Gå til innhold

Lar dere 16-åringen dra på fest der det er alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du vet at hun kommer til å drikke snart uansett?

Anonymkode: 990ad...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv 16, og får ikke lov til å dra på fester med alkohol eller drikke det.

Anonymkode: 4f45f...245

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn i den alderen. Men nei. Ikke om du vet hun kommer til å drikke. Jeg fikk gå på fest av foreldrene mine, selv om de visste at andre drakk. Men de var bevisst på det, og sjekket derfor alltid meg. Jeg fikk gå på festen, men måtte tidlig hjem, de ventet oppe og sjekket om jeg hadde drukke. Det hendte at jeg hadde tatt en øl, men ikke mer enn det, fordi jeg visste de ville vite det. Når alle mine venner var blitt 18, og det kun var meg igjen, fortalte jeg at jeg drakk litt, og de godtok det, dette var de siste mnd, født sent på året. 

Jeg synes du skal si ja til at hun går på fest, men ikke til at hun drikker. Merker dere at hun har drukket, så får hun ikke gå på neste fest. 

Anonymkode: 03c42...ca9

Skrevet

Ja det gjør jeg. Jeg kjører og henter henne når hun er på fest. Om hun har drukket så kan det ikke være stort, for å si det sånn.. 

Anonymkode: ed8b0...99e

Skrevet

Ja, det får hun lov til, men jeg henter, eller hun kommer hjem selv i fornuftig tid. Hun har og alltid fortalt meg alt. Så om hun drikker 2 rusbrus på fest, så er det greit. Men å drikke seg full er ikke greit. 

Og de av hennes venninner som ikke får lov til å drikke, eller gå på fest. Er de som har blitt pumpet på sykehuset, kjørt hjem av politiet osv. Min datter har jeg aldri sett full, og hun sover ikke borte. Kommer alltid hjem etter fest, jeg får og alltid tak i henne. Jeg sier jo ikke at det er greit at hun drikker. Men samtidig da hun forteller meg, at hun drakk 2 rusbrus, vil jo ikke jeg bli sint på henne heller. Om 2 år, så kan de gå på fest og drikke så mye de vil. Jeg vil da gjerne ha det åpne forholdet til henne, og vite at hun forteller meg alt, og at hun og er trygg på å kunne fortelle meg alt.

Anonymkode: afcbd...0cb

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det får hun lov til, men jeg henter, eller hun kommer hjem selv i fornuftig tid. Hun har og alltid fortalt meg alt. Så om hun drikker 2 rusbrus på fest, så er det greit. Men å drikke seg full er ikke greit. 

Og de av hennes venninner som ikke får lov til å drikke, eller gå på fest. Er de som har blitt pumpet på sykehuset, kjørt hjem av politiet osv. Min datter har jeg aldri sett full, og hun sover ikke borte. Kommer alltid hjem etter fest, jeg får og alltid tak i henne. Jeg sier jo ikke at det er greit at hun drikker. Men samtidig da hun forteller meg, at hun drakk 2 rusbrus, vil jo ikke jeg bli sint på henne heller. Om 2 år, så kan de gå på fest og drikke så mye de vil. Jeg vil da gjerne ha det åpne forholdet til henne, og vite at hun forteller meg alt, og at hun og er trygg på å kunne fortelle meg alt.

Her har dere en mamma som kommer til å få en trygg og stabil datter! 👏🏼 Dette gjorde min mor også. Hun likte ikke at jeg drakk, men siden vi var så åpne og ærlige mes hverandre, så fortalte jeg om jeg hadde drukket - og hva. Siden moren min stolte på meg, så var jeg alltid nøye med å aldri drikke mer enn jeg burde. En, to eller tre rusbrus. Det ble med det. Da jeg var atten og kunne dra på polet hadde jeg noe mer innsikt på hva jeg tålte, og hvor grensen gikk. Kusina mi der imot, moren hennes var veldig streng. Det endte jo som det ofte da gjør - hun måtte finne på løgner. Og når hun da følte seg «fri» grunnet disse løgnene, så drakk hun mye, mye mer enn hun tålte. Det endte jo aldri bra. Moren visste jo ikke at hun vsr på fest, hun trodde hun var på overnatting. Sannheten var at vi i vennegjengen måtte slepe henne hjem til en av oss på slutten av kvelden — de gangene vi faktisk ikke «mistet» henne iløpet av kvelden. Ble med gud og enhver mann hjem. 

Ikke vær for strenge med barna deres. Vis at du stoler på dem første gangen de skal på fest - ha den åpenheten. Det er så viktig! Det kan gå så rake motsatt vei om man plent nekter. Det går på sosiallivet til tenåringene, ingen vil være den som «ikke får lov.» Og da trår man langt over grensa for å ikke havne der...

Anonymkode: 10096...574

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har dere en mamma som kommer til å få en trygg og stabil datter! 👏🏼 Dette gjorde min mor også. Hun likte ikke at jeg drakk, men siden vi var så åpne og ærlige mes hverandre, så fortalte jeg om jeg hadde drukket - og hva. Siden moren min stolte på meg, så var jeg alltid nøye med å aldri drikke mer enn jeg burde. En, to eller tre rusbrus. Det ble med det. Da jeg var atten og kunne dra på polet hadde jeg noe mer innsikt på hva jeg tålte, og hvor grensen gikk. Kusina mi der imot, moren hennes var veldig streng. Det endte jo som det ofte da gjør - hun måtte finne på løgner. Og når hun da følte seg «fri» grunnet disse løgnene, så drakk hun mye, mye mer enn hun tålte. Det endte jo aldri bra. Moren visste jo ikke at hun vsr på fest, hun trodde hun var på overnatting. Sannheten var at vi i vennegjengen måtte slepe henne hjem til en av oss på slutten av kvelden — de gangene vi faktisk ikke «mistet» henne iløpet av kvelden. Ble med gud og enhver mann hjem. 

Høres akkurat ut som min ene venninne. Men hun fikk lov til å drikke av foreldrene sine. Ærlig talt, det å la 16-åringen sin drikke er ikke akkurat noen garanti for at de oppfører seg fornuftig, trygt og stabilt. Jeg er helt med på at man ikke skal være for streng og at det er viktig med kommunikasjon og tillit, men det blir utrolig naivt å fremstille det som lov å drikke = fornuftig oppførsel, ikke lov å drikke = ufornuftig oppførsel. 

Til HI, så ville jeg latt 16-åringen min dra på den festen, mot at jeg fikk hente ham/henne senere på kvelden- uansett om du tillater drikking eller ikke. Henting er genialt i ungdomstiden! Som ekstrabonus får man ofte fine samtaler i bilen til og fra, og kanskje du kan la noen venner sitte på og bli litt kjent med venner også. 

Anonymkode: bad1a...f0f

• Liker 1
Skrevet

Jepp👍 Og jeg hadde kjørt til/fra. Fortalt at jeg hadde satt pris på at han/hun ikke drikker, men at han/hun kan ringe hjem uansett, og at vi ikke kommer til å bli sinte.

Anonymkode: 86f3f...2ae

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, frihet under ansvar er utrolig viktig for å skape trygge og selvstendige barn.

Det er viktig at de får lov å kjenne på at de har medbestemmelsesrett i livet sitt og at andres valg ikke skal påvirke hva de skal og ikke skal få lov til om man stoler på at egne barn tar fornuftige valg.

Jeg er for å stole på barna og heller lære dem at alle valg en tar får konsekvenser. Dess mer fornuftige valg de tar dess mer frihet får de. Men de skal også føle seg trygg nok på at om de tar feile og dumme valg så er det allikevel alltid trygt å fortelle om det og snakke om det. Drikker man seg snydings så er konsekvensen at de ikke får dra på fest igjen inntil de har jobbet for å få tilbake tilliten. Kjefting og straffing ser jeg lite poeng med da det dom oftest bare medfører at barna holdet ting skjult.

Vil heller at barnet mitt ringer meg om det blir full enn at de er redd for et helvete med oss og prøver å komme seg hjem på egen hånd ved å ende opp i en grøftekant, falle ut i noe vann eller sitte på med en som beruset eller lignende.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres akkurat ut som min ene venninne. Men hun fikk lov til å drikke av foreldrene sine. Ærlig talt, det å la 16-åringen sin drikke er ikke akkurat noen garanti for at de oppfører seg fornuftig, trygt og stabilt. Jeg er helt med på at man ikke skal være for streng og at det er viktig med kommunikasjon og tillit, men det blir utrolig naivt å fremstille det som lov å drikke = fornuftig oppførsel, ikke lov å drikke = ufornuftig oppførsel. 

Til HI, så ville jeg latt 16-åringen min dra på den festen, mot at jeg fikk hente ham/henne senere på kvelden- uansett om du tillater drikking eller ikke. Henting er genialt i ungdomstiden! Som ekstrabonus får man ofte fine samtaler i bilen til og fra, og kanskje du kan la noen venner sitte på og bli litt kjent med venner også. 

Hvor i all verden skrev jeg det der? Her dro du din egen konklusjon. Poenget mitt var, som nevnt, nekter man tenåringen å dra der hvor det er alkohol, så er det vel nesten full score på at h*n kommer til å lyve neste gang det kommer en invitasjon. Samme går igrunn for alkohol - for veldig mange. Sier man strengt nei, så vil man teste grenser. Da er linja kort fra noen rusbrus til sprit. Og det er bare 24 korte måneder som skiller fra 3,5% til 21%. 

Poenget mitt var i grunn det vedkommende her skrev:

1 time siden, BearMama skrev:

Ja, frihet under ansvar er utrolig viktig for å skape trygge og selvstendige barn.

Det er viktig at de får lov å kjenne på at de har medbestemmelsesrett i livet sitt og at andres valg ikke skal påvirke hva de skal og ikke skal få lov til om man stoler på at egne barn tar fornuftige valg.

Jeg er for å stole på barna og heller lære dem at alle valg en tar får konsekvenser. Dess mer fornuftige valg de tar dess mer frihet får de. Men de skal også føle seg trygg nok på at om de tar feile og dumme valg så er det allikevel alltid trygt å fortelle om det og snakke om det. Drikker man seg snydings så er konsekvensen at de ikke får dra på fest igjen inntil de har jobbet for å få tilbake tilliten. Kjefting og straffing ser jeg lite poeng med da det dom oftest bare medfører at barna holdet ting skjult.

Vil heller at barnet mitt ringer meg om det blir full enn at de er redd for et helvete med oss og prøver å komme seg hjem på egen hånd ved å ende opp i en grøftekant, falle ut i noe vann eller sitte på med en som beruset eller lignende.

Skrevet

Jeg ville nok latt henne gå på fest til folk jeg stolte på, hvis jeg følte at jeg kunne stole på henne. Men jeg vurderer å si at ungene får lappen av oss hvis de ikke drikker før fylte tjue år. Har altfor mange venninner med arr på sjelen som følge av ting skjedd i fylla i ung alder... Når man blir eldre er man mer i stand til å ta egne valg og tenke konsekvenser. Drikke fordi man har lyst, ikke på grunn av gruppepress, for eksempel. 

Anonymkode: 00347...be4

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok latt henne gå på fest til folk jeg stolte på, hvis jeg følte at jeg kunne stole på henne. Men jeg vurderer å si at ungene får lappen av oss hvis de ikke drikker før fylte tjue år. Har altfor mange venninner med arr på sjelen som følge av ting skjedd i fylla i ung alder... Når man blir eldre er man mer i stand til å ta egne valg og tenke konsekvenser. Drikke fordi man har lyst, ikke på grunn av gruppepress, for eksempel. 

Jeg skjønner at du vil skåne dem, men dette blir jo umulig. Hvordan kontrollere det om de flytter ut for å studere eller jobbe, og er myndige?

Nå virker det i tråden som om alle drikker, det er jo ikke tilfelle. Noen hiver seg ikke inn i festing, men har andre sosiale arenaer.

Ellers tenker jeg at vi som ikke har bil sikkert bare kan gi opp...siden oppskriften på alt er å kjøre og hente. 

Anonymkode: 0fe77...64c

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den siste tiden tenkt mye på hva man skal gjøre som forelder når den tid plutselig kommer (når de blir 16) siden min eldste snart er 14 år. Og det du skriver her er noe jeg har landet mest på. Jeg føler at det ikke går an å være korrekt riktig og forby slike sosiale sammenkomster. På den ene siden blir de utestengt og isolert nærmest og på den andre siden kan de sprenge alle grenser når de går bak ryggen på en. Mest sannsynlig skjer en mellomting av det.

Så jeg er veldig enig med deg og kommer til å gjøre det samme. Synes det var en god løsning. Tillit og åpenhet avler tillit og åpenhet.

Må ikke glemme at kua har vært kalv.

Endret av Mass
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjue år... Når de er russ og får lovlig kjøpe alkohol når de er atten. Hadde da heller satt den på atten.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg denne moren. Men hun får ikke lov til å drikke, jeg sier og at jeg liker ikke at hun drikker. Men da hun blir hentet, og forteller at hun har drukket 2 rusbrus. Hva skal jeg da gjøre? Kjefte henne ut, så hun aldri forteller meg noe igjen. Hadde vært noe annet hvis hun var overstadig beruset. Men så lenge hun holder seg til noen rusbrus, så er jeg fornøyd. De er tenåringer, de skal prøve ting, teste grenser osv. Her kan det og gå 3 mnd uten en eneste fest, så det er ikke sånn så det er fester hver helg.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Det jeg frykter aller mest er at hun begynner å lyve for meg om hvor hun er og hva hun skal, eller at hun ikke tør å ringe meg eller far om det er noe. 

Anonymkode: b5a93...bc3

Skrevet

Ja! Jeg vil heller kjøre til og fra, og vite hvor hun er og med hvem, enn at hun skal føle at hun må lyve for meg. Hun er bare straks 13 nå, men vi kjørte den linjen med stedatteren min som er eldre, og det har fungert veldig bra!

Vi har også bestandig sagt til de store barna at hvis noen av vennene har drukket for mye, ikke tør å ringe hjem osv, så ta dem med hjem til oss. Mye heller det enn at de skal ligge i en grøft og ikke være istand til å ta vare på seg selv. Så får man heller ta de foreldrene det gjelder etterpå.

Datteren min er i tillegg født sent på året. Det betyr at venninner har vært 18 år i 11 mnd før hun blir det. Jeg innser at det kommer til å dukke opp situasjoner pga det, og vi har allerede vært innom temaet.

Jeg har tro på åpent forhold uten kjefting og trusler. Jeg har vært ung en gang selv også. Å forby alt til den dagen hun selv kan handle har jeg ikke tro på. Da er det bedre at vi kommuniserer om det. Samme holdning som jeg har til nettbruk nå. Hun får være på sosiale medier og vi snakker mye om det. Heller det mens hun fortsatt er mottakelig for veiledning enn å plutselig tillate alt og slippe all kontroll om et år eller to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...