Lena_E Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Jeg er 34 år gammel og har egentlig bestemt meg for å ta en ny retning og ta ny utdanning. Jeg er utdannet Logistikkoordinator, men det er ikke jobber innen logistikk bransjen og etter jobben min ble nedbemannet sliter veldig med å få fast arbeid. Jeg er veldig kreativ som person, opptatt av god design (generelt) og datakyndig. Jeg lærer fort nye dataprogrammer og synes det er veldig kjekt. Har sittet på Codecademy en stund nå og holdt på med HTML, CSS (vært såvidt innom Phyton og javassript), i tillegg leser jeg i bøker. Jeg er veldig sikker på at dette er fremtiden for meg og jeg ser jo at jobbmarkedet skriker etter kompetanse. Jeg driver også med foto og er selvlært fotograf, jeg ønsker også å freelance og kombinere både foto og programmering ved siden en evt jobb. Planene er klare, men jeg er selvsagt realist også, vet at freelancing er tøft! Jeg er utrolig usikker (hjelp!) på hvilke studie jeg bør velge, jeg er ikke interessert i flere år på skole og har vel lest meg frem til at det kan være ganske unødvendig med denne type utdanning? Per dags dato har jeg ikke jobb, nettopp ferdig med 50% logistikkoordinator oppdrag og er møkka lei å være en kasteball i systemet til bemanningsbyrå... Og det å være i nav systemet er helt forferdelig, vært i systemet i først 1 år og så 6 mnd 50% og nå er jeg tilbake 100% hos nav...Så har vært fanget der i over 1 1/2 år og jeg får ingen hjelp / veiledning eller noe. Nav er et ødelagt system og det er ingen hjelp i de... Jeg har sett på litt forskjellige studier, nettstudier. Edx sitt kurs, dette kan jo kombineres og med andre kurs hos de... Men vet noen hvor nyttige de er? https://www.edx.org/professional-certificate/front-end-web-developer-9 Noroff sitt nye Front end 2 årige utdanning, det er jo veldig dyrt og hvordan kan jeg vite hvordan dette er i forhold til feks edx sine kurs ( der kan man jo ta mange forskjellige kurs og få "vitnemål".) https://www.noroff.no/studier/fagskole/frontend-utvikling Skal jeg betale 134.000 kr på norsk nettutdanning eller betale 4000 kr for første 5 kurs på edx og bygge videre på den utdannelsen med flere kurs. ( det blir altså mer enn 4000 kr, men stor forskjell fra Noroff). Håper noen kan svare meg, jeg synes dette er vanskelig og hvis jeg velger Noroff vil jeg gjerne starte på det som begynner 16 oktober. Så jeg vil gjerne starte min utdanning snarest, ikke vente til høsten! Ble litt langt dette innlegget
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 Det er mulig du kan lære noe nyttig på Edx, men som dokumentasjon på kunnskap tror jeg det har veldig begrenset verdi. Kursene er veldig korte. Lager du nettsteder selv som du kan vise fram til potensielle arbeidsgivere? Du kan også prøve å finne opensource-prosjekter på nettet og bidra med noe der. Som regel bør du da kunne bruke versjonskontrollsystemer (vanligvis git). Det brukes på veldig mange arbeidsplasser også, så det vil være en fordel for deg å lære det. Det er en av tingene de som bare gjør frontend-arbeid sliter mest med. Du kan sette opp din egen gratiskonto på https://github.com/ for å eksperimentere. Anonymkode: 990de...1c2
Lena_E Skrevet 22. september 2018 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2018 Tusen takk for svar. Men det er jo utrolig dumt hvis ikke Edx sine kurs er gode nok, det kan jo være de er intense og jeg hadde jo ikke bare tatt det 6-7 mnd kurset. Ingen som har tatt kurs der inne ? Samboeren til min søster har tatt litt forskjellig der inne, men det var en annen retning. Han var veldig fornøyd med kursene, det var mye praksis og lite forelesing og det er jo en fordel med programmering vil jeg tro. Jeg har lastet ned github nå, men det var veldig forvirrende uten å ha noen som kan vise meg... Brukt Atom nå, men har et problem i det programmet også, bildene vises ikke i foreløpige siden og det er så irriterende når jeg ikke finner ut av det. Liker veldig godt Codecademy, men herregud så vanskelig det er å få hjelp til prosjektene...Derfor vil jeg jo gjerne ha en lærer eller iallefall noen jeg kan spørre med engang jeg sitter fast.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 Mitt tips er egentlig å ta en "generell" utdanning innen Informatikk eller lignende, og så lese deg opp på webutvikling. Grunnen er rett og slett at webdev forandrer seg så fort, at det en lærer i dag, kanskje ikke er relevant om 3-4 år. Jo da, noen ting er "alltid" relevante, som databasesystemer, datastrukturer og algoritmer, konsept rundt programmering, distribuert data / stordata, og liknende. Men å kurse eller skole seg innen veldig spesifikke verktøy er bortkastet energi. Bibliotek, rammeverk, o.l kommer og går i en heidundrende fart, og 3-5 år er en mannsalder innen webdev. Jeg er selv utvikler, og bruker flere timer i uken på å holde meg oppdatert - som oftest i fritiden. Ingen utviklere klager over lønna, men det er jo alltid et mål å være "ahead of the curve", som fører til at en må følge med på nyheter fortløpende, og sette seg inn i alt av verktøy som de kommer ut. Anonymkode: bed5e...801 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå