AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Del Skrevet 21. september 2018 Jeg er jobbsøker på ørtende måneden og har vært gjennom utallige tester, case, presentasjoner og jobbintervju uten å få noen tilbud, noe som begynner å gå på selvtilliten løs. Jeg kommer ofte videre til 2. og også 3. gangsintervju, men så stopper det alltid opp et sted i prosessen, gjerne på grunn av en eller annen test. Jeg har master med gode resultater og mange års arbeidserfaring som jeg har gode referanser fra, men har funnet ut at jeg takler dårlig å løse krevende oppgaver under tidspress. Det er bare noe som skjer i hodet med en gang jeg vet at jeg har begrenset tid til å løse oppgaven(e) at jeg ikke greier å prestere på mitt beste. Det samme skjer også under jobbintervju hvis jeg blir bedt om å løse en oppgave på sparket. Jeg vet (trodde i hvert fall) at jeg var smart, og har tatt flere IQ-tester som plasserer meg et godt stykke over gjennomsnittet (de gangene jeg har greid å fullføre disse til tross for tidspresset..), men likevel greier jeg altså ikke å få frem evnene mine i en jobbsøkingsprosess. Samtidig som det går ut over selvtilliten at jeg ikke takler disse testene bedre, irriterer det meg også at de blir benyttet i så stor grad og at resultatene skal være av betydning for om man får jobb eller ikke. Jeg har opplevd å score både langt under og langt over gjennomsnittet på èn og samme test, og som regel er det lite ved testene som er relevant for stillingene jeg søker. Riktignok sier de nok en del om hvor kjapp man er i hodet og hvor godt man jobber under ekstremt tidspress, men i ingen av jobbene jeg søker på kreves det disse egenskapene. Og hvor ofte i arbeidslivet blir man bedt om å identifisere mønstre i en lang rekke figurer i løpet av fem minutter, eller bedt om å regne ut bedriftens gjennomsnittlige resultatgrad de siste ti årene, mens noen står klar med stoppeklokka? Måtte bare få ut litt frustrasjon her, da jeg nok en gang har fått avslag på en jobb fordi jeg ikke gjorde det godt nok på oppgavene jeg fikk under intervjuet Anonymkode: 2eb28...681 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1221607-evnetester-i-jobbs%C3%B8kingssammenheng/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Del Skrevet 21. september 2018 Uff, er utrolig kjedelig når det blir slik og sikker på at du treffer en dag. Jeg har nettopp vært på annen gangs intervjue der jeg fikk en relativ enkelte oppgaver på en kunnskapstest med det jeg har jobbet med og studert nå i 3 år. Klarte utrolig nok å gjøre masse feil på ting jeg kan utrolig godt. Fikk dermed beskjed at jeg ikke fikk jobben da resultatet på testen ikke viste til forventet kunnskap. Er så utrolig frustrerende når jeg vet jeg kan det og følte at hele hode mitt fryste. Fikk en liten knekk da jeg fikk det svaret og følte meg utrolig skuffa over meg selv. Anonymkode: 960a0...e48 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1221607-evnetester-i-jobbs%C3%B8kingssammenheng/#findComment-22220451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå