AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Lurer på om man kan bo i to forskjellige leiligheter selv om man er gift?Er det det noen lover på dette? Noen som har gjort det selv og i så fall hvordan? Anonymkode: c27ed...405
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om man kan bo i to forskjellige leiligheter selv om man er gift?Er det det noen lover på dette? Noen som har gjort det selv og i så fall hvordan? Anonymkode: c27ed...405 Vet om par som er gift og bor i hvert sitt land... Anonymkode: 7f65b...6a5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #3 Skrevet 21. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om man kan bo i to forskjellige leiligheter selv om man er gift?Er det det noen lover på dette? Noen som har gjort det selv og i så fall hvordan? Anonymkode: c27ed...405 Hva er hensikten med å gifte seg, dersom du ikke skal bo sammen? Ved to ulike bostedsadresser, registrert i folkeregisteret, der alle er lovpålagtmå oppgi den adressen de regelmessig tar sin døgnhvil, så vil en bli ansett som separert etter noe tid. Anonymkode: 5280c...583 2
Rumle Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 Det går vel helt fint. Da blir man særboere. 4
Rumle Skrevet 21. september 2018 #5 Skrevet 21. september 2018 https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-samliv-sosiologi/trendy-a-bo-hver-for-seg/565835 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #6 Skrevet 21. september 2018 13 minutter siden, Rumle skrev: Det går vel helt fint. Da blir man særboere. Hva betyr det? Ts Anonymkode: c27ed...405
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #7 Skrevet 21. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er hensikten med å gifte seg, dersom du ikke skal bo sammen? Ved to ulike bostedsadresser, registrert i folkeregisteret, der alle er lovpålagtmå oppgi den adressen de regelmessig tar sin døgnhvil, så vil en bli ansett som separert etter noe tid. Anonymkode: 5280c...583 Ser staten på oss som separert? Blir vi automatisk separert ved to ulike adresser registrert en på hver av oss? Anonymkode: c27ed...405
Rumle Skrevet 21. september 2018 #8 Skrevet 21. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva betyr det? Ts Anonymkode: c27ed...405 Det betyr bare at man bor hver for seg, som særboere i stedet for samboere. Sjekk linken jeg postet 3
Rumle Skrevet 21. september 2018 #9 Skrevet 21. september 2018 (endret) Bo sammen Dette regnes normalt som oppfylt hvis man har samme adresse i folkeregisteret. I følge dette kriteriet vil man ikke lenger være samboere hvis man for en periode bor (og er registrert) på forskjellige adresser. (En sidekommentar er at dette er en forskjell i forhold til ekteskap. Gifte kan være registrert med forskjellige adresser uten at det påvirker deres status som gifte). https://jusleksikon.no/wiki/Samboerskap Endret 21. september 2018 av Rumle 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #10 Skrevet 21. september 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er hensikten med å gifte seg, dersom du ikke skal bo sammen? Ved to ulike bostedsadresser, registrert i folkeregisteret, der alle er lovpålagtmå oppgi den adressen de regelmessig tar sin døgnhvil, så vil en bli ansett som separert etter noe tid. Anonymkode: 5280c...583 For å erklære sin kjærlighet til hverandre og dedikere sitt liv til én person..?? Ellers er resten du sier fullstendig feil. Anonymkode: 46ce8...50d 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å erklære sin kjærlighet til hverandre og dedikere sitt liv til én person..?? Ellers er resten du sier fullstendig feil. Anonymkode: 46ce8...50d Jeg gjør faktisk ikke det. Der er en dom fra Høyesterett på nettopp dette fra i vinter. Anonymkode: 5280c...583
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gjør faktisk ikke det. Der er en dom fra Høyesterett på nettopp dette fra i vinter. Anonymkode: 5280c...583 Feil. Anonymkode: 46ce8...50d 2
Million Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser staten på oss som separert? Blir vi automatisk separert ved to ulike adresser registrert en på hver av oss? Anonymkode: c27ed...405 Da jeg skilte meg, sto det i papirene at man kan fylle ut papirene og ta ut separasjon og bli skilt etter ett år. Men det sto også (med litt andre ord) at dersom den ene parten setter seg på bakbeina og nekter å signere separasjonspapirene, så blir det uansett regnet som separasjon etter to år på ulike adresser, og man kan da søke om skilsmisse etter to år, uansett om den andre parten ikke ville signere. Så man kan ikke tvinge noen til å være gift med en, man får skilsmisse etter to år HVIS man sender inn søknad om skilsmissebevilgning. Man blir altså ikke skilt ut av det blå bare pga det. Man må søke om det. Les litt her: https://jusleksikon.no/wiki/Ekteskap "Det er vanlig at personer i ekteskap bor sammen, men dette er ikke noe krav fra lovens side. I folkeregisteret må ektefeller normalt være registrert på én og samme adresse." Endret 21. september 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 Selvsagt er det mulig, men om det er lurt er en annen sak. Jeg kjenner et par som har gjort det, til og med i ulike land, der vanskeligheter med å få seg jobb/oppholdstillatelse var hovedårsakene til det. Ingen av dem var typisk afrikanske for å si det slik, de kom fra helt andre steder. Følelsesmessig får man jo bare håpe man har sterke følelser for hverandre, og gjerne helst har vært sammen en god stund, før det eventuelt skjer. Man bør kanskje ideelt sett også ha en tidsramme på hvor lenge det maks bør vare etc? Andre par igjen har jo andre forutsetninger, gift oppholdstillatelse/hvor man kommer fra/om NAV/andre etater er involvert etc. Anonymkode: e67d5...c88
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #15 Skrevet 21. september 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva betyr det? Ts Anonymkode: c27ed...405 Særboer=Man er gift/i et forhold, men bor på ulike steder. Anonymkode: e67d5...c88
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det mulig, men om det er lurt er en annen sak. Jeg kjenner et par som har gjort det, til og med i ulike land, der vanskeligheter med å få seg jobb/oppholdstillatelse var hovedårsakene til det. Ingen av dem var typisk afrikanske for å si det slik, de kom fra helt andre steder. Følelsesmessig får man jo bare håpe man har sterke følelser for hverandre, og gjerne helst har vært sammen en god stund, før det eventuelt skjer. Man bør kanskje ideelt sett også ha en tidsramme på hvor lenge det maks bør vare etc? Andre par igjen har jo andre forutsetninger, gift oppholdstillatelse/hvor man kommer fra/om NAV/andre etater er involvert etc. Anonymkode: e67d5...c88 Vi begge er norsk. Tenker å bo i Norge. Tenker å flytte ut for å redde ekteskapet da jeg blir mishandlet av partner. Parter får nå profesjonell hjelp men jeg er ødelagt og trenger å bygge meg selv opp igjen. Ts Anonymkode: c27ed...405
Gjest Alterego666 Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 Min partner og jeg bor i hver vår by. Vi kan ikke flytte sammen på en del år, derfor snakker vi om at vi gjerne vil bli særboende ektepar fram til vi kan bo sammen. Det er fullt mulig, og det er en liten men økende andel ektepar som velger dette.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #18 Skrevet 21. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om man kan bo i to forskjellige leiligheter selv om man er gift?Er det det noen lover på dette? Noen som har gjort det selv og i så fall hvordan? Anonymkode: c27ed...405 Hvorfor vil du det? Om man ikke klarer å elske hverandre i samme hus, så er det ikke ekte kjærlighet? Da klarer dere bare å "holde ut" med hverandre når dere faker det/fremstiller dere anneledes enn dere er? Men dere KAN jo, men dere må være registrert på samme adresse i folkeregisteret da. Anonymkode: d8cd2...457
Gjest Alterego666 Skrevet 21. september 2018 #19 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi begge er norsk. Tenker å bo i Norge. Tenker å flytte ut for å redde ekteskapet da jeg blir mishandlet av partner. Parter får nå profesjonell hjelp men jeg er ødelagt og trenger å bygge meg selv opp igjen. Ts Anonymkode: c27ed...405 Hvorfor vil du redde et ekteskap hvor du blir mishandlet?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi begge er norsk. Tenker å bo i Norge. Tenker å flytte ut for å redde ekteskapet da jeg blir mishandlet av partner. Parter får nå profesjonell hjelp men jeg er ødelagt og trenger å bygge meg selv opp igjen. Ts Anonymkode: c27ed...405 Du kan ikke redde et ekstaskap hvor du bli mishandlet. Sorry to say it; men da er du ikke elsket i det hele tatt. Ved misbruk så slår man opp, man fortsetter ikke å være i lag med en psykopat som skader deg. Skill deg og få krisehjelp. Anonymkode: d8cd2...457 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå