AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Når de får hjelp av veileder via nav. Etter lang erfaring som jobbsøker med helseutfordinger var hele tiden manta at man skulle skjule alt det som kunne være negativt, pynte på det, dekke over og for all del ikke fortelle om diagnose for da fikk man ikke jobb. Jeg synes nav legger et umenneskelig press på de med helseutfordringer. Nå havner mange på sosialen også på grunn av Høyres innstramminger på arbeidsavklaringspenger fordi de ikke har rukket å få seg jobb innen en viss frist. Sannheten er jo at arbeidsgiver ikke vil ha de med helseutfordringer. Jeg synes ikke det er riktig at syke folk skal ende opp som sosialklienter! Anonymkode: 03275...8ff 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 Det har du helt rett i. Det å lyve på jobbintevjuer er forkastelig. Men det er sånn verden er. Lyv så det renner og kryss fingrene for en god periode. Anonymkode: eb555...525 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #3 Skrevet 21. september 2018 Min erfaring som jobbsøker med helseutfordringer er bl.a. arbeidsgivere som sier rett ut at NAV selv må skaffe egnet arbeid til sine klienter. Alle synes at folk må få muligheten til å jobbe i den grad de kan selv om det er mindre enn fulltid, men ingen vil ha slike arbeidstakere på sin arbeidsplass. På den andre siden virker NAV å tro at klienter skal klare å snakke seg til og gjennomføre en jobb nær sagt uansett. Og da tvinges man til å nærmest lyve i forsøket på å innfri forventninger fra både arbeidsgivere og NAV. Det er absolutt behov for å skaffe flere tilrettelagte arbeidsplasser, og det må være ordentlig arbeid som det er bruk for. Jeg tror ikke det er nødvendig at absolutt alle skal "yte 110 prosent" og ha en "utadvendt personlighet" slik det gjerne står i stillingsannonser. for å kunne gjøre en bra jobb. Anonymkode: f8db3...84b 14
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du helt rett i. Det å lyve på jobbintevjuer er forkastelig. Men det er sånn verden er. Lyv så det renner og kryss fingrene for en god periode. Anonymkode: eb555...525 Man forteller vel ikke om diagnoser på er jobbintervju? Det hadde aldri jeg gjort ettersom at sykdom er privat.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #5 Skrevet 21. september 2018 4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Man forteller vel ikke om diagnoser på er jobbintervju? Det hadde aldri jeg gjort ettersom at sykdom er privat. Ikke diagnoser, men de vil jo vite om du har mye sykdom/fravær/utfordringer. Hvordan man vil takle stress og div situasjoner. Anonymkode: eb555...525 4
Kanutte Skrevet 21. september 2018 #6 Skrevet 21. september 2018 For meg som leder er det utrolig utfordrende med ansatte som har nedsatt funksjonsevne. Det vil si, det som er mest utfordrende er der hvor fravær og funksjonsevne er varierende. Om jeg har en lærer som jobber 50 % og er 50 % ufør og er på jobb de prosentene vedkommende skal være på jobb (med unntak av normalt sykefravær). En person som har ustabilt fravær er en stor belastning for skolen. Vi kan ikke ansette noen som går dobbelt og det blir da mye bruk av vikar. Det er ikke heldig for elevene. Vi kan også tilrettelegge arbeidsoppgavene til en viss grad, men kan du ikke undervise er det vanskelig å tilrettelegge for deg. 11
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 21. september 2018 #7 Skrevet 21. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke diagnoser, men de vil jo vite om du har mye sykdom/fravær/utfordringer. Hvordan man vil takle stress og div situasjoner. Anonymkode: eb555...525 Problemet er jo at når man er på et jobbintervju så trekker man frem det beste med seg selv, ikke alle utfordringene man har. Så tar man heller opp det med tilrettelegging når man først har fått jobben om dette er nødvendig
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #8 Skrevet 21. september 2018 16 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Man forteller vel ikke om diagnoser på er jobbintervju? Det hadde aldri jeg gjort ettersom at sykdom er privat. De som er med i «Alle i arbeid» gjør jo det. Hvis det hadde vært veldig dumt å gjøre, ville vel tv2 frarådet de det? Det var en karriereveilder der på forrige episode som mente at det var viktig at de ble ansatt på riktige premisser, dvs. legge alle kortene på bordet. Det er jeg enig i. Jeg fikk høre av en leder på en jobb jeg fikk gjennom nav, at hvis jeg ikke var ærlig om at jeg hadde en psykisk lidelse, lurte jeg arbeidsgiver. Den jobben gikk også til helvete. Det var verken bra for meg eller arbeidsgiver. Det ble et traume i ettertid. Anonymkode: 03275...8ff 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 21. september 2018 #9 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som er med i «Alle i arbeid» gjør jo det. Hvis det hadde vært veldig dumt å gjøre, ville vel tv2 frarådet de det? Det var en karriereveilder der på forrige episode som mente at det var viktig at de ble ansatt på riktige premisser, dvs. legge alle kortene på bordet. Det er jeg enig i. Jeg fikk høre av en leder på en jobb jeg fikk gjennom nav, at hvis jeg ikke var ærlig om at jeg hadde en psykisk lidelse, lurte jeg arbeidsgiver. Den jobben gikk også til helvete. Det var verken bra for meg eller arbeidsgiver. Det ble et traume i ettertid. Anonymkode: 03275...8ff Jeg forstår hva du mener. Jeg tenker det kan være greit å informere om når man er i arbeid, men om man nevner det før man er ansatt så ser jeg fort for meg at man blir avvist.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #10 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når de får hjelp av veileder via nav. Etter lang erfaring som jobbsøker med helseutfordinger var hele tiden manta at man skulle skjule alt det som kunne være negativt, pynte på det, dekke over og for all del ikke fortelle om diagnose for da fikk man ikke jobb. Jeg synes nav legger et umenneskelig press på de med helseutfordringer. Nå havner mange på sosialen også på grunn av Høyres innstramminger på arbeidsavklaringspenger fordi de ikke har rukket å få seg jobb innen en viss frist. Sannheten er jo at arbeidsgiver ikke vil ha de med helseutfordringer. Jeg synes ikke det er riktig at syke folk skal ende opp som sosialklienter! Anonymkode: 03275...8ff Syke folk havner ikke opp på sosialen, de havner på uføretrygd når de er for syke til å jobbe. Folk med "vondt i viljen" og med lav arbeidsmoral de havner opp der du mener syke folk havner. Før kunne enslige mødre gå hjemme på overgangsstønad til barnet var 10 år, det er det slutt på noe ingen har hatt vondt av. På samme måte er det nå instramminger i hvor lenge folk kan dingle rundt på aap. Noe både folk flest, politikerne og de på aap bør sette større pris på enn de gjør. Anonymkode: e1336...000 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syke folk havner ikke opp på sosialen, de havner på uføretrygd når de er for syke til å jobbe. Folk med "vondt i viljen" og med lav arbeidsmoral de havner opp der du mener syke folk havner. Før kunne enslige mødre gå hjemme på overgangsstønad til barnet var 10 år, det er det slutt på noe ingen har hatt vondt av. På samme måte er det nå instramminger i hvor lenge folk kan dingle rundt på aap. Noe både folk flest, politikerne og de på aap bør sette større pris på enn de gjør. Anonymkode: e1336...000 Så Cecilie Herlovsen som ble skutt på Utøya og som ble satt på sosialen har bare vondt i viljen mener du? Anonymkode: 03275...8ff 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syke folk havner ikke opp på sosialen, de havner på uføretrygd når de er for syke til å jobbe. Folk med "vondt i viljen" og med lav arbeidsmoral de havner opp der du mener syke folk havner. Før kunne enslige mødre gå hjemme på overgangsstønad til barnet var 10 år, det er det slutt på noe ingen har hatt vondt av. På samme måte er det nå instramminger i hvor lenge folk kan dingle rundt på aap. Noe både folk flest, politikerne og de på aap bør sette større pris på enn de gjør. Anonymkode: e1336...000 Mange som ikke er ferdig utredet og arbeidsavklart som ender på sosialen. Anonymkode: 03275...8ff 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så Cecilie Herlovsen som ble skutt på Utøya og som ble satt på sosialen har bare vondt i viljen mener du? Anonymkode: 03275...8ff Det er ingenting som tilsier at hun ikke kan jobbe. Om hun er skutt på Utøya eller et annet sted er fullstendig irrelevant. Anonymkode: 0559b...f53 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som tilsier at hun ikke kan jobbe. Om hun er skutt på Utøya eller et annet sted er fullstendig irrelevant. Anonymkode: 0559b...f53 Gi blanke f*** i slike antagelser!! Du har ikke peiling!! Anonymkode: ece34...59c 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #15 Skrevet 21. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som tilsier at hun ikke kan jobbe. Om hun er skutt på Utøya eller et annet sted er fullstendig irrelevant. Anonymkode: 0559b...f53 Hun har amputert arm. Så du mener det er riktig at hun skal på sosialen? Tror du det er lett for henne å få jobb? Anonymkode: 03275...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syke folk havner ikke opp på sosialen, de havner på uføretrygd når de er for syke til å jobbe. Folk med "vondt i viljen" og med lav arbeidsmoral de havner opp der du mener syke folk havner. Før kunne enslige mødre gå hjemme på overgangsstønad til barnet var 10 år, det er det slutt på noe ingen har hatt vondt av. På samme måte er det nå instramminger i hvor lenge folk kan dingle rundt på aap. Noe både folk flest, politikerne og de på aap bør sette større pris på enn de gjør. Anonymkode: e1336...000 Jeg er midlertidig for syk til å jobbe, og går på sosialen fordi nav ikke tror på at jeg er syk. Angst og depresjon med tilhørende utmattelse er visst ikke sykt nok, selv om man blir henvist til akuttpsyk pga selvmordstanker. AAP er blitt for stram. Anonymkode: c9d63...8cc 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syke folk havner ikke opp på sosialen, de havner på uføretrygd når de er for syke til å jobbe. Folk med "vondt i viljen" og med lav arbeidsmoral de havner opp der du mener syke folk havner. Før kunne enslige mødre gå hjemme på overgangsstønad til barnet var 10 år, det er det slutt på noe ingen har hatt vondt av. På samme måte er det nå instramminger i hvor lenge folk kan dingle rundt på aap. Noe både folk flest, politikerne og de på aap bør sette større pris på enn de gjør. Anonymkode: e1336...000 Keep telling yourself that.. 😕 Sånn er det dessverre ikke lengre. Og det er på tide friske folk hører om det også. Som aktiv i en pasientorganisasjon, for en sykdom som er vanskelig å utrede og behandle, det tar i snitt 5 år å få rett diagnose. Så hører jeg om ikke ukentlig, så i hvert fall et par ganger i måneden om folk som har gått makstid på AAP og ikke får forlenge - men - som heller ikke får søke uføretrygd (evt. fått avslag) fordi de ikke er nok utredet og forsøkt alle mulige behandlinger ennå. Som i snitt gjerne tar 7 år for denne sykdommen. Da havner folk på sosialen. Nettopp som en advarte mot, at ville skje i siste runde innstramminger av AAP.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8aa3x/strammer-inn-ordningene-for-syke Og i motsetning til hva folk flest innbiller seg - så er faktisk en stor andel av de på sosialhjelp egentlig syke. Men av ulike grunner har falt ut av de andre ordningene vi har. Se her, selv kreftforeninga har info om sosialstønad på sine side:https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/okonomi-og-rettigheter/okonomiske-stotteordninger-til-pasienter/sosialhjelp-og-bostotte/ Tar en f.eks ulønnet permisjon, som endel gjør mens en venter på barnehageplass, får langvarig syke barn eller foreldre el.l - så mister en også trygderettigheter - og ender opp på sosialstønad om en skulle være så uheldig å bli syk.https://www.nrk.no/troms/havnet-pa-sosialen-etter-nav-rad-1.11986443 Eller om en skulle være så uheldig å bli syk, før en har opptjent seg rettigheter - da havner en på sosialen. Anonymkode: 08a07...577 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #18 Skrevet 21. september 2018 Du over, vedder på det er ME. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller om en skulle være så uheldig å bli syk, før en har opptjent seg rettigheter - da havner en på sosialen. Anonymkode: 08a07...577 Uansett. Du skriver masse feil. En får aap uten å ha jobbet før. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar en f.eks ulønnet permisjon, som endel gjør mens en venter på barnehageplass, får langvarig syke barn eller foreldre el.l - så mister en også trygderettigheter - og ender opp på sosialstønad om en skulle være så uheldig å bli syk.https://www.nrk.no/troms/havnet-pa-sosialen-etter-nav-rad-1.11986443 Nope. Får aap. Anonymkode: 471ec...e47 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #19 Skrevet 21. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så Cecilie Herlovsen som ble skutt på Utøya og som ble satt på sosialen har bare vondt i viljen mener du? Anonymkode: 03275...8ff Når begynte vi å diskutere en bestemt og navngitt person i denne tråden? Jeg har svart generelt om folk flest, ikke spesielt om en person, det ser du gjerne om du leser trådens hi og svarene deretter. Anonymkode: e1336...000 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har amputert arm. Så du mener det er riktig at hun skal på sosialen? Tror du det er lett for henne å få jobb? Anonymkode: 03275...8ff Der er mennesker som sitter i rullestol og er lam fra brystet og ned, som er i fullt arbeid. Se også på Birgitte Skarstein. Dersom man vil, får man det meste til. Men i dag er "sosial angst" og en rekke andre motediagmoser noe folk gjemmer seg bak og unnlater å gjøre en insats for å komme seg i arbeid. Det er altfor enkelt å sette seg på baken og forvente at en skal få alt opp i hendene uten noen form for egeninnsats. Ikke tilstrekkelig utredet? Hva er hensikten med å utrede folk som ikke vil utredes? Ser en på hva som skrives på dette nettsamfunnet så er ung ufør det folk forventer å få, folk søker råd om hva de skal gjøre for å få mest mulig trygd og å gjøre minst mulig. Dette kan ikke fortsette og det har politikerne nå begynt å ta tak i. Skaff dere jobb selv,, ikke forvent at Nav skal skaffe dere jobber dere uansett ikke er interessert i å gjøre en innsats i. På høy tid at noen slår i bordet og strammer inn på trygdeytelsene. Anonymkode: e1336...000 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå