Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 27 år som lurer på følgene:

Hvor mye dusjsåpe bruker dere når dere vasker under armene i dusjen?                                  Jeg er en aktiv jente som  trener 4-5 dager i uken.       Men når jeg dusjer bruker jeg alt for mye såpe og lurer egentlig på hvor mye en trenger for å bli ren. 

Det begynte i mars i år at overdrivelsen av såpebruken begynte da jeg dusjet en kveld og jeg kan bruke opptil 30-35 min på å vaske meg under armene fordi jeg ikke føler meg ren pga såpen ofte ikke vil skumme nok/i det hele tatt og at jeg derfor tar på mer og mer såpe.

-hvor lenge bruker dere på å dusje? 

Som sagt bruker jeg 30-35 min pga jeg føler jeg har for lite såpe.

I ungdomstiden slet jeg veldig med svetting og fikk høre at jeg luktet svette, derfor er jeg livredd for at jeg ikke har fått vasket alt i dusjen og skal lukte.  Jeg bruker Sterilan oxygen dry som er en antiperspirant og skal være veldig bra og beskytte bra mot svette i 48 timer.

-har dere tips til en god dusjsåpe jeg kan bruke?       Før brukte jeg Sanex men måtte slutte for den bare rant ut av hendene før jeg fikk vasket meg under armene. Etter det har jeg begynt å bruke Dove pga konsistensen er tykk og god.

Anonymkode: bfbf4...0b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvangstanker høres det mer ut som? Høres ikke spesielt bra ut :(

• Liker 6
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye dusjsåpe bruker dere når dere vasker under armene i dusjen?                                  Jeg er en aktiv jente som  trener 4-5 dager i uken.       Men når jeg dusjer bruker jeg alt for mye såpe og lurer egentlig på hvor mye en trenger for å bli ren. 

Det begynte i mars i år at overdrivelsen av såpebruken begynte da jeg dusjet en kveld og jeg kan bruke opptil 30-35 min på å vaske meg under armene fordi jeg ikke føler meg ren pga såpen ofte ikke vil skumme nok/i det hele tatt og at jeg derfor tar på mer og mer såpe.

I ungdomstiden slet jeg veldig med svetting og fikk høre at jeg luktet svette, derfor er jeg livredd for at jeg ikke har fått vasket alt i dusjen og skal lukte.  Jeg bruker Sterilan oxygen dry som er en antiperspirant og skal være veldig bra og beskytte bra mot svette i 48 timer.

-har dere tips til en god dusjsåpe jeg kan bruke?       Før brukte jeg Sanex men måtte slutte for den bare rant ut av hendene før jeg fikk vasket meg under armene. Etter det har jeg begynt å bruke Dove pga konsistensen er tykk og god.

Noe som ikke stemmer hvis ikke dusjsåpen skummer! Men ærlig talt du skal ikke trenge mye såpe for å bli ren. Dette høres ut som tvangshandlinger/tvangstanker. Kanskje snakke med legen om det? 

Endret av himmeloghav
  • Liker 2
Skrevet

Væt huden i armhulene med vann. Såp inn armhulene (kanskje såpestykke i fast form vil være bedre for deg?). Skyll med vann. Såp inn armhulene en gang til og skyll med vann. Dette skal være mer enn nok vasking av armhulene og tar ca 1-2 minutter.

Anonymkode: 0fba6...b0c

• Liker 3
Skrevet

Slitt med akkurat det samme selv. Prøv Green People Daily Aloe shower gel. Kan love deg at den skummer, selv med veldig lite.

Dette gjør den veldig drøy i bruk også så disse produktene varer ei stund. Anbefaler den på det sterkeste. Det lukter ikke så mye av den (inneholder ikke parfyme). Men føler meg alltid ren etter å ha brukt denne.

https://www.greenpeople.no/kjop/produkt/okologisk-kroppspleie/okologisk-dusjgele-produkter/daily-aloe-shower-gel-200ml-no

• Liker 1
Skrevet

Man får såper som ikke skummer. Man blir ren uten skummet, men jeg forstår tanken. 

Det høres jo ut som om du har tvangstanker. Det holder lenge å vaske to ganger, om du svetter mye. Bør ikke ta mer enn 1 minutt, maks 2. 

Anonymkode: a5a27...c5c

• Liker 2
Skrevet

Dusje i halvtime? Da må dere ha stor varmtvannstank der du bor. Dusjer sjeldent mer enn 10 minutter hver oss her. Og hadde en dusjet i en halvtime hadde vannet blitt kaldt.

Det tar jo utrolig mye strøm og varme opp tanken igjen, og du er ren lenge før det har gått en halvtime.

Angående såpe så bruker du enten feil såpe som ikke skummer, eller du har en tvsangsgreie med dette.

Anonymkode: 002ed...f8f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det skjedd  noe spesielt forut for dette?
Har du hatt lignende tanker før?
Snakk med fastlegen om det. Det  finnes effektiv hjelp (behandling) for dette.

Anonymkode: 0fba6...b0c

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi 😕 hvis du vasker deg i 35 min under armene for å føle deg ren så bør du oppsøke fastlegen din. Det er jo en tvangstanke-tvangshandling. Du kan vel også risikere å ødelegge kjertlene og huden under armene dine ?? Hvorfor i all verden må den såpen skumme? En blir jo like ren om den skummer eller ikke.

Vil absolutt anbefale deg å ta tak i problemet ditt ved å finne en lege/psykolog , i stedet for at du leter etter sånn og sånn såpe osv - sistnevnte kommer aldri til å løse problemet når problemet ditt er psykisk.

Stikk en tur til legen så fikser det her seg og du vil få det mye bedre :) !

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri tenkt særlig over om såpen skummer. Noen skummer mye, andre ikke i det hele tatt. Vanligvis tar jeg en kjapp dusj hver morgen før jobb, og da står jeg ikke å vurderer hvor mye skum som kommer.

Men jeg tenkte faktisk på noe lignende i morges - det er slik at jeg lukter tidligere svette under høyre arm - nærmest aldri under venstre uansett hva jeg gjør. Tenkte det må ha noe med hvordan jeg påfører deodorant da jeg er høyrehendt. Merkelige greier.

Skrevet

Enig i at dette glir over i tvangstanker. Jeg bruker 2min på armvask, vasker to ganger. Men TS, jeg slet også veldig med svette tidligere. Har tilogmed utført operasjon, de kuttet nerven som styrer svette. Men det er ikke alle det hjelper for og jeg var en av dem. Det som har hjulpet meg mye med svetten er ekstra tilskudd av magnesiumtabletter. Vær nøye med å ta tilskudd hver dag, etter noen uker merker du forskjell. Magnesium er en ganske viktig del av svetteproduksjonen, husker ikke spesifikt hvordan, men poenget er at det funker. Om du kjenner at du svetter litt mindre og viktigst, at svettelukten ikke er så sterk lenger (magnesium tok mye av den harde lukta)  vil det kanskje hjelpe på tvangstankene dine? 

Lactacyd dusjsåper du kjøper på apoteket er kjempebra, fast så den glir ikke igjennom hendene. Men den skummer ikke så mye. 

Anonymkode: 8b98e...460

Skrevet

Jeg bruker Coop pumpesåpen, den er billig og lukter godt.

Om en såpe skummer eller ikke har ingenting med hvor ren man blir.

Kunststoff som polyester, acryl og nylon gjør at man lukter svette fortere enn i andre klær.

Anonymkode: ee565...c50

Skrevet

Bruk vaskeklut når du såper deg inn.  Og tørk deg godt under armene etter dusj sånn at du er helt tørr når du har på deo (Bruk antiperspirant). Ta på den før du smører deg med krem og tørker håret slik at deoen trekker inn litt i huden i armhulene før du kler på deg.  

Anonymkode: d0a4f...dce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...