AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Var nettopp i familieselskap og mitt søskenbarn har hele livet sitt vært overvektig - akkurat som meg. Alle andre i familien er tynne og har nesten alltid diskriminert oss på grunn av vekten og derfor var det alltid godt at det var noen "lik" meg. Hun hadde før samme BMI som meg, men når jeg fikk se henne igjen så hadde hun slanket seg ned 20 kg. Først blir jeg lei meg for at hun ville endre på kroppen sin. (jeg synes ikke jeg har stygg kropp og det hadde heller ikke hun før hun slanket seg.) Men så begynner hele familien å gratulere henne for at hun hadde gått ned så mye i vekt. Hun fikk kommentarer over at hun hadde blitt så pen, frisk, sunn og at hun så yngre ut. Det blir som å si at hennes tidligere vekt med 20 + kg var det motsatte. At det er galt for henne å veie 20 kg mer??? Dette er jo indirekte fatshaming. Jeg begynte å gråte og løp på badet og satt der i 10 minutter ca og tok så bussen hjem. De prøvde å ringe meg men jeg har ikke tatt telefonen. Synes dere det var overdrevent? Jeg ble bare så fryktelig lei meg og følte meg stygg. Det blir som om en svart person bleker huden sin og får masse positive kommentarer fra hvite folk, da er det jo naturlig at andre svarte folk reagerer. Slik føler jeg det er. Jeg er så lei av å føle meg mindre verdt på grunn av vekten min. Anonymkode: 42074...ccc
Sphynx Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Var nettopp i familieselskap og mitt søskenbarn har hele livet sitt vært overvektig - akkurat som meg. Alle andre i familien er tynne og har nesten alltid diskriminert oss på grunn av vekten og derfor var det alltid godt at det var noen "lik" meg. Hun hadde før samme BMI som meg, men når jeg fikk se henne igjen så hadde hun slanket seg ned 20 kg. Først blir jeg lei meg for at hun ville endre på kroppen sin. (jeg synes ikke jeg har stygg kropp og det hadde heller ikke hun før hun slanket seg.) Men så begynner hele familien å gratulere henne for at hun hadde gått ned så mye i vekt. Hun fikk kommentarer over at hun hadde blitt så pen, frisk, sunn og at hun så yngre ut. Det blir som å si at hennes tidligere vekt med 20 + kg var det motsatte. At det er galt for henne å veie 20 kg mer??? Dette er jo indirekte fatshaming. Jeg begynte å gråte og løp på badet og satt der i 10 minutter ca og tok så bussen hjem. De prøvde å ringe meg men jeg har ikke tatt telefonen. Synes dere det var overdrevent? Jeg ble bare så fryktelig lei meg og følte meg stygg. Det blir som om en svart person bleker huden sin og får masse positive kommentarer fra hvite folk, da er det jo naturlig at andre svarte folk reagerer. Slik føler jeg det er. Jeg er så lei av å føle meg mindre verdt på grunn av vekten min. Anonymkode: 42074...ccc Det er en ganske bittersweet greie, det med å være tykk og så bli tynn. Jeg gikk ned masse i vekt etter å ha vært overvektig så og si, hele livet mitt. Fikk så mye positive tilbakemeldinger. Det var både godt og vondt. Fikk bekreftet at jeg var ''stygg'' før og at jeg var pen nå. Nå har jeg gått opp like mye igjen og selvtillitten min er ødelagt. Liker ikke møte familie og bekjente lengere. Føler jeg må vente til jeg er tynn igjen for at de skal like meg. Endret 21. september 2018 av Sphynx 34
Populært innlegg Thyra Skrevet 21. september 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 21. september 2018 Jeg skjønner at du ble lei deg, men det er vel ikke akkurat "fatshaming" å gratulere noen som har gått mye ned i vekt? Hun har nok jobbet hardt for det, og setter sikkert pris på komplimenter. Å være 20 kilo overvektig er jo ikke direkte sunt, så jeg synes ikke at du skal være lei deg fordi hun ville forandre på det. 78
Javasoft Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 oi, det høres ut som en veldig trist dag for deg. Skjønner godt at du ble lei deg over alle gratulasjonene hun fikk. Men jeg tror virkelig ikke budskapet var at det var "feil" av henne å vege 20 kg mer før. Jeg er enig at man ikke trenger å legge alt på utsende, alt for mange kommentarer/komplimenter handler om utsende, men å rose henne for å ha klart å gjennomføre noe som var viktig for henne det syns jeg hun fortjener. At du blir trist for at hun har gjennomført slanking og du nå er "alene" med din BMI i familiesammenheng skjønner jeg er sårt, men det handler kanskje mer om at du føler deg utenfor enn at du ikke unner henne å gå ned i vekt? Å sammenligne vektnedgang med å skifte hudfarge er bare historieløst og enormt overdrevet. Høy BMI kan være helseskadelig og en vektnedgang kan redusere risikoen for en rekke sykdommer, å bleke huden er helseskadelig i seg selv og har null effekt på helsen. 35
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 Populært innlegg #5 Skrevet 21. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Var nettopp i familieselskap og mitt søskenbarn har hele livet sitt vært overvektig - akkurat som meg. Alle andre i familien er tynne og har nesten alltid diskriminert oss på grunn av vekten og derfor var det alltid godt at det var noen "lik" meg. Hun hadde før samme BMI som meg, men når jeg fikk se henne igjen så hadde hun slanket seg ned 20 kg. Først blir jeg lei meg for at hun ville endre på kroppen sin. (jeg synes ikke jeg har stygg kropp og det hadde heller ikke hun før hun slanket seg.) Men så begynner hele familien å gratulere henne for at hun hadde gått ned så mye i vekt. Hun fikk kommentarer over at hun hadde blitt så pen, frisk, sunn og at hun så yngre ut. Det blir som å si at hennes tidligere vekt med 20 + kg var det motsatte. At det er galt for henne å veie 20 kg mer??? Dette er jo indirekte fatshaming. Jeg begynte å gråte og løp på badet og satt der i 10 minutter ca og tok så bussen hjem. De prøvde å ringe meg men jeg har ikke tatt telefonen. Synes dere det var overdrevent? Jeg ble bare så fryktelig lei meg og følte meg stygg. Det blir som om en svart person bleker huden sin og får masse positive kommentarer fra hvite folk, da er det jo naturlig at andre svarte folk reagerer. Slik føler jeg det er. Jeg er så lei av å føle meg mindre verdt på grunn av vekten min. Anonymkode: 42074...ccc Synes du virker veldig umoden og smålig siden ikke klarer glede deg på vegne av ditt eget søskenbarn. Og ja du har helt rett en kropp med 20+ er mindre sunt og attraktivt enn en normal kropp. Du regarer ikke på "indirekte fat shaming" du reagerer på at du ikke klarer gå ned i vekt selv. Anonymkode: 5b091...3b8 68
Carrot Skrevet 21. september 2018 #6 Skrevet 21. september 2018 Man bekrefter IKKE at du var stygg før - bare så DET er klinkende klart, det man gjør er å gi komplimanger for arbeidet du har gjort som har gått ned. At den som mistet kiloene tar det som en bekreftelse sier meg at den mentale delen ikke blir borte med kiloene og at det er viktigere å ta tak i den enn å fasholde "jeg er fornøyd som jeg er" når man tydeligvis ikke har det mentalt sett bra med seg selv. Jeg har vært 20 kilo undervektig, jeg har vært 20 kilo overvektig og jeg er nå normalvektig - jeg har kjent på alle ytterpunktene.. 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 Populært innlegg #7 Skrevet 21. september 2018 Jeg syes det er ekstremt lite raust at du får gratulasjoner til søskenbarnet ditt til å dreie seg om deg. Jeg synes du fremstår som svært usikker og selvsentrert. Det virker egentlig litt som at du ikke liker at søskenbarnet ditt gikk ned i vekt og at andre roser henne, siden nå er du den eneste overvektige igjen og får ikke de samme tilbakemeldingene som søskenbarnet ditt får. Jeg skjønner at det svir, men det gjør ikke oppførselen din noe mer riktig. Anonymkode: 69c0d...b25 57
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #8 Skrevet 21. september 2018 Når noen har så mye issues med sin egen overvekt, og i tillegg har slitt med det hele livet. Hvorfor ikke gå ned i vekt selv også!? Ja, det er tøft å slanke seg, men det høres jo ut som det er ganske tøft å ha det slik du har det nå også? Når en så liten hendelse kan vippe deg fullstendig av pinnen Anonymkode: c3cb2...f68 13
Sphynx Skrevet 21. september 2018 #9 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når noen har så mye issues med sin egen overvekt, og i tillegg har slitt med det hele livet. Hvorfor ikke gå ned i vekt selv også!? Ja, det er tøft å slanke seg, men det høres jo ut som det er ganske tøft å ha det slik du har det nå også? Når en så liten hendelse kan vippe deg fullstendig av pinnen Anonymkode: c3cb2...f68 Haha, hadde det bare vært så enkelt, hadde vi nok ikke hatt så mange overvektige i verden som vi har nå. 21
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #10 Skrevet 21. september 2018 Akkurat nå, Sphynx skrev: Haha, hadde det bare vært så enkelt, hadde vi nok ikke hatt så mange overvektige i verden som vi har nå. Ja men hva med å heller spørre søskenbarn om råd og tips? Være litt løsningsorientert. Anonymkode: c3cb2...f68 18
Raven.Writingdesk Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var nettopp i familieselskap og mitt søskenbarn har hele livet sitt vært overvektig - akkurat som meg. Alle andre i familien er tynne og har nesten alltid diskriminert oss på grunn av vekten og derfor var det alltid godt at det var noen "lik" meg. Hun hadde før samme BMI som meg, men når jeg fikk se henne igjen så hadde hun slanket seg ned 20 kg. Først blir jeg lei meg for at hun ville endre på kroppen sin. (jeg synes ikke jeg har stygg kropp og det hadde heller ikke hun før hun slanket seg.) Men så begynner hele familien å gratulere henne for at hun hadde gått ned så mye i vekt. Hun fikk kommentarer over at hun hadde blitt så pen, frisk, sunn og at hun så yngre ut. Det blir som å si at hennes tidligere vekt med 20 + kg var det motsatte. At det er galt for henne å veie 20 kg mer??? Dette er jo indirekte fatshaming. Jeg begynte å gråte og løp på badet og satt der i 10 minutter ca og tok så bussen hjem. De prøvde å ringe meg men jeg har ikke tatt telefonen. Synes dere det var overdrevent? Jeg ble bare så fryktelig lei meg og følte meg stygg. Det blir som om en svart person bleker huden sin og får masse positive kommentarer fra hvite folk, da er det jo naturlig at andre svarte folk reagerer. Slik føler jeg det er. Jeg er så lei av å føle meg mindre verdt på grunn av vekten min. Anonymkode: 42074...ccc Ja du overreagerer. 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var nettopp i familieselskap og mitt søskenbarn har hele livet sitt vært overvektig - akkurat som meg. Alle andre i familien er tynne og har nesten alltid diskriminert oss på grunn av vekten og derfor var det alltid godt at det var noen "lik" meg. Hun hadde før samme BMI som meg, men når jeg fikk se henne igjen så hadde hun slanket seg ned 20 kg. Først blir jeg lei meg for at hun ville endre på kroppen sin. (jeg synes ikke jeg har stygg kropp og det hadde heller ikke hun før hun slanket seg.) Men så begynner hele familien å gratulere henne for at hun hadde gått ned så mye i vekt. Hun fikk kommentarer over at hun hadde blitt så pen, frisk, sunn og at hun så yngre ut. Det blir som å si at hennes tidligere vekt med 20 + kg var det motsatte. At det er galt for henne å veie 20 kg mer??? Dette er jo indirekte fatshaming. Jeg begynte å gråte og løp på badet og satt der i 10 minutter ca og tok så bussen hjem. De prøvde å ringe meg men jeg har ikke tatt telefonen. Synes dere det var overdrevent? Jeg ble bare så fryktelig lei meg og følte meg stygg. Det blir som om en svart person bleker huden sin og får masse positive kommentarer fra hvite folk, da er det jo naturlig at andre svarte folk reagerer. Slik føler jeg det er. Jeg er så lei av å føle meg mindre verdt på grunn av vekten min. Anonymkode: 42074...ccc Dettecer noe av det mest tullete jeg har lest. Ja, du overreagerer. Overvekt er nåtidens mest utbredte sykdom. Nei, det er ikke fatshaming å rose en som har tatt tak i overvekten sin. Makan til tull. Anonymkode: 5958c...b24 25
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 8 minutter siden, Sphynx skrev: Haha, hadde det bare vært så enkelt, hadde vi nok ikke hatt så mange overvektige i verden som vi har nå. Overvekt har vi på grun av lett tilgang på kjapp og usunn mat+ overflod av mat. Ikke fordi det egentlig er så vanskelig å gå ned i vekt om psyken er på plass. Anonymkode: 5958c...b24 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var nettopp i familieselskap og mitt søskenbarn har hele livet sitt vært overvektig - akkurat som meg. Alle andre i familien er tynne og har nesten alltid diskriminert oss på grunn av vekten og derfor var det alltid godt at det var noen "lik" meg. Hun hadde før samme BMI som meg, men når jeg fikk se henne igjen så hadde hun slanket seg ned 20 kg. Først blir jeg lei meg for at hun ville endre på kroppen sin. (jeg synes ikke jeg har stygg kropp og det hadde heller ikke hun før hun slanket seg.) Men så begynner hele familien å gratulere henne for at hun hadde gått ned så mye i vekt. Hun fikk kommentarer over at hun hadde blitt så pen, frisk, sunn og at hun så yngre ut. Det blir som å si at hennes tidligere vekt med 20 + kg var det motsatte. At det er galt for henne å veie 20 kg mer??? Dette er jo indirekte fatshaming. Jeg begynte å gråte og løp på badet og satt der i 10 minutter ca og tok så bussen hjem. De prøvde å ringe meg men jeg har ikke tatt telefonen. Synes dere det var overdrevent? Jeg ble bare så fryktelig lei meg og følte meg stygg. Det blir som om en svart person bleker huden sin og får masse positive kommentarer fra hvite folk, da er det jo naturlig at andre svarte folk reagerer. Slik føler jeg det er. Jeg er så lei av å føle meg mindre verdt på grunn av vekten min. Anonymkode: 42074...ccc Jeg har gått ned 20 kilo selv, og jeg ser jo selv at jeg ser mye bedre ut nå som normalvektig enn da jeg var overvektig. Nå passer de normale klærne, jeg har ikke dobbelthake, og jeg føler meg bra! Man ser sunnere ut som normalvektig, i forhold til 20 kilo overvekt. Det er bare sånn det er. Anonymkode: 6cf3c...481 12
Sphynx Skrevet 21. september 2018 #15 Skrevet 21. september 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men hva med å heller spørre søskenbarn om råd og tips? Være litt løsningsorientert. Anonymkode: c3cb2...f68 Ja, TS kunne nok heller vært det. 1
Sphynx Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overvekt har vi på grun av lett tilgang på kjapp og usunn mat+ overflod av mat. Ikke fordi det egentlig er så vanskelig å gå ned i vekt om psyken er på plass. Anonymkode: 5958c...b24 Ja, jeg er enig i det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 Her er det lurt å krype til korset og svare når de ringer og på en eller annen måte beklage. Mest for din egen del slik at du kommer ut av det med litt mer selvfølelse. Det blir ikke mindre vondt av å ikke svare, men det kan lage flere problemer. Viktig at du ikke slår deg selv i hodet med dette her, men prøv å tenk over hvor hensiktsmessig oppførselen er for relasjonene dine. Kjenner deg ikke, men du har sikkert dine grunner for overvekten. Kan skjønne at det ble mye å håndtere hvis oppmerksomheten hun fikk pirket bort i et sårt punkt hos deg eller minnet deg om selvfølelsen? Uansett om de ga henne ros så betyr det ikke at du er dårlig eller mindre verdt selv om det kanskje føles sånn. For å ha det godt med seg selv og andre er det viktig å kunne regulere følelser og jobbe for å få et noenlunde stabilt selvbilde. Skammen er antisosial og når man sammenlikner seg med andre og i egne øyne ikke når opp til idealene så er det lett å se seg selv som en mislykket for å bruke Finn Skårderud sine ord. Uansett...husk at du er god nok. Anonymkode: b40a0...25e 5
Gjest Kritt Skrevet 21. september 2018 #18 Skrevet 21. september 2018 Skjønner det var leit for deg, men det er jo hverken de andres eller din kusines skyld. Det som er leit for deg er jo at du fremdeles er overvektig, ikke at din kusine ikke lengre er det.
Gjest HankySpanky Skrevet 21. september 2018 #19 Skrevet 21. september 2018 Synes Ricky alltid sier det best.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 Jeg sliter litt med å forstå reaksjonen din egentlig. Jeg er selv overvektig, men hadde gladelig slengt meg på og gratulert og ikke tenkt at å gratulere henne hadde noe med meg å gjøre. Å gå ned 20 kr er en bragd i seg selv og bør jo berømmes. Hvordan tror du hun hadde følt det om ingen la merke til det eller sa noe om det? Anonymkode: ff941...c97 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå