AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #21 Skrevet 23. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er HELT lik som deg/i lik situasjon. Skal begynne på jus til våren. Kan kombinere spl og jus i feks jobb innenfor helserett, fhi, legemiddelindustrien, helsedepartementet osv. Blir deilig å komme seg videre fra den klassiske spl.tilværelsen Anonymkode: e5e48...adb Godt å høre at det er flere som meg! Jus er noe jeg faktisk vurderer litt, men er bekymret for lengden på studiet og at jeg er for «gammel». Men på den annen side så har jeg maaange år igjen foran meg i arbeidslivet. I tillegg til at det fint går an å kombinere jus med å jobbe litt som sykepleier. Anonymkode: f1edd...48e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #22 Skrevet 23. september 2018 På 22.9.2018 den 12.19, AnonymBruker skrev: Tjenestedesign - det skal være flere som tilbyr denne Informatikk - design, bruk, interaksjon - UiO Informatikk - matematikk, økonomi - UiB. Denne har vekt på økonomi, og du skal spesialisere deg innen informatikk til slutt. Da jobber man mer med det administrative enn selve utformingen av systemene. Teknologidesign og ledelse - NTNU. Det er ikke spesifikt informatikk, men du kan ta flere informatikkemner ved NTNU i tillegg. Informasjonssystemer - Høgskolen i Østfold. Ligner litt på den jeg har skrevet om under; IT-støttet bedriftsutvikling - NTNU. De har som mål å utdanne folk som skal stå i "sentrum" av alle IT-prosesser, som skal forstå alle de involverte og hva som er viktig for alt fra ledelse til sluttbruker. Du lærer å jobbe veldig strategisk, og av erfaring kan jeg si at den kan kombineres med en deltidsjobb 😉 Anonymkode: 4df95...1b6 Takk for mange gode tips, jeg skal vurdere dem godt. Eneste jeg er redd for er at jeg ikke er «flink» nok til å studere IT. Har alltid gjort det greit i realfag, kan gjøre det bra hvis jeg jobber hardt, men det kommer ikke av seg selv. Ironisk at det er de fagene jeg synes er mest interessante da. Anonymkode: f1edd...48e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #23 Skrevet 25. september 2018 Ts her igjen. Jeg tenker mer og mer at jeg vil ha en arbeidshverdag etterhvert, hvor jeg sitter på kontor, men samtidig har kontakt med andre og er mye i bevegelse. Jeg kan gjerne se for meg at jeg rådgir andre, eller samarbeider, går i møter, prater med andre kolleger, men og på en måte hjelper andre. Psykiatri/psykologi vil jeg ikke jobbe med. Det er interessant, men jeg har ikke psyke til å skulle ta i mot andres problemer hele tiden. Jeg er en person som lett tar andres problemer og lidelser med meg hjem og går inn i det for mye. Jeg liker å hjelpe andre, men synes det er godt å ha en viss distanse og. Har vurdert master i logopedi sterkt, men redd jeg har feil bakgrunn? Ergoterapi appellerer veldig til meg, og kunne absolutt vært et yrke jeg hadde passet til. Men jeg vet at arbeidsmarkedet er trangt for dem, så føler at jeg som godt voksen med flere økonomiske ansvar ikke kan ta sjansen på det igjen. Så funderer jeg på lærerutdanning, men rettet mot voksenopplæring. (Vil ikke jobbe med barn) Samt kanskje kombinere med logopedi? Det er en lang vei, men den føles tryggere og interessant. Dog krevende. Å jobbe som logoped på sykehus virker kjempe interessant f eks! Så er det jo og muligheter for jus, økonomi, IT-studier, hvor jeg kanskje kan nytte min bakgrunn noe, ift hvilket område jeg peiler meg inn på. F eks helseadministrasjon, eller offentlig forvaltning, helserett, osv. Dette appellerer også mye til meg, og jeg gjorde det alltid godt i samfunnsfag, historie, norsk, og matte (med en innsats😉). Jeg er nå bare vikar som sykepleier og tar vakter innen eldreomsorg, tenker å fortsette med dette mens jeg studerer. På sikt når jeg er ferdig vil det være viktig for meg å ha en relativt trygg, noe forutsigbar og greit betalt jobb som jeg kan stå lenge i. Hvis noen har orket å lese gjennom alt og har innspill, er det helt supert 😊 Anonymkode: f1edd...48e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #24 Skrevet 25. september 2018 Sosialt arbeid? Saksbehandler eller lignende på nav? bioingeniør? Da kan du jobbe på ulike laboratorier (ikke bare sykehus), analysere prøver osv. Ikke helt kontorjobb med mennesker men det er mulig å bare jobbe på dagtid og man jobber med naturvitenskap. Eller tror jeg egentlig at jus hadde vært noe? Da kan du også drive med rådgivning osv. Anonymkode: 48db1...ed8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #25 Skrevet 25. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosialt arbeid? Saksbehandler eller lignende på nav? bioingeniør? Da kan du jobbe på ulike laboratorier (ikke bare sykehus), analysere prøver osv. Ikke helt kontorjobb med mennesker men det er mulig å bare jobbe på dagtid og man jobber med naturvitenskap. Eller tror jeg egentlig at jus hadde vært noe? Da kan du også drive med rådgivning osv. Anonymkode: 48db1...ed8 Takk😊 har og vurdert bioingeniør ja. Men blir i så fall langt å pendle til jobb (kan ikke flytte). Og får ikke brukt min interesse for å skrive, formulere tekst osv.. men synes jobben i seg selv virker ganske Ok. Ja jeg tror at jus kunne vært noe. Men er redd jeg er for gammel til det. Vil jo være 40 når jeg er ferdig da, og er vel stor konkurranse fra yngre utdannede. Eller kanskje det ikke har noe å si, jeg vet ikke helt. Anonymkode: f1edd...48e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #26 Skrevet 25. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk😊 har og vurdert bioingeniør ja. Men blir i så fall langt å pendle til jobb (kan ikke flytte). Og får ikke brukt min interesse for å skrive, formulere tekst osv.. men synes jobben i seg selv virker ganske Ok. Ja jeg tror at jus kunne vært noe. Men er redd jeg er for gammel til det. Vil jo være 40 når jeg er ferdig da, og er vel stor konkurranse fra yngre utdannede. Eller kanskje det ikke har noe å si, jeg vet ikke helt. Anonymkode: f1edd...48e Det er ikke så uvanlig å omskolere seg. Jeg vil tro at du møter på forståelse i arbeidslivet til tross for dette, du har tross alt en utdannelse og et aktivt arbeidsliv bak deg. Da min søster studerte medisin var en på studiet 40 år da de begynte. Det var også studenter i 30-årene. Anonymkode: 48db1...ed8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #27 Skrevet 25. september 2018 Hva med helsesøster? Anonymkode: 0f044...aaa
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #28 Skrevet 25. september 2018 På 23.9.2018 den 11.04, AnonymBruker skrev: Å bli lege kunne jeg ikke tenkt meg, og det er heller ingen reell mulighet for meg. Å være forsker innen medisin/naturvitenskap høres derimot interessant ut. Er ikke interessert i å forske på sykepleie, bare så det er sagt. Anonymkode: f1edd...48e Du trenger ikke forske innenfor sykepleie, med sykepleierbakgrunn kan du ta ph.d innenfor medisin og lignende fagområder også. Jeg kjenner sykepleiere som har gjort nettopp dette. Det vil være en langt raskere vei for deg å ta en master du kommer inn på med bacheloren du allerede har (nei- trenger ikke være sykepleie-rettet! Du har mange muligheter!) enn å starte på nytt med ny bachelor, master, og så ph.d. I tillegg til erfaringen din som sykepleier være et pluss hvis du tar en medisinsk rettet ph.d. Det plusset mister du hvis du satser på noe helt annet. Anonymkode: 3f1f2...919
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #29 Skrevet 1. oktober 2018 På 25.9.2018 den 22.34, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke forske innenfor sykepleie, med sykepleierbakgrunn kan du ta ph.d innenfor medisin og lignende fagområder også. Jeg kjenner sykepleiere som har gjort nettopp dette. Det vil være en langt raskere vei for deg å ta en master du kommer inn på med bacheloren du allerede har (nei- trenger ikke være sykepleie-rettet! Du har mange muligheter!) enn å starte på nytt med ny bachelor, master, og så ph.d. I tillegg til erfaringen din som sykepleier være et pluss hvis du tar en medisinsk rettet ph.d. Det plusset mister du hvis du satser på noe helt annet. Anonymkode: 3f1f2...919 En liten stund siden nå, men tar tråden litt opp igjen. Du sier du kjenner sykepleiere som har tatt phd innen medisin, hvilken mastergrad(er) er det de har tatt? Ser ved UiB (kun det som er aktuelt, kan ikke flytte), så har de bla master i biomedisin, human ernæring, den type retninger. Men det fordrer at jeg tar endel studiepoeng innen realfag for å kvalifisere meg. Ellers kan jeg jo søke logopedi uten å ta flere fag først. Det er jo en god blanding mellom medisin, psykologi og pedagogikk. Anonymkode: f1edd...48e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #30 Skrevet 1. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten stund siden nå, men tar tråden litt opp igjen. Du sier du kjenner sykepleiere som har tatt phd innen medisin, hvilken mastergrad(er) er det de har tatt? Ser ved UiB (kun det som er aktuelt, kan ikke flytte), så har de bla master i biomedisin, human ernæring, den type retninger. Men det fordrer at jeg tar endel studiepoeng innen realfag for å kvalifisere meg. Ellers kan jeg jo søke logopedi uten å ta flere fag først. Det er jo en god blanding mellom medisin, psykologi og pedagogikk. Anonymkode: f1edd...48e Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke mastere de har tatt, tror det er for eksempel intensivmedisin, folkehelse... Anonymkode: 3f1f2...919
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #31 Skrevet 3. oktober 2018 På 1.10.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev: Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke mastere de har tatt, tror det er for eksempel intensivmedisin, folkehelse... Anonymkode: 3f1f2...919 Hvis en sykepleier tar master i intensivmedisin så er det som intensivsykepleier.. noe annet går ikke an. og da er jeg jo like langt, for det vil jeg absolutt ikke. Folkehelsemedisin føler jeg blir litt svada og lite håndfast. De har til og med kuttet ut den bacheloren ved UiB, det er lite tillitsvekkende ift et masterstudie. Jeg ser at om jeg bygger på med diverse fag, så kan jeg bli kvalifisert til ulike mastere som er tverrfaglige innen medisin og administrasjon. Men det vil minst ta et år. Pluss to år til med masteren. Og jobbmulighetene er diffuse. Så da spør jeg meg selv om det ikke er like greit å starte helt på nytt og få et solid grunnlag. Hadde jeg vært barnløs og singel hadde jeg ikke nølt, men utrolig vanskelig med alle forpliktelsene man har. Anonymkode: f1edd...48e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #32 Skrevet 3. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis en sykepleier tar master i intensivmedisin så er det som intensivsykepleier.. noe annet går ikke an. og da er jeg jo like langt, for det vil jeg absolutt ikke. Folkehelsemedisin føler jeg blir litt svada og lite håndfast. De har til og med kuttet ut den bacheloren ved UiB, det er lite tillitsvekkende ift et masterstudie. Jeg ser at om jeg bygger på med diverse fag, så kan jeg bli kvalifisert til ulike mastere som er tverrfaglige innen medisin og administrasjon. Men det vil minst ta et år. Pluss to år til med masteren. Og jobbmulighetene er diffuse. Så da spør jeg meg selv om det ikke er like greit å starte helt på nytt og få et solid grunnlag. Hadde jeg vært barnløs og singel hadde jeg ikke nølt, men utrolig vanskelig med alle forpliktelsene man har. Anonymkode: f1edd...48e Ja, intensivsykepleier. Du spurte hvilken master de hadde tatt, jeg svarte. Om du synes det er «svada» eller om det er interessant for deg eller ikke - her er det i alle fall sykepleiere som har fått til å ta doktorgrad ved å ta disse veiene, så det er ikke akkurat det jeg ser på som «svada». Klart intensivsykepleier ikke passer for alle, det var heller ikke poenget. Det finnes helt sikkert andre veier også, det er mange retninger man kan ta som sykepleier. Men du må se muligheter, ikke begrensninger. Hvis du ikke kan flytte, må du ta for deg de mulighetene som finnes i Bergen. Du kan selvsagt starte på nytt også. Har du noen tanker om hva annet du kunne tenke deg? Regner med utdanningslengde, lønn og jobbmuligheter etterpå blir ekstra viktig når man har familie og studielån fra før. Anonymkode: 3f1f2...919
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #33 Skrevet 4. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, intensivsykepleier. Du spurte hvilken master de hadde tatt, jeg svarte. Om du synes det er «svada» eller om det er interessant for deg eller ikke - her er det i alle fall sykepleiere som har fått til å ta doktorgrad ved å ta disse veiene, så det er ikke akkurat det jeg ser på som «svada». Klart intensivsykepleier ikke passer for alle, det var heller ikke poenget. Det finnes helt sikkert andre veier også, det er mange retninger man kan ta som sykepleier. Men du må se muligheter, ikke begrensninger. Hvis du ikke kan flytte, må du ta for deg de mulighetene som finnes i Bergen. Du kan selvsagt starte på nytt også. Har du noen tanker om hva annet du kunne tenke deg? Regner med utdanningslengde, lønn og jobbmuligheter etterpå blir ekstra viktig når man har familie og studielån fra før. Anonymkode: 3f1f2...919 Du skrev først at det ikke hadde noe med sykepleie å gjøre, masteren de hadde tatt. Men intensivsykepleie har i aller høyeste grad det. Men jeg skriver ikke her for å krangle, takk for innspill du har kommet med. Anonymkode: f1edd...48e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #34 Skrevet 4. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skrev først at det ikke hadde noe med sykepleie å gjøre, masteren de hadde tatt. Men intensivsykepleie har i aller høyeste grad det. Men jeg skriver ikke her for å krangle, takk for innspill du har kommet med. Anonymkode: f1edd...48e Ok, da misforstod du, for jeg skrev ikke noe om masteren deres, men om forskningen deres. Den som kom etter masteren. Forskningen er ikke innenfor sykepleie. Intensivsykepleier er absolutt sykepleierettet ja, og det skjønner jeg du ikke har lyst til når du allerede er lei. Anonymkode: 3f1f2...919 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå