AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Hei. Lurte på om noen her har noen erfaringer med naturen eller geografi privatisteksamen? Hva det er lurt å øve på og hvilke temaer man som oftest får. Jeg satser på karakteren 6 og vil veldig gjerne få noen tips og informasjon som kan hjelpe meg med å få den 6er. Anonymkode: a478f...d99
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 Bruke læreplanen. Det er selvsagt lurt å øve på alt. Anonymkode: 4b1ca...8c2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #3 Skrevet 21. september 2018 Geografi er (var) lett. Var skriftlig eksamen når jeg tok den. Jeg fikk 6. Siden du vil ha 6'er må du lese alt. Fokuser på sammenhenger, gjerne les litt samfunnsfag/biologi/historie i tillegg der det er relevant. Les etter læringsmålene, og bruk gamle eksamensoppgaver. Anonymkode: 1baf9...66a
Sola de Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 Les, gjør oppgaver. Les igjen. Neste kapittel. Samme greia.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #5 Skrevet 21. september 2018 Jeg tok opp begge fagene for to år siden. Leste alt i boka, lagde notatark som jeg pugga fra hvert kapittel, og fikk 6 i begge fag. Bare les alt du, og sørg for at du kan det, så får du 6. Ikke vits egentlig å begynne og se på læringsmål og velge ut viktige temaer du skal lese, vil du få 6 så pugger du alt for å være sikker. Anonymkode: 6d155...559
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #6 Skrevet 11. oktober 2018 På 22.9.2018 den 0.58, AnonymBruker skrev: Jeg tok opp begge fagene for to år siden. Leste alt i boka, lagde notatark som jeg pugga fra hvert kapittel, og fikk 6 i begge fag. Bare les alt du, og sørg for at du kan det, så får du 6. Ikke vits egentlig å begynne og se på læringsmål og velge ut viktige temaer du skal lese, vil du få 6 så pugger du alt for å være sikker. Anonymkode: 6d155...559 Ja, tenker det er lettest å pugge på alt. Men fikk et tilbud fra skolen hvor jeg skal ta eksamen om å kunne dra på et foredrag hvor de snakker om hva man kan forvente og hva man må fokusere på til eksamen. Det sto blant annet at mange som tar privatist eksamen i de fagene klager i etterkant fordi noe ikke sto i boka, sto også at det ikke holdt å bare kunne det i boka. Det foredraget koster noen hundrelapper, husker ikke helt hvor mye og datoen de foregikk på kolliderte med dager jeg måtte pugge til prøver osv. Tenkte det skulle holde til en 6er å kunne alt i boka. Men etter tilbudet om foredrag er jeg veldig usikker. Anonymkode: a478f...d99
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #7 Skrevet 11. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, tenker det er lettest å pugge på alt. Men fikk et tilbud fra skolen hvor jeg skal ta eksamen om å kunne dra på et foredrag hvor de snakker om hva man kan forvente og hva man må fokusere på til eksamen. Det sto blant annet at mange som tar privatist eksamen i de fagene klager i etterkant fordi noe ikke sto i boka, sto også at det ikke holdt å bare kunne det i boka. Det foredraget koster noen hundrelapper, husker ikke helt hvor mye og datoen de foregikk på kolliderte med dager jeg måtte pugge til prøver osv. Tenkte det skulle holde til en 6er å kunne alt i boka. Men etter tilbudet om foredrag er jeg veldig usikker. Anonymkode: a478f...d99 Har du lest læreplanen....? Hvis du har det burde det være åpenbart at det ikke holder å "pugge boka" for å få 6'er. Du skal kunne se sammenhenger og bruke kunnskapen, ikke bare gulpe den opp igjen. I ditt tilfelle ville jeg gått på foredraget. Du trenger nok litt input på hva 6'er-kravet egentlig innebærer. Lag tankekart/oversikter, trekk inn relevante saker fra media og andre fag, trekk linjer mellom geografi, levestil og næringsliv, og hvordan alt påvirker hverandre. Jeg tok geografi som privatist for leeenge siden, og fikk 6. Det var en skriftlig eksamen. Jeg husker egentlig bare den ene oppgaven, og det var noe lignende "beskriv hvordan vann former landskapet". Jeg besvarte oppgaven delt inn i vann i alle sine former - snø, elver, sjøer, innsjøer, is, regn/mangel på regn/ulike former for regn, damp/luftfuktighet. Lurer på om jeg også la inn en linje om hvordan menneskets utnytting av vannressurser former landskapet (vannmagasiner, kanaler), men det var en veldig kort kommentar, siden det var litt på siden av oppgaven. Bare la det inn for å vise at jeg kunne trekke de store linjene. Du må vise at du kan bruke stoffet! Hvert eneste læreplanmål bør du ha en plan for hvordan du kan vise at du har utvidet kunnskap, og hvordan du kan koble dem sammen, slik at en sensor som sitter å sjekker oppgaven din opp mot læreplanmålene ser at du har dekket flest mulig på et overordnet nivå. Anonymkode: 1baf9...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå