AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Del Skrevet 21. september 2018 Jeg er en rastløs sykepleier som trenger noen gode råd. Jeg har alltid elsket å gå på skole/studere, uttrykke meg skriftlig, lese og utvikle meg. Det var aldri min plan å bli sykepleier, men jeg klarte å bli overtalt til å velge den retningen (i en periode jeg var ung og forvirret), og har siden hatt problemer i yrkeslivet. Dvs at jeg aldri ila 10 år har klart å finne en sykepleierjobb jeg vil være i og hvor jeg føler jeg er «meg selv». Samtidig føler jeg en slags «sorg» over et bortkastet talent, at jeg ikke studerte et mer teoretisk studie hvor jeg hadde fått brukt mine interesser og evner mer. Jeg gjorde det alltid veldig bra på skolen og alltid fått gode tilbakemeldinger fra lærere. Jeg har stor respekt for sykepleiere og den jobben vi gjør, så er ikke det dette handler om. Det er mer at dette ikke er helt min måte å jobbe på, og at jeg savner å kunne sitte å skrive, reflektere, og jobbe mer selvstendig. Når jeg er med kolleger så føler jeg alltid at jeg ikke er en av dem. Det stedet hvor jeg har følt mest identitet var i en kontorjobb innen helse hvor det ikke trengtes høyere utdannelse, da vi var mange som jobbet der med ulike bakgrunner. Men jeg følte etter en periode at det ble for lite utfordringer og jeg ikke ville få bruke evnene mine godt nok hverken nå eller i fremtiden, men heller stagnert. Jeg lurer på om noen kan ha noen gode råd om videre studier, evt et helt nytt studie som kan kombineres med å jobbe litt i helger osv? Som kan føre til en interessant, mer administrativ jobb. Anonymkode: f1edd...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funginger Skrevet 21. september 2018 #2 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Ta en eller annen master i sykepleier og søk deg inn som doktorgradsstipendiat? Ta helsesekretær, lærer, helseledelse. UiO har flere type utdanninger. https://www.uio.no/studier/program/helseadministrasjon-master/index.html https://www.uio.no/english/studies/programmes/healthecon-master/index.html https://www.uio.no/studier/program/helseforskning-master/index.html https://www.uio.no/english/studies/programmes/ichealth-master/index.html Endret 21. september 2018 av funginger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 21. september 2018 #3 Del Skrevet 21. september 2018 Enig med innlegget over: ta en utdanning som gir deg andre muligheter. Her er noen flere utdanningstips: Master i folkehelse Videreutdanning i adm og ledelse Master i sykepleievitenskap 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #4 Del Skrevet 21. september 2018 Det finnes MANGE masterstudier du kan ta som sykepleier! Sjekk ut hjemmesidene til universitetene, Finn masterstudier du kunne tenkt deg og sjekk opptakskrav. Anonymkode: c6bf9...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #5 Del Skrevet 22. september 2018 Takk for tips! Det jeg er bekymret for er at det ikke vil være «nok» med en master. Jeg innbiller meg at siden min sykepleierkarriere har vært så ustabil og av-på (hatt mange forskjellige jobber, innen helse men og andre ting), så er «grunnmuren» ikke stabil nok. Hvis dere skjønner. Jeg har jo en utdannelse som ingen kan ta fra meg. Men jeg har ikke vært en stabil sykepleier ift at jeg har skiftet så mye jobb. Så er redd for at om jeg tar en master, så ser likevel arbeidsgiver for mye på min sykepleiertittel, og erfaringene jeg har derfra. Så da tenker jeg ofte at det beste er å begynne helt på nytt, med en ny utdannelse så jeg kan starte med blanke ark. Det er litt vanskelig å forklare, men håper dere skjønner hva jeg mener. Tusen takk for alle svar!! Anonymkode: f1edd...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #6 Del Skrevet 22. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Det jeg er bekymret for er at det ikke vil være «nok» med en master. Jeg innbiller meg at siden min sykepleierkarriere har vært så ustabil og av-på (hatt mange forskjellige jobber, innen helse men og andre ting), så er «grunnmuren» ikke stabil nok. Hvis dere skjønner. Jeg har jo en utdannelse som ingen kan ta fra meg. Men jeg har ikke vært en stabil sykepleier ift at jeg har skiftet så mye jobb. Så er redd for at om jeg tar en master, så ser likevel arbeidsgiver for mye på min sykepleiertittel, og erfaringene jeg har derfra. Så da tenker jeg ofte at det beste er å begynne helt på nytt, med en ny utdannelse så jeg kan starte med blanke ark. Det er litt vanskelig å forklare, men håper dere skjønner hva jeg mener. Tusen takk for alle svar!! Anonymkode: f1edd...48e Må legge til at om jeg f eks skulle ta master i helsevitenskap, så ville det blitt vanskelig for meg. For jeg har ikke lyst til å fordype meg i eget fagfelt. Jeg vil lære noe nytt, noe som jeg synes er interessant. Og det synes jeg ikke sykepleie er. Anonymkode: f1edd...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 22. september 2018 #7 Del Skrevet 22. september 2018 Hva med å ta master i ledelse? Da vil det at du har hatt forskjellige jobber som sykepleier bare være en styrke! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym_30 Skrevet 22. september 2018 #8 Del Skrevet 22. september 2018 Da bør du sannsynligvis søke noe som ikke er relatert til sykepleieryrket. For ja, man kan ta en ledelse utdanning som man kan bruke innenfor sykepleien, men tenker at man bør ha en interesse for faget om man skal være leder for en gruppe sykepleiere feks. Om ikke er min mening at man ikke blir en god leder. Hva er det du interesserer deg for da? Hva synes du er spennende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #9 Del Skrevet 22. september 2018 9 minutter siden, Anonym_30 skrev: Da bør du sannsynligvis søke noe som ikke er relatert til sykepleieryrket. For ja, man kan ta en ledelse utdanning som man kan bruke innenfor sykepleien, men tenker at man bør ha en interesse for faget om man skal være leder for en gruppe sykepleiere feks. Om ikke er min mening at man ikke blir en god leder. Hva er det du interesserer deg for da? Hva synes du er spennende? Jeg synes du har helt rett i dette, og jeg har virkelig null interesse i å lede sykepleiere innen fagfeltet! For å si det på en annen måte, å være styrer for et sykehjem hadde vært mye mer interessant enn å være fagleder for sykepleiere, fordi på et sykehjem er det mange forskjellige yrker man forholder seg til og fokuset er mer på drift og personale, ikke det faglige innen sykepleie. Men å bli styrer er ikke akkurat en drøm heller, ei en jobb som er lett å få. Man skal nok ha lang fartstid bak seg som sykepleier da..? Jeg er mye mer interessert i det faglige innen fysio/ergoterapi enn sykepleie f eks. Ellers er jeg interessert i administrasjon, men og naturvitenskap. Det er ikke lett dette her. Har tenkt på master i logopedi, men redd for at jobbmulighetene ikke er så bra når jeg har sykepleierbakgrunn. Anonymkode: f1edd...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #10 Del Skrevet 22. september 2018 30 minutter siden, Mariell77 skrev: Hva med å ta master i ledelse? Da vil det at du har hatt forskjellige jobber som sykepleier bare være en styrke! Jeg har ikk lyst til å være leder for sykepleiere. Føler min bakgrunn og interesse er altfor mangelfull til det. Har generelt sett ikke behov for å være leder. Anonymkode: f1edd...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #11 Del Skrevet 22. september 2018 Hva med teknologi, IT f.eks? Med sykepleierbakgrunn kan du jobbe med helsesystemer, der skriker de etter arbeidskraft. Du trenger ikke bli programmerer, det er flere IT-utdanninger som kvalifiserer deg til å jobbe med forvaltning av systemer, prosjektledelse, koordinering eller dokumentasjon og analyse ifbm. systemene. Da kan du jobbe med å forbedre eksisterende systemer, og har god innsikt i behovene mtp. bakgrunnen din. Anonymkode: 4df95...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #12 Del Skrevet 22. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med teknologi, IT f.eks? Med sykepleierbakgrunn kan du jobbe med helsesystemer, der skriker de etter arbeidskraft. Du trenger ikke bli programmerer, det er flere IT-utdanninger som kvalifiserer deg til å jobbe med forvaltning av systemer, prosjektledelse, koordinering eller dokumentasjon og analyse ifbm. systemene. Da kan du jobbe med å forbedre eksisterende systemer, og har god innsikt i behovene mtp. bakgrunnen din. Anonymkode: 4df95...1b6 Det kunne absolutt vært interessant! Har du tips til konkret IT-utdanning? Har lite greie på det. Anonymkode: f1edd...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #13 Del Skrevet 22. september 2018 Tjenestedesign - det skal være flere som tilbyr denne Informatikk - design, bruk, interaksjon - UiO Informatikk - matematikk, økonomi - UiB. Denne har vekt på økonomi, og du skal spesialisere deg innen informatikk til slutt. Da jobber man mer med det administrative enn selve utformingen av systemene. Teknologidesign og ledelse - NTNU. Det er ikke spesifikt informatikk, men du kan ta flere informatikkemner ved NTNU i tillegg. Informasjonssystemer - Høgskolen i Østfold. Ligner litt på den jeg har skrevet om under; IT-støttet bedriftsutvikling - NTNU. De har som mål å utdanne folk som skal stå i "sentrum" av alle IT-prosesser, som skal forstå alle de involverte og hva som er viktig for alt fra ledelse til sluttbruker. Du lærer å jobbe veldig strategisk, og av erfaring kan jeg si at den kan kombineres med en deltidsjobb 😉 Anonymkode: 4df95...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #14 Del Skrevet 23. september 2018 Hva med å ta påbygging og bli lege. Siden du allerede har deler av utdanningen bør det det være plankekjøring. Mange flere muligheter som lege. Kanskje bli forsker? Anonymkode: b43bb...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #15 Del Skrevet 23. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ta påbygging og bli lege. Siden du allerede har deler av utdanningen bør det det være plankekjøring. Mange flere muligheter som lege. Kanskje bli forsker? Anonymkode: b43bb...ecb Finnes ikke noe påbygging for å bli lege. Må begynne helt på nytt. (Og det hadde definitivt ikke vært plankekjøring. To forskjellige utdanninger med forskjellig fokus). Og er på mange måter færre muligheter som lege. Anonymkode: baf03...293 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #16 Del Skrevet 23. september 2018 Å bli lege kunne jeg ikke tenkt meg, og det er heller ingen reell mulighet for meg. Å være forsker innen medisin/naturvitenskap høres derimot interessant ut. Er ikke interessert i å forske på sykepleie, bare så det er sagt. Anonymkode: f1edd...48e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #17 Del Skrevet 23. september 2018 Jeg er HELT lik som deg/i lik situasjon. Skal begynne på jus til våren. Kan kombinere spl og jus i feks jobb innenfor helserett, fhi, legemiddelindustrien, helsedepartementet osv. Blir deilig å komme seg videre fra den klassiske spl.tilværelsen Anonymkode: e5e48...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #18 Del Skrevet 23. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli lege kunne jeg ikke tenkt meg, og det er heller ingen reell mulighet for meg. Å være forsker innen medisin/naturvitenskap høres derimot interessant ut. Er ikke interessert i å forske på sykepleie, bare så det er sagt. Anonymkode: f1edd...48e Hva med bioteknologi? Et alternativ er å ta en mer vitenskapelig sykepleie-videreutdanning, og så sikte seg inn på et forskningsmiljø/mer avansert miljø. Feks ultralydteknologi og jobbe seg inn mot Nasjonalt senter for fostermedisin (Trondheim), kardiologisk sykepleie (på Riksen (?) tror jeg de har egen sykepleiedrevet poliklinikk hvor de gjør ekko, de har noe lite i Trondheim også), eventuelt ta en videreutdanning som gjør at du kan jobbe som del av forskningsteam/forskningssykepleier? Ser du vil jobbe administrativt, så det er kanskje ikke helt for deg? Mulighetene dine vil jo (desverre) avhenge av hvor du bor, eventuelt hvor du har mulighet til å pendle/flytte. Anonymkode: baf03...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 23. september 2018 #19 Del Skrevet 23. september 2018 På 21.9.2018 den 13.45, AnonymBruker skrev: Jeg er en rastløs sykepleier som trenger noen gode råd. Jeg har alltid elsket å gå på skole/studere, uttrykke meg skriftlig, lese og utvikle meg. Det var aldri min plan å bli sykepleier, men jeg klarte å bli overtalt til å velge den retningen (i en periode jeg var ung og forvirret), og har siden hatt problemer i yrkeslivet. Dvs at jeg aldri ila 10 år har klart å finne en sykepleierjobb jeg vil være i og hvor jeg føler jeg er «meg selv». Samtidig føler jeg en slags «sorg» over et bortkastet talent, at jeg ikke studerte et mer teoretisk studie hvor jeg hadde fått brukt mine interesser og evner mer. Jeg gjorde det alltid veldig bra på skolen og alltid fått gode tilbakemeldinger fra lærere. Jeg har stor respekt for sykepleiere og den jobben vi gjør, så er ikke det dette handler om. Det er mer at dette ikke er helt min måte å jobbe på, og at jeg savner å kunne sitte å skrive, reflektere, og jobbe mer selvstendig. Når jeg er med kolleger så føler jeg alltid at jeg ikke er en av dem. Det stedet hvor jeg har følt mest identitet var i en kontorjobb innen helse hvor det ikke trengtes høyere utdannelse, da vi var mange som jobbet der med ulike bakgrunner. Men jeg følte etter en periode at det ble for lite utfordringer og jeg ikke ville få bruke evnene mine godt nok hverken nå eller i fremtiden, men heller stagnert. Jeg lurer på om noen kan ha noen gode råd om videre studier, evt et helt nytt studie som kan kombineres med å jobbe litt i helger osv? Som kan føre til en interessant, mer administrativ jobb. Anonymkode: f1edd...48e Videreutdanning i psykisk helse. F.eks. så har Tønsberg kommune har nå ledig stilling som sakskonsulent for sykepleiere med videreutdanning i psykisk helsearbeid. Og da jobber du kun på dagtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #20 Del Skrevet 23. september 2018 Men hvilke interesser har du da? Du må kanskje starte der, skrive ned hva du liker å holde på med, hva som gir deg et "driv" i hverdagen. Jeg er sykepleier og studerer nå på lærerutdanningen, fordi jeg liker å lære bort, undervise i fag som norsk, matte og engelsk og trives å jobbe med barn ☺ Ved siden av studiet jobber jeg med psykisk utviklingshemmede barn og ungdom og får slik brukt min sykepleieutdanning, og får selvsagt betalt som sykepleier. Trives veldig godt, og er kjempeglad for at jeg tok valget med å starte helt på nytt! Bryr meg ikke om at jeg får mer studielån og at jeg "må på skolebenken igjen". Jeg trives godt som student, liker å lære nye ting og fordype meg i emner som er interessante for meg. Videre i min studieplan ønsker jeg å få tatt spesialpedagogikk slik at jeg får enda større muligheter med min sykepleier - og lærerutdanning. Anonymkode: def6b...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå