Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I august startet jeg på heltidsstudier. Studiene ble mer krevende for meg (sosial angst) enn hva jeg hadde sett for meg på forhånd, og hadde jeg vist det skulle være såpass utfordrerne hadde jeg aldri startet. Prøvde først å tenke at jeg skulle prøve litt til, men kjenner nå at jeg snart ikke klarer mer. Jeg har derfor begynt å tenke om jeg  skal droppe ut og prøve meg på en annen studieretning til neste år, men jeg er redd for konsekvenser i forhold til lånekasse og slikt

Noen som har vært i samme situasjon og har tips til hva jeg kan gjøre? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, studentmammaen skrev:

Hva slags studie er det ?

friluftsliv

Gjest studentmammaen
Skrevet
6 minutter siden, Jordbærkake34532 skrev:

friluftsliv

Det er vel ett studie med mye tett kontakt med personer. Du kan ikke bruke det som en eksponeringsterapi?

Skrevet

"Lånekassen regner deg som forsinket hvis du består mindre utdanning enn du har fått støtte til. Vi godtar ett års forsinkelse, til sammen 60 studiepoeng. Blir du mer enn ett år forsinket, mister du retten til støtte. Har du tatt en utdanning som gir uttelling i noe annet enn studiepoeng, som fagskolepoeng, årstimer eller bestått kurs (for eksempel på folkehøgskole), regner vi det om til studiepoeng." Om du ikke har noe forsinkelse hengende igjen fra tidligere studier, så vil du kunne fortsette og få støtte om du velger noe annet til neste år. 

Det er vanskelig å finne noe og gjøre når man dropper ut på dette tidspunktet. Kanskje du burde oppsøke hjelp for angsten din?  Det er ikke jo ikke helt usannsynlig at du kommer til å støte på samme problem om du starter et nytt studie neste år. Det finnes også studieretninger hvor det ikke kreves så mye kontakt med mennesker. 

Skrevet

Du må si i fra til Lånekassen med en gang, hvis du dropper ut. Godt mulig du må betale tilbake de pengene du har fått utbetalt fram til nå. 

Jeg anbefaler deg å fullføre semesteret her, og satse på å bestå. Kontakt Lånekassen og si at du skal studere bare ett semester, så du ikke får utbetalt fra Januar av. Be om hjelp fra psykolog eller helsesøster når det gjelder angsten din. Hold ut.

Anonymkode: c6226...7a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...