Pipaluk Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Skjer dette i virkeligheten? Hvis ja, blir dette bare å overføre problemet til en annen skole? Må den nye skolen ha ekstra ressurser til å håndtere slike elever? https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/09/AApner-for-aa-tvangsflytte-mobbere-paa-skolen
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 Tviler på det blir gjort noe. Mange skoler har en unik evne til å ignorere at det finnes et problem. Anonymkode: 3d987...631 15
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #3 Skrevet 21. september 2018 Da jeg gikk på ungdomsskolen måtte en som mobbet (grovt) slutte. Dette var en privat skole. Synes det er supert! Kanskje de virkelig lærer at man skal oppføre seg, og det å starte på nytt i et nytt miljø er kanskje sunt for de. Anonymkode: 7e34f...1da 5
Nyttig Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 Er nok svært sjelden det skjer, de fleste ledere er konfliktskye. Samme gjelder i arbeidslivet, like mye mobbing der som på skolen i oppveksten. 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #5 Skrevet 21. september 2018 Du sier noe om at problemet bare blir videreført til neste skole. Det trenger ikke å bli sånn. Konsekvensen med å bli flytta er alvorlig og vil sette en støkk i eleven. Det er heller ikke etablert et maktforhold til elevens nye klassekamerater. Så lenge det ikke alltid fungerer med ‘slutt å mobb’, så vil flytte skole være det beste alternativet for de mobbeutsatte. Det er de som er utsatt som må tas hensyn til, ikke mobberen. Vedvarer problemet så vil den bli flyttet igjen eventuelt få ppt og bup inn og kanskje barnevernet også. Det er bra! Anonymkode: d7441...a55 10
Pipaluk Skrevet 21. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på ungdomsskolen måtte en som mobbet (grovt) slutte. Dette var en privat skole. Synes det er supert! Kanskje de virkelig lærer at man skal oppføre seg, og det å starte på nytt i et nytt miljø er kanskje sunt for de. Anonymkode: 7e34f...1da Ja for all del, kast dem ut av skolen! Så får mobberen og foreldre selv finne et annet tilbud. Hvis det er snakk om overflytting så overfører de bare problemet til en annen skole/klasse. Skal den nye klassen få ekstra ressurser til å ta i mot en mobber?
Pipaluk Skrevet 21. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du sier noe om at problemet bare blir videreført til neste skole. Det trenger ikke å bli sånn. Konsekvensen med å bli flytta er alvorlig og vil sette en støkk i eleven. Det er heller ikke etablert et maktforhold til elevens nye klassekamerater. Så lenge det ikke alltid fungerer med ‘slutt å mobb’, så vil flytte skole være det beste alternativet for de mobbeutsatte. Det er de som er utsatt som må tas hensyn til, ikke mobberen. Vedvarer problemet så vil den bli flyttet igjen eventuelt få ppt og bup inn og kanskje barnevernet også. Det er bra! Anonymkode: d7441...a55 En elev som mobber så mye at det blir snakk om tvangsflytting har utøvd mobbing i så stor grad at hn bør bli utredet av psykiatrien. Eleven har høyst sannsynlig en alvorlig svikt i empatien Det spørs om en elev med så store atferdsvansker vil slutte å plage andre bare ved å flytte. Selvfølgelig skal en ta hensyn til den som er utsatt. Jeg synes det bør vurderes om mobberen har noe i det ordinære skolesystemet å gjøre eller om det bør satses på hjemmeundervisning Endret 21. september 2018 av Pipaluk 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #8 Skrevet 21. september 2018 Jeg har selv vært med på å få en elev overflyttet pga. mobbing. Hun begynte da på ny skole. Der er det andre folk og miljø. Dårlige mønstre blir brutt. Slik jeg forstår det trives både hun og de andre etter overflytting. Anonymkode: 91dfe...5ef 2
Pipaluk Skrevet 21. september 2018 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv vært med på å få en elev overflyttet pga. mobbing. Hun begynte da på ny skole. Der er det andre folk og miljø. Dårlige mønstre blir brutt. Slik jeg forstår det trives både hun og de andre etter overflytting. Anonymkode: 91dfe...5ef Har det vært et samarbeid med skolene i forkant av overføringen?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 Min sønn ble mobbet, og vi måtte flytte. Sjefsmobberen pekte ut et nytt offer, som nå har byttet skole. Nytt offer utpekt, og vi venter i spenning på hva som skjer. Tviler på at det er mobberen som ender opp med å måtte bytte skole. Anonymkode: 3e176...918 4
bettsa Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 Kommer aldri til å skje at de tvangsflytter en mobber. Skolene og lærere er for naive til det. Litt prat på rektors kontor så slutter mobbingen. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 Jeg er lærer, og en av mine tidligere elever måtte bytte skole i vinter pga mobbing. Det ble et nytt liv for både mobber og hans ofre. Anonymkode: ae12d...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn ble mobbet, og vi måtte flytte. Sjefsmobberen pekte ut et nytt offer, som nå har byttet skole. Nytt offer utpekt, og vi venter i spenning på hva som skjer. Tviler på at det er mobberen som ender opp med å måtte bytte skole. Anonymkode: 3e176...918 Fysj, at det går an. Så utrolig trist. Det er ingen tvil om at det er mobber som må bytte skole i slike tilfeller! Og hjelper ikke det, og mobber fortsetter på ny skole, må det sterkere krutt til, med BUP, barnevern og en-til-en-oppfølging på skolen så de andre barna kan være trygge. Anonymkode: 90de6...f5b 3
Pipaluk Skrevet 21. september 2018 Forfatter #15 Skrevet 21. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer, og en av mine tidligere elever måtte bytte skole i vinter pga mobbing. Det ble et nytt liv for både mobber og hans ofre. Anonymkode: ae12d...a9a Jeg håper at livet til mobber ikke ble bedre av å bytte skole?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 3 minutter siden, Pipaluk said: Jeg håper at livet til mobber ikke ble bedre av å bytte skole? Hvorfor ikke - det er da ikke noe galt i det? Mobbere er bare barn - det er ikke snakk om voksne mennesker. Til tråden ellers; loven setter veldig høye krav for at elever på grunnskolen skal kunne tvangsflyttes til andre skoler, og jeg tror nok at de samme kravene vil stilles på videregående. En ekstrautfordring på videregående er at det ikke er alle linjer som finnes andre steder, og da går det uansett ikke å flytte eleven. I praksis er det slik at nærmest alle mulige tiltak må være prøvd ut før det blir aktuelt å flytte en elev, og da blir det ofte til at den som mobbes selv bytter skole før det kommer så langt. Jeg tror virkelig ikke at en ordning med tvangsflytting også på videregående hadde blitt brukt så mye i praksis, men det hadde vært greit å ha muligheten til det. Det jeg heller ønsker er en lovhjemmel for å i høyere grad "ta kontroll på" de elevene som mobber på skolen, og da f.eks. i form av at eleven må tåle at det er en voksen som nærmest fotfølger ham/henne dagen rundt, eller at eleven som mobber ikke får lov til å oppholde seg f.eks. på visse timer på skoleplassen. Per i dag tolkes i alle fall regelverket slik at det er en (i mine øyne) ganske lav grense for hvor inngripende tiltak en kan pålegge den eleven som mobbes. Anonymkode: b2594...24f 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: *snip snap* ...kontroll på" de elevene som mobber på skolen, og da f.eks. i form av at eleven må tåle at det er en voksen som nærmest fotfølger ham/henne dagen rundt, eller at eleven som mobber ikke får lov til å oppholde seg f.eks. på visse timer på skoleplassen. Per i dag tolkes i alle fall regelverket slik at det er en (i mine øyne) ganske lav grense for hvor inngripende tiltak en kan pålegge den eleven som mobber. (Viktig rettelse). Anonymkode: b2594...24f Anonymkode: b2594...24f 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #18 Skrevet 21. september 2018 Nei, men de som BLIR mobbet ender opp med å flytte. Og de som blir igjen da...tja... Anonymkode: fc7d9...ac6 2
Pipaluk Skrevet 21. september 2018 Forfatter #19 Skrevet 21. september 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke - det er da ikke noe galt i det? Mobbere er bare barn - det er ikke snakk om voksne mennesker. Til tråden ellers; loven setter veldig høye krav for at elever på grunnskolen skal kunne tvangsflyttes til andre skoler, og jeg tror nok at de samme kravene vil stilles på videregående. En ekstrautfordring på videregående er at det ikke er alle linjer som finnes andre steder, og da går det uansett ikke å flytte eleven. I praksis er det slik at nærmest alle mulige tiltak må være prøvd ut før det blir aktuelt å flytte en elev, og da blir det ofte til at den som mobbes selv bytter skole før det kommer så langt. Jeg tror virkelig ikke at en ordning med tvangsflytting også på videregående hadde blitt brukt så mye i praksis, men det hadde vært greit å ha muligheten til det. Det jeg heller ønsker er en lovhjemmel for å i høyere grad "ta kontroll på" de elevene som mobber på skolen, og da f.eks. i form av at eleven må tåle at det er en voksen som nærmest fotfølger ham/henne dagen rundt, eller at eleven som mobber ikke får lov til å oppholde seg f.eks. på visse timer på skoleplassen. Per i dag tolkes i alle fall regelverket slik at det er en (i mine øyne) ganske lav grense for hvor inngripende tiltak en kan pålegge den eleven som mobbes. Anonymkode: b2594...24f Jeg mener at beslutningen om å flytte en elev( uansett alder) bør være en tankevekker for eleven hvor hn må ta et oppgjør med egne holdninger og oppførsel. Hvis eleven bare trenger et miljøskifte så har de ikke kartlagt mobbingen godt nok. Da er det andre tiltak som kan være tilstrekkelige Problemet for skolen er økonomi og ressurser. Det føles veldig feil hvis utgifter til vakthold spiser opp budsjettet til Lars som har Cerebral Parese og synshemming og derfor trenger særskilt oppfølging har disse problemelevene noe i det ordinære skolesystemet å gjøre? Kan de bli overført til en spesialskole for problembarn? Det siste er en mer forsvarlig løsning fremfor å bare sende dem til naboskolen hvor de kan drive like mye faenskap.
Tøytigern Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 Det er somregel den som mobber som blir værende er min erfaring. Og hva gjør man når mobberne er en gjeng?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå