbeid som gagner samfunnet! Når man likevel ikke har plass til dem i fengslene lenger. Vi burde tenke litt nytt når det gjelder soningsalternativer. Slik som at ungdom ofte blir tilbudt samfunnstjeneste når de blir dømt for første gang.

Gjest Pøstmannen
Skrevet

Og alle er tydeligvis heeeeelt sikre på at han var skyldig, for; "Det stod jo i avisen så da mååå det jo være sant"

VÅKNE!! Tenk litt "utenfor boksen". Bruk hjernevindingene litt, bare bittelitegrann....

Iran har fortsatt ett prestestyre. Kanskje han egentlig bare var en politisk motstander?

Gjest Anonymous
Skrevet
Og alle er tydeligvis heeeeelt sikre på at han var skyldig, for; "Det stod jo i avisen så da mååå det jo være sant"

VÅKNE!! Tenk litt "utenfor boksen". Bruk hjernevindingene litt, bare bittelitegrann....

Iran har fortsatt ett prestestyre. Kanskje han egentlig bare var en politisk motstander?

Debatten som sådann er 'utenfor boksen' som du viser til her. Dødsstraff, går i seg selv utenfor denne artikkelen. Artikkelen gjest postet, var en 'inngangsbilett' til debatt rundt temaet. Inget annet. På den annen side så er debatter avhengige av at man forholder seg til faktiske materiale man står ovenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...