Gå til innhold

Endelig tatt mot til meg og endret bank, mobil og forsikring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skiftet bank for boliglån nå i september:

Boliglån i gammel bank (Dnb) 2,55% rente

Boliglån i ny bank (DinBank.no) 1,97% rente

Besparelse pr mnd i renter, ca 800 kroner.

Skiftet mobilselskap nå i september

Månedskostnad hos gammel mobiloperatør (Telenor) 249,-

Månedskostnad hos ny mobiloperatør (Get) 169,-

Skiftet innboforsikring  

Månedskostnad hos gammelt forsikringsselskap Dnb ; 174,- (beste innboforsikringen)

Månedskostnad hos nytt forsikringsselskap If; 149,- (beste innboforsikringen)

Totalt har jeg sånn umiddelbart spart  ca 900 kroner i måneden på å ta denne ryddesjauen. Da har jeg ikke regnet med den mye bedre sparerenten jeg får hos min nye bank. Dnb tilbød skarve 0,55% på vanlig sparekonto (jeg vil ikke binde pengene), mens DinBank.no tilbyr 1,70% rente på en vanlig sparekonto. Nå har jeg 4 der, en til hvert sitt formål.

Hvorfor har jeg ikke gjort noe bytte før? Si det. Latskap, vant til det gamle, "pes" å skulle bytte føltes det som, kanskje? Nei, det var ikke det. F.eks. innboforsikringen bare krysset jeg av for at If skulle si opp og ordne med det på den gamle forsikringen. Det var alt, huke av i en boks på skjermen med pc-musa! Og mobilabonnementet, der ordnet Get med alt også, oppsigelse av det gamle og overføring av abonnementet. Lett som en plett.

Det eneste som var litt pes, var å få nytt boliglån. De skulle jo ha så mye dokumenter, for siden jeg har inntekt fra 3 ulike kilder i mnd, og de skulle ha for de tre siste mnd på hver, var det 9 dokumenter som skulle innhentes, scannes og oversendes banken + skattepapirer. 

Jeg synes "alle andre" her på KG har virket så flinke til å shoppe rundt og skifte banker etc så fort de er misfornøyde med noe. Men jeg leser i avisen at nordmenn er generelt feilaktig lojale mot sine banker, så det må da være flere her enn bare jeg som ikke har byttet bank før?

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra jobba! Jeg tror det folk tror det er mer pes enn det det er. Jeg har vurdert bankbytte i det siste. men ser at den renten du fikk i Dinbank sikkert bare gjelder de med lån på 60% eller mindre av boligen? Hvor stor er belåningsgraden din? Og lånte må vel være på mer enn 2mill for å få så lav rente? 

Anonymkode: 0f071...919

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra jobba! Jeg tror det folk tror det er mer pes enn det det er. Jeg har vurdert bankbytte i det siste. men ser at den renten du fikk i Dinbank sikkert bare gjelder de med lån på 60% eller mindre av boligen? Hvor stor er belåningsgraden din? Og lånte må vel være på mer enn 2mill for å få så lav rente? 

Anonymkode: 0f071...919

Min belåningsgrad er maks 55%. Muligens mindre. Jeg så en leilighet i nabolaget på Finn i dag, som er av i lik størrelse som min men til salgs for en prisantydning på 150.000 mer enn jeg beregnet da jeg regnet ut belåningsgrad på min. Men min leilighet er kanskje litt mere "sliten" enn den, og derfor kanskje verdt litt mindre. Vanskelig. Men jeg tok altså ikke for hardt i da jeg beregnet det.

Jeg lånte 1,5 mill.

PS!

Jeg har ikke bil og derfor ikke billån eller bilforsikring. Derfor er ikke dette tatt med i ryddesjauen! :)

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Vært obs på at If setter opp forsikringsprisen veldig mye hvert år, så den må du forberede deg på å flytte igjen om 2-3 år.

Anonymkode: 0a895...727

Skrevet
39 minutter siden, Million skrev:

Skiftet bank for boliglån nå i september:

Boliglån i gammel bank (Dnb) 2,55% rente

Boliglån i ny bank (DinBank.no) 1,97% rente

Besparelse pr mnd i renter, ca 800 kroner.

Skiftet mobilselskap nå i september

Månedskostnad hos gammel mobiloperatør (Telenor) 249,-

Månedskostnad hos ny mobiloperatør (Get) 169,-

Skiftet innboforsikring  

Månedskostnad hos gammelt forsikringsselskap Dnb ; 174,- (beste innboforsikringen)

Månedskostnad hos nytt forsikringsselskap If; 149,- (beste innboforsikringen)

Totalt har jeg sånn umiddelbart spart  ca 900 kroner i måneden på å ta denne ryddesjauen. Da har jeg ikke regnet med den mye bedre sparerenten jeg får hos min nye bank. Dnb tilbød skarve 0,55% på vanlig sparekonto (jeg vil ikke binde pengene), mens DinBank.no tilbyr 1,70% rente på en vanlig sparekonto. Nå har jeg 4 der, en til hvert sitt formål.

Hvorfor har jeg ikke gjort noe bytte før? Si det. Latskap, vant til det gamle, "pes" å skulle bytte føltes det som, kanskje? Nei, det var ikke det. F.eks. innboforsikringen bare krysset jeg av for at If skulle si opp og ordne med det på den gamle forsikringen. Det var alt, huke av i en boks på skjermen med pc-musa! Og mobilabonnementet, der ordnet Get med alt også, oppsigelse av det gamle og overføring av abonnementet. Lett som en plett.

Det eneste som var litt pes, var å få nytt boliglån. De skulle jo ha så mye dokumenter, for siden jeg har inntekt fra 3 ulike kilder i mnd, og de skulle ha for de tre siste mnd på hver, var det 9 dokumenter som skulle innhentes, scannes og oversendes banken + skattepapirer. 

Jeg synes "alle andre" her på KG har virket så flinke til å shoppe rundt og skifte banker etc så fort de er misfornøyde med noe. Men jeg leser i avisen at nordmenn er generelt feilaktig lojale mot sine banker, så det må da være flere her enn bare jeg som ikke har byttet bank før?

Interessant, men du har neppe tenkt over hva forsikringsbytte kan bety ved en skade. Det selskapet du har byttet til skyr vi som pesten etter massive problemer med dem, noe vi ikke er alene om. 

Husker jeg ikke feil, så har ts for kort tid siden i en annen tråd vært meget bestemt på at banken hun har byttet fra er "verdens beste", men ting kan jo endre seg raskt. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært obs på at If setter opp forsikringsprisen veldig mye hvert år, så den må du forberede deg på å flytte igjen om 2-3 år.

Det er nå bare en side av If. Du minner meg på saken om Halvard på FBI og hans sak hos IF. 

Anonymkode: e95dd...b34

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant, men du har neppe tenkt over hva forsikringsbytte kan bety ved en skade. Det selskapet du har byttet til skyr vi som pesten etter massive problemer med dem, noe vi ikke er alene om. 

Husker jeg ikke feil, så har ts for kort tid siden i en annen tråd vært meget bestemt på at banken hun har byttet fra er "verdens beste", men ting kan jo endre seg raskt. 

Det er nå bare en side av If. Du minner meg på saken om Halvard på FBI og hans sak hos IF. 

Anonymkode: e95dd...b34

Alle forsikringsselskaper har vel en og annen misfornøyd kunde, og noen vil alltid ha problemer i løpet av sitt liv med et forsikringsselskap. Du finner ingen forsikringsselskaper som ikke har en misfornøyd kunde i blant.

Jeg har aldri skrevet at Dnb er "verdens beste" (umulig med den renten de har), men jeg har derimot skrevet at de var villige til å gi meg lån når ingen andre ville. Og det var jeg selvsagt takknemlig for.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg forberedt på. Men da får jeg bare gå på shopping igjen og se om jeg finner noen som tilbyr en god forsikring til en billigere pris enn dem :- ) Det sitter sikkert ikke så langt inne å bytte neste gang, hehe!

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Vi byttet bank i forbindelse med boligkjøp i juni, og jeg syntes det var veldig styrete. Nye kort og koder. Si fra til jobb, nav, familie (bursdagspenger) at man har nytt kontonr. Sette opp nye trekk, og bli kjent med ny nettbank. Ikke bare bare. Eller noe jeg gidder å gjøre særlig ofte.

Anonymkode: a1ff6...b73

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi byttet bank i forbindelse med boligkjøp i juni, og jeg syntes det var veldig styrete. Nye kort og koder. Si fra til jobb, nav, familie (bursdagspenger) at man har nytt kontonr. Sette opp nye trekk, og bli kjent med ny nettbank. Ikke bare bare. Eller noe jeg gidder å gjøre særlig ofte.

En er da ikke nødt til å bytte bank totalt selv om en bytter enkelte tjenester.

Forresten, TS, så finnes det bedre sparekontoer enn den du har nå.

Anonymkode: 0cf53...6db

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok. Jeg fikk en ny kortkode jeg må lære meg, og det var tid å bli vant til det, når man har tastet sin vanlige kode i mange år.

Men det er vel en vanesak. Jeg har byttet kontonr her og der allerede, for eksempel på Vipps tjenesten på mobil. Sånne ting tar jo litt tid.

Jeg håper det er lenge til jeg må bytte bank igjen... 🙂

Skrevet

Det er jeg klar over, men som jeg la til i parantes er jeg ikke villig til å låse pengene for noe tidsrom. Jeg vil ha fritt antall uttak pr år, jeg vil fritt bestemme hvilket beløp jeg skal spare fra måned til måned. Noen ganger mye, noen ganger lite. Noen banker krever automatisk trekk av en fast sum i måneden ved en spareavtale som har høy rente på sparekontoen, og det vil ikke jeg. Jeg vil styre det 100% selv.

Skrevet

Den nye banken vår krevde at en av oss hadde den som lønns- og brukskonto. Jeg vil ikke ha to banker og flere kort som må betales årsgebyr på. 

Skrevet
6 minutter siden, Million skrev:

Det er jeg klar over, men som jeg la til i parantes er jeg ikke villig til å låse pengene for noe tidsrom. Jeg vil ha fritt antall uttak pr år, jeg vil fritt bestemme hvilket beløp jeg skal spare fra måned til måned. Noen ganger mye, noen ganger lite. Noen banker krever automatisk trekk av en fast sum i måneden ved en spareavtale som har høy rente på sparekontoen, og det vil ikke jeg. Jeg vil styre det 100% selv.

Ja? Det finnes slike sparekontoer med fullstendig fri bruk som har 2% rente.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Det finnes slike sparekontoer med fullstendig fri bruk som har 2% rente.

Javel, men nå orker jeg ikke opprette flere kontoer og flytte mere penger på en stund. Nå har jeg sparepengene mine der jeg kan se dem og holde øye med dem når jeg driver med vanlige banktjenester etc :fnise:

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den nye banken vår krevde at en av oss hadde den som lønns- og brukskonto. Jeg vil ikke ha to banker og flere kort som må betales årsgebyr på. 

? Kan de kreve dette?  Jeg har lån i 1 bank, brukskonto, regningskonto, betaling av regninger m.m. i en annen bank, og forsikringer gjennom en 3. bank :) 

Anonymkode: e5a45...528

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

? Kan de kreve dette?  Jeg har lån i 1 bank, brukskonto, regningskonto, betaling av regninger m.m. i en annen bank, og forsikringer gjennom en 3. bank :) 

+ ASK i en 4. bank :) 

Skrevet

Er det snakk om nominell eller effektiv rente TS?

Vær forsiktig med dinbank as. Jeg hadde de før da de også var billigst på markedet. Etterhvert som alle andre banker satt ned renten gjorde ikke de det. De satset på at folk ikke gadd å bytte eller at de ble arbeidsledig og ikke fikk tilbud hos andre banker til å refinansiere. 

Dinbank as er eid av en annen, sparebanken øst? eller noe sånt. Og den sparebanken eier andre småbanker som dinbank. Tror konseptet deres er å ha billigst rente en stund og så gradvis tilby dårligere rente for å melke kundene. Når ene banken deres (f.eks dinbank as) gir dårligere rente tilbyr en annen av bankene deres god rente og så skifter det etterhvert som nok folk refinansierer boliglånet sitt. 

Jeg har lært leksen og vil ikke ha lån hos småbanker og ihverfall ikke småbanker som er eid av andre banker slik som dinbank as. 

Anonymkode: fc5b6...403

Skrevet

Er det snakk om nominell eller effektiv rente TS?

Anonymkode: fc5b6...403

1,97%, og effektiv rente 1,99%

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...